Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Tyrza schreef:Het schijnt dat het Holsteiner stamboek vol met chipjes zit. Echter, het schijnt toch het beste springbloed te zijn dat er is.
Moet er dan meteen rigoreus op chipjes gecontroleerd worden? Het stamboek heeft zich in de sport reeds bewezen.
Tyrza schreef:Het schijnt dat het Holsteiner stamboek vol met chipjes zit. Echter, het schijnt toch het beste springbloed te zijn dat er is.
Moet er dan meteen rigoreus op chipjes gecontroleerd worden? Het stamboek heeft zich in de sport reeds bewezen.
Tyrza schreef:OC is in feite ook helemaal niet bepalend voor de sport, juist meer voor de fokkerij.
sarabande schreef:Binnen een paard jaar is een veulen uit een merrie zonder PROK bijna niet meer te verkopen, dat is gewoon een ontwikkeling en als sporter zou je daar blij mee moeten zijn.
Lavanta schreef:Maar hoe zit het dan met een oudere merrie?? Wij hebben bijvoorbeeld 3 merries ouder dan 10 jaar. Volgens onze DA kan je die beter niet meer laten PROK-ken omdat die oudere merries altijd wel iets vertonen in hun benen.
ceasario schreef:Ik kan het niet bewijzen.
Maar het valt me op dat bepaalde stallen die aan hun jonge dieren veel snijmais voeren veel OCD problemen hebben.
Verder valt het me op dat het vooral de aandacht krijgt de laatste 10 jaar.
Verder valt me op dat de Waiboerhoeve paardenfokkers het advies van snijmais voeren gaf 15 jaar geleden.
Een economisch gunstig plaatje voor de boeren toendertijd.
Verder werd hier even van te voren de opmerking gemaakt dat bij de proef op de Waiboerhoeve van de veulens enkele jaren geleden een groot aantal OCD hadden.
Verder weet ik ook dat een lage PH niet bevordelijk is voor botten etc.
Zure mest bij paarden geeft al een indicatie dat er iets niet goed is.
Ik kan het niet bewijzen maar loop al in de veevoeding een 35 jaar mee.
Tyrza schreef:{EDIT}dat snijmais financieel gunstiger zou zijn voor de boeren heeft dan toch imo ook een beetje te maken met massaproduktie/fokkerij{/EDIT}
ceasario schreef:Maar het valt me op dat bepaalde stallen die aan hun jonge dieren veel snijmais voeren veel OCD problemen hebben.
Dees schreef:Ik = klein van stuk en had ook ocd... mijn ouders niet. Nooit snijmaais gevoerd gekregen bij mijn weten.
Dees schreef:Ik = klein van stuk en had ook ocd... mijn ouders niet. Nooit snijmaais gevoerd gekregen bij mijn weten.
Wat ik mij afvraag: op wiens kosten gaan de jaarlingen op de rontgenfoto gezet worden?
Het zal wel weer pech voor de (op)fokker worden. Eerst de Z van Zjip, en dan ook nog eens de Z van Zjeemigwateennota. Dat wordt dus duur paarden kopen in 200Zeven...
Tyrza schreef:Offtopic: Leg uit?
Wat ik mij afvraag: op wiens kosten gaan de jaarlingen op de rontgenfoto gezet worden?
Het zal wel weer pech voor de (op)fokker worden. Eerst de Z van Zjip, en dan ook nog eens de Z van Zjeemigwateennota. Dat wordt dus duur paarden kopen in 200Zeven...