stap 80 draf 78 en galop 82 MAAR GEEN STER GEWORDEN!! :S

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LuvdaTossa

Re: stap 80 draf 78 en galop 82 MAAR GEEN STER GEWORDEN!! :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 16:01

We hadden het twee jaar geleden, toen hebben we 1 puntje tekort gehad voor een dressuurgefokt paard; helaas liet ze zich niet goed zien in beweging, maar in het springen wel (70 punten, boven de springgefokten uit )

1 puntje te weinig..... maar dat ze 70 punten gaven voor springen Ook nog van een dressuurhengst die erom bekend staat geen springers door te geven.....

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 16:06

bij de veulenveilingselectie kunnen ze er anders ook wat van, kwam vandaag met mijn Fürst Heinrich x Rubinstein veulen voor. Bij het opstellen zei de een tegen de ander, hij Fürst Heinrich is dat niet die hengst waar we ook een andere naam voor hebben? Ja bevestigde de ander, Fürst Heinrich Hitler. Ik vond dat echt het toppunt, had hem net zo goed meteen op kunnen laden. Kreeg als commentaar dat het een zeer correct veulen met uiterst correcte bewegingen was maar dat hij zich niet liet zien en dat ze hem daarom niet pakten. Nou ja zeg, het was idd een enige veulen dat een functionele draf stap en galop liet zonder zonder de stuiteren met zijn staart rechtop!! Ik heb ze wel gezegd dat ik vond dat ze zich moesten schamen!

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 16:54

Ik hoor nu al veel meer verhalen van de keuring in drachten! Ze schijnen er over het algemeen maar 1 ster per groep te geven en qua commentaar is het niet al te best zeg maar! Nou ja we zullen morgen zien dan ga k met een vriendin mee die moet s'morgens direct! K breng wel verslag uit!

Oregon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 17:29

Dan treffen wij het morgen ook, moet met 7 paarden heen. Ben benieuwd. Als ze maar duidelijk zijn!

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 17:44

Ik dacht eigenlijk dat ingestoken pijp een apart aanvinkhokje was op het protocol. Bij de beoordelingscursus is er niets van gezegd dat dat een groot probleem was, meer een schoonheidsfoutje net zo als een ramsneus.
Ik heb nog nooit gehoord dat een paard in de sport hier ook maar een beetje een probleem mee heeft. Qua fokkerij wil je het misschien liever niet zien, maar of het een verslechtering van de fokkerij is weet ik niet. Met een stamboek merrie mag je gewoon fokken, dus als het echt een probleem is moet je de merrie uberhaupt niet accepteren.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 18:07

[/quote]

excuse me!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Je hoeft mijn kop er niet af te bijten.

quote]

Doe ik ook niet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 18:11

Excuseme schreef:

excuse me!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Je hoeft mijn kop er niet af te bijten.

quote]

Doe ik ook niet.
[/quote]

Heheheehehheh

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 18:12

Gelukkig want die is niet te eten, ha ha

eigenlijk is het best wel vreemd dat ze geen eisen verplicht stellen voordat je met een merrie mag fokken (net als bij hengsten en bij honden, anders krijgen de pups geen stamboek papier)
Ik ben me kapot geschrokken met wat voor soort merrie's er bij de hastrona hoeve gefokt word toen ik daar van de zomer was om naar de hengsten show te kijken.
Elke debiel kan maar fokken,omdat ze veulens zo leuk vinden.
Gelukkig zijn er nog mensen die hun merrie meenemen naar een keuring, maar dat is volgens mij ook maar een handje vol.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 19:57

In Drachten worden echt niet te weinig sterren uitgedeeld hoor! Er waren meerdere groepen waar er meerdere sterren bij zaten. Je merrie moet gewoon goed zijn wil je em ster krijgen. Het leek er gister aardig op dat veel mensen hebben gedacht: aah keuring, es even zien wat we kunnen bereiken! En er kwamen af en toe merries binnen... maar goed.

Als je merrie stamboekmerrie wordt is ie wel opgenomen maar eigenlijk niet echt geschikt voor de fokkerij! Het KWPN erkend de merrie dan wel, maar bijna ieder paard kan opgenomen. Ook al loopt ie veel te kort en past ie niet in het model wat ze graag zien. De echte slechte worden er natuurlijk wel uit gehaald maar de gemiddelde merrie past er zo bij.

Ik persoonlijk denk dan wel: keur dan deze merrie helemaal af! Doe het dan niet half, want inderdaad er staat nu niets in de weg om er een veulen van te kunnen krijgen!

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 20:26

Sfieke schreef:
In Drachten worden echt niet te weinig sterren uitgedeeld hoor! Er waren meerdere groepen waar er meerdere sterren bij zaten. Je merrie moet gewoon goed zijn wil je em ster krijgen. Het leek er gister aardig op dat veel mensen hebben gedacht: aah keuring, es even zien wat we kunnen bereiken! En er kwamen af en toe merries binnen... maar goed.

Als je merrie stamboekmerrie wordt is ie wel opgenomen maar eigenlijk niet echt geschikt voor de fokkerij! Het KWPN erkend de merrie dan wel, maar bijna ieder paard kan opgenomen. Ook al loopt ie veel te kort en past ie niet in het model wat ze graag zien. De echte slechte worden er natuurlijk wel uit gehaald maar de gemiddelde merrie past er zo bij.

Ik persoonlijk denk dan wel: keur dan deze merrie helemaal af! Doe het dan niet half, want inderdaad er staat nu niets in de weg om er een veulen van te kunnen krijgen!

Sorry hoor maar jij zegt nu dus dat je een merrie moet hebben die goed is? Maar wat is goed? Is 80punten op stap 78 punten op draf en 82 punten op galop nog niet goed genoeg?? wel beetje raar hoor. Als je merrei precies 68 punten op exterieur heb en precies 60 punten op beweging dan wordt ie wel ster k vindt dit van het KWPN heel scheef!

Dus als hobby boertje ga j naar de keuring omdat je denkt dat je paard wel leuk kan lopen enzo maar hij wordt geen ster. Is niet erg gewoon leuke merrie. Maar waarom zou je er dan nie mee fokken? Als hij verder rontgenologisch is goedgekeurd zie ik geen reden om niet te fokken.

Als je een paard hebt en die word ster en wordt later rontgenologisch gekeurd en had OCD, dan moet je dus zeggen alle paarden moeten voordat ze naar de keuring gaan iig rontgenologisch gekeurd worden anders heeft ster ook wienig waarde.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 20:28

Zelfs de eigenaar van mijn verzorgpaarden had weer van iemand anders over jou merrie gehoort, die vond het ook onvoorstelbaar.

Ik vind dat ze die merrie ster hadden moeten maken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 20:36

Sfieke schreef:

En gelukkig maar, anders zou de fokkerij snel doodbloeden.

Bij keuringen speelt ook vaak een mode mee. Je ziet vaak dat kinderen van bepaalde hengsten volledig afgebrand worden, gewoon omdat men die hengst niet moet.
Mooi voorbeeld is Contango tot zijn eerste 4 en 5 jarigen op de Pavo kwamen, maar toen was ie al weg.

Als iedereen zijn merrie uit de fokkerij zou halen omdat de dagvorm en modebeeld bepalen dat die merrie niet geschikt is voor een predikaat, zouden we een hele arme fokkerij hebben.
Het zijn nog steeds de fokkers die toch durven, die niet achter de meute aanlopen, die denken vandaag mag jij oordelen over mijn paard en de rest van de tijd doe ik dat zelf, die gezorgd hebben voor progressie in de fokkerij.
Wanneer dan na jaren hun eigen keuze gezorgd heeft voor prestaties in fokkerij en sport krijgen ze een interview IDS of worden zelfs fokker van het jaar.
Waarmee ik maar zeggen wil, fok wat jezelf mooi en goed vindt want jij bent eigenlijk de enige die het voor het zeggen heeft met jouw merrie.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 20:36

Het perfecte paard is nog nooit geboren. Een paard met zulke bewegingen en zo'n schitterend voorkomen moet toch ster kunnen worden met één bemerking? Ik vindt het wel jammer dat er alleen paarden rond de 1.68 ster worden; wat moet ik nouw als ik graag wil fokken en rijden met 1 merrie..?! Mijn 1.59m op een kapstok van 1.70 hijsen om vervolgens door alle juryleden op de dressuurwedstrijd te worden uitgelachen??? Het KWPN vergeet volgens mij dat de meeste mensen op deze aardbol rond de 1.60 m. lang zijn... Ik ben voor een kleine maat register binnen het KWPN! Ons paard is ook geen ster geworden, want ze was wat bangig en onzeker in de kooi en de aanjagers waren bang voor haar en durfden haar niet te benaderen en later ook niet te pakken, pfff: aanfluiting... Waarom mag de eigenaar niet zelf bepalen wie het paard aanjaagt?? Waarschijnlijk was ze dan ook geen ster geworden, maar dan had je voor je gevoel wel een eerlijkere kans gehad.

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 20:42

minnie_muis schreef:
Sfieke schreef:
In Drachten worden echt niet te weinig sterren uitgedeeld hoor! Er waren meerdere groepen waar er meerdere sterren bij zaten.
Je merrie moet gewoon goed zijn wil je em ster krijgen.
Het leek er gister aardig op dat veel mensen hebben gedacht: aah keuring, es even zien wat we kunnen bereiken! En er kwamen af en toe merries binnen... maar goed.

Sorry hoor maar jij zegt nu dus dat je een merrie moet hebben die goed is? Maar wat is goed? Is 80punten op stap 78 punten op draf en 82 punten op galop nog niet goed genoeg?? wel beetje raar hoor. Als je merrei precies 68 punten op exterieur heb en precies 60 punten op beweging dan wordt ie wel ster k vindt dit van het KWPN heel scheef!

Dus als hobby boertje ga j naar de keuring omdat je denkt dat je paard wel leuk kan lopen enzo maar hij wordt geen ster. Is niet erg gewoon leuke merrie. Maar waarom zou je er dan nie mee fokken? Als hij verder rontgenologisch is goedgekeurd zie ik geen reden om niet te fokken.

Als je een paard hebt en die word ster en wordt later rontgenologisch gekeurd en had OCD, dan moet je dus zeggen alle paarden moeten voordat ze naar de keuring gaan iig rontgenologisch gekeurd worden anders heeft ster ook wienig waarde.

Deze theorie klopt niet. Je hebt minimaal 68 punten nodig voor exterieur, daar komt bij dat je samen 140 punten moet hebben. In dit geval dus 72 punten voor beweging.

Erg vervelend voor je dat je merrie geen ster is geworden. Maar hieruit komt naar voren dat je merrie niet in het fokdoel past van het KWPN. Dat wil niet zeggen dat het niet aan je eigen verwachtingen voldoet. Qua bewegingen doet ze het dus erg goed. Maar ook ik zou er niet voor kiezen om hier mee te gaan fokken. Je kan het risico niet nemen om hier een veulen uit te fokken die niet dit gebrek heeft en dus ook geen ster zou worden.
Maar goed, zo zou ik denken.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 20:46

Onze andere merrie die we mee hadden voor de keuring was 1.62 en die was WEL ster geworden! Totaal niet verwacht, we wilden haar ook laten vrij springen maar toch maar niet gedaan..

Onze merrie die niet ster werd was trouwens 1.74
Behooooorlijk aan de maat ja!

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 20:48

Ja maar waarom is een schoonheidsfout een gebrek! Ze wordt trouwens al gedekt door Santano dat stond al in de planning..

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 20:50

Sfieke schreef:
Venetia schreef:
Alsjeblieft zeg sfieke, wat een onzin.
Ik ken zoveel paarden met het 'gebrek' dat jij beschrijft. Een paard hoeft er nooit last van te hebben, sterker nog, het overgrote deel heeft er ook nooit last van. Ik ken er niet één die er last van heeft. OCD is veel ernstiger.
Dat je er niet mee moet fokken is je reinste onzin.
Veel gebreken zijn veel ernstiger. Dan kunnen we de halve paardenstapel wel op de zwarte lijst zetten, en zouden we heel veel goede paarden zijn misgelopen.

Volgens mij snap jij het niet helemaal...?? Je zegt: het overgrote deel heeft er geen last van, en dat andere deel dan?
Ze selecteren deze merrie's eruit om te voorkomen dat er meer paarden komen die er wel last van hebben en straks het overgrote deel er WEL last van heeft!
Fokken doe je met materiaal dat er geschikt voor is op alle gebieden en niet voor maar de helft!
Ik heb het expres nagevraagd aan de jury en deze mannen zijn van het KWPN en ik ga er vanuit dat ze precies weten wat ze doen. Als jij in de toekomst een goed paard wil hebben dan kies je er toch niet voor om merries met dit soort dingen te selecteren voor de fok? Sommige goede paarden zijn toevallig uit een wat mindere merrie gekomen, maar dat betekent niet dat iedere mindere merrie goede paarden voort kan brengen. Als je je paard naar de keuring brengt kan je altijd dit soort dingen tegen het lijf aan lopen.
Het is goed dat het KWPN zo strict is, dan zijn er in de toekomst nog zulke goede paarden als nu en daar hebben we wat aan!

Deze merrie zou het onwijs goed kunnen doen in de sport en ik denk dat je je daar dan gewoon op moet concentreren.

Onzin, dit is ook een merrie die geschikt is voor de fok.
Dat de jury haar geen ster maakt, doet daar niks aan af. Als je gewoon een hengst selecteert die goede spronggewrichten vererft, niets aan de hand. Nogmaals, meerdere goedgekeurde hengsten hebben het.

Ik snap het dus prima. Dit is ook een fokmerrie. Iedere fokmerrie heeft een zwak punt, ook op gezondheidsgebied.

Die jury bepaalt gelukkig niet met welke merrie je kunt fokken of niet. Dan was het KWPN niet zo goed geworden als het nu is.

En als jij durft te beweren dat je met deze merrie niet mag fokken, ga dan eerst het hengstenbestand maar eens aanvallen en uitdunnen. Blijft weinig meer over.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 20:56

Venetia: Ik ben het helemaal met je eens!!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 20:57

Venetia amen

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 21:11

Rhea schreef:
bij de veulenveilingselectie kunnen ze er anders ook wat van, kwam vandaag met mijn Fürst Heinrich x Rubinstein veulen voor. Bij het opstellen zei de een tegen de ander, hij Fürst Heinrich is dat niet die hengst waar we ook een andere naam voor hebben? Ja bevestigde de ander, Fürst Heinrich Hitler. Ik vond dat echt het toppunt, had hem net zo goed meteen op kunnen laden. Kreeg als commentaar dat het een zeer correct veulen met uiterst correcte bewegingen was maar dat hij zich niet liet zien en dat ze hem daarom niet pakten. Nou ja zeg, het was idd een enige veulen dat een functionele draf stap en galop liet zonder zonder de stuiteren met zijn staart rechtop!! Ik heb ze wel gezegd dat ik vond dat ze zich moesten schamen!

Anna had toch maar weer een voortuiziende blik.

http://www.fokt.nl/viewtopic.php?t=2908

anna42

Geplaatst: Do Jun 23, 2005 10:57 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Goed veulen Rhea. Bij keurmeesters die een veulen als sportpaard kunnen beoordelen en niet op een rijtje namen blijft het een goed veulen.
Laatst bijgewerkt door arie53 op 30-06-05 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 21:13

trudydejong schreef:
minnie_muis schreef:

In Drachten worden echt niet te weinig sterren uitgedeeld hoor! Er waren meerdere groepen waar er meerdere sterren bij zaten.
Je merrie moet gewoon goed zijn wil je em ster krijgen.

Het leek er gister aardig op dat veel mensen hebben gedacht: aah keuring, es even zien wat we kunnen bereiken! En er kwamen af en toe merries binnen... maar goed.

Als je merrie stamboekmerrie wordt is ie wel opgenomen maar eigenlijk niet echt geschikt voor de fokkerij! Het KWPN erkend de merrie dan wel, maar bijna ieder paard kan opgenomen.

Ook al loopt ie veel te kort en past ie niet in het model wat ze graag zien. De echte slechte worden er natuurlijk wel uit gehaald maar de gemiddelde merrie past er zo bij.

Sorry hoor maar jij zegt nu dus dat je een merrie moet hebben die goed is? Maar wat is goed? Is 80punten op stap 78 punten op draf en 82 punten op galop nog niet goed genoeg?? wel beetje raar hoor. Als je merrei
precies 68 punten op exterieur heb en precies 60 punten op beweging dan wordt ie wel ster k vindt dit van het KWPN heel scheef!

Deze theorie klopt niet. Je hebt minimaal 68 punten nodig voor exterieur, daar komt bij dat je samen 140 punten moet hebben. In dit geval dus 72 punten voor beweging.

[/quote]

Het staat in het programma boekje van KWPN friesland heb het letterlijk overgetypt.
[/quote]
[/quote]

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 21:18

STER
Een waardering op exterieur en functionaliteit in combinatie met
beweging en eventueel vrij springen voor driejarige en oudere merries,
ruinen en niet goedgekeurde hengsten. De jury beslist tijdens de stamboekkeuring
over de toekenning. De minimale stokmaat bedraagt
1.60m. Voor verkrijging van dit sterpredikaat dient het paard minimaal
140 punten te hebben voor twee van de drie kenmerken van de
bovenbalk (exterieur telt altijd mee) en te voldoen aan de minimum
eisen te weten: exterieur minimaal 68 punten, beweging minimaal 60
punten.

Zie de stamboekrichtlijnen 2005 --> http://www.kwpn.nl/cms/servlet/cms.serv ... ediaId=971

Bladijzde 16 van de 44 links bovenaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 21:22

ditchie schreef:
Het gaat er om dat de jury gewoon eigenlijk zelf niet weet waarop hij vera heeft afgedankt.

Waarom vraag je de jury zelf niet waarom ze de merrie die ene extra punt niet hebben gegund?

Boersma is de beroerdste niet.Boersma is een reeele keurmeester die vast zeer goede argumenten heeft voor deze punten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 21:25

Venetia schreef:
Alsjeblieft zeg sfieke, wat een onzin.
Ik ken zoveel paarden met het 'gebrek' dat jij beschrijft. Een paard hoeft er nooit last van te hebben, sterker nog, het overgrote deel heeft er ook nooit last van. Ik ken er niet één die er last van heeft. OCD is veel ernstiger.
Dat je er niet mee moet fokken is je reinste onzin.
Veel gebreken zijn veel ernstiger. Dan kunnen we de halve paardenstapel wel op de zwarte lijst zetten, en zouden we heel veel goede paarden zijn misgelopen.

Maar het is wel een hele goede reden om de merrie geen ster te maken. Petje af voor de jury dat ze wel de merrie hebben gewaardeerd op beweging.

Er word hier wel veel geklaagt, maar zijn er mensen die werkelijk naar de jury zijn toegestapt en om uitleg hebben gevraagd? De meeste keurmensen zijn namelijk altijd bereid om toe te lichten waarom de merrie wel/niet ster is geworden.

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 21:29

Pipo schreef:
ditchie schreef:
Het gaat er om dat de jury gewoon eigenlijk zelf niet weet waarop hij vera heeft afgedankt.

Waarom vraag je de jury zelf niet waarom ze de merrie die ene extra punt niet hebben gegund?

Boersma is de beroerdste niet.Boersma is een reeele keurmeester die vast zeer goede argumenten heeft voor deze punten.

Klopt is de beroerdste niet, een van de betere. Maar volgens het boekje hebben die dit paard niet gekeurd! Maar namelijk team twee en dat zijn: D. Reijne, B Henstra en F Swierstra.