pegassa"]
Tja als de merries niet kleiner blijven, wat is dan het nut
?
[/quote]
Dat is al een paar maal gezegd, je moet niet deze vraag blijven stellen want dan lijkt het alsof je de antwoorden niet eens leest.
[quote="pegassa"]
En zo kunnen we nog wel even doorgaan...... Het blijft dus een economisch belang.
[/quote]
meer sportief belang eerder. Na dat veulen gaat de merrie de sport in en gaat ze er heel lang niet meer uit omdat ze een veulen krijgt.
[quote="pegassa"]
En niet in het belang van de merrie, het veulen of foktechnische vooruitgang......
[/quote]
Nou, het is ook niet TEGEN het belang van de merrie of veulen: ze lijden er niets van. Dus dat argument gaat niet op. Uiteraard: de merrie moet er wel lichamelijk klaar voor zijn, je moet geen mager onderkomen beest hebben, het dier moet ook niet te veulenachtig lijken. En je moet zorgen dat ze belangrijke voedingsstoffen binnen krijgen, voeren met merriebrok.
En waarom zou het fokken met een oudere merrie MEER foktechnische vooruitgang betekenen dan met een 2 jarige? Je weet de eerste keer NOOIT hoe ze gaan fokken. Dus ik zie geen verschil.[quote="sarabande schreef:Desiree dit is helemaal nieuw voor me, maar denk je nu echt dat je een grote 2 jarige in haar voordeel afremt in groei door haar te dekken.
De energie en kracht die ze dan als 2 1/2 jarige nog nodig hebben gaat mijnsinziens dan toch gedeeltelijk in het veulen zitten.
Hoe minder je zo'n dier belast, hoe beter de kans op een gezonde groei toch, tenminste dat is mij altijd geleerd.
dus jij ziet de dekking van een 2 jarige als een belasting?
Ik denk wel dat een vrucht die moet groeien veel ontneemt van de moeder, dat doet een vrucht immers altijd. Ik denk ook, dat als de moeder ook ZELF nog groeit, dat dat proces ietwat vertraagt ja.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 03-01-05 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt