1e OCD-bijeenkomst KWPN Assen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 21:27

Ik baseer dat nergens op......... behalve op wat ik om mij heen zie, Ik heb veel met diverse paardenrassen en stamboeken te maken, en ik merk dat op..

Maar feel absolutely free om mijn stelling te weerleggen, want zoals ik al zei, het is een constatering die IK als niet wetenschapper maak...

paarden in de natuur hebben ook OCD, daar kom ik al een stap verder mee.... dan ga je namelijk meer kijken in de gebruikssfeer

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 22:15

Het schijnt dat het Holsteiner stamboek vol met chipjes zit. Echter, het schijnt toch het beste springbloed te zijn dat er is.

Moet er dan meteen rigoreus op chipjes gecontroleerd worden? Het stamboek heeft zich in de sport reeds bewezen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 22:17

Tyrza schreef:
Het schijnt dat het Holsteiner stamboek vol met chipjes zit. Echter, het schijnt toch het beste springbloed te zijn dat er is.

Moet er dan meteen rigoreus op chipjes gecontroleerd worden? Het stamboek heeft zich in de sport reeds bewezen.

Vandaar dat men ook in Nederland veel Holsteiners heeft.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 22:19

OC is in feite ook helemaal niet bepalend voor de sport, juist meer voor de fokkerij.

Ik denk overigens ook een link te hebben waarom de Holsteiners er vol mee zitten: ze groeien snel. Heel snel.
Juist bij storingen in de lengtegroei van het bot krijg je uiteindelijk afwijkingen in het gewricht.

Bij ponys komt OCD vrijwel niet voor. Zijn kleine beestjes. Vergelijkbaar met honden. Een St. Bernhard kan er ook last van hebben.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 22:21

Tyrza schreef:

Ja Tyrza en dat doen ze nu ook, want ook zij weten dat je moet selekteren wil het niet boven je fokkerij uitgroeien.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 22:21

sarabande schreef:
Ja Tyrza en dat doen ze nu ook, want ook zij weten dat je moet selekteren wil het niet boven je fokkerij uitgroeien.

Ik denk echt niet dat er momenteel meer chipjes in de sport omgaan dan 30 jaar geleden....

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 22:25

Tyrza schreef:
OC is in feite ook helemaal niet bepalend voor de sport, juist meer voor de fokkerij.

Het wordt toch op een gegeven ogenblik een stuk minder in de sport als de fokkerij er niets aan zou doen. Juist om gezonde sportpaarden te kunnen leveren worden deze voor de fokker verzwarende maatregelen in de fokkerij genomen.

Binnen een paard jaar is een veulen uit een merrie zonder PROK bijna niet meer te verkopen, dat is gewoon een ontwikkeling en als sporter zou je daar blij mee moeten zijn.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 22:28

Tyrza schreef:
Ik denk echt niet dat er momenteel meer chipjes in de sport omgaan dan 30 jaar geleden....

Ik denk het toch wel.
Je zegt het al de groei.
30 jaar geleden had men maten van 157-162
En geen snijmais (Zetmeel) voor paarden ( lage PH).

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 22:29

Niet dat ik het heb gedaan, maar als je een OCD laat verwijderen en je merrie vervolgens PROK laat keuren, kraait er geen haan naar.

Tis niet bepaald waterdicht.

Het ligt er ook maar net aan of OCD dus ook iets is van de laatste decennia is. Zo niet, dan kom ik terug op mijn voorgaanden quote.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 22:30

ceasario schreef:
Ik denk het toch wel.
Je zegt het al de groei.
30 jaar geleden had men maten van 157-162

Dan heeft de fokkerij het toch echt aan zichzelf te wijten Haha!

Lavanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 22:36

sarabande schreef:
Binnen een paard jaar is een veulen uit een merrie zonder PROK bijna niet meer te verkopen, dat is gewoon een ontwikkeling en als sporter zou je daar blij mee moeten zijn.

Maar hoe zit het dan met een oudere merrie?? Wij hebben bijvoorbeeld 3 merries ouder dan 10 jaar. Volgens onze DA kan je die beter niet meer laten PROK-ken omdat die oudere merries altijd wel iets vertonen in hun benen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 22:38

Ik kan het niet bewijzen.
Maar het valt me op dat bepaalde stallen die aan hun jonge dieren veel snijmais voeren veel OCD problemen hebben.

Verder valt het me op dat het vooral de aandacht krijgt de laatste 10 jaar.

Verder valt me op dat de Waiboerhoeve paardenfokkers het advies van snijmais voeren gaf 15 jaar geleden.
Een economisch gunstig plaatje voor de boeren toendertijd.

Verder werd hier even van te voren de opmerking gemaakt dat bij de proef op de Waiboerhoeve van de veulens enkele jaren geleden een groot aantal OCD hadden.

Verder weet ik ook dat een lage PH niet bevordelijk is voor botten etc.
Zure mest bij paarden geeft al een indicatie dat er iets niet goed is.

Ik kan het niet bewijzen maar loop al in de veevoeding een 35 jaar mee.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 22:38

Lavanta schreef:
Maar hoe zit het dan met een oudere merrie?? Wij hebben bijvoorbeeld 3 merries ouder dan 10 jaar. Volgens onze DA kan je die beter niet meer laten PROK-ken omdat die oudere merries altijd wel iets vertonen in hun benen.

Dat heeft te maken met het verversen van het stamboek.

Uiteindelijk kan je met elke merrie voor eigen gebruik wel fokken.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 22:40

ceasario schreef:
Ik kan het niet bewijzen.
Maar het valt me op dat bepaalde stallen die aan hun jonge dieren veel snijmais voeren veel OCD problemen hebben.

Verder valt het me op dat het vooral de aandacht krijgt de laatste 10 jaar.

Verder valt me op dat de Waiboerhoeve paardenfokkers het advies van snijmais voeren gaf 15 jaar geleden.
Een economisch gunstig plaatje voor de boeren toendertijd.

Verder werd hier even van te voren de opmerking gemaakt dat bij de proef op de Waiboerhoeve van de veulens enkele jaren geleden een groot aantal OCD hadden.

Verder weet ik ook dat een lage PH niet bevordelijk is voor botten etc.
Zure mest bij paarden geeft al een indicatie dat er iets niet goed is.

Ik kan het niet bewijzen maar loop al in de veevoeding een 35 jaar mee.

Uiteraard dat daar ook een grote rol in zit.

Vanaf een half jaar kan een paard OC/OCD ontwikkelen: ze worden afgespeend, ze staan binnen, minder zonlicht, etc. Dit zijn dingen die ook de groei bepalen, afgezien van het genetische plaatje.

Als een kind geen vit D krijgt, krijgt die ook botontkalking.

{EDIT}dat snijmais financieel gunstiger zou zijn voor de boeren heeft dan toch imo ook een beetje te maken met massaproduktie/fokkerij{/EDIT}

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 22:50

Tyrza schreef:
{EDIT}dat snijmais financieel gunstiger zou zijn voor de boeren heeft dan toch imo ook een beetje te maken met massaproduktie/fokkerij{/EDIT}

Vandaar dat de ene praat over vermeerderen en de andere over Bio-industrie.
En op dat laatste begint het meer te gelijken.
De wetenschap heeft voor het paard alleen maar een economisch belang voor ogen.
Net als met de koeien.

.
Laatst bijgewerkt door ceasario op 30-11-04 22:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 22:51

ceasario schreef:
Vandaar dat de ene praat over vermeerderen en de andere over Bio-industrie.
En op dat laatste begint het meer te gelijken.
De wetenschap heeft voor het paard alleen maar een economisch belang voor ogen.
Net als met de koeien.

Ach tja... Vroegah... Ach gut

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 22:53

Ik = klein van stuk en had ook ocd... mijn ouders niet. Nooit snijmaais gevoerd gekregen bij mijn weten.

Wat ik mij afvraag: op wiens kosten gaan de jaarlingen op de rontgenfoto gezet worden?
Het zal wel weer pech voor de (op)fokker worden. Eerst de Z van Zjip, en dan ook nog eens de Z van Zjeemigwateennota. Dat wordt dus duur paarden kopen in 200Zeven...
Laatst bijgewerkt door Dees op 30-11-04 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 22:53

ceasario schreef:

Ik heb er een andere uitleg voor. Snijmais bevat erg veel energie waardoor de veulens makkelijk dik blijven, di ZONDER veel ander voer.
Van snijmais is bekend dat het uitermate weinig bouwstoffen bevat, die zeer noodzakelijk zijn voor een veulen.
Ik zag laatst ook een annonce: bespaar op krachtvoer, geef snijmais.
Daar kan het probleem liggen: veulens mooi rond houden maar met een tekort aan veel essentiele bouwstoffen. Wij geven zeer beperkt snijmais nu: dwz zowieso 2 kilo veulenbrok en voor diegenen die nog wat extra "vet mankeren een schep snijmais bij.

De boer waar we die halen geeft aan z'n koeien naast snijmais ook draf (waarin erg veel eiwit om het tekort van de mais op te vangen) en kuilpulp btw.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 22:54

Tyrza schreef:
Ach tja... Vroegah... Ach gut

De partiulier staat nog voor meer ellende voor ogen.
Nl. een mestboeking gaan bij houden. MINAS.
Ze komen er wel achter.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 22:56

Dees schreef:
Ik = klein van stuk en had ook ocd... mijn ouders niet. Nooit snijmaais gevoerd gekregen bij mijn weten.

OCD: Osteo (bot) Chondrose(kraakbeen/chronisch) Dissecans (losgelaten stukjes).
Het is een storing in de groei. Kan dus genetisch bepaald zijn. Ook al hebben je ouders er geen last van gehad, ze kunnen wel genetisch dragers geweest zijn. En wellicht hebben ze het ook, maar gewoon geen last van.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 22:58

ceasario schreef:
De partiulier staat nog voor meer ellende voor ogen.
Nl. een mestboeking gaan bij houden. MINAS.
Ze komen er wel achter.

Offtopic: Leg uit?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:00

Dees schreef:

Wat ik mij afvraag: op wiens kosten gaan de jaarlingen op de rontgenfoto gezet worden?
Het zal wel weer pech voor de (op)fokker worden. Eerst de Z van Zjip, en dan ook nog eens de Z van Zjeemigwateennota. Dat wordt dus duur paarden kopen in 200Zeven...

Dees OCD staat niet op zich zelf .
Het is en +en. = geeft reaktie.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:06

Even een ander vraagje:

Wie kent persoonlijk een paard die daadwerkelijk last heeft van OCD?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:06

Tyrza schreef:
Offtopic: Leg uit?

De laatste berichten zijn dat in het kader van de stikstof/fosfaat per ha
Nederland niet voldoet aan de EU normen.

Voor varkens en kippen ,koeien moet men een mest boekhouding bijhouden over het aantal dieren die je bezit.
daar betaal je een soort zuiveringsbelasting over.

Nu zijn de paarden aan de beurt daar men vindt dat die ook moeten mee gaan betalen.
Is een oud onderwerp dat nu weer uit de kast gehaald is door het verplicht chippen (opsporing) waardoor men nu de zaak onder controle kan krijgen.
Het wordt ingevoerd het komende jaar of het jaar erop.

Lavanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:10

Dees schreef:

De fotos van de jaarlingen van 2005 worden door de KWPN betaald. De jaarlingen zijn tevens verzekerd als ze onderweg zijn naar het betreffende centrum. Je kan ze ook door een mobiel PROK bedrijf laten keuren, op kosten van het KWPN.