sarabande schreef:Omdat Stravinsky XX niet bestaat uit een aantal lijnen die al overmatig in de fokkerij voorkomen.
Dat is duidelijk.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
sarabande schreef:Je verwacht dat Trento wordt afgekeurd op afstammelingen???
ceasario schreef:Ik denk dat het achterliggend denken is:
Hoe krijg ik de koper naar paarden die niet onder het trentie vallen.?
Ik kan dat begrijpen.
Maar dan zal je moeten fokken op eigen identiteit i.p.v.
op een stamboeknaam.
Fokker79 schreef:Ga even iemand anders woorden in de mond leggen. Helemaal niet! Ik geef alleen aan dat in het theoretische voorbeeld dat als de nafok van wat voor hengst dan ook niet meevalt de markt zichzelf corrigeert en derhalve een eventuele invloed, afhankelijk van de kwaliteit van de nafok, groot of klein zal zijn.
Fokker79 schreef:Ik geef alleen aan dat in het theoretische voorbeeld dat als de nafok van wat voor hengst dan ook niet meevalt de markt zichzelf corrigeert en derhalve een eventuele invloed, afhankelijk van de kwaliteit van de nafok, groot of klein zal zijn.
sarabande schreef:Nee je vergelijkt een op afstammelingen afgekeurde hengst met een hengst die nog afstammelingen moet laten zien. Manke vergelijking dus
Hurrycane schreef:Maar als een jonge hengst onbeperkt mag dekken en in zijn eerste jaar 250 dekkingen doet en nog eens 250 in het tweede jaar want het dekseizoen valt voor het nakomelingenonderzoek lopen er al wel 500 veulens rond van een hengst die misschien wel op wacht word gezet.
Hurrycane schreef:Maar als een jonge hengst onbeperkt mag dekken en in zijn eerste jaar 250 dekkingen doet en nog eens 250 in het tweede jaar want het dekseizoen valt voor het nakomelingenonderzoek lopen er al wel 500 veulens rond van een hengst die misschien wel op wacht word gezet.
Fokker79 schreef:Nee ik probeer aan te geven dat een dermate groot dekaantal in de eerste jaren niet noodzakelijkerwijs hoeft te betekenen dat de invloed op de fokkerij groot is, mocht de kwaliteit van de nafok niet helemaal meevallen.
Dat was tenslotte wat je je afvroeg.
Dus geef ik een tweetal voorbeelden van hengsten die veel gedekt hebben maar waarvan de uiteindelijke invloed misschien wel beperkt blijft.
Alane schreef:Zijn die veulens dan spontaan minder goed omdat de vader op wacht staat? Je maakt als fokker toch een keuze voor je merrie omdat de aansluiting het beste is en niet om de hengst zelf...
en dan 500 veulens in 2 jaar op een 20 000 veulens.
sarabande schreef:Wellicht kan je deze in het verband van dit topic totaal onbegrijpelijke uitspraak even toelichten???
sarabande"]
Ja dat begrijp ik maar de ene hengst betekent een nieuwe impuls voor de fokkerij terwijl de andere in genetisch opzicht niets toevoegt.
[/quote]
De initiële impuls viel schijnbaar in tweede instantie tegen.
En de ander is genetisch misschien wel niet zo bijzonder, maar heeft zelf het KWPN, de verrichtingsjury en de fokkers voorlopig kunnen overtuigen van zijn toegevoegde waarde.
[quote="sarabande schreef:Wat de nafok van StravinskyXX in de fokkerij betekent, zullen we moeilijk achterkomen, terwijl de verwachtingswaarde daar net zo als bij Trento heel hoog was.
Fokker79 schreef:Klopt helemaal, dus op de korte termijn een redelijke invloed. Vallen de nakomelingen "tegen" dan:
- worden er minder merries predikaten toegekend -> minder intensief mee gefokt in de merrielijn
- worden er nauwelijks/geen ggk zonen gekeurd
Dan lijkt me dat , op de midden-lange termijn, de invloed van een hengst in de fokkerij redelijk beperkt is gebleven.
Hurrycane schreef:Nee, misschien zitten er hele fijne veulens tussen waar het merendeel van de ruiters best tevreden mee is. Ze zullen ook vast wel een leuk thuis krijgen.
Maar verkoopt zo'n veulen nog net zo goed? Is het interressant om als het een merrie is hiermee te gaan fokken?
Volgens mij is het de bedoeling dat je met fokken probeert een minimaal gelijkwaardig maar bij voorkeur beter resultaat te behalen.
Alane schreef:Dat laatste moge duidelijk zijn... en hoe bereik je dat doel? door een zo vast mogelijke erfmassa te creeeren.
Wordt het dan intressanter als je een foklimiet instelt voor jonge hengsten? wordt dan de massa toestroom niet gewoon verplaatst en heb je dan minder kans op minder goede fokprodukten als je een hengst pas na 3 mag gebruiken? Om er dan vervolgens achter te komen dat de gestelde 50 per jaar een geheel vertekend beeld hebben gegeven die onrealistisch is?
Dan nog maar te zwijgen of het financiële plaatje.
Het zou wel handig zijn om te kunnen stellen dat goed X goed altijd goed of beter is.
Als je nu de impact gaat bekijken aan de hand van getallen en cijfers dan kan één hengst niet de gehele fokkerij om zeep helpen.
ceasario"]
Heel eenvoudig.
Het gros van de paarden worden verkocht op basis van trends.
Heb je nu paarden die veel gedekt hebben en na jaren in de "trend" blijven vallen.
Dan zullen de paarden die niet in de trend vallen achter in de rij qua kopersvraag aan moeten sluiten
[/quote]
Trend is vaak bewezen kwaliteit, gezondheid, bruikbaarheid, dus is een vorm van op zekerheid spelen.
[quote="ceasario schreef:Dus wanneer je dat niet wilt zal je moeten fokken op eigen identiteit i.p.v. van onder een vlag van een stamboek.
En zul je je eigen markt moeten zoeken.
Tenzij je een stamboek zover kan beinvloeden dat men het " trendie "doorbreekt.
Hurrycane schreef:Maar is dat het doel van een fokker? Is dat het doel van bijv. het KWPN?
Hurrycane schreef:Dat de massa toestroom dan verplaatst zit er inderdaad goed in. Maar waarom zouden die 50 per jaar een geheel vertekend en onrealistisch beeld geven? (nogmaals die 50 kan net zo goed 100 of 150 zijn).
ceasario schreef:Om wat meer spreiding te kunnen krijgen zou je kunnen denken aan het volgende.
Alle hengste die uit een verr. komen (alleen najaars verr.)
Moge als 4 jarige max. in dat jaar 200 veulens dekken.
Dan wordt zo'n hengst op wacht gezet.
zonder afst.veulen beoordeling.
En wanneer deze dieren 3 jaar zijn wordt er bepaald of zijn hengst defintief toegelaten wordt voor de fokkerij.
Je krijgt heel veel bloedspreiding binnen je fokkerij en je doorbreekt de trends.