Fokken op kleur => bepaalde kleuren minder gewild?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 11:29

Jinanda schreef:
Zo mogen dan wel naar bed zijn of naar de discotheek maar wat een waardeloze manier van discussieren zeg!
Triest!

Hier zijn we om te discuseren en hoe doet er weinig toe Knipoog

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 11:43

Ilindra schreef:
Net zo als jij ondertussen gemerkt moet hebben dat een donkere merrie met een leuk koppie niet bij voorbaat scoort op wedstrijden Knipoog

Flauwe grap neem ik aan, je durft wel een opmerking die niet getuigd van einige klasse!!!! Scheve mond

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 12:04

Dan ben ik dus niet de enige die het zo opgevat heeft...

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 13:35

Zo, hier wordt weer erg veel off-topic gezeurd Boos!

Even wat commentaren:

CGJ12: als je iets post op late tijdstippen, wordt dat alsnog de volgende ochtend gelezen. Iets meer eerbied voor de jongere boksters onder ons, aub.

Alane & Sarabande: hoe eens op met zo op elkaar te rageren. Jullie kennen elkaar niet eens. Het hebben van Welsh Ponies betekent niet dat je geen verstand kunt hebben van paarden of omgekeerd.

Ilindra: je opmerking is een open deur. Natuurlijk win je niet alleen op een mooi koppie en kleurtje, daarom zullen die paarden van Sarabande dus ook wel wat meer hebben. Je boodschap lijkt te impliceren dat Sarabande paarden heeft die alleen maar een mooi koppie en kleur hebben. Als dat zou bedoeld was, dan heb je dus minder verstand van paarden dan ik dacht.

Terug on topic: zelf ben ik allerminst gecharmeerd van de kleur valk. Toch moet ik dan wel meteen toegeven dat ik op beide keuringen die ik gekeurd heb een valk dagkampioene heb gemaakt. Puur toeval, maar ze waren gewoon de beste van de dag. Kan ik ook niks aan doen.

Voor wat betreft het laten opvallen van een kleur: ik denk dat je bij het toiletteren heel veel kan doen aan het opvallen, onafhankelijk van de kleur. Als het echt zo is dat bij dressuur de kleur doorslaggevend kan zijn bij het resultaat, dan stel ik erg grote vraagtekens bij de kwaliteit van de jurering en de betrouwbaarheid van de uitslagen.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 13:56

joostvangestel schreef:
Even wat commentaren:

CGJ12: als je iets post op late tijdstippen, wordt dat alsnog de volgende ochtend gelezen. [.....]
.

Goh...... Haha!

In dit geval waarschijnlijk de volgende MIDDAG....... Haha!:D:D

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 16:40

joostvangestel schreef:
Terug on topic: zelf ben ik allerminst gecharmeerd van de kleur valk. Toch moet ik dan wel meteen toegeven dat ik op beide keuringen die ik gekeurd heb een valk dagkampioene heb gemaakt. Puur toeval, maar ze waren gewoon de beste van de dag. Kan ik ook niks aan doen.

Grappig... zo zie je maar weer dat over smaak nooit valt te twisten... Valk is mijn favoriet juist

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 17:16

Zweetvos kan ook mooi zijn..ik vindt alle kleuren wel mooi..een goed paard heeft geen kleur..al moet ik wel zeggen dat ik me altijd erg aangetrokken voel tot bruine paarden met veel wit op de een of andere manier..

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 18:44

Maar denken jullie ook dat een voshengst minder dekkingen kan hebben om zijn kleur?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 18:49

nee..als het een goede is komen de mensen toch wel..mischien kan het wel als het ook een matige hengst is dat de kleur dan de druppel is om hem niet te kiezen..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 18:50

Ja dat denk ik wel zeker

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 18:53

Persoonlijk zal ik niet kiezen voor een vos- of schimmelhengst. Er`zijn hengsten genoeg, dus dan vallen deze kleuren VOOR MIJ af.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 19:09

En als deze hengst nou perfect op jouw merrie past?

showteam

Mijn favo kleurtjes zijn bont valk en wildkleur. Omdat het niet zo vaak voor komt in de paardensport en bont tja daar ben ik gewoon verlieft op ! Maar dat is mijn mening !

Anoniem

Ik vind het alleen zo kortzichtig dat als er een gezond veulen geboren wordt dat er dan opmerkingen gemaakt worden als: jammer een vos, jammer een bles, als het maar geen schimmel wordt. Je houdt je met dieren bezig en ik vind dat je in je handen mag knijpen met een gezond veulen. Als je een paard koopt vind ik het anders als je een bepaalde voorkeur hebt, maar dan zou ik een paard nog niet om de kleur laten staan. En dat doe ik dus met een dekhengst ook niet. Mensen die absoluut niet met een vos willen fokken en bijvoorbeeld een zwarte kiezen, vervolgens zwaar teleurgesteld zijn als ze een correct en gezond vosveulen krijgen, sorry maar daar heb ik geen respect voor. Dan moet je je niet met fokken bezig houden maar misschien gewoon een zwart veulen kopen. Ik denk dat de serieuze fokkers een hengst niet om de kleur gebruiken, maar veel hobbyfokkers mss wel.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 19:51

Er is en er wordt nog steeds op kleur gefokt. Een aparte kleur vind ik de roan-kleur.
Uit de Grada III-stam zijn verschillende zwart-roans voortgekomen, waaronder Kollanda-Petronella, Nolanda, de hengsten Vizier en Tricolor.

De hengst Insterfeuer (Intermezzo 4) gaf ook die roan-kleur door, zijn zoon Bukephalos (Trak) is een zwart-bruin-roan.
Er zijn fokkers geweest die speciaal op deze kleur hebben geselecteerd, weer eens wat anders dan de standaardkleuren.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 20:27

Sammie schreef:
En als deze hengst nou perfect op jouw merrie past?

Schimmel en vos zijn VOOR MIJ niet het idee van perfectie. Dus dat past nooit perfect op mijn merrie, want ik wil liever geen vos of schimmel fokken!

Perfectie moet er in alle facetten zijn, en aangezien ik zeer visueel ben ingesteld, is het 'plaatje' voor mij zeer belangrijk.

En al wordt er zeer denigrerend gesproken over een bepaalde groep bokt-meiden, er wordt dan wel ff gemakshalve vergeten, dat zij een belangrijke groep van afnemers van fokproducten zijn!!!!!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 21:36

Een paard is niet perfect door kleur maar door zijn prestaties die hij met zn lichaam kan vertonen... Kleur zegt niks...

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 21:56

MissSisa schreef:
Een paard is niet perfect door kleur maar door zijn prestaties die hij met zn lichaam kan vertonen... Kleur zegt niks...

Daar heb je wel gelijk in maar de eerste indruk doet wel een hoop!!!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 23:58

fabienne schreef:
En al wordt er zeer denigrerend gesproken over een bepaalde groep bokt-meiden, er wordt dan wel ff gemakshalve vergeten, dat zij een
belangrijke groep van afnemers
van fokproducten zijn!!!!!

Ik hoop dat je goed gelezen hebt dat IK dat juist beaamde.....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 12:34

fabienne schreef:
Schimmel en vos zijn VOOR MIJ niet het idee van perfectie. Dus dat past nooit perfect op mijn merrie, want ik wil liever geen vos of schimmel fokken!
Ja ja ik weet dat het jou mening is, maar denk er eens overna. Op schimmel heb je meestal 50% kans, vos kun je ook niet met 100% zekerheid uitsluiten. Uit 2 zwarten kan nl. ook een vos komen, en uit een voshengst een zwarte of een bruine. Waarom zou je dan de perfecte hengst laten staan, terwijl je uit een tweede keuze alsnog een vosje kunt fokken, terwijl het paard dan ook nog 'minder' is?

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 14:12

ik had idd een keer een vos uit 2 bruine. Me eerst paard Lovers

mij maakt het echt niet uit of een hengst geel groen of paars is al die maar bij mijn merrie past.

maudlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 14:36

Ik vind dat je bruine en zwarte paarden tegenwoordig zoveel ziet, kijk maar eens op een concours rond, 9 van de 10 paarden die je ziet zijn bruin of zwart....

Dus doe mij maar een leuke vos dan, of een leuke schimmel of een mooie bonte, vind ik persoonlijk veel orgineler.

Maar goed, ik vind ook dat kleur niet de basis mag zijn waarop je een hengst kiest.

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 15:14

Ik fok toch al jaren en heb zeker de ervaring dat een zwarte of zwartbruine makkelijker en voor meer geld te verkopen is. Onze vorige hengst was een schimmel en daar kregen we dikwijls de commentaar van de fokkers, "spijtig dat het een schimmel is". De mensen en dan vooral de hobbyruiters en hobbyfokkers kijken wel degelijk naar de kleur! Een goed paard heeft voor mij ook geen kleur maar voor de hobbypaardenliefhebber zeker wel.

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 15:17

Ook ben ik ervan overtuigd dat het beeld van een paard veel meespeelt in de uitslag van een dressuurproef, bv kleur, hengst,... Ik zeg niet dat dat correct is of steeds weer bepalend is maar ik heb de ervaring dat je met een hengst steeds een stapje voor staat. En dat paarden van hetzelfde niveau uiteindelijk ook daarop beoordeeld worden in de ring.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 16:27

MissSisa schreef:
Hier een rijtje(je hebt dus NIET gelijk ):
Amethist.
Jazz.
Amsterdam.
Blanc Rivage xx.
Cabochon.
Belisar.
Calvados.
Cocktail.
Courville.
enz, enzo, enzo................

Leuk rijtje met vossen maar ook het bewijs dat ze soms wel gelijk heeft.
Amsterdam is volgens mij niet echt polulair en de fokkers zijn Cabochon pas gaan gebruiken toen ze echt niet meer om hem heen konden. (zoveel goede nakolingen)
Cocktail was ook polulair omdat Anky erop zat.