Geboren: 20 min. geleden - helaas al overleden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

michele

Re: Geboren: 20 min. geleden - helaas al overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 09:02

He bah zeg, daar moet je echt niet aan denken.
Ben wel benieuwd wat de uitslag is van utrecht.

Sterkte ermee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 09:15

Dit lijkt me toch wel de nachtmerrie van een fokker. Wat een zonde van zulke jonge paardenleventjes. Zal duimen dat de laatse wel mag opgroeien tot een volwassen paard. Sterkte!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 10:17

Ze onderzoeken ook op rhino iid. Ik ben ook erg benieuwd naar de uitslag. Omdat ik thuis ook nog 2 hoogdrachtige dames heb staan hebben we ook de nodige ontsmettingsmaatregelen genomen voor we weer thuis op stal kwamen. Merrie was wel geënt.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 11:47

Er is inmiddels bevestigd dat het niet om een infectie gaat, geen rhino of herpes. Wel is er een slechte nier gevonden, maar ze ging erg hard achteruit en ze had daardoor ook uitdrogingsverschijnselen, dus dat kan daarmee te maken hebben. Verder was ze achteraf toch wel zwak, ze kreeg het benauwd op het laatst met drinken, en na het bekijken van de video waar ze dinsdag buiten liep viel het ineens ook op dat ze tijdens het rennen viel en niet zelfstandig opstond. Ze moest geholpen worden. Het is moeilijk, vooral als je nog niet veel ervaring hebt als eigenaar, om daar aan te zien dat het veulen niet goed is, maar nu achteraf is dat wel de conclusie. Zoals ik al eerder aangaf, ze was te vroeg en niet helemaal in orde. De DA had dit wel moeten zien en hem is dan ook het eea aan te rekenen, er had eerder in gegrepen moeten worden.. Of ze daarmee had kunnen blijven leven is de vraag, maar haar kans was misschien iets beter geweest... Het is voor mij ook 2 uur rijden daarheen, ik had willen blijven, maar ze knapte op en ik heb er nog 2 thuis staan, anders had ik misschien gebleven en dan had ik misschien dinsdag al wel gezien dat het niet goed was... het heeft geen nut om daar nu bij stil te staan, maar ik voel me wel rot eronder...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 12:19

Ik kan me voorstellen dat je je rot voelt. Wij zijn een week geleden ons veulen kwijtgeraakt tijdens een "red bag" delivery en je gaat je dan toch afvragen waar het fout is gegaan (en wat wij fout hebben gedaan). Het antwoord daarop zullen we nooit weten en we wéten gewoon dat we ons goed hebben voorbereid en goed hebben gehandeld. Maar het blijft natuurlijk rondspoken in je hoofd ...

Wat jij beschrijft over je merrie: dat ze er nog niet klaar voor was, preciés dat gevoel had ik ook bij mijn merrie! Zij zat op 329 dagen, maar haar andere twee veulens waren 2 1/2 en 3 1/2 week te laat. Haar lichaam was nog niet genoeg "veranderd" van vorm en volgens de da was de onsluiting ook niet compleet. Bij haar vorige veulen heeft ze wel gewaxt en nu was haar uier nog niet vol. Het enige dat je aan de merrie kon zien is dat ze een beetje met zichzelf in de knoop leek te zitten op de dag van de bevalling, maar dat zag er absoluut niet zorgwekkend uit. Ook mijn merrie heeft er geen probleem van gemaakt dat het veulen bij haar weggehaald is, terwijl ze normaal een hysterische mama is ... Ze was wel erg van streek als wij weg gingen en ze gaf de indruk dat ze het gevoel had "gefaald" te hebben of zoiets dergelijks (moeilijk te omschrijven) maar met een halve dag was ze weer zichzelf.

Raar he??

Bij jouw merrie hebben ze dus lichamelijk wel iets gevonden dat met de nieren te maken heeft. Frappant is dat mijn merrie twee dagen voor de bevalling ook heel weinig heeft gedronken. 's Nachts helemaal niet zelfs. Overdag is het moeilijk te zien, omat ze in een groep buiten staat. Zoiets realiseer je je ook later pas. Misschien is hier toch een overeenkomst?? Wat hebben ze verder gezegd over haar nieren? Is dit een kip-ei verhaal waarvan je niet weet wat wat heeft veroorzaakt of hebben de nierproblemen echt de verwerping veroorzaakt?

Het blijft gewoon kaa uu tee om je veulen op deze manier te verliezen. Veel sterkte ermee Ach gut !

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 12:29

O wat zonde zeg, het was zo'n mooi veulen!!

Heel veel sterkte!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 12:31

Mac schreef:
Bij jouw merrie hebben ze dus lichamelijk wel iets gevonden dat met de nieren te maken heeft. Frappant is dat mijn merrie twee dagen voor de bevalling ook heel weinig heeft gedronken. 's Nachts helemaal niet zelfs. Overdag is het moeilijk te zien, omat ze in een groep buiten staat. Zoiets realiseer je je ook later pas. Misschien is hier toch een overeenkomst?? Wat hebben ze verder gezegd over haar nieren? Is dit een kip-ei verhaal waarvan je niet weet wat wat heeft veroorzaakt of hebben de nierproblemen echt de verwerping veroorzaakt?

Het blijft gewoon kaa uu tee om je veulen op deze manier te verliezen. Veel sterkte ermee Ach gut !

Dat weten ze niet, bij de autopsie hebben ze wel een slechte nier gevonden, maar of dat al was of dat dat is gekomen door het achteruitgaan, dat weten ze niet, ik heb ook niet van mijn nichtje begrepen of ze daar nog verder naar kijken...
Wel apart dat het zo overeen komt...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 13:14

ShamalArabs schreef:
Dat weten ze niet, bij de autopsie hebben ze wel een slechte nier gevonden, maar of dat al was of dat dat is gekomen door het achteruitgaan, dat weten ze niet, ik heb ook niet van mijn nichtje begrepen of ze daar nog verder naar kijken...

Mijn leesfout: de nieren van het veulen waren dus niet goed, niet die van de merrie ... ik ben benieuwd of ze er nog achterkomen bij verdere onderzoeken. Wel goed trouwens dat dat zo intensief gebeurt. Misschien kunnen ze op deze manier toch een oorzaak achterhalen. Bij mij gingen ze ervan uit dat het een slechte bevalling is geweest, maar net als jij heb ik ook steeds meer het vermoeden dat het een verwerping was en geen bevalling.

ShamalArabs schreef:
Wel apart dat het zo overeen komt...

Ik hou het erop dat merries donders goed weten dat er "iets niet klopt". Met mijn veulen/de dracht zal ook wel iets mis zijn geweest.

Shikoba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 13:39

Wat een pech, het was echt een mooi veulentje, heel veel sterkte ermee... Verdrietig

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 14:06

Mac schreef:
Bij mij gingen ze ervan uit dat het een slechte bevalling is geweest, maar net als jij heb ik ook steeds meer het vermoeden dat het een verwerping was en geen bevalling.

Ik heb de bevalling terug gezien op video, en normaal, ook bij een eerste veulen, kijkt een merrie gelijk op, ze zoeken snel contact, en deze merrie bleef met haar ogen dicht liggen, ze zag er verslagen uit... Toen na een paar minuten, het leek een eeuwigheid te duren, toen schopte het kleintje en de merrie vloog ineens overeind, niet staan, maar niet meer op haar zij, snap je, en ze keek zo verbaasd, alsof ze het niet verwachtte dat dat veulen bewoog, ze hinnekte keihard en bleef maar hinneken naar celena en ze keek zo verbaasd... En toen was ze ineens ook zo trots, een hele trotse moeder... Ik heb dat nog nooit gezien, zo'n intens gelukkig en verbaasd gezicht omdat het veulen bewoog... Allemaal kleine puzzelstukjes die een totaalplaatje maken waaruit je de conclusie kan trekken dat het niet om een bevalling ging maar om een verwerping...

bibi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 14:20

Het is inderdaad wel allemaal heel erg vreemd.
Je woon toch in spijkenisse aan je profiel te zien, dan stond dat paard wel een eindje weg, staan daar ook de andere merrie's
Kon hte op je site niet vinden

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 14:29

bibi76 schreef:
Het is inderdaad wel allemaal heel erg vreemd.
Je woon toch in spijkenisse aan je profiel te zien, dan stond dat paard wel een eindje weg, staan daar ook de andere merrie's
Kon hte op je site niet vinden

Ik heb die merrie 1,5 jaar geleden aan mijn nichtje verkocht...

bibi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 14:32

OOhhh snapte er al niets meer van
Hoe gaat het met de andere paarden, schiet dit ook al een beetje op?
Ben erg benieuwd wat daar uit zal komen, hengst of merrie

Staan deze in Spijkenisse?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 14:43

Dat begint al op te schieten. Nog 29 dagen voor de een, en nog 49 voor de ander, de laatste maak ik me wel wat zorgen over, die staat spierbevangen nu. Ze staan niet in spijkenisse, ik moet er een half uur voor rijden (15 min. als ik haast heb, dan rij ik wat harder Knipoog ) Die van 29 dagen, Shanaya, die heeft pas vorige week besloten dat het geen kerstkindje word en ze heeft haar uier toch maar laten groeien...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 18:01

ShamalArabs schreef:
en ze keek zo verbaasd, alsof ze het niet verwachtte dat dat veulen bewoog, ze hinnekte keihard en bleef maar hinneken naar celena en ze keek zo verbaasd... En toen was ze ineens ook zo trots, een hele trotse moeder... Ik heb dat nog nooit gezien, zo'n intens gelukkig en verbaasd gezicht omdat het veulen bewoog... .

Agossie Ach gut ... het "mama-hormoon" begon te werken !

Spannend hoor met twee drachtige merries. Heel veel succes en plezier met de twee aanstaande mama's !