Dikke van Dale schreef:se·lec·tie (de ~ (v.), ~s)
1 keuze op grond van geschiktheid => schifting
2 [biol.]
teeltkeus
3 [soc.]
het mechanisme waardoor bepaalde individuen of groepen slagen, waar andere, die in dezelfde situatie verkeren, falen
4 wat uitgekozen is
We hebben het dus in de fokkerij en mede met het verrichtingsonderzoek over 1) en 2). Sommigen denken dat het over 3) gaat en volgens de KWPN is het resultaat 4)
Maar goed, dat verrichtingsonderzoek is dus een poging tot selecteren van de juiste hengsten. Het is redelijk onmogelijk om alle hengsten in te zetten, dus selectie vindt altijd plaats op een aantal punten. De grofste selectie vindt plaats vóór de hengstenkeuring (ooit al eens nagedacht welk percentage van de hengstveulens nooit op de HK verschijnt?

Dan is er nog steeds een behoefte tot verdere selectie. Ik zie dat meer als iets waarbij de uitbaters van hengsten baat hebben, aangezien een kleinere keuze van hengsten een hogere marktwaarde tot gevolg heeft van de dekkingen. (Schaarste).
Is er een ideale selektie methode? Mijn inziens (nog) niet. Een grote schifting vindt reeds plaats voordat een hengst twee wordt. De kans dat daar toppers tussen zitten is theoretisch aanwezig (alhoewel klein, aangezien een topper veel geld oplevert)..
Dan is er de HK zelf. er wordt gekeken naar een momentopname (of een serie van momentopnames) waarbij een selectie gedaan wordt. Daar zijn allerlei beropesmethodes op en door de EU zijn er ook nog methodes bedacht waardoor je de hele heisa kunt omzeilen. "Achterdeurhengsten" hebben echter een kleinere marktwaarde. Als de fokker kan kiezen tussen in zijn/haar ogen gelijkwaardige hengst, zal de "voordeurhengst" eerder de dekking krijgen dan de "achterdeurhengst" tenzij het verschil in prijs té groot is. Daarbij geldt wel dat het dekgeld slechts een deel is van de opfokkosten, waarbij de marktwaarde meer beïnvloed kan worden door de vader die op papier staat.
Ik ben het er overigens roerend mee eens dat de beste 7 jarige hengst niet noodzakelijkerwijs ook de beste 3-jarige hengst was. verschillende dieren groeien verschillend uit. Ook is het een feit dat de beste 7-jarige zeker niet de slechtste 7-jarige was, dus de slechtste kan je er met een gerust hart uitgooien.
En dan komt het dilemma: waar leg je die lijn. Laat je heel veel potentieel slechte hengsten toe om te voorkomen dat die ene goeie er niet uitvliegt of keur je potentieel tophengsten af omdat ze er niet zijn, maar voorkom je daarmee dat er teveel slechte hengsten (en daarmee dus slechte veulens) komen?
het blijft een dilemma voor de kwaliteit van een fokkerij. het is bewezen dat slecht nieuws véél sneller rondgaat dan goed nieuws. Dus een organisatie wil het risico op slechte veulens minimaliseren.
Ander dilemma is ook een keuze die ik zie bij fokkers. Als je je fokproducten als driejarige wil verkopen, wat is in hemelsnaam het nut van een laatrijpe hengst? meer extreem: als je je veulens wil verkopen, wat is het nut van een hengst die lelijke veulens geeft (maar die uitgroeien tot superpaarden).
Tja, kortzichtigheid, maar niet iedereen heeft onbeperkte geldmiddelen. De meeste fokkers moeten keuzes maken. Je kan geen miljoenen uitgeven aan de fokkerij om die ene topper te fokken. De meeste mensen moeten het met de kleine portemonnee doen en die kiezen dan voor het fokken van veulens die de kosten bijna dekken.
Daarnaast, tegenwoordig staat iedereen vrij om bij een hengst van wat voor stamboek dan ook te dekken. Ik zie de relevantie van wat het KWPN doet of niet doet niet. Dat aangezien ik geen KWPN paarden fok. Ik zie dus ook niet het punt van iemand die geen KWPN paarden fokt wat de selektiemethode van het KWPN is. Je sluit je gewoon simpelweg aan bij een organisatie die die doelstelling wel volgt. dat betekent dat je de risico's die het KWPN niet wil nemen, dus wel neemt en daarmee de kans hebt om uiteindelijk op een hoger niveau uit te komen. Dat is tegenwoordig je goed recht.
Vanuit de andere kant bekeken: ik snap niet hoe iemand zich druk maakt vanuit het KWPN. Iemand mag best een andere mening hebben. Liever nog zelfs. Als je echt gelooft in de selectiemethodes van het KWPN, zal de kwaliteit van het KWPN hoger blijven en zijn de KWPN veulens vanzelfsprekend meer waard. De competitie schakelt zichzelf uit, als het ware

Probleem is dus vooral een verschil in visie. Hoe dat verschil in visie uitwerkt weten we dus wel tegen de tijd dat ik zo'n 20 jaar pensioen zit te trekken. De rest is kristallenbollenwerk, of?
Dus: is het misschien handiger om gewoon te kijken naar de resultaten van nu. Speculatie over wat die beesten over 4, 20 of 40 jaar doen heeft weinig invloed op hun resultaten van vandaag

Of?
O ja, en het bovenstaande is natuurlijk ook allemaal maar speculatie. Maar je hoeft elkaar nog niet verbaal de hersens in te slaan om een verschil van mening