Fries x Andalussier

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

organisator

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 16:52

ook ik heb een FriesxAnda=Frian
En daar is niets mis mee

de meeste hebben hem hier op bokt wel gezien zijn naam is Sjamaan

Z2 dressuur in het verleden en Noordelijk kampioen. verder heb ik nu weer zo'n kruising in het land staan en ook niets mis mee Zit er goed uit met de statige uitstraling van een Fries en het macho-achtige van een Anda. En bovenal erg lief van karakter. En tevens weer die super gangen erin. Wat mij niet bevalt aan een Fries is het rollen van de voorbenen. En gelukkig doen geen van allen dit.

En de volgende wordt in mei volgend jaar geboren.
ik denk dat als je in deze twee rassen kenmerken ziet die je bevallen dan moet je het gewoon doen.

Heb vele paarden gezien die raszuiver zijn en mij dus niet bevielen omdat ik het een "gedrocht"vond. Het heeft alles te maken met persoonlijke smaak. En geluk. Fokken blijft altijd een gok. En als je uit goede lijnen fokt zijn je kansen gewoon beter. Maar niet altijd met hetzelfde eindprodukt wat de fokker zou willen, lol.
Je kan tenslotte ook met een niet al te beste Fries en Anda fokken, en wat verwaht je dan. Net zoals de raszuivere rassen.

Dus ga bij jezelf te rade wat je wilt.

Mijn ervaring is alleen maar zeeeeer goed met deze kruising.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 17:46

geweldig!!

ik krijg er ook 1 ,spannend.

heb je een foto van die je paard??????

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 22:41

kimmie261 schreef:
hoe kom je erbij dat er geen vraag naar is?????????????????????Waar haal je dat nu weer vandaan???

het beest van mij is nu 2 maanden drachtig en al 4 kopers..nog niet eens geadverteerd...

Wacht maar eens af hoeveel van die geinteresseerden straks werkelijk de beurs gaan trekken als blijkt dat juist dat veulen van jou een grove ramskop en lompe pootjes heeft zonder enige lengte in hals of lijf, en met een onflatteuze aftekening.... Scheve mond

Een koper is pas een koper als hij geld op tafel heeft gelegd.
De huid niet verkopen voordat de beer geschoten is.

Waarmee ik overigens wel hoop dat die van jou de moeite waard is, begrijp me niet verkeerd.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:01

dat betwijfel ik maar goed....

als ie dan zo lelijk is mag ie blijven hoor!!!

en als ie hengst is mag ie zowiezo blijven daar ik een eigen stal heb met voldoende wei enz,ook als merrie wel als niemand hem/haar meer wilt...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:05

oja,ben ik vergeten te vermelden dat dit veulen NIET voor verkoop gefokt wordt,maar voor mezelf...

en bij toeval zijn er veel mensen die de merrie zien en de hengst en dan meteen het veulen wilen kopen...

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 23:32

Mimpje schreef:
En naar aanleiding van het verhaal van de TS, wil ze het veulen voor zichzelf houden, dus wat het dan eventueel zou opbrengen maakt geen hol uit. Ik kan haar wel aanraden, om na te gaan hoeveel inteelt er in je eigen merrie zit, en kies een hengst waarbij de inteeltfactor lager dan 1,5 is. Dan zit je qua genengezondheid (ik weet ook even niet hoe ik 't anders moet noemen, haha) in ieder geval goed. Als je daar ooit nog mee verder wilt fokken, heb je er ook nog wat aan.

De P.R.E. merrie die we nu hebben is een zeer goede fokmerrie, met zeer goede nakomelingen van diverse hengsten. Met deze merrie wordt alleen raszuiver gefokt. Een aantal hier op bokt kennen de merrie en de nakomelingen. De merrie wordt alleen door een P.R.E. hengst gedekt. In de toekomst komt er misschien een merrie bij. Misschien laat ik die merrie een keer dekken door een fries.
Mochten we een P.R.E. merrie laten dekken door een fries, dan geen paniek, het veulen houden we heel egoistisch voor ons zelf. Haha!

organisator

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 02:10

Op verzoek dan nog een keer de foto's ze hebben hier al eerder gestaan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 08:05

Jammer, alleen maar kruisjes Haha! Haha!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 08:59

jammer zie ze niet...

organisator

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 10:58

shippie

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 12:23

orban

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 15:28

Spijtig organisator ik zie alleen kruisjes ik was wel benieuwd.

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 18:35

In de Spaanse fokkerij zijn grote hoofden trouwens wel gewenst. De meeste Nederlanders, waaronder ik, vinden een klein hoofd mooier. Ramshoofden vind ik persoonlijk oerlelijk.

Ik heb geen idee of de combinatie Fries x PRE mooi kan zijn. Misschien met de juiste merrie en juiste hengst. Op de fokkerij waar Hidalgo vandaan wordt er elk jaar een PRE X KWPN geboren. Op dit moment staat er een 3-jarige hengst die zo ontzettend mooi is en ook erg goed beweegt.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 12:28

organistor..heb je de foto's voor ons????

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 22:33

haahahha wat een topic... ramskoppen.. slechte benen..
Als je een veulen voor jezelf fokt, is hij al gauw leuk, je hebt gekregen waar je op gewacht hebt.
Maar als je hem voor de verkoop fokt en hij is lelijk.. ja dan heb je een probleem ja... maarja eerst zien en dan oordelen vind ik...!! Lachen

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 23:11

horselover21 schreef:
haahahha wat een topic... ramskoppen.. slechte benen..
Als je een veulen voor jezelf fokt, is hij al gauw leuk, je hebt gekregen waar je op gewacht hebt.
Maar als je hem voor de verkoop fokt en hij is lelijk.. ja dan heb je een probleem ja... maarja eerst zien en dan oordelen vind ik...!! Lachen

En wie weet komt er een heel mooi paardje uit. Met een mooi hoofdje, mooie sterke harde benen en kei harde mooie hoeven. Dat kan lopen als de beste en zwart van kleur Bloos .
Tsja en dan is het paard niet te koop. Das balen

Juist eerst zien en dan pas oordelen. Bijv. een Krack C x Ferro kan ook een kromme bok zijn dat niet kan lopen, platte voeten en een ramshoofd.

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 23:51

Alles kan. Hoewel je met de kruising PRExFries meer kans hebt op een ramshoofd dan met een crack cx Ferro. Wie niet waagt wie niet wint he Knipoog

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 10:54

PhiaBink schreef:
En wie weet komt er een heel mooi paardje uit. Met een mooi hoofdje, mooie sterke harde benen en kei harde mooie hoeven. Dat kan lopen als de beste en zwart van kleur Bloos .
Tsja en dan is het paard niet te koop. Das balen

Slechte knollen komen voort uit elk willekeurig fokdoel.
Maar bovenstaand citaat is een redenatie die een penny-uitgave niet zal misstaan.
Doelredeneren. Probeer realistisch te blijven.
De kans op mislukking is groter.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 19:16

Dees schreef:
Slechte knollen komen voort uit elk willekeurig fokdoel.
Maar bovenstaand citaat is een redenatie die een penny-uitgave niet zal misstaan.
Doelredeneren. Probeer realistisch te blijven.
De kans op mislukking is groter.

Ik ben realistisch en absoluut geen penny meisje Haha! . Je kan wel zo reactie verwachten bij de uitspraken van jou.

Slechte knollen worden ook uit uitstekende sportpaarden geboren .
Uit slechte ouders kunnen goede nakomelingen komen.
Een Fries heeft Andalusich bloed in de aderen lopen. Dus is het onzin om meteen te zeggen dat de kans op een mislukking groot is.

Je kan pas zeggen dat het een mislukking is als alle kruizingen Fries/Andalusier niet goed zijn. Ik denk dat er hele leuke en goede kruizingen rond lopen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 22:38

Ik polariseer niet, ik waarschuw voor een te rooskleurig beeld van een kruizing. Verder moet je geheel en al doen wat je zelf blieft. Ik zou het alleen niet doen Nagelbijten / Gniffelen

Overigens: een Andalusier op een Fries zetten past eerder in mijn beleving van aardig kruizen, dan een Fries op een Anda zetten. Dat laatste vind ik jammer van de Anda; een veulen uit een Anda merrie van een Anda hengst, is STUKKEN BETER dan het veulen uit een Anda merrie van een Frieze hengst. Dus, zelf weten! Jij mag er tegen aankijken, ik hoef dat gelukkig niet...

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 14:12

Waarschuw je om dat jezelf een keer zo kruizing heb gefokt? Waarschuw je omdat je al tig Anda/Fries, Fries/Anda kruizingen kent?

Je trekt bijvoorbaat een conclussie dat het een mislukking is.
Je zegt dat zowat alle Friezen platte voeten hebben en grote koppen en dat zowat alle Anda's een ramshoofd hebben. Lusitano's hebben meer een ramshoofd en een Anda een edel hoofd. Ik kom regelmatig bij een zeer goede Anda Stoeterij in Belgie. Daar staan ongeveer 30 raszuiveren Andalusiers. Ik heb ik geloof ik 1 met een nijging ramshoofd gezien. Waar jij dat vandaan haalt Verward

daantjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 15:11

hey
ik ken een veulen waarvan de moeder fries is en de vader andalusier het is een gigantisch groot veulen het is nu 3 maand en al even groot als de moeder maar hij is wel mooi en heel lief een heel erg lux veulen
hij heeft ook prachtige gangen en is heel sterk maar heeft een lief karakter en is niet overbuowd ofzo maar wel heel erg groot