waarom op 2 jarige leeftijd laten dekken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 10:43

Excuseme schreef:
Hoe zou het komen dat doorgewinterde, ervaren fokkers er in sommige gevallen geen enkel probleem in zien en de Pennygeneratie al moord en brand schreeuwt bij de gedachte?

Jippie mijn dag is weer goed! Ik behoor nog nog tot de penny generatie kennelijk OK dan! :Heb ik weer 30 jaar extra te gaan. Thanks!
Maar ook in de komende 30 jaar gaan we het niet eens worden.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 11:32

Ik heb geen verstand van grote paarden, want die staan inmiddels iets te ver van de natuur.. eeuwen aan veeartsen en opstallen hebben van het warmbloedpaard een kasplantje gemaakt. De volbloeden zoals die oorspronkelijk uit Engeland en Arabië staan mijns inziens nog het verste af van de natuur.

Een tweejarige dekken? In de natuur gebeurt het. In diezelfde natuur worden ook wel jaarlingen gedekt. Als ze maar hengstig zijn, dan lukt het wel.

Ben ik ervoor/tegen? Ik denk dat het voor de ontwikkeling van het paard zelf niet zo heel veel uitmaakt. Dat paard redt het wel, dankzij de medische vooruitgang. Ik zie wel vaak dat een veulentje van een driejarige wat klein blijft of wat iel. De merrie kan nog fantastisch uitgroeien, maar je hebt dan net een veulentje van niks gefokt. Dat is het grootste nadeel van tweejarigen dekken. de veulentjes hebben extra veel liefde en voer nodig om toch uit te groeien tot waar ze genetisch toe bestemd zijn.

Bij Welsh ponies is er één argument om tweejarigen te dekken, en dat is bij ponies bij die stammen die in het Nederlandse klimaat (lees gras) voor de bijl gaan. Guste merries hebben een verhoogd risico tot bevangenheid. Bij stammen die daar last van hebben is het vragen om ellende. Wij fokken niet met die stammen, dus kunnen we het ons permitteren om ze met de drie jaar gust te houden.

Overigens, een hengstenboer kan als argument gebruiken: "Als je ze dit jaar niet dekt, heb je pas over twee jaar een veulen." Ook waar.

Een ander argument zal je zien aan de statistieken. Kijk maar eens naar het aantal driejarige zogende merries dat het op de keuring wint van de niet-zogende. Ik ken er wel een Welsh merrie) die dat eens gedaan heeft, maar daar zijn er maar heel weinig van. Van de grotere ken ik de statistieken al helemaal niet.

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 11:49

Je haalt een aantal goede punten aan. Het grootste deel van verschil in mening ligt em denk ik in de achter liggende gedachte. Wat is je doel?
Een paard fokken dat volgens de mens vastgestelde criteria het beste zou zijn óf de criteria die de natuur vast gelegd heeft. Kortom ga je voor het economisch belang (aantal veulens én de prijzen kast) of voor het genetisch belang op langere termijn.

Het mooiste uitgangspunt zou BEIDE zijn! Gelukkig zijn er heel wat fokkers die trachten beide punten te verwezelijken zonder dat dit op één of andere manier ten koste gaat van de sterkte van het ras(zou juist verbeterd moeten worden) of fysieke gesteldheid van de paarden vanwege "produktie" snelheid.

Mijn mening is dat het economische belang NIMMER de boventoon mag voeren. Dat zou je visie op verstandig fokken ernstig kunnen vertroebelen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 12:33

Pegassa: Voor mij (en voor iedere weldenkende fokker) geldt beiden. De genetica is een lange termijnsinvestering dus ook economisch van belang. Ik ben pas 38, ik hoop nog zo'n 50 jaar te fokken Knipoog Da's zo'n 3-5 generaties..

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 12:53

joostvangestel schreef:
Pegassa: Voor mij (en voor iedere weldenkende fokker) geldt beiden. De genetica is een lange termijnsinvestering dus ook economisch van belang. Ik ben pas 38, ik hoop nog zo'n 50 jaar te fokken Knipoog Da's zo'n 3-5 generaties..

OK dan!

Er is een verschil tussen lange termijn investeerders die voor duurzaamheid en kwaliteit gaan en korte termijn investeerders die voor de snelle winst gaan. De laatste kunnen een potentieel gevaar opleveren voor de kwaliteit op lange termijn.

Nog 50 jaar fokken??.....Jij hebt energie zeg!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 12:58

pegassa schreef:
Mijn mening is dat het economische belang NIMMER de boventoon mag voeren. Dat zou je visie op verstandig fokken ernstig kunnen vertroebelen.

Mee eens, maar ik denk dat dit ook niet meer aan de orde is. Wat economisch voordeel oplevert is op dit moment een goed en gezond gebruikspaard fokken.
Iedere ingreep in de opgroei die tot mindere gezondheid kan leiden werkt hier tegen.

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 13:09

sarabande schreef:
Mee eens, maar ik denk dat dit ook niet meer aan de orde is. Wat economisch voordeel oplevert is op dit moment een goed en gezond gebruikspaard fokken.
Iedere ingreep in de opgroei die tot mindere gezondheid kan leiden werkt hier tegen.

Waarschijnlijk ben je zelf aktief met warmbloeden? Wij met volbloeden en ik moet helaas constateren dat daar soms NIET naar het gebruiksdoel wordt gekeken. Jammer want alleen een gezond paard kan goed "gebruikt" worden en mag je dus aannemen dat de fokkers goede(gezonde) paarden gaan fokken.

Helaas is het met ons ras (Arabische Volbloeden) wat anders gesteld. Hier wordt veelal op rastypische eigenschappen geselecteerd. Hoe extremer hoe mooier. Soms wordt er volledig aan voorbij gegaan of het dier verder ook "correct" is. Daardoor ontstaan er uitwassen die het ras géén verbetering gaan opleveringen( Ohjee....krijg nu half Arabierenland over me heen).

Hun gewin zit hem in de extreme type fokkerij (hoe beter in type hoe meer kans op een kampioen) waarbij rustig aan elementaire genetische zaken wordt voorbij gegaan. Daar kan een mens alleen om janken......

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 13:19

en wat heeft dat nu te maken met het laten dekken van een 2 jarige?????

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 13:22

Fokken is grote verbanden kunnen zien en vooruit kunnen kijken.....lees de hele topic nog maar eens goed door. Dan zul je zien dat het wel of niet dekken van 2 jarige er alles mee te maken heeft.

Ook de discussie over het gewin. Fokken op 2 jaar verstandig uit foktechnisch oogpunt óf vanuit economisch oogpunt??

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 13:31

pegassa schreef:
Wat is je fokdoel eigenlijk?? Zo te horen geen erg verstandige. Waar je op twee jarige leeftijd mee bezig bent is gewoon domweg gokken! Verstandig fokken is al moeilijk genoeg. Je maakt het je zelf wel heel erg moeilijk door dan ook nog eens met onvolgroeide tweejarige te gaan fokken waarvan je NOGMAALS niet weet hoe zij mbt haar exterrieur eruit zal gaan zien.

Wat ga je dan in hemelsnaam verbeteren?? Haar te korte hals, onderontwikkelde croup, weke rug??? Goh blijkt dat toch op 4 jarige leeftijd volledig te zijn bijgetrokken!! Wat jammer nu van die hengst met lange hals die je erop hebt gezet.... Heb je bij wijze van spreken ineens een veulen met "giraffe nek". Dom geblunder dus wat makkelijk voorkomen had kunnen worden.

Trouwens knap dat jij bij voorbaat het resultaat van de dekking al weet!
De hele wereld van fokkers doet daar een moord voor. Kunnen voorspellen wat het resultaat is. Dán was fokken pas echt makkelijk en liepen er niet zoveel beroerde en "mislukte" fokprodukten rond.

Mijn hengst zou ik in ieder geval never nooit een twee jarige merrie laten dekken! Dat soort fokkers zoeken ook maar minder serieuze hengstenhouders.

Nou, ik heb zo'n stevige malse jaarling die in mei 2 wordt. Een heel mooi dier. Zo op het oog hoef ik er niets aan te verbeteren, ik zou dus vooral een sterk bewegende hengst erbij willen met voorop: een superkarakter. Dat staat namelijk bij mij het hoogst in het vaandel in de fokkerij. Dat is waar je tegenaanloopt in de sport: niet zozeer de fysieke beperkingen maar de mogelijkheden die een cooperatief karakter meebrengen, of juist de beperkingen bij het ontbreken ervan. En het liefst een allrounder, een geschikt voor springen en voor dressuur. En desnoods voor de kar! Knipoog

Wat je er mee wint: je hebt een veulen, je merrie kan daarna de sport en hoeft er voorlopig niet uit gehaald te worden: je weet hoe ze fokt, en als ze op sportgebied bereikt heeft wat je hebt willen bereiken, is ze gemakkelijker drachtig te krijgen omdat ze immers al ooit drachtig is geweest. Daarbij, een jong lichaam fokt beter, dat is ook bij mensen zo. 18 jarige vrouwen zijn ook vruchtbaarder en bij hen gaat het ook gemakkelijker dan bij vrouwen rond de 30. Ik denk dat je in fysiek opzicht een 18 jarige vrouw en een 2 jarige (paard uiteraard) best kunt vergelijken. In mentaal opzicht ook: beiden zijn op DAT gebied vaak nog wel onvolwassen. *LOL* Maar goed, het krijgen van een kind/veulen maakt volwassener he.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 03-01-05 13:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 13:34

uit foktechnisch oogpunt kan het handig zijn om een 2 jarige te dekken. Als ik maat gebonden ben en zie dat mijn 2 jarige nu al bovenin zit kan het nu dekken ervoor zorgen dat ik haar wel kan laten opnemen in het stamboek omdat ze binnen de maat blijft...

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 13:41

Dat is een economisch standpunt. Je houdt de merrie kunstmatig kleiner terwijl haar genetica anders in elkaar steekt. Kom je prompt met de volgende generatie in de knoei.

Korte termijn politiek dus.

Bovendien strookt het ook niet met eerdere stellingen dat de dieren er geen hinder van zouden ondervinden. Ze blijven toch kleiner???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 13:45

Het kleiner blijven van de merrie is niet waar.

De stal waar ik voorheen reed, dekte ook met de 2.
Maar alle merries kregen daarna de verwachte stokmaat.

Je moet dan wel fatsoenlijkk voeren, dan hebben ze vitamientjes voor alles.

En die man, kreeg ook nog erg leuke veulens gefokt.
En met erg leuk, bedoel ik dus echt, erg leuk Lachen

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 13:46

pegassa schreef:
Bovendien strookt het ook niet met eerdere stellingen dat de dieren er geen hinder van zouden ondervinden. Ze blijven toch kleiner???

nee, ze worden net zo groot. Mogelijk zal de vrucht de groei tijdelijk stagneren, maar dat lijkt me niet slecht.
Slechter is het snelle groeien zoals mijn merrie bijvoorbeeld doet. Soms kunnen de pezen het niet meer bijhouden en worden paarden kreupel. Grote paarden kunnen beter er lang over doen om uit te groeien.

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 13:47

Tja als de merries niet kleiner blijven, wat is dan het nut Haha! ? En zo kunnen we nog wel even doorgaan...... Het blijft dus een economisch belang. En niet in het belang van de merrie, het veulen of foktechnische vooruitgang......

Je hebt slechts eerder een veulen in het weiland staan.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 13:51

Desiree dit is helemaal nieuw voor me, maar denk je nu echt dat je een grote 2 jarige in haar voordeel afremt in groei door haar te dekken.
De energie en kracht die ze dan als 2 1/2 jarige nog nodig hebben gaat mijnsinziens dan toch gedeeltelijk in het veulen zitten.
Hoe minder je zo'n dier belast, hoe beter de kans op een gezonde groei toch, tenminste dat is mij altijd geleerd.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 13:52

pegassa"]
Tja als de merries niet kleiner blijven, wat is dan het nut Haha! ?
[/quote]
Dat is al een paar maal gezegd, je moet niet deze vraag blijven stellen want dan lijkt het alsof je de antwoorden niet eens leest.
[quote="pegassa"]
En zo kunnen we nog wel even doorgaan...... Het blijft dus een economisch belang.
[/quote]
meer sportief belang eerder. Na dat veulen gaat de merrie de sport in en gaat ze er heel lang niet meer uit omdat ze een veulen krijgt.

[quote="pegassa"]
En niet in het belang van de merrie, het veulen of foktechnische vooruitgang......
[/quote]
Nou, het is ook niet TEGEN het belang van de merrie of veulen: ze lijden er niets van. Dus dat argument gaat niet op. Uiteraard: de merrie moet er wel lichamelijk klaar voor zijn, je moet geen mager onderkomen beest hebben, het dier moet ook niet te veulenachtig lijken. En je moet zorgen dat ze belangrijke voedingsstoffen binnen krijgen, voeren met merriebrok.
En waarom zou het fokken met een oudere merrie MEER foktechnische vooruitgang betekenen dan met een 2 jarige? Je weet de eerste keer NOOIT hoe ze gaan fokken. Dus ik zie geen verschil.[quote="sarabande schreef:
Desiree dit is helemaal nieuw voor me, maar denk je nu echt dat je een grote 2 jarige in haar voordeel afremt in groei door haar te dekken.
De energie en kracht die ze dan als 2 1/2 jarige nog nodig hebben gaat mijnsinziens dan toch gedeeltelijk in het veulen zitten.
Hoe minder je zo'n dier belast, hoe beter de kans op een gezonde groei toch, tenminste dat is mij altijd geleerd.

dus jij ziet de dekking van een 2 jarige als een belasting?
Ik denk wel dat een vrucht die moet groeien veel ontneemt van de moeder, dat doet een vrucht immers altijd. Ik denk ook, dat als de moeder ook ZELF nog groeit, dat dat proces ietwat vertraagt ja.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 03-01-05 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 13:53

Lees mijn eerdere antwoorden maar.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 13:55

pegassa schreef:
Lees mijn eerdere antwoorden maar.

Heb ik gedaan. en ik heb er ook al op gereageerd.

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 13:59

I rest my case.......Verschil in mening. Vrijheid blijheid.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 14:03

Desiree schreef:
dus jij ziet de dekking van een 2 jarige als een belasting?
Ik denk wel dat een vrucht die moet groeien veel ontneemt van de moeder, dat doet een vrucht immers altijd. Ik denk ook, dat als de moeder ook ZELF nog groeit, dat dat proces ietwat vertraagt ja.

Ja Desiree ik heb heel wat 3 jarigen met veulens op keuringen gezien. En als ze niet heel professioneel getraind en gevoerd waren, was het altijd terug te zien in de kale ruglijn, slapheid van bewegen, conditie etc.

Iedere merrie verliest conditie aan haar veulen, de een meer dan de ander, maar een merrie in de groei heeft dat voor zichzelf nodig.

Waarom wil je dat eigenlijk doen, een 2 jarige dekken???

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 14:11

Tja...wat zie je nu als het voordeel?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 14:13

Ik zit het nog te overwegen en ik zal advies vragen aan de veearts. Als hij zegt dat dit nadelig uit kan vallen voor de moeder, zal ik het niet doen. Maar als hij zegt dat het wel kan, weet ik nog niet of ik het doe hoor.

Professioneel trainen kan ik niet. Ben geen profi immers. Voeren doe ik goed, ben allergisch voor ribben. Ik voer ook dat wat ik denk dat ze nodig hebben.

Voordeel; de moeder verkoop ik uiteindelijk (is toch voor de handel bedoeld) en het veulen hou ik voor de opfok. Ik ben zeker van plan om met mijn oudere merrie te fokken, en het zou leuk zijn om er 2 te fokken en te houden voor de opfok. Dat is dus de reden. Maar zoals je weet, iets erbij kopen is goedkoper. Zelf fokken is natuurlijk opwindender.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 15:13

runningkawa schreef:
Het kleiner blijven van de merrie is niet waar.

De stal waar ik voorheen reed, dekte ook met de 2.
Maar alle merries kregen daarna de verwachte stokmaat.

Je moet dan wel fatsoenlijkk voeren, dan hebben ze vitamientjes voor alles.

En die man, kreeg ook nog erg leuke veulens gefokt.
En met erg leuk, bedoel ik dus echt, erg leuk Lachen

Ze zal dan inderdaad niet kleiner blijven maar zal waarschijnlijk tijdens de dracht niet hoger worden.
Qua voeren en tekort komen zal wel meevallen. Vervelnd is wel dat ze aangezien werd voor 4 jaar of ouder terwijl ze nog 2 moet worden, en haar moeder overleed toen ze 14 dagen oud was....

Als ze boven de maat groeit wil niet gelijk zeggen dat ze ook grote veulens gaat geven en vwb economisch heb ik al eerder gezegd dat ik dan beter mijn paardjes kan verkopen en de stallen verhuren dat levert meer geld op.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 18:27

Desiree schreef:
Ik zit het nog te overwegen en ik zal advies vragen aan de veearts. Als hij zegt dat dit nadelig uit kan vallen voor de moeder, zal ik het niet doen. Maar als hij zegt dat het wel kan, weet ik nog niet of ik het doe hoor.

Professioneel trainen kan ik niet. Ben geen profi immers. Voeren doe ik goed, ben allergisch voor ribben. Ik voer ook dat wat ik denk dat ze nodig hebben.

Ik zal het wel eens navragen, ken namelijk wel een veearts.

Wat het professioneel trainen betreft, als je op zo'n manier een paard voor de keuring moet brengen, dan kun je het altijd als hobbyfokker vergeten. Helaas gaan we wel steeds meer die kant op. Een goede jury ziet ook bij een niet getraind paard de kwaliteiten.
Zelf probeer ik er het beste van te maken qua training (en tot nu toe bracht dit zeker niet de slechste resultatien). Maar een binnenbak, overdekte longeercirkel, standaard een vrijspringlijntje in de bak, enz. Dat is niet te doen.

Net zo als ik niet van plan ben om m'n merrie te laten prokken, enz. Ik fok voor mezelf, probeer wel het beste te fokken, maar het moet wel betaalbaar blijven. Dit betaalbaaraspect lijken sommigen te vergeten.

Je kunt het evt. ook nog anders doen: Als de merrie als 3-jarige te slap en nog niet rijp is, dan breng je haar een jaartje later voor de keuring.

Dit neemt niet weg dat ik nog steeds wel twijfels heb over het laten dekken op 2-jarige leeftijd.
Zoals ik al eerder zei vind ik mijn merrie nog niet volgroeid genoeg. Ze is al wel behoorlijk aan de maat (tegen de 1.60 aan).