Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Pipo schreef:Waar ik heen wil? Ik ben gewoon nieuwsgierig waarom en hoe met tot deze keuze komt. Daarom vraag ik het.
Want er zijn natuurlijk positieve kanten aan deze keuze. Maar wat zijn de negatieve kanten? Dus even kritisch bekeken wat deze combi kan gaan doen?

Bucephalus schreef:Buddenbrock is in ieder geval geen onbekende hengst. Er is behoorlijk veel mee gedekt, alleen vnl. in het buitenland. Zijn zoon Connery is minder bekend. Geeft hele mooie types en zeer veel beweging, terwijl Buddenbrock zelf nog wel eens minder mooie types wil geven.
sarabande schreef:In Nederland en binnen het KWPN is dit een onbekende hengst. In de gebieden waar de hengst bekend is is de merrielijn onbekend.
sarabande schreef:In Nederland en binnen het KWPN is dit een onbekende hengst. In de gebieden waar de hengst bekend is is de merrielijn onbekend.

Sjuimpje schreef:Welke fokker heeft als uitgangspunt en doelstelling een gewoon veulen te fokken
Je houdt er rekening mee dat het niet wordt zoals je gehoopt en verwacht had, maar je kan iig toch wel streven naar een topper?
Wb de vragen,
vragen staat vrij, ook al zijn het kritische vragen. De manier waarop kwam alleen niet leuk over, het was van een nogal hoog Dr. Phil gehalte.
Wie is dat
Overigens, jij interpeteerde de vragen zo, ze werden op een normale manier gevraagd.
:D:D Pipo schreef:Gevaar van deze gedachte is natuurlijk wel dat er echt een apart veulen uit moet komen. Als het een gewoon normaal sportpaard is ( en ik denk dat dat een beter uitgangspunt is) dan is de gehele theorie niet meer interessant.
sarabande"]
Welk gevaar schuilt er in de gedachte dat een hengst in een bepald gebied niet bekend is, dat is geen gedachte dat is een gegeven?.
[/quote]
Dit reageerde ik nav jou opmerking hieronder:
[quote]
sarabande schreef:
In Nederland en binnen het KWPN is dit een onbekende hengst. In de gebieden waar de hengst bekend is is de merrielijn onbekend.
[/quote]
Welk uitgangspunt neem je hierbij? Wat heeft Nederland of het kwpn eraan als er een normaal veulen uitkomt dat het onbekend is in Nederland, of daarbuiten een onbekende moederlijn:?
[quote="sarabande"]
Waarom denk jij dat een weloverwogen keuze van een fokker die zijn merrie stam, niet stammetje of lijntje, kent en daar bewust op aansluit als uitgangspunt moet nemen dat er een normaal sportpaard uitkomt?
Wat is een normaal sportpaard?.
[/quote]
Stam, stammetje, lijntje..........what's in a name? Een merrie die de stam zou moeten voortzetten zal toch ook een normaal fijn sportpaard moeten zijn. Hoe zei Mishis het ook al weer: Sport en fokkerij gaan hand in hand. Prestatie is belangrijk, ook voor een merrie die de stam moet voortzetten. Tenminste, dat is mijn mening.
[quote="sarabande schreef:Overigens een fokker denkt niet in de eerste plaats aan een sportpaard maar aan het vooruitbrengen van zijn/haar stam, dat is het verschil in denken tussen gebruikers en fokkers.
fabienne schreef:Saar dan hebben we het toch gewoon over hetzelfde?
Wat onderscheidt een fokmerrie dan van een goede sportmerrie? Dat zou toch ongeveer hetzelfde moeten zijn?
sarabande schreef:Geen kwaliteitsverschil, maar dat je met een goede fokmerrie wilt fokken en niet de sport in wilt laten gaan.
En ook het type natuurlijk, vrouwelijker.
:?:?:? Er word van alle hoeken juist gepleit dat merries waarmee gefokt gaat worden dat die eerst presteren in de sport!Sarabande"]
[quote="fabienne schreef:Saar dan hebben we het toch gewoon over hetzelfde?
Wat onderscheidt een fokmerrie dan van een goede sportmerrie? Dat zou toch ongeveer hetzelfde moeten zijn?
fabienne schreef:Hoezo vrouwelijker, je bedoelt minder gespierd omdat er niet mee getraind wordt?