Commercieel of durven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 21:52

Even terug on topic, de keuze van Sjuim is een voorbeeld voor de keuze van een tamelijk onbekende hengst door een fokker. Het uitgangspunt van de fokker is bepaalde door hem/haar gewenste eigenschappen weer in de stam te fokken. Het is natuurlijk mogelijk dat je dan een hengstveulen krijgt.
De topic vraag was wat moet je in zo'n geval laten prevaleren, die gewenste eigenschap en kans op een veulen van een onbekende hengst, of kiezen voor een wat meer in de belangstelling staande (dat kan je ook commercieel noemen) hengst .

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 21:58

Pipo schreef:
Waar ik heen wil? Ik ben gewoon nieuwsgierig waarom en hoe met tot deze keuze komt. Daarom vraag ik het.

Want er zijn natuurlijk positieve kanten aan deze keuze. Maar wat zijn de negatieve kanten? Dus even kritisch bekeken wat deze combi kan gaan doen?

Wil ik ook graag weten Haha!

Maar Doruto bloed is mooi, een beetje lijnenteelt ook, maar waarom wil iedereen toch altijd "terug"? Waren die hengsten allemaal zoveel beter als wat we nu hebben Verward

En weer even ontopic Schijnheilig

Ik mis het röntgenverhaal hier, is leuk zo'n onbekende hengst maar wie weet heeft hij ocd tot in zijn oren en fokt ie dat ook door...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 22:02

Tja dat moet ieder voor zich weten. Als je de nakomelingen hebt bekeken en je weet ong wat de hengst voor nakomelingen geeft, je hebt het moederlijntje uitgezocht en je weet dat er bijv. veel sport uit het lijntje komt, waarom zou je het dan niet doen?

Edit: En je weet dat ie gezond is Haha!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-11-04 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 22:04

Buddenbrock is in ieder geval geen onbekende hengst. Er is behoorlijk veel mee gedekt, alleen vnl. in het buitenland. Zijn zoon Connery is minder bekend. Geeft hele mooie types en zeer veel beweging, terwijl Buddenbrock zelf nog wel eens minder mooie types wil geven.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 22:05

Wouter in het geval van Sjuim heeft de merrie op 13 jarige leeftijd nog een PROK certificaat gehaald en komen deze hengsten uit een gezond stam. Sjuim wil niet terug naar Doruto, ze wil kijken of ze wat van de eigenschappen kan versterken.
Daarbij is dit interessant omdat er weinig overgebleven is van een hengst die als eerste het KWPN op de internationale dressuurkaart zette.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 22:06

Bucephalus schreef:
Buddenbrock is in ieder geval geen onbekende hengst. Er is behoorlijk veel mee gedekt, alleen vnl. in het buitenland. Zijn zoon Connery is minder bekend. Geeft hele mooie types en zeer veel beweging, terwijl Buddenbrock zelf nog wel eens minder mooie types wil geven.

In Nederland en binnen het KWPN is dit een onbekende hengst. In de gebieden waar de hengst bekend is is de merrielijn onbekend.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 22:09

sarabande schreef:
In Nederland en binnen het KWPN is dit een onbekende hengst. In de gebieden waar de hengst bekend is is de merrielijn onbekend.

Nou, dat geldt voor een hele hoop hengsten, ook binnen Nederland. Er zijn nog zat fokkers die al jaren uitsluitend dekken bij hetzelfde station of in dezelfde regio, met hengsten die daar staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 22:12

sarabande schreef:

Gevaar van deze gedachte is natuurlijk wel dat er echt een apart veulen uit moet komen. Als het een gewoon normaal sportpaard is ( en ik denk dat dat een beter uitgangspunt is) dan is de gehele theorie niet meer interessant.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 22:26

Welke fokker heeft als uitgangspunt en doelstelling een gewoon veulen te fokken Verward
Je houdt er rekening mee dat het niet wordt zoals je gehoopt en verwacht had, maar je kan iig toch wel streven naar een topper?

Wb de vragen,
vragen staat vrij, ook al zijn het kritische vragen. De manier waarop kwam alleen niet leuk over, het was van een nogal hoog Dr. Phil gehalte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 22:35

Sjuimpje schreef:
Welke fokker heeft als uitgangspunt en doelstelling een gewoon veulen te fokken Verward
Je houdt er rekening mee dat het niet wordt zoals je gehoopt en verwacht had, maar je kan iig toch wel streven naar een topper?

Wb de vragen,
vragen staat vrij, ook al zijn het kritische vragen. De manier waarop kwam alleen niet leuk over, het was van een nogal hoog Dr. Phil gehalte.

Een gewoon fijn sportpaard fokken is al een doel op zich lijkt mij. Maar ieder heeft zo zijn eigen ambitie's natuurlijk. Maar een realistisch doel maakt het leven een stuk makkelijker dan de lat te hoog leggen en bedrogen uitkomen.

Dr Phil Verward Wie is dat Verward Overigens, jij interpeteerde de vragen zo, ze werden op een normale manier gevraagd.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 22:38

Het uitgangspunt om een gewoon goed gebruikspaard te fokken (en niet die ene topper) is helemaal zo gek nog niet hoor.
Tenslotte zit daar het gros van de afnemers van de fokproducten.

De top is maar klein.

Persoonlijk maak ik me ook niet zo druk over bekendheid van de voorouders. Wij hebben een stermerrie van Grafiet gekocht, omdat wij weten dat de beweging in de merrielijn stevig verankerd zit, en ik het bovendien een mooi paard vond, met ook haar beperkingen. Bij het kiezen van een hengst ga ik op mijn gevoel af (voor beide merries). Dat strookt over het algemeen niet met de keuze van de menigte Haha!:D:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 22:42

De toppers komen toch uit de massa.............

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 23:00

Pipo schreef:
Gevaar van deze gedachte is natuurlijk wel dat er echt een apart veulen uit moet komen. Als het een gewoon normaal sportpaard is ( en ik denk dat dat een beter uitgangspunt is) dan is de gehele theorie niet meer interessant.

Welk gevaar schuilt er in de gedachte dat een hengst in een bepald gebied niet bekend is, dat is geen gedachte dat is een gegeven?

Waarom denk jij dat een weloverwogen keuze van een fokker die zijn merrie stam, niet stammetje of lijntje, kent en daar bewust op aansluit als uitgangspunt moet nemen dat er een normaal sportpaard uitkomt?
Wat is een normaal sportpaard?

Overigens een fokker denkt niet in de eerste plaats aan een sportpaard maar aan het vooruitbrengen van zijn/haar stam, dat is het verschil in denken tussen gebruikers en fokkers.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 23:05

Maar een fokker denkt toch ook niet aan het voortbrengen van 'die ene topper' ?

Als je veulen inderdaad weer een verbetering is in de lijn die je probeert te volgen mag je tevreden zijn als fokker.
Het vooruitbrengen van de stam moet toch kenbaar worden, en dat kan alleen in de sport toch! Dus het voortbrengen van goede sportpaarden zou niet zo heel anders moeten zijn dan het vooruitbrengen van je stam!

Wat ben je anders aan het fokken, als je doel niet is om goede sportpaarden uit je stam te halen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 23:08

sarabande"]
Welk gevaar schuilt er in de gedachte dat een hengst in een bepald gebied niet bekend is, dat is geen gedachte dat is een gegeven?.
[/quote]

Dit reageerde ik nav jou opmerking hieronder:
[quote]
sarabande schreef:
[/quote]

Welk uitgangspunt neem je hierbij? Wat heeft Nederland of het kwpn eraan als er een normaal veulen uitkomt dat het onbekend is in Nederland, of daarbuiten een onbekende moederlijn Verward:?

[quote="sarabande"]
Waarom denk jij dat een weloverwogen keuze van een fokker die zijn merrie stam, niet stammetje of lijntje, kent en daar bewust op aansluit als uitgangspunt moet nemen dat er een normaal sportpaard uitkomt?
Wat is een normaal sportpaard?.
[/quote]

Stam, stammetje, lijntje..........what's in a name? Een merrie die de stam zou moeten voortzetten zal toch ook een normaal fijn sportpaard moeten zijn. Hoe zei Mishis het ook al weer: Sport en fokkerij gaan hand in hand. Prestatie is belangrijk, ook voor een merrie die de stam moet voortzetten. Tenminste, dat is mijn mening.

[quote="sarabande schreef:
Overigens een fokker denkt niet in de eerste plaats aan een sportpaard maar aan het vooruitbrengen van zijn/haar stam, dat is het verschil in denken tussen gebruikers en fokkers.

Jij denkt zo, lijkt mij niet dat je voor alle fokkers kan spreken. Wederom hetzelfde verhaal als hierboven. Dat is niet denken als gebruiker, als je paard geen fijn normaal sportpaard is, waarom zou je dan de stam ermee voort willen zetten?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 23:09

Fab, natuurlijk is het uiteindelijke doel ook sportpaarden, maar als fokker blijf je sleutelen om daar steeds beter in te presteren.
Ook nu de merries zelf moeten presteren bekijkt de fokker merrieveulens toch in de eerste plaats als toekomstige fokmerrie.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 23:11

Ik denk dat je daar een heel duidelijk punt hebt ik zelf zou gaan voor een gebruikspaard..

Het zou mij dus niet uitmaken of er een onbekende vader achter een paard zou zitten!!

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 23:49

Saar dan hebben we het toch gewoon over hetzelfde?

Wat onderscheidt een fokmerrie dan van een goede sportmerrie? Dat zou toch ongeveer hetzelfde moeten zijn?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 23:51

fabienne schreef:

Wat onderscheidt een fokmerrie dan van een goede sportmerrie? Dat zou toch ongeveer hetzelfde moeten zijn?

Geen kwaliteitsverschil, maar dat je met een goede fokmerrie wilt fokken en niet de sport in wilt laten gaan.
En ook het type natuurlijk, vrouwelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 23:57

sarabande schreef:
Geen kwaliteitsverschil, maar dat je met een goede fokmerrie wilt fokken en niet de sport in wilt laten gaan.

Verward:?:?:? Er word van alle hoeken juist gepleit dat merries waarmee gefokt gaat worden dat die eerst presteren in de sport!

Er vrouwelijker uitzien heeft natuurlijk niets te maken met een goed sportpaard. Een paard is een goed sportpaard of niet. Wat voor uitstraling deze vanuit het geslacht heeft, maakt natuurlijk geen zak uit.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 00:09

Uitstraling maakt niet uit?
En ik hoor hier altijd de uitspraak: "Ik vind het geen vaderdier?".
Dat zal Saar hier ook bedoelen, want een sportmerrie maakt nog geen geschikt 'moederdier', maar een 'moederdier' is absoluut interessanter wanneer ze heeft laten zien en bewezen over sportkwaliteiten te beschikken.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 00:13

Sjuimpje schreef:
Uitstraling maakt niet uit?

Dat staat er niet........er staat iets over aan geslacht gerelateerde uitstraling. Dat is wat anders dan geen uitstraling!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 00:25

Ik vind dat een goede sportmerrie, niet de uitstraling hoeft te hebben van een fokmerrie.
Een sporthengst hoeft ook geen geschikt vaderdier te zijn.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 00:29

--------------------------------------------------------------------------------

Sarabande"]
[quote="fabienne schreef:

[/quote]

Hoezo vrouwelijker, je bedoelt minder gespierd omdat er niet mee getraind wordt? Een goede fokmerrie is toch ook een goede sportmerrie!
Een drachtige merrie is op haar manier ook een mooie merrie en zeker ook waardevol, maar anders van uiterlijk dan een sportmerrie! Of je er nou voor kiest om ermee te sporten of te fokken, maakt verder niet uit voor de kwaliteit van de merrie zelf. Dat is de keus van de fokker/eigenaar.

Alleen is het in het huidige stelsel wel zinvol om ook een fokmerrie te laten presteren, om te laten zien dat ze de juiste aanleg in huis heeft lijkt me.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 00:35

fabienne schreef:
Hoezo vrouwelijker, je bedoelt minder gespierd omdat er niet mee getraind wordt?

Nee ik bedoel wat Sjuim ook al zegt die typische vrouwelijk uitstraling. Eerder in dit topic staat een foto van de merrie van Missouri dat is meer een sporttype, de merrie van Sjuim is meer een foktype.
Beide zijn het merries en met beide kan je de sport in of fokken dat is de keuze die de eigenaar maakt, maar dat verandert het type niet.

Maar graag weer on topic n.l. de keuze voor een hengst.