Fokkers uitverkoop, wat zijn de veulenprijzen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Re: Fokkers uitverkoop, wat zijn de veulenprijzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 10:03

Mireille1970 schreef:

Dat is slechts weggelegd voor heeeeeeeeeele rijke mensen.
Toch zie je veel hele aparte op de hengstenkeuring met een minder imposant papier en eigenaar... die worden dus naar huis gestuurd.

Ja, dat is toch eigenlijk te gek? als het om de papieren gaat, waarom dan nog keuren? Ik vind dat ze het belang van de papieren overdrijven.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 10:40

Desiree schreef:
Ja, dat is toch eigenlijk te gek? als het om de papieren gaat, waarom dan nog keuren? Ik vind dat ze het belang van de papieren overdrijven.

Sorry niks persoonlijks, maar dan begrijp je niet zoveel van de fokkerij.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 10:50

Of ik begrijp niets van het systeem van de fokkerij, of ik ben het er gewoon niet mee eens. Ik vind het overdreven om een goede hengst niet te erkennen op basis van papieren. DAn kijk je met oogkleppen vind ik.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 11:00

Nee daar verschillen we van mening dan kijk je met beleid.
Voorbeeld: stel dat ze op basis van de dekaantallen zoveel hengsten van Gribaldi goedgekeurd hadden???????

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 11:00

Desiree schreef:
Of ik begrijp niets van het systeem van de fokkerij, of ik ben het er gewoon niet mee eens. Ik vind het overdreven om een goede hengst niet te erkennen op basis van papieren. DAn kijk je met oogkleppen vind ik.

Waarom? Als er in zijn pedigree ergens iets mist, dan past dat toch niet echt in de fokkerij? Wat heb je aan een onzekere factor als je graag vooruit wilt?
Die goede hengst kan wel een toevalstreffer zijn uit een minder goede stam of merrie.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 11:07

KarinvdM schreef:
Desiree schreef:

Waarom? Als er in zijn pedigree ergens iets mist, dan past dat toch niet echt in de fokkerij? Wat heb je aan een onzekere factor als je graag vooruit wilt?
Die goede hengst kan wel een toevalstreffer zijn uit een minder goede stam of merrie.

Ben ik met je eens...

Toch missen we een hoop goed bloed in de fokkerij door afkeuringen (te vroeg) of goedkeuringen na sportprestaties (zijn sportprestaties aangeboren??)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 11:09

De ruiter is niet overerfbaar, de wil het talent en het karakter van het paard om te presteren wel, daar werk je mee als fokker.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 11:26

KarinvdM schreef:

MAar als die stam nu alleen maar minder bekend is maar achteraf een goede zou blijken te zijn en daarbij goed voor de diversiteit in de fokkerij?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 11:28

Desiree schreef:
MAar als die stam nu alleen maar minder bekend is maar achteraf een goede zou blijken te zijn en daarbij goed voor de diversiteit in de fokkerij?

Jij neemt het fokken is gokken wel heel letterlijk Haha!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 11:40

Ja, zo'n hengst kan ook dingen vererven die je helemaal niet wilt! Ik denk trouwens ook niet dat zo'n hengst veel gebruikt zal worden. Ik zou zoeentje in ieder geval niet nemen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 11:51

Met alles wat je doet neem je risico. Fokken is zowiezo risico nemen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 12:17

Desiree schreef:

Je doet toch geen ezeltje prik als je een hengst uitzoekt???

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 13:55

Soms wel hoor Sarabande Clown

Aangezien we het over de veulenprijzen hadden en nu afgereist zijn naar hengsten, vroeg ik me af: Bepaald de hengst ook de prijs? (zekers wel)

Ik neem even iets geks. De Chin Chin veulens. Het viel mij vorig jaar bij een veulenveiling op dat het veulen mij helemaal niks deed. Toch werd er vanuit het publiek met prijzen gesmeten. Puur omdat vaders Chin Chin heet? Vreemd toch?

Maar met mijn vraag doelde ik eigenlijk meer op de bekendheid van de hengst.
Stel je laat je merrie dekken door Donnerhall (even een voorbeeld van een super bekende hengst)
Of neem een voorbeeld van vorig jaar, Painted Black. Een voor het KWPN nieuwkomertje waar niet iedereen positief over is geweest.
Je neemt voor beide als voorbeelde dezelfde merrie om het simpel te houden.
Wat voor verschil maken deze twee hengsten dan in de prijs? Is dat een verschil van bv 5000 euro of toch stiekem maar een dubbeltje?

anne7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 13:59

Volgens mij ging dit topic over de veulenprijzen.......... Haha!

Aangezien hier een hoop kenners zijn kunnen jullie me misschien wel helpen.
Mijn merrie heeft vorig jaar haar veulen verloren, na lang twijfelen heb ik besloten dat ik dit jaar een veulen wil kopen. (van/na de zomer)
Ik zoek een leuke allrouder, ben geintereseerd in zowel dressuur als springen. Ik zoek een paardje (zoals iedereen) met een goede beweging, een leuk karakter (voor zover je dat kan beoordelen) en maat! (verwachte stokmaat 1.70)
Mijn budget is ca. €3.500,--
Kan ik hier nog een leuk veulen voor kopen?
En voornamelijk, waar kan ik dit veulen vinden.... Ben nu van plan in aug / sept de veulenveilingen af te lopen, alleen ben ik een redelijke leek op het gebied van beoordeling van de veulens. Waar moet je voornamelijk op letten Blond

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 14:23

Zeker weten! Is toch een mooi budget. Ik zou einde zomer kopen, dan moeten ze naar binnen en komen er dus veel te koop.

Ik let op hoogbenigheid, schuine schouder, mooi groot oog, kunnen schakelen, kunnen galopperen, lang doorlopende schoft, goede gelijke voeten, niet te steil gekoot, genoeg gehoekt achterbeen...
Zoiets?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 14:30

sarabande schreef:
Desiree schreef:

Sja, wat is ezeltje prik.
Het is wel zo dat ik soms bepaalde bloedlijnen aantrekkelijker vind dan andere. MAar ik kijk toch vooral naar de hengst, wat hij in huis heeft (eigenschappen die ik zoek). En ik hoop dat hij dat vererft. MAar ja, dat weet je niet he, of hij net die genen aan het veulen doorgeeft die ik zo graag in het veulen terug zou willen zien.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 14:38

Desiree schreef:

Nou je doet een blinddoek om, je wordt vervolgens door een ander een paar keer in het rond gedraaid, waarna je een pijltje mag gooien naar iets waarvan je niet weet waar het is.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 15:04

Eerst keuren zonder papier zodat het echte paard wat ervoor staat beoordeeld wordt.
DAARNA de pedigree erbij en kijken of het foktechnisch in de lijn past. Dat staat me voor bij de keuring van hengsten.

Maar zonder enige inzage in de pedigree moet het paard puur op eigen merits ster kunnen worden of niet.
Geen sympathie-betuigingen op basis van papier, svp...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 15:11

Kan ik me in vinden Dees.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 15:41

sarabande schreef:
Desiree schreef:

Nou je doet een blinddoek om, je wordt vervolgens door een ander een paar keer in het rond gedraaid, waarna je een pijltje mag gooien naar iets waarvan je niet weet waar het is.

Als ik dat zou doen, koos ik niet voor een officiele hengst maar koos ik voor zomaar een hengst. Lekker gratis, geen verwachtingen, geen fokdoel.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 18:21

sarabande schreef:

Nee men gaat naar kwpnstallion.com, selecteert de kleur zwart, klikt dan op enter en zoekt wel hengsten gereden worden door Idool Anky of Edward en kijkt welke het liefste koppie heeft... Haha!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 20:38

Ja suzanne, lach er maar om, maar ik heb toch een beetje de indruk dat veel mensen dat doen. En mensen gaan ook voor een bepaalde hengst zonder te kijken of deze wel goed is i.c.m. hun merrie. En ze rennen trends achterna. Dit jaar is het Tuschinsky.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 20:54

Tja en als een bepaalde hengst 1000 nazaten heeft en een ander 10 dan is de kans op een topper bij die 1000 net iets groter dan dan bij die 10.
En soms heet een paard een topper omdat er een topprijs voor betaald is.....
en veulenprijzen... ik heb dan geen paarden staan, wel pony's en zit me te bedenken wat ik zou moeten vragen voor het veulen wat er onlangs geboren is.
Apart gefokt, mooi getekend, merrie, mams kan leuk lopen en heeft een prettig en eerlijk karakter.
Maar heb geen idee hoe de prijzen liggen bij de welsh-B pony veulens... ... ...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 21:46

Alane schreef:
Tja en als een bepaalde hengst 1000 nazaten heeft en een ander 10 dan is de kans op een topper bij die 1000 net iets groter dan dan bij die 10.

Dat is dus het tegendeel van wat hier boven staat, geen hengst zoveel gedekt als Gribaldi, maar b.v. maar een en dat ook nog met tegenzin door de strot geduwde goedgekeurde zoon.
Dus aantallen zeggen niets over kwaliteit

Oosterhui

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 22:22

is inderdaad waar, het lijkt wel alsof er gewoon af en toe een hengst in de mode is, en dan moet iedereen daar veulens van hebben en dekt de hengst veel.
er zijn mensen die dan niet eens kijken of het bij hun merrie past !
Dus worden er dan het jaar erop veel veulens geboren van zo'n "modehengst".