Waarom dekken met onbewezen hengst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 17:07

Citaat:
Ik heb duidelijk aangegeven dat het een puur commerciele dekking is en dat het veulen al verkocht is

Dus die hele theorie over het fokken van een gezond veulen dat iets toe te voegen heeft aan de populatie of omgekeerd; het volledig afraden, nee erger nog afkraken van fokkers met merries die dat niet doen, valt volledig in het niet op het moment dat de commercie in beeld komt? Verward

go girl!!! OK dan!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 18:04

Rhea schreef:
Dus die hele theorie over het fokken van een gezond veulen dat iets toe te voegen heeft aan de populatie of omgekeerd; het volledig afraden, nee erger nog afkraken van fokkers met merries die dat niet doen, valt volledig in het niet op het moment dat de commercie in beeld komt? Verward

go girl!!! OK dan!

Ik begrijp dat je MIJ negatief wil blijven benaderen. Ik maak duidelijk een scheiding tussen wat ik voor MIJN fokkerij wens en wat een ander wil, inzake een onbewezen hengst. Dat laaste is de verantwoording voor diegene die die wens heeft. Overigens verwacht ik uit deze merrie met een heel mooi PROK papier, een eveneens gezonde moeder en aan vaderszijde zoveel prestatie iig een gezond veulen.

En ja ik raad een ieder met een ongezonde merrie af daarmee te fokken, waar ik dat afkraak moet je me laten zien, dat hoef ik trouwens niet te doen dat doet de markt.

Wat is er trouwens verkeerd aan commercie, zolang ik daarmee een ander geen kwaad doe, wat heet een plezier doe Verward

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 19:44

Merilyn schreef:
Ik ken mijn merrie en ik weet wat de moederlijn heeft gebracht en welke eigenschappen daarin naar voren komen. vervolgels kijk ik naar de afstamming van de hengst en en zoek daarin de eigenschappen die mijn merrie heeft en daarnaast de sterke vererving van bijvoorbeeld galop.

Ik heb voor de eerste X fokken voor Painted Black gekozen. Tsja waarom? eigenlijk vond ik de hengst erg mooi en mede dankzij het Ferro bloed dat ik hem koos. de galop is bij mijn merrie niet erg sterk.
Nu ik mij veel meer verdiept heb in fokkerij zou ik hem niet meer kiezen bij mijn merrie. Toch ben ik zeer tevreden met mijn fok product. ze heeft zoveel souplesse en beweegt zo makkelijk.

Nu heb ik weer gekozen voor een jonge hengst. Florencio. heb hier langer over nagedacht en meerdere hengsten opgezocht uit zijn moederlijn en uiteraard Florestan zelf. Ik ben dus van mening dat de volgende nakomeling beter zou moeten worden dan de eerste. De hengst spreekt mij enorm aan.

het gata bij mij dus om gevoel die ik wel moet hebben bij een hengst. in dit geval een jonge hengst. Bovendien wil ik eigenlijk niet een bewezen hengst waar er zoveel van zijn.
Al gaat eigenlijk niet op voor beide hengsten die ik heb gebruikt. Painted Black is een Gribaldi X ferro en daar lopen er al zoveel van en Florencio heeft vorig jaar 600 merries gedekt.

Volgend jaar heb ik weer ene jonge hengst gekozen. san Brentano. Fantastisch moederlijn. moeder van san Brentano = volle zus van de moeder van Alabastro bovendien heeft hij een halfbroer uit de zelfde moeder Ruben = V: rubinstein I. dit sluit dus blijkbaar weer goed aan. Mijn merrie = een respect (V: Rubinstein) en zo probeer ik steeds meer op te steken van Fokkerij.

Het is voor mij een leuke hobby die ik goed kan betalen. Ik moet alleen uit gaan kijken dat ik niet alles wil houden Haha!

Even op plek 41 kijken.

http://www.mlur.brandenburg.de/cms/medi ... 0-Tage.pdf

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 19:59

Hurrycane schreef:
je kunt de gegevens van het KWPN ook zelf wat verder uitdiepen door niet alleen te kijken naar hoeveel goedgekeurde zonen een hengst bijv. heeft maar ook naar de dekaantallen, aantal hengsten dat niet GGK is maar wel op 1e/2e bezichtiging is geweest, aantal stermerrie's, keurmerrie's etc.
Kun je als je wilt hele leuke berekeningen op loslaten en percentages uithalen.

Eens, en voor de wat oudere hengsten is dat ook wel aardig. Geef mij maar zo'n database en ik kan er wel een tijdje mee hobbyen (en dan wil ik bokt ook nog wel informeren *LOL* )
Geef dan ook maar gelijk de gegevens van de jonge, net goedgekeurde, hengsten! De erfelijke gegevens uit de KWPN modellen zijn blijkbaar geheim. Althans ik zie ze nergens, wat mij betreft mogen bij de goedkeuring wel wat indexgetallen worden afgegeven.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 21:16

sarabande schreef:
Ik begrijp dat je MIJ negatief wil blijven benaderen

Dat begrijp je verkeerd, ik probeer alleen eens te analyseren wat hier zoal gezegd wordt. Huilen

Vaak betekent dit alleen dat diegenen die de "grootste mond" hebben, dan ook vooraan staan.

Hurrycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 21:36

ART_UMA schreef:
Eens, en voor de wat oudere hengsten is dat ook wel aardig. Geef mij maar zo'n database en ik kan er wel een tijdje mee hobbyen (en dan wil ik bokt ook nog wel informeren *LOL* )
Geef dan ook maar gelijk de gegevens van de jonge, net goedgekeurde, hengsten! De erfelijke gegevens uit de KWPN modellen zijn blijkbaar geheim. Althans ik zie ze nergens, wat mij betreft mogen bij de goedkeuring wel wat indexgetallen worden afgegeven.

Ja v.w.b. jonge hengsten gaat het natuurlijk niet op of zijn de cijferstjes die je berekent minder betrouwbaar. Van mij mogen ze ook meer gegevens geven. Getallen en percentages zijn niet heiligmakend maar wel interressant en soms ook best handig.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 21:59

Rhea schreef:
Dat begrijp je verkeerd, ik probeer alleen eens te analyseren wat hier zoal gezegd wordt. Huilen

Vaak betekent dit alleen dat diegenen die de "grootste mond" hebben, dan ook vooraan staan.

Nee dat begrijp ik niet verkeerd je draait telkens mijn woorden negatief om. Je beticht me van bewust ongezonde veulens te willen fokken. Nadat ik uitleg dat dat niet zo is, reageer je als bovenstaand .
Je zou ook je excuses kunnen maken omdat je dingen verkeerd gelezen of opgevat hebt.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 10:00

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 10:21

sarabande schreef:
Je zou ook je excuses kunnen maken omdat je dingen verkeerd gelezen of opgevat hebt.

Zoals jij ook regelmatig doet? Kom op nou, laten we even reëel blijven.

Het gaat helemaal niet om jou alleen. Ik probeer jullie er alleen op te attenderen iets genuanceerder en vooral consequenter te antwoorden!

IK weet wel wat jij bedoelt, ik heb enkel even laten zien hoe gemakkelijk je er iets anders van kunt maken. Helaas zoals velen van jullie ook bij anderen doen die zich "vastspreken".

Nogmaals het is niet persoonlijk bedoelt, als dat verkeerd is overgekomen wil ik daar bij deze best mijn excuses voor maken. Maar niet omdat ik het verkeerd heb opgevat!!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 10:26

Rhea schreef:
Helaas zoals velen van jullie ook bij anderen doen die zich "vastspreken".

Nogmaals het is niet persoonlijk bedoelt, als dat verkeerd is overgekomen wil ik daar bij deze best mijn excuses voor maken. Maar niet omdat ik het verkeerd heb opgevat!!

Ok omdat het puur over mij ging en in een nogal denigrerende vorm plus dat het om verkeerde informatie ging over iets waar ik voor sta vond ik dat ik het mij kon aantrekken.
Ecxuses aanvaard.
Maar de term jullie daar kan ik me niet in verplaatsen, ik reageer strikt individueel, een enkele keer is iemand het met mij eens en onderschrijft mijn mening, vaker valt een hele groep mensen over mijn heen hetgeen weinig met de inhoud van mijn boodschap te maken heeft.