welke hengsten vererven een prettig karakter?

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

perlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 09:08

Ja okee dat begrijp ik wel maar het wil dus niet zeggen dat alle nakomelingen van deze hensgten zo zijn.
Want zoals ik al schreef heb ik het levende voorbeeld heel lief en voorzichtig met onervaren mensen maar zeker niet de meest makelijk (hiermee bedoel ik dus niet gemeen of tegendraads) met de meer ervaren mensen.
Dit gaat dan alleen over mijn paard maar er zijn vast nog zoveel meer paarden die ook zo zijn en die ook van een als moeilijk bekend staande hengst afstammen.

perlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 13:53

Weet je wat ik nou zo raar vind he dat is dat veel mensen het Unifrom dus ook Junior bloed verwijten dat ze moeilijke paarden geven en ze zelf ook geen goed karakter hebben maar toch hebben ze alletwee hoge punten voor hun karakter en stal gedrag, Uniform heeft zelfs een 10 voor karakter en een negen voor stal gedrag Junior heeft zowel voor karakter als stal gedrag een negen.
Wie kan mij dit uitleggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 14:04

Van junior heb ik er nooit geen gereden, die was toen nog niet Lachen

Maar ik weet wel dat vererven en zelf aan karakter hebben wel heel wat anders is.
Plus dekhengsten hebben een erg goede opvoeding gehad.
Krgen alle paarden dat maar, dan was er veel leed weg.

perlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 14:37

Ja dat vererven en een eigen karakter los van elkaar staan weet ik wel maar ik hoor zoveel mensen zeggen van ""ja maar dat is zelf ook een draak"" daarom vroeg ik me af waar dit op gebaseerd werd door iedereen.
En ja een goede opvoeding is het halve werk maar daar neem je eventuele slechte eigenschappen niet mee weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 14:39

Die neem je daar niet mee weg, maar onderdruk je wel. Lachen

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 16:17

t'is net zoals bij mensen .

sommigen vechten als hanen, zet ze bij iemand anders en ze zijn kipmak.
het moet ook klikken qua karakter. Dat lukt mss bij die ene afstamming, maar dan weer niet bij een andere afstamming. en omgekeerd voor iemand anders.

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 16:48

Ik ben ervan overtuigd dat karakter erferlijk is, maar opvoeding doet ook veel en zoals kattebeest al opmerkte: het moet ook klikken. In de veulens herken ik ook altijd veel van de merrie. Van de volgende hengsten heb ik zelf plezierig nakomelingen (of gehad) Garant, Ramiro, Ulft, Investment, Santo Amigo, Derrick, Faram, Mermus, Odermus, Rubert R, Darnels. Wat lastiger paarden, die heb ik ook daarom verkocht, van Rossini en Elcaro ( de Elcaro was later toch braaf onder het zadel)