welke afwijking zouden jullie nog wel willen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joostvangestel

Re: welke afwijking zouden jullie nog wel willen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 12:17

Even voor de duidelijkheid: TS vraagt expliciet wat voor een fout door de vingers gezien wordt. We vervallen weer in de discussie waar slechte eigenschappen vandaan komen (genetisch dan wel wijze van opfok).

Feitelijk is die discussie irrelevant. Op het moment dat een paard vals is, kan je het niet helemaal opnieuw proberen. Dus laten we het bij het topic wel maken.

In deze context is het volgende wel interessant: Onze stammerrie had zeker niet het gemakkelijkste karakter. Ze was mensenschuw en over het algemeen schrikachtig aangelegd. Een halster aandoen was ongeveer het moeilijkste wat je met die merrie kon doen. Ze deed geen vlieg kwaad. Als het halster aan was, deed ze alles zoals het hoort.

Ze was opgefokt in de bergen van Wales en had in haar eerste 20 maanden waarschijnlijk geen halster gezien. Als ze de stal in moest (fokker had 3 stallen en 50 ponies), dan werd ze door de honden die stal ingejaagd. Ze schoot dus in de stress bij het zien van een hond.

Ze heeft 15 veulens gehad bij ons. Stuk voor stuk veulens met een voorbeeldig karakter, eerlijk en niet mensenschuw. Van honden hebben ze geen last.

Dus: voor de fokkerij kan het wel interessant zijn om een dier met een kanttekening in het karakter te nemen, mits je kan verklaren waarom dat karakter zo is. Het is goed mogelijk dat ze dat karakter gewoon niet doorfokt Knipoog

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 16:00

fabienne schreef:
Kaja schreef:
Paarden worden niet vals of gestoord geboren!

Ieder paard wordt geboren met een stuk eigen karakter, het zijn geen blanco kaartjes die je naar believen in kan vullen!

Daar zitten soms wel degelijk minder prettige karaktertjes bij!!!

Als een van de duidelijkste voorbeelden heb ik hier een K-welsh op stal staan. De merrie is keur-preferent-prestatie met 2 aangewezen zonen, 1 in Nederland goedgekeurde zoon en 1 in Zweden goedgekeurde zoon

De merrie heeft hier 13 veulens gehad, van verschillende vaders.
De laatste twee veulens, beide van dezelfde vader, zijn qua karakter vanaf de eerste minjuut dat ze geboren waren zo duidelijk anders dan de rest!!!! Het merrieveulen van vorig jaar, daar was echt niks mee te beginnen, levensgevaarlijk. Het hengstveulen van dit jaar is bijna even bang, maar net iets hanteerbaarder..........En alle veulens hebben qua omgang, opvoeding, voeding en alles jaar in jaar uit allemaal hetzelfde gehad!!!!

Dat karakter hebben ze duidelijk wel degelijk van de vader meegekregen, of door de combinatie van die vader met deze merrie!

Voor mij is dus o.a. karakter zeer sterk mede bepalend in de keuze van de hengsten voor mijn merries.

Dat zien wij ook bij mensen, je krijgt het karakter mee van je vader of moeder, moge dat duidelijk zijn!

Maar er is geen enkel paard wat vals of gestoord geboren is!

Goed, een eigen karakter dat mag duidelijk zijn!
Maar daar moet je mee om weten te gaan! Doe je dat niet dan komt het welzijn van een paard in het gedrang waardoor zij zich gaan verzetten tegen de mens! Oké onverbeterlijke paarden zitten er ook tussen. Maar dat noem ik niet vals of gestoord, dat is slim!

Als alle paarden slimmer waren dan ze zijn, dan hadden wij nu geen paarden gehad! Dan hadden ze boven ons gestaan, net als bijvoorbeeld een haai altijd boven de mens zal staan, een krokodil niet te temmen is en leeuwen & tijgers geen fatsoenlijke huisdieren zullen worden, net als bijv. een hond.

Karakters zijn voor een groot deel te vormen en door een paard met consequentie op te voeden en respect voor zo'n paard op te brengen, maar net zo goed te eisen is een paard goed te sturen!

Het valt mij steeds vaker op dat mensen een paard niet meer zien als een levend wezen, zij opgaan in de massa door een paard te beschouwen als een "ding" en het niet meer behandelen als een levend individue met wederzijds respect!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 17:21

Weer even on topic: Schijnheilig
Ik zou geen paard kopen dat door de veearts wordt afgekeurd.
Ik zou geen paard kopen dat qua karakter niet bij mij past.
Ik zou geen paard kopen dat ik zelf niet mooi vind.

Ik denk dat de kriteria voor ieder mens verschillend is; wat de één storend vindt, vindt de ander juist weer niet storend...

Bedenk van tevoren goed wat je met het paard wilt doen, en beoordeel het dáár naar zou ik zeggen...

Mijn mening.... Bloos

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 19:57

Kaja, mijn buurman heeft ook nog een Haflingerveulen van vorig jaar. Het dier is nooit in handen geweest, is een produkt van inteelt.

Het kreng is zo vals als wat. Niet te benaderen. Ook de eigenaar van de merrie heeft nog nooit ook maar iets hiermee kunnen doen. Ze is gewoon echt niet te benaderen.

Kom maar eens bij dat dier kijken en probeer of je er wat van kan maken.
Daarna ben ik benieuwd, of je nog zo vasthoudt aan je mening..............
Dit dier is zonder meer verknipt/gestoord geboren!!!!!

(Het merrieveulen van de K welsh van vorig jaar kan ik je helaas niet meer ter beoordeling aanbieden, die is inmiddels ingeslapen, maar door andere oorzaken dan haar karakter hoor)

Joost: mijn punt is dus dat karakter wel degelijk erfelijk is, en daardoor voor mij een belangrijk criterium ivm fokkerij!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 20:30

Kaja schreef:
Maar er is geen enkel paard wat vals of gestoord geboren is!

Dan moet je mij nog maar eens uitleggen waarom ik rotkarakters altijd van hengsten uit dezelfde stammen tegenkom. En dan zou het toch wel een groot toevel moeten zijn dat die handvol fokkers die met die hengsten fokten er ook hun best voor doen om die beestjes te verpesten Knipoog En waarom andere ponies uit die merriestammen dan gewoon helemaal fris tussen de oren zijn Knipoog

Maar goed, laten we het zo stellen: ieder paard is een individu. Het ene paard kan vals worden van dezelfde behandeling die het andere paard krijgt.

En dan heb ik nog niet de uitspraak gehoord of je al dan niet een paard met een slecht karakter zou kopen Knipoog

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 21:28

een karakter is deels gevormd en deels aanleg denk ik,het is wel altijd handig om te kijken waar bep. dingen vandaan komen.Als ik met een merrie wil fokken,dan wil ik niet teveel toegeven op exterieur,fundament moet correct zijn,iets een kleine afwijking zoals licht toontredend,koehakkig,of sabelbenig kan er nog mee door,als het maar niet te erg is,en ik selecteer dan wel een hengst die dat absoluut niet doorgeeft.En de rug moet niet extreem week danwel kort zijn.Voor de sport maakt het me niet uit hoe het paard eruit ziet,als hij maar goed kan bewegen en je hem dus ook functioneel kan gebruiken.Natuurlijk heeft een correct/mooi paard wel de voorkeur.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 22:01

Elisa2 schreef:
een karakter is deels gevormd en deels aanleg denk ik,het is wel altijd handig om te kijken waar bep. dingen vandaan komen.
Als ik met een merrie wil fokken,dan wil ik niet teveel toegeven op exterieur,fundament moet correct zijn,iets een kleine afwijking zoals licht toontredend,koehakkig,of sabelbenig kan er nog mee door,als het maar niet te erg is,

en ik selecteer dan wel een hengst die dat absoluut niet doorgeeft.En de rug moet niet extreem week danwel kort zijn.Voor de sport maakt het me niet uit hoe het paard eruit ziet,als hij maar goed kan bewegen en je hem dus ook functioneel kan gebruiken.Natuurlijk heeft een correct/mooi paard wel de voorkeur.

Als nu je sportpaard een merrie is die voldoet aan je eisen zoals je een sportpaard omschrijft. En het is een wat kromme met bv. een eigenlijk te korte hals en staat wel koehakkig en sabelbenig er bij.
En voor zijn haar voeten niet gelijk,zelfs met een hol voorbeen.
Zelfs de rug is wat te veel gezonken met een te arme lenden bespiering.
Mijn vraag:
Ruim je dan zo'n dier op als je niet meer met haar sport.
Of moet er alsnog een hengst op met de gedachten dat die al die problemen wel even oplost ???

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 09:43

Fabienne, je geeft het antwoord op je eigen vraag zelf al aan, of in elk geval de conclusie! Het dier is nooit in handen geweest!

Als jij of een ouder een kind niet stuurt, gaat het zich gedragen naar eigen weten!
Ik ben niet een één of andere natuur goeroe of een fluisteraar, echt niet! (Ik roep, op een zeer verstaanbare wijze zelfs wel eens tegen mijn paard, als die voor de tiende keer het touw vast pakt Bloos )! Maar dat daarbuiten!

Als je allemaal in een keurslijf wilt leven, kom je bedrogen uit!
Ieder zijn eigen karakter, ieder zijn eigen mening!
Voor elk wat wils, om het zo maar te zeggen....

Ik snap dus niet dat wij mensen het nou zo moeilijk vinden, om dat ook bij dieren te onderscheidden! Het mag duidelijk zijn dat dieren dat namelijk wel kunnen!

Behandel ieder dier nou eens als een individu, je kunt toch ook niet met elk medemens door een deur, dat klikt dan niet, gaat het lampje dan nooit eens branden dat het tussen jou en je paard niet klikt??!!!

NEE, want je eist respect zonder het terug te geven! Je geeft op zonder je paard ooit te hebben begrepen!
Het is zo gemakkelijk om een rotzak te verkopen of naar de slager te brengen....

Tuurlijk zitten er hengsten tussen die een bepaald karakter doorfokken, dat karakter hebben zij zelf ook, alleen is bij een hoop hengsten op tijd de rem in getrapt, een streep getrokken.
Een paard moet weten waar de grens ligt, net als ieder kind!

Dit neemt niet weg, dat ik ook wel eens met mijn handen in het haar sta! Maar ik zal nooit opgegeven en een jong karaktervol paard naar de slager doen! Mensen die gemakkelijk een paard van de hand doen, trekken hun handen er vanaf, maar staan zij ooit stil dat het voor zo'n paard keer op keer een gigantisch geestelijke dreun te weg brengt???

Je kunt een paard zo gek maken als je zelf wilt, je kunt van elk mak schaap een verknipt paard maken, maar juist de makke schapen deinsen terug en de karaktervolle paarden komen in opstand, iets dat wij niet graag zien.... Zonder er bij na te denken wat dat gedrag dan eigenlijk veroorzaakt heeft....

Denk daar maar eens over na...en niet te licht... een kind breng je immers ook niet naar de slager omdat het een gedrags-stoornis heeft!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 09:49

Ik heb momenteel een Libero h merrie (het evenbeeld van haar vader ,dus ook wat sabelachtig achter .Ze heeft in 2003 1.60m Gp gelopen en is nu 14 maanden uit de sport geweest omdat ze straalkanker heeft gehad .De merrie heeft een heel speciaal karakter wat haar als jong paard als een h oer heeft afgestempeld maar ik heb er altijd zelf ingeloofd ,na 3- 4 maanden thuis er zelf meebezig geweest te zijn is het de liefste en aanhankelijkste merrie die je je kan inbeelden (alleen onder het zadel en op concours is ze nog wat rillig maar dat is voor mij ook haar kwaliteit ,ze is gruwelijk voorzichtig en ze wil altijd aan de andere kant .Ze is dus na die hele yijd pas terug op concours gegaan en was de eerste keer 6 e in het 1.30 ,de week erop was ze 3 e in het 1.40 m.
IK ben zeker van plan om die merrie in de fokkerij te gebruiken ,mits je er ook geen heethoofd opzet natuurlijk .als het goed is wil ik die jaar misschien een embryo spoelen

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 09:50

Kaja schreef:
Fabienne, je geeft het antwoord op je eigen vraag zelf al aan, of in elk geval de conclusie! Het dier is nooit in handen geweest!

Als jij of een ouder een kind niet stuurt, gaat het zich gedragen naar eigen weten!
Ik ben niet een één of andere natuur goeroe of een fluisteraar, echt niet! (Ik roep, op een zeer verstaanbare wijze zelfs wel eens tegen mijn paard, als die voor de tiende keer het touw vast pakt Bloos )! Maar dat daarbuiten!

Als je allemaal in een keurslijf wilt leven, kom je bedrogen uit!
Ieder zijn eigen karakter, ieder zijn eigen mening!
Voor elk wat wils, om het zo maar te zeggen....

Ik snap dus niet dat wij mensen het nou zo moeilijk vinden, om dat ook bij dieren te onderscheidden! Het mag duidelijk zijn dat dieren dat namelijk wel kunnen!

Behandel ieder dier nou eens als een individu, je kunt toch ook niet met elk medemens door een deur, dat klikt dan niet, gaat het lampje dan nooit eens branden dat het tussen jou en je paard niet klikt??!!!

NEE, want je eist respect zonder het terug te geven! Je geeft op zonder je paard ooit te hebben begrepen!
Het is zo gemakkelijk om een rotzak te verkopen of naar de slager te brengen....

Tuurlijk zitten er hengsten tussen die een bepaald karakter doorfokken, dat karakter hebben zij zelf ook, alleen is bij een hoop hengsten op tijd de rem in getrapt, een streep getrokken.
Een paard moet weten waar de grens ligt, net als ieder kind!

Dit neemt niet weg, dat ik ook wel eens met mijn handen in het haar sta! Maar ik zal nooit opgegeven en een jong karaktervol paard naar de slager doen! Mensen die gemakkelijk een paard van de hand doen, trekken hun handen er vanaf, maar staan zij ooit stil dat het voor zo'n paard keer op keer een gigantisch geestelijke dreun te weg brengt???

Je kunt een paard zo gek maken als je zelf wilt, je kunt van elk mak schaap een verknipt paard maken, maar juist de makke schapen deinsen terug en de karaktervolle paarden komen in opstand, iets dat wij niet graag zien.... Zonder er bij na te denken wat dat gedrag dan eigenlijk veroorzaakt heeft....

Denk daar maar eens over na...en niet te licht... een kind breng je immers ook niet naar de slager omdat het een gedrags-stoornis heeft!

OK dan! OK dan! OK dan!

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 10:00

Kaja schreef:

Dat bedoel ik. Volgens jouw opvatting zou ze totaal onbedorven moeten zijn, een onbeschreven blad. Dat is ze dus niet. Ze is achterdochtig, vals. Als er ook maar iemand in haar buurt komt mept ze er meteen op los. Dat is geen normaal gedrag voor een veulen dat altijd alleen maar bij haar moeder heeft gelopen, die zelf dus wel normaal van gedrag is!

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 10:14

Helaas kon ik niet meer editen......al na 5 minuten niet meer...vaag.

Kaja ik heb het hier dus niet over een gedragsafwijking, maar over een echt gestoord, verknipt dier! Ze is een produkt van inteelt en er is dus echt iets niet goed gegaan in dat hoofd. Normaal gesproken zou zo'n dier niet geboren zijn!

Dit geldt ook voor dat merrieveulen van de K-welsh van vorig jaar! Die spoorde voor geen meter en was gewoon levensgevaarlijk.

Als ik die zelf gefokt had, was ze vrij snel afgevoerd geweest, want ik wil het niet op mijn geweten hebben dat iemand door zo'n levensgevaarlijk dier gewond of erger wordt!

Daarom vind ik zelf bij het fokken het karakter zeer belangrijk! Juist omdat ik de verantwoording wil nemen, van wat er later met die fokprodukten gebeurt. En een paard met een redelijk normaal karakter heeft in onze wereld nou eenmaal de meeste kans.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 10:28

fabienne schreef:
En een paard met een redelijk normaal karakter heeft in onze wereld nou eenmaal de meeste kans.

Want die kunnen weer een gedeelte van de mensheid opvoeden.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 10:30

Tja... maar als je inteelt gaat fokken, dan ben je in mijn ogen een verknipt mens!

Als je een baby niet stuurt, wat komt er dan van terecht?
Als je een veulen niet stuurt, wat komt er dan van terecht?

Je kunt met alles rekening houden als je een veulen fokt, maar het houdt niet op bij de geboorte Knipoog !!!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 10:33

Kaja schreef:
Tja... maar als je inteelt gaat fokken, dan ben je in mijn ogen een verknipt mens!

Dien je eerst te weten wat inteelt is.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 10:43

ceasario schreef:
Kaja schreef:

Dien je eerst te weten wat inteelt is.

Inteelt: voortplanting van onderling nauw verwante dieren of personen.

Haha! Haha! Haha!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 10:55

ceasario schreef:
Elisa2 schreef:
een karakter is deels gevormd en deels aanleg denk ik,het is wel altijd handig om te kijken waar bep. dingen vandaan komen.
Als ik met een merrie wil fokken,dan wil ik niet teveel toegeven op exterieur,fundament moet correct zijn,iets een kleine afwijking zoals licht toontredend,koehakkig,of sabelbenig kan er nog mee door,als het maar niet te erg is,

en ik selecteer dan wel een hengst die dat absoluut niet doorgeeft.En de rug moet niet extreem week danwel kort zijn.Voor de sport maakt het me niet uit hoe het paard eruit ziet,als hij maar goed kan bewegen en je hem dus ook functioneel kan gebruiken.Natuurlijk heeft een correct/mooi paard wel de voorkeur.

Als nu je sportpaard een merrie is die voldoet aan je eisen zoals je een sportpaard omschrijft. En het is een wat kromme met bv. een eigenlijk te korte hals en staat wel koehakkig en sabelbenig er bij.
En voor zijn haar voeten niet gelijk,zelfs met een hol voorbeen.
Zelfs de rug is wat te veel gezonken met een te arme lenden bespiering.
Mijn vraag:
Ruim je dan zo'n dier op als je niet meer met haar sport.
Of moet er alsnog een hengst op met de gedachten dat die al die problemen wel even oplost ???

Ik zou er niet mee fokken,dan maar gewoon met pensioen.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 16:46

Kaja het veulen IS gestuurd, en IS opgevoed: op de meest natuurlijke manier, nl door haar moeder.

Volgens jouw redering kan het dan niet vals zijn. Maar dat klopt niet, want dat is ze nl wel.
Conclusie: ze is zo geboren.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 17:11

fabienne schreef:
Kaja het veulen IS gestuurd, en IS opgevoed: op de meest natuurlijke manier, nl door haar moeder.

Volgens jouw redering kan het dan niet vals zijn. Maar dat klopt niet, want dat is ze nl wel.
Conclusie: ze is zo geboren.

Maar het is nooit in handen geweest, dat zei je zelf!
Denk je dat een paard uit zichzelf mens-mak wordt?
Is een driejarige welke je uit de wei haalt ook zadelmak?
(Zou overigens HEEL makkelijk zijn)

Nee Fabienne, dat zou té gemakkelijk zijn!
Als je wilt dat een veulen mak wordt, mak in de zin dat het met mensen om weet te gaan, moet je het vanaf de geboorte sturen!
En niet die taak aan de moeder over laten.....
Dat is erg kortzichtig....

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 17:33

kaja en fabienne: jullie hebben allebei een andere mening over een karakter aangeboren of niet en zoals het eruit ziet gaan jullie er niet uitkomen. is ook een karakter trekje Knipoog maar de discussie heeft verder geen zin vrees ik Haha!

on-topic: Ik gaf al eerder aan dat is een paard wat iets frans staat geen probleem vind. ik zou er echter alleen mee fokken als blijkt dat het dier genetisch een toegevoegde waarde kan leveren.

Mijn vereiste is wel dat een paard prok of rontgen ggk is. (ben zelf vergeten het prok certificaat aan te vragen, maar mijn merrie is rontgen wel ggk.)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 18:13

[quote="Kaja"]
Tja... maar als je inteelt gaat fokken, dan ben je in mijn ogen een
verknipt mens
!

En hoe zie je dan de lijnenteelt (dit is bij arabieren erg gebruikelijk

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 18:35

Sorry, ik haak af, want ik merk dat er niet goed gelezen wordt. Succes met de discussie!

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 18:50

In Staphorst deden ze sterk aan inteelt. In de woestijn en als gevolg daarvan deden alle warmbloedfokkerijen aan lijnenteelt. Dit is met de nieuwe stijl modefokkerij en indexenverlakkerij weer veranderd. Toen werd het de gespecialiseerde partjesfokkerij. Tot in de finesses uitgewerkt door een paar omhoogegevallen ex Hoefslagjongens.
Het resultaat is dat je in Staphorst nog al wat afwijkingen ziet en niet bepaald aan de schoonheidskant. In de woestijn zag je uniforme paarden die langdurig konden werken en overleven in de woestijn. Bij de warmbloedfokkerijen zag je uniforme veelzijdigheidpaarden die hard konden werken voor de boer, de generaal en de OS.
De partjesfokkerij geeft geen uniforme paarden maar wel heel veel afwijkingen, gebreken en mentale stoornissen. Als je geluk hebt en het dier nog een beetje op de kop in de krul kunt trekken, noemt men dit tegenwoordig dressuren en als hij als een malloot over de hindersnissen heen knalt, noemt men dat springen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 19:17

arie53 schreef:
Als je geluk hebt en het dier nog een beetje op de kop in de krul kunt trekken, noemt men dit tegenwoordig dressuren en als hij als een malloot over de hindersnissen heen knalt, noemt men dat springen.

Wie is 'men' Arie..? Er zijn toch ook nog wel mensen die wel met visie rijden..? Je stelt de wereld wel erg negatief voor hoor! Natuurlijk zijn er nog mensen die rijden met de door jouw omschreven ideeën, maar je moet 'men' niet over één kam scheren hoor! Lachen

Met indexen fokken is inderdaad niet altijd even betrouwbaar, maar is de lijnenteeld dat altijd wel, zeg eens eerlijk...? Ieder voordeel heeft zijn nadeel, het is ook erg afhankelijk van de kwaliteit van de merriestam. Lachen

LindaLinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 20:59

elk paard heeft een afwijking maar zijn afwijkingen gewenst je moet altijd kijken ten opzichten van het gemiddelde van een populatie ook als je kijkt in het bewaarboek van IDS daar staat hoe een dekhengst vererft en er is geen een hengst die alles de goede kant op scoort er zit altijd wel iets bij wat niet gewenst is daarvoor moet je naar de moeder kijken en zo moet je de juisten twee dieren bij elkaar bregen om dit gebrek zo minimaal mogelijk te maken..

k denk dat afwijkingen nooit zulle verdwijnen

zelf vind ik een kleine afwijking zoals licht frans of toontredend niet erg zolang het paard er in het rijden en de oefningen maar mee overweg kan