Is er al iets bekend over Lingh's test?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MissHIS

Re: Is er al iets bekend over Lingh's test?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 15:31

Suzanne F. schreef:

Meer kansen openlaten voor de oudere hengsten. Het is vaak in de 1 ste bez. nu of nooit. Misschien zou er ook meer ruimte moeten zijn om nog 5 jarigen te keuren.

Dat ben ik niet met je eens, ik vind dat ze die mogelijkheid voldoende openlaten. Een belangrijke eis is dat hengsten van die leeftijd zich duidelijk onderscheiden van hun leeftijdsgenoten. Zoals Florencio.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 15:34

Suzanne F. schreef:
sarabande schreef:
Heb je een alternatief???

Meer kansen openlaten voor de oudere hengsten. Het is vaak in de 1 ste bez. nu of nooit. Misschien zou er ook meer ruimte moeten zijn om nog 5 jarigen te keuren.

Dat vind ik ook een prima idee.
Nu is het inderdaad als 3-jarige, of wachten tot ie GP loopt.
Daar tussen in is het nagenoeg onmogelijk om in te stromen.

Daarom gaan er ook zoveel 3,5 jarigen stuk bij de verrichtingen.
Een eigenaar bedenkt zich wel 5 keer om een hengst die het moeilijk heeft (maar nog nét mee kan komen) terug te halen.
De hengst is een jaar later namelijk niet meer welkom en moet de gehele procedure dan opnieuw doorlopen. Dat is nog bijna nooit een hengst gelukt.....

Dan moet de hengst in het meest positieve geval de hengstencompetitie meelopen........ en iedereen weet dat zelfs Florencio daarvoor niet goed genoeg was............
Laatst bijgewerkt door CGJ12 op 28-03-05 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 15:35

De jury durfde zelf Floris op stap en type niet boven Scandic te plaatsen.
Sorry, ik heb met beide gefokt, maar dan is de jury gewoon BLIND.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 15:41

Suzanne F. schreef:

Die kansen zijn er toch ze kunnen binnen een jaar na de eerste bezichtiging diverse malen (nakeuring, herkeuring) terugkomen de laatste keer onder het zadel.
Vervolgens kunnen ze met voldoende prestaties altijd terugkomen.
Ze kunnen indien ze bij een ander stamboek zijn gaan dekken, afstammelingen laten zien en aan de hand daarvan en de eigen prestatie nog terugkomen.

Alleen als de eigenaar ze castreert of als ze echt geen deuk in een pakje boter kunnen rijden is het definitief afgelopen.

Er zijn kansen genoeg om het echte talent niet voor de fokkerij verloren te laten gaan.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 15:45

CGJ12 schreef:

Ze geven toch weer heel wat hengsten te kans. In Ermelo zijn aangeleverd hengsten zoals Salvatore (6 jr, Cavalier x Leandro), Twister (5 jr, Baloubet de Rouet x Corrado I), Dutch Dormello (5 jr, Dormello x Welt Hit II), Sarantos (6 jr, Emilion x Larome), Platino (6 jr, Pay x Parcours).

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 15:48

sarabande schreef:
Vervolgens kunnen ze met voldoende prestaties altijd terugkomen.
Ze kunnen indien ze bij een ander stamboek zijn gaan dekken, afstammelingen laten zien en aan de hand daarvan en de eigen prestatie nog terugkomen.

In theorie een mooi verhaal maar in de praktijk nagenoeg onhaalbaar.
Ik haal het hier nog maar weer eens aan, maar Floris is nog stééds niet ingeschreven..........

Elke 3 jarige stumper die met mazzel door Ermelo rolt mag zich zijn leven lang suf dekken met een KWPN licentie.........
Maar de Wereldkampioen moet zich eerst nog een aantal weken laten rijden door een paar heikneuters in Ermelo......... hoe krom is dat nou?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 15:51

MissHIS schreef:
CGJ12 schreef:

Ze geven toch weer heel wat hengsten te kans. In Ermelo zijn aangeleverd hengsten zoals Salvatore (6 jr, Cavalier x Leandro), Twister (5 jr, Baloubet de Rouet x Corrado I), Dutch Dormello (5 jr, Dormello x Welt Hit II), Sarantos (6 jr, Emilion x Larome), Platino (6 jr, Pay x Parcours).

Op springhengsten ga ik niet reageren aangezien ik die wereld niet ken. Wat ik wel weet is dat er deze winter dus een half dozijn GP-springers in één keer is erkend........

En het rijtje dat jij nu noemt bevat maat één dressuurhengst en die is al aangekeurd bij een ander stamboek.

Maar wat als ik met een "normale 4-jarige" hengst aan kom zetten?
Bij de ingang van het Federatiecentrum sturen ze me al bijna terug........
(met merries gaat het trouwens net zo.......... )

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 15:52

CGJ12 schreef:
In theorie een mooi verhaal maar in de praktijk nagenoeg onhaalbaar.
Ik haal het hier nog maar weer eens aan, maar Floris is nog stééds niet ingeschreven..........

Elke 3 jarige stumper die met mazzel door Ermelo rolt mag zich zijn leven lang suf dekken met een KWPN licentie.........
Maar de Wereldkampioen moet zich eerst nog een aantal weken laten rijden door een paar heikneuters in Ermelo......... hoe krom is dat nou?

Jemig CGJ Wereldkampioen...... in een zadelproef tot op heden. Zeker een apart paard, maar wereldkampioenen gaan bij mij pas tellen als het op gebied van GP is, was Painted Black ook niet bijna wereldkampioen en zou je op grond daarvan met hem dekken???

Overigens Floor is nog niet goedgekeurd omdat hij elders verbleef, is niet de schuld van het KWPN.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 15:57

sarabande schreef:

Jemig CGJ Wereldkampioen...... in een zadelproef tot op heden. Zeker een apart paard, maar wereldkampioenen gaan bij mij pas tellen als het op gebied van GP is, was Painted Black ook niet bijna wereldkampioen en zou je op grond daarvan met hem dekken???

Overigens Floor is nog niet goedgekeurd omdat hij elders verbleef, is niet de schuld van het KWPN.

Veel meer dan een stapje / drafje/ galopje op 2 zijden in 3 minuten ben ik als jury niet nodig.
Een beetje keurmeester heeft een goed paard in een oogopslag beoordeeld.

En Floor had gelijk vrijstelling moeten krijgen.
Stalgedrag onderzoek had ruim volstaan dunkt me.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 16:02

CGJ12 schreef:
Veel meer dan een stapje / drafje/ galopje op 2 zijden in 3 minuten ben ik als jury niet nodig.
Een beetje keurmeester heeft een goed paard in een oogopslag beoordeeld.

En Floor had gelijk vrijstelling moeten krijgen.
Stalgedrag onderzoek had ruim volstaan dunkt me.

Het = heb ik als jury niet nodig Clown Haha!

Voor hengsten van de leeftijd en met de graad van africhting van Floor gelden nu eenmaal die regels.
Jij mag ook geen ZZ proef rijden in een M ring. (totaal scheve vergelijking, maar ja je moet soms wat Haha! )

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 16:04

sarabande schreef:
Voor hengsten van de leeftijd en met de graad van africhting van Floor gelden nu eenmaal die regels.

Die regels moeten ze dus ook gelijk aanpassen. Dat is meer dan duidelijk.
En jurys aanstellen die geen 20 rondjes nodig hebben om zaken te kunnen beoordelen. Stumperds.

Pino24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 16:53

Suzanne F. schreef:
saluut schreef:
Ja als jonge dunne slungel en bij de 1e bezichtiging weer naar huis gestuurd.

Je moest eens weten hoeveel super sportpaarden en evt. superdekhengsten/verververs er in de 1 ste bez. uit gegooid zijn door de allesziende keuringsmeesters.
Deze paarden hebben in 9 van de 10 gevallen niet de kansen en het management gekregen zoals bijv. Lingh of zijn gecastreerd en je hoort er niks meer van terwijl het megatalentvolle paarden kunnen zijn/worden.

Misschien wordt er teveel waarde gehecht aan het principe "op het straatje eruit" en aan de hengstenkeuring an sich en de keuringsmeesters.

Een dressuurpaard wordt gemaakt en niet gefokt!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 17:21

saluut schreef:

Wat is dan de vererving nog waard.?

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 17:30

ceasario schreef:
saluut schreef:

Wat is dan de vererving nog waard.?

Goede dressuurpaarden worden gemaakt maar of ze de aanleg vererven? Denk het juist wel, waar moet je dan anders op selecteren?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 17:42

Magique schreef:
Goede dressuurpaarden worden gemaakt maar of ze de aanleg vererven? Denk het juist wel, waar moet je dan anders op selecteren?

Met een goed dressuurpaard heb je meer kans op een dressuurpaard, dat is een onderdeel van een selektie die een fokker maakt.
(Of zou een onderdeel moeten zijn)

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 21:01

Magique schreef:

Een goed dressuurpaard wordt inderdaad voor een groot deel gemaakt.
Het vererven van de aanleg "om zich te laten vormen als een dressuurpaard" is dus best belangrijk ......

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 21:07

CGJ12 schreef:
Een goed dressuurpaard wordt inderdaad voor een groot deel gemaakt.
Het vererven van de aanleg "om zich te laten vormen als een dressuurpaard" is dus best belangrijk ......

De laatste jaren is gebleken dat hengsten met springbloed die door dressuurruiters en amazones naar de top gereden werden ook dressuurpaarden brachten.
Nu kan je je afvragen wat was er het eerste de kip of het ei.
Als Anky op een hengst zit is het een dressuurhengst, hij wordt vaker op merries gezet die goed kunnen bewegen en zijn kinderen worden eerder door ruiters gekocht die dressuur rijden.
Hij brengt dus dressuurpaarden Pling

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 08:43

CGJ12 schreef:
Dat vind ik ook een prima idee.
Nu is het inderdaad als 3-jarige, of wachten tot ie GP loopt.

Daarom gaan er ook zoveel 3,5 jarigen stuk bij de verrichtingen.
Een eigenaar bedenkt zich wel 5 keer om een hengst die het moeilijk heeft (maar nog nét mee kan komen) terug te halen.
De hengst is een jaar later namelijk niet meer welkom en moet de gehele procedure dan opnieuw doorlopen. Dat is nog bijna nooit een hengst gelukt.....

Dan moet de hengst in het meest positieve geval de hengstencompetitie meelopen........
en iedereen weet dat zelfs Florencio daarvoor niet goed genoeg was............

Hier ben ik het 100% mee eens....

Maar denk je niet dat dat beter uit komt in het topic "verrichtingsonderzoek op de helling.." ???