)1 puntje te weinig..... maar dat ze 70 punten gaven voor springen
Ook nog van een dressuurhengst die erom bekend staat geen springers door te geven..... Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
)
Ook nog van een dressuurhengst die erom bekend staat geen springers door te geven.....
Excuseme schreef:

maar goed. Sfieke schreef:In Drachten worden echt niet te weinig sterren uitgedeeld hoor! Er waren meerdere groepen waar er meerdere sterren bij zaten. Je merrie moet gewoon goed zijn wil je em ster krijgen. Het leek er gister aardig op dat veel mensen hebben gedacht: aah keuring, es even zien wat we kunnen bereiken! En er kwamen af en toe merries binnen...maar goed.
Als je merrie stamboekmerrie wordt is ie wel opgenomen maar eigenlijk niet echt geschikt voor de fokkerij! Het KWPN erkend de merrie dan wel, maar bijna ieder paard kan opgenomen. Ook al loopt ie veel te kort en past ie niet in het model wat ze graag zien. De echte slechte worden er natuurlijk wel uit gehaald maar de gemiddelde merrie past er zo bij.
Ik persoonlijk denk dan wel: keur dan deze merrie helemaal af! Doe het dan niet half, want inderdaad er staat nu niets in de weg om er een veulen van te kunnen krijgen!
Sfieke schreef:Als je merrie stamboekmerrie wordt is ie wel opgenomen maar eigenlijk niet echt geschikt voor de fokkerij! Het KWPN erkend de merrie dan wel, maar bijna ieder paard kan opgenomen. Ook al loopt ie veel te kort en past ie niet in het model wat ze graag zien. De echte slechte worden er natuurlijk wel uit gehaald maar de gemiddelde merrie past er zo bij.
Ik persoonlijk denk dan wel: keur dan deze merrie helemaal af! Doe het dan niet half, want inderdaad er staat nu niets in de weg om er een veulen van te kunnen krijgen!
minnie_muis schreef:Sfieke schreef:In Drachten worden echt niet te weinig sterren uitgedeeld hoor! Er waren meerdere groepen waar er meerdere sterren bij zaten.
Je merrie moet gewoon goed zijn wil je em ster krijgen. Het leek er gister aardig op dat veel mensen hebben gedacht: aah keuring, es even zien wat we kunnen bereiken! En er kwamen af en toe merries binnen...maar goed.
Als je merrie stamboekmerrie wordt is ie wel opgenomen maar eigenlijk niet echt geschikt voor de fokkerij! Het KWPN erkend de merrie dan wel, maar bijna ieder paard kan opgenomen. Ook al loopt ie veel te kort en past ie niet in het model wat ze graag zien. De echte slechte worden er natuurlijk wel uit gehaald maar de gemiddelde merrie past er zo bij.
Sorry hoor maar jij zegt nu dus dat je een merrie moet hebben die goed is? Maar wat is goed? Is 80punten op stap 78 punten op draf en 82 punten op galop nog niet goed genoeg?? wel beetje raar hoor. Als je merrei precies 68 punten op exterieur heb en precies 60 punten op beweging dan wordt ie wel ster k vindt dit van het KWPN heel scheef!
Dus als hobby boertje ga j naar de keuring omdat je denkt dat je paard wel leuk kan lopen enzo maar hij wordt geen ster. Is niet erg gewoon leuke merrie. Maar waarom zou je er dan nie mee fokken? Als hij verder rontgenologisch is goedgekeurd zie ik geen reden om niet te fokken.
Als je een paard hebt en die word ster en wordt later rontgenologisch gekeurd en had OCD, dan moet je dus zeggen alle paarden moeten voordat ze naar de keuring gaan iig rontgenologisch gekeurd worden anders heeft ster ook wienig waarde.
Sfieke schreef:Venetia schreef:Alsjeblieft zeg sfieke, wat een onzin.
Ik ken zoveel paarden met het 'gebrek' dat jij beschrijft. Een paard hoeft er nooit last van te hebben, sterker nog, het overgrote deel heeft er ook nooit last van. Ik ken er niet één die er last van heeft. OCD is veel ernstiger.
Dat je er niet mee moet fokken is je reinste onzin.
Veel gebreken zijn veel ernstiger. Dan kunnen we de halve paardenstapel wel op de zwarte lijst zetten, en zouden we heel veel goede paarden zijn misgelopen.
Volgens mij snap jij het niet helemaal...?? Je zegt: het overgrote deel heeft er geen last van, en dat andere deel dan?
Ze selecteren deze merrie's eruit om te voorkomen dat er meer paarden komen die er wel last van hebben en straks het overgrote deel er WEL last van heeft!
Fokken doe je met materiaal dat er geschikt voor is op alle gebieden en niet voor maar de helft!
Ik heb het expres nagevraagd aan de jury en deze mannen zijn van het KWPN en ik ga er vanuit dat ze precies weten wat ze doen. Als jij in de toekomst een goed paard wil hebben dan kies je er toch niet voor om merries met dit soort dingen te selecteren voor de fok? Sommige goede paarden zijn toevallig uit een wat mindere merrie gekomen, maar dat betekent niet dat iedere mindere merrie goede paarden voort kan brengen. Als je je paard naar de keuring brengt kan je altijd dit soort dingen tegen het lijf aan lopen.
Het is goed dat het KWPN zo strict is, dan zijn er in de toekomst nog zulke goede paarden als nu en daar hebben we wat aan!
Deze merrie zou het onwijs goed kunnen doen in de sport en ik denk dat je je daar dan gewoon op moet concentreren.

Rhea schreef:bij de veulenveilingselectie kunnen ze er anders ook wat van, kwam vandaag met mijn Fürst Heinrich x Rubinstein veulen voor. Bij het opstellen zei de een tegen de ander, hij Fürst Heinrich is dat niet die hengst waar we ook een andere naam voor hebben? Ja bevestigde de ander, Fürst Heinrich Hitler. Ik vond dat echt het toppunt, had hem net zo goed meteen op kunnen laden. Kreeg als commentaar dat het een zeer correct veulen met uiterst correcte bewegingen was maar dat hij zich niet liet zien en dat ze hem daarom niet pakten. Nou ja zeg, het was idd een enige veulen dat een functionele draf stap en galop liet zonder zonder de stuiteren met zijn staart rechtop!! Ik heb ze wel gezegd dat ik vond dat ze zich moesten schamen!
trudydejong schreef:minnie_muis schreef:
In Drachten worden echt niet te weinig sterren uitgedeeld hoor! Er waren meerdere groepen waar er meerdere sterren bij zaten.
Je merrie moet gewoon goed zijn wil je em ster krijgen.
Het leek er gister aardig op dat veel mensen hebben gedacht: aah keuring, es even zien wat we kunnen bereiken! En er kwamen af en toe merries binnen...maar goed.
Als je merrie stamboekmerrie wordt is ie wel opgenomen maar eigenlijk niet echt geschikt voor de fokkerij! Het KWPN erkend de merrie dan wel, maar bijna ieder paard kan opgenomen.
Ook al loopt ie veel te kort en past ie niet in het model wat ze graag zien. De echte slechte worden er natuurlijk wel uit gehaald maar de gemiddelde merrie past er zo bij.
Sorry hoor maar jij zegt nu dus dat je een merrie moet hebben die goed is? Maar wat is goed? Is 80punten op stap 78 punten op draf en 82 punten op galop nog niet goed genoeg?? wel beetje raar hoor. Als je merrei
precies 68 punten op exterieur heb en precies 60 punten op beweging dan wordt ie wel ster k vindt dit van het KWPN heel scheef!
Dus als hobby boertje ga j naar de keuring omdat je denkt dat je paard wel leuk kan lopen enzo maar hij wordt geen ster. Is niet erg gewoon leuke merrie. Maar waarom zou je er dan nie mee fokken? Als hij verder rontgenologisch is goedgekeurd zie ik geen reden om niet te fokken.
Als je een paard hebt en die word ster en wordt later rontgenologisch gekeurd en had OCD, dan moet je dus zeggen alle paarden moeten voordat ze naar de keuring gaan iig rontgenologisch gekeurd worden anders heeft ster ook wienig waarde.
ditchie schreef:Het gaat er om dat de jury gewoon eigenlijk zelf niet weet waarop hij vera heeft afgedankt.
Venetia schreef:Alsjeblieft zeg sfieke, wat een onzin.
Ik ken zoveel paarden met het 'gebrek' dat jij beschrijft. Een paard hoeft er nooit last van te hebben, sterker nog, het overgrote deel heeft er ook nooit last van. Ik ken er niet één die er last van heeft. OCD is veel ernstiger.
Dat je er niet mee moet fokken is je reinste onzin.
Veel gebreken zijn veel ernstiger. Dan kunnen we de halve paardenstapel wel op de zwarte lijst zetten, en zouden we heel veel goede paarden zijn misgelopen.
Pipo schreef:ditchie schreef:Het gaat er om dat de jury gewoon eigenlijk zelf niet weet waarop hij vera heeft afgedankt.
Waarom vraag je de jury zelf niet waarom ze de merrie die ene extra punt niet hebben gegund?
Boersma is de beroerdste niet.Boersma is een reeele keurmeester die vast zeer goede argumenten heeft voor deze punten.