Ik ken mijn merrie en ik weet wat de moederlijn heeft gebracht en welke eigenschappen daarin naar voren komen. vervolgels kijk ik naar de afstamming van de hengst en en zoek daarin de eigenschappen die mijn merrie heeft en daarnaast de sterke vererving van bijvoorbeeld galop.
Ik heb voor de eerste X fokken voor Painted Black gekozen. Tsja waarom? eigenlijk vond ik de hengst erg mooi en mede dankzij het Ferro bloed dat ik hem koos. de galop is bij mijn merrie niet erg sterk.
Nu ik mij veel meer verdiept heb in fokkerij zou ik hem niet meer kiezen bij mijn merrie. Toch ben ik zeer tevreden met mijn fok product. ze heeft zoveel souplesse en beweegt zo makkelijk.
Nu heb ik weer gekozen voor een jonge hengst. Florencio. heb hier langer over nagedacht en meerdere hengsten opgezocht uit zijn moederlijn en uiteraard Florestan zelf. Ik ben dus van mening dat de volgende nakomeling beter zou moeten worden dan de eerste. De hengst spreekt mij enorm aan.
het gata bij mij dus om gevoel die ik wel moet hebben bij een hengst. in dit geval een jonge hengst. Bovendien wil ik eigenlijk niet een bewezen hengst waar er zoveel van zijn.
Al gaat eigenlijk niet op voor beide hengsten die ik heb gebruikt. Painted Black is een Gribaldi X ferro en daar lopen er al zoveel van en Florencio heeft vorig jaar 600 merries gedekt.
Volgend jaar heb ik weer ene jonge hengst gekozen. san Brentano. Fantastisch moederlijn. moeder van san Brentano = volle zus van de moeder van Alabastro
bovendien heeft hij een halfbroer uit de zelfde moeder Ruben = V: rubinstein I. dit sluit dus blijkbaar weer goed aan. Mijn merrie = een respect (V: Rubinstein) en zo probeer ik steeds meer op te steken van Fokkerij.
Het is voor mij een leuke hobby die ik goed kan betalen. Ik moet alleen uit gaan kijken dat ik niet alles wil houden