Waarom géén schimmel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 09:38

Ach in die zin. Ja inderdaad dat klopt. Bij een licht gekleurd paard vallen de minpunten altijd snel op. Bij een donker gekleurd paard minder snel. Ik moet bekennen dat mij dat ook nog vaak overkomt op het eerste gezicht denk bij een zwart paard vaak van wow, tot je ze dichterbij of beter bekijkt. wij zeggen vaak "schoon van ver maar (soms) verre van schoon". Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 09:45

Peterina schreef:
Persoonlijk zou ik nooit een schimmel willen maar dat is omdat mijn ervaring met schimmels is dat ze rot karakters hebben!!!

Ooit een keer een paardenboek gelezen, of het een fabel is weet ik niet, maar daarin werd verteld dat schimmelzijn een foutje van de natuur is. Iets met een gen. Dat schimmels juist heel koel in het hoofd zijn,onverschrokkener. Of dat een rotkarakter is weet ik niet, maar misschien juist daardoor wat minder meegaander. Ook werd er verteld dat schimmels in een kudde vaak een hoge status hebben vanwege de kleur. Kunnen paarden dat zien dan.

Anda´s hebben toch juist veel schimmel, die staan toch bekend om hun zachtaardige karakters.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:11

Zoals ik geschreven heb ... "omdat MIJN ervaring met schimmels is" !

Van de schimmels die ik te rijden kreeg over de laatste 35 jaar, hetzij volbloed renpaarden, warmbloed springers en dressuur, EN barok paarden (Spaanse school)... veelal en meestal hengsten ... kan ik alleen zeggen dat er EENTJE tussen zat die ik als mij eigen paard zou willen hebben. En dit was ook nog een merrie die aan PMS lijdde.

Iedereen heeft zo zijn eigen ervaringen en voorkeuren, en mogen hier vermeld worden. Persoonlijk zie ik graag vos en hier zijn er mensen die die kleur afschuwen en die ook 'nare' ervaringen er mee hebben.
Ik respecteer hun mening en voorkeuren zonder ze te proberen te overtuigen dat vos HET kleur is en er helemaal niets mee mankeert.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:16

russel schreef:
Dat schimmels juist heel koel in het hoofd zijn,onverschrokkener.

Haha! Haha! Haha! Haha, die is goed... dan is de mijne wel een heel extreme uitzondering Schijnheilig Knipoog

En Blue Ocean ook...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:25

Ik zou ook geen schimmel willen omdat deze kleur erg gevoelig is voor melanomen.

En Russel heeft idd gelijk; de schimmel'kleur' is een genetisch foutje van de natuur. De kleur in de haren 'veroudert' te snel waardoor paarden al op jonge leeftijd 'vergrijzen'. Reden waarom een schimmel in het engels ook een 'gray' of 'grey' is.

In hoeverre het ontstaan van melanomen met dit genetische foutje te maken heeft is niet wetenschappelijk bewezen dacht ik.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:00

Mijn eerste pony was een schimmel en heel erg vroeg helemaal wit en is 23 jaar oud geworden. Dat van die melanomen hoor ik ook nog maar sinds kort. Denk eigenlijk dat dit toeval is.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:02

Dat denk ik niet petraaken... dat dit toeval is. Omdat mijn paard een sarcoid heeft gehad (goedaardig huidtumor) heb ik me redelijk verdiept in huidkankers bij paarden. Schimmels zijn veel gevoeliger voor melanomen. Vergelijk met mensen: mensen met een lichte huid hebben eveneens een grotere kans op huidkanker.

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:04

Ik heb een pony gehad die schimmel was. Aan deze pony heb ik veel minder waswerk gehad aan de vos met 3 witte benen die ik nu heb.
Ook was het zo dat toen we de pony gingen verkopen echt wel tig keer zijn gebeld, maar dat de mensen afhaakten omdat het idd een schimmel was. We hebben ook 1 x mensen gehad die kwamen en hun 1e opmerking was van goh als ik wist dat het een schimmel was waren we niet gekomen. Ja daaag!! Dat kan je toch ook vragen aan de telefoon?! Verward

Ben met deze pony uiteindelijk Z2 dressuur met winst geworden en het was een superdier!

Voor mij heeft een goed paard dus absoluut geen kleur!!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:08

Anya schreef:
Dat denk ik niet petraaken... dat dit toeval is. Omdat mijn paard een sarcoid heeft gehad (goedaardig huidtumor) heb ik me redelijk verdiept in huidkankers bij paarden. Schimmels zijn veel gevoeliger voor melanomen. Vergelijk met mensen: mensen met een lichte huid hebben eveneens een grotere kans op huidkanker.

kan je dan een onderscheid maken tussen donkere schimmels, schimmels die heel vroeg helemaal wit zijn en albino's? dus hoe sneller helemaal wit de gevoeliger ze zijn?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:09

Daar zou ik de onderzoeken voor moeten induiken. Zo specifiek zijn de publicaties voor het gewone volk vaak niet. Dan moet je echt het achterliggende onderzoek hebben. Maar ik wil wel eens voor je zoeken.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:18

Anya: ik denk dat er nog een probleem is met je theorie: Schimmels hebben wel degelijk een donkere huid. je theorie zou kloppen voor albino's maar klinkt kwa argumentatie nog niet goed genoeg. Je zou daarmee ook kunnen concluderen dat een paard met meer wit gevoeliger is voor melanomen.

Overigens, onze ouwe Tina is al sinds ze 3 is spierwit. Ze loopt nog even vrolijk door met haar 32 jaren. Daarnaast is ze ook gen smeerpoets Knipoog

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:29

een bont paard met veel wit zou dan eigenlijk ook gevoelig voor melanomen moeten zijn. Of denk ik nu zo krom na?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:33

ho ho Joost niet mijn Theorie. Onderzoek naar melanomen bij paarden toont aan dat schimmels gevoeliger zijn voor deze huidkanker. Het percentage sarcoids en basale celcarcinoom e.d. ligt bij alle paarden gelijk met een klein significant verschil naar volbloeden en quarterhorses (hogere kans).

De vergelijking met lichte huid geldt voor mensen. DIE hebben een grotere kans op vrijwel alle huidkankers.

Overigens... van onze familieleden met een lichte huid (10) hebben er slechts 2 huidkanker gehad. Mijn zus en ik. Kortom Joost, iedereen kent wel iemand met een kerngezonde roker van 104 jaar oud in de familie. Het gaat mij niet om die gezonde schimmel. Het risico op melanoom is gewoon groter. Dat wil m.i. overigens niet zeggen dat je ze daarvoor moet laten staan hoor. Daar kunnen ze heel oud mee worden.
Laatst bijgewerkt door Anya op 20-10-04 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:47

Ik zou zelf ook niet zo snel voor een schimmel kiezen! Alhoewel ik ze vaak een mooie uitstraling vind hebben! Bij de Welsh A's zie je heel veel schimmels, vaak ook op de 1e plaats... Je hoort ook altijd mensen aan de kant zeggen "Alweer een schimmel eerste".
Ik vind ze wel wat hebben maar voor mezelf niet. wel houd ik erg van paarden met veel aftekeningen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:52

Mijn hoefsmid vertelde ook dat schimmels vaker kans hebben op melanomen. Kennelijk komt dit toch best vaak voor bij de anda's. De andakenners weten daar misschien meer van.

Hij vertelde dat de melanomen met name bij de staart en in de hals voorkwamen. Als je een paard uit spanje of portugal laat komen, er ook op laten testen of er al wat zit. Hij komt bij veel mensen over de vloer en het viel hem echt op hoe vaak het voorkwam, zelf gezien en gehoort van de mensen die er mee te maken kregen. Het blijkt idd iets met het gen-faktor en de huid te hebben. Als er niet op wordt gelet en dit misschien wel een erfelijke faktor is en er wordt met merries die dit in zich hebben, gefokt kan het vaker voorkomen dan dat nodig is.

Yoghurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:53

Ik vind schimmels persoonlijk niet zo mooi. Ik heb liever het tegenovergestelde. hoe donkerder, hoe beter. Schimmels vind ik alleen mooi als ze echt een heel goede bouw hebben en mooie gangen. Dan is het een mooi plaatje, maar het is nog mooier als het dier dan zwart is!! Ja, smaken verschillen. Maar ik vind een schimmel in elk geval nog wel origineler dan een bruin paard met zwarte manen en staart, want die zie je wel heel erg veel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:24

petraaken schreef:
kan je dan een onderscheid maken tussen donkere schimmels, schimmels die heel vroeg helemaal wit zijn en albino's? dus hoe sneller helemaal wit de gevoeliger ze zijn?

ALS melanomen te maken hebben met het snelle verouderen van de vachtkleur, dan zou in principe een vroegkleurende schimmel meer vatbaar zijn dan een laatkleurende.
Zoals eerder gezged is hier nog te weinig onderzoek naar gedaan om a. het verband aan te tonen, dus b. is dit een schot in het duister.
Verder heeft het schimmelgen helemaal niets te maken met de witte huid van een bont paard (aanwezigheid van kleur versus AFwezigheid van kleur, zwarte schimmelhuid versus wit-roze ongekleurde huid) en over het bestaan van albino's... die discussie wil ik al helemaal niet meer aangaan Cool

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 15:54

Anya schreef:
De vergelijking met lichte huid geldt voor mensen. DIE hebben een grotere kans op vrijwel alle huidkankers.

Schimmels hebben over het algemeen een donkere huid!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 16:30

Idd, ik heb hier 2 schimmels staan met een donkere huid.

Ik moest geen schimmel of roans. Vond het gewoon niet mooi. Heb er nu 3 lopen(van de 6 hier op het land). En van die 3 zijn er 2 (in praktijk, 1 van een amerikaan, maar is verder mijn verantwoordelijkheid). Ik heb het leren waarderen. Deze 3 hebben stuk voor stuk een super fijn karakter.

Een 5 jarige 99,9% witte merrie met haar 5 maanden oude dochter(die al net zo grijs is als de 20+ zwarte die ik heb lopen). En een 3 jarige vosroan.

Dennis (een saaie bruine) is viezer dan het witte spook Lachen. En niet een beetje viezer, maar veel viezer. Alleen op dat wit zie je ieder vlekje.

NienkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 14:01

Alleen bij de keuze uit twee gelijke en gewelige paarden zou de kleur een keer mee kunnen gaan spelen... Ik zei altijd dat ik niet zo van vossen hou, de uitstraling op het eerste gezicht sprak me niet zo aan. En ik heb eens gehoord dat de huid van een vos gevoeliger is (iemand die dit kan bevestigen?). Maar de laatste twee paarden waar ik echt in geinteresseerd was waren... vossen Lachen

Het is jammer dat jury's er waarde aan hechten dat een vacht spierwit is ook al betekent dat, dat je je paard met -10 moet gaan wassen. Gelukkig maakt het in de endurance niks uit, en maakt het mijn instructeurs ook nooit uit. Paard moet schoon zijn, maar niet perse spierwit. Ik bespaar mezelf de moeite om een schimmel spierwit te houden. Schoon wel, maar de bruine kleur die regent er wel een keer vanaf Lachen

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 14:24

De reden waarom ik geen schimmel zou willen is omdat ik van aparte kleurtjes houd, bont, appaloosa, grullo, zilverappel enz.
Ik zou het zonde vinden als die zouden vervagen. Haha!
Daarentegen vind een een schimmel in de sport machtig, op jumping amsterdam heb ik erg genoten van het paard van Kyra Kirklund, prachtig dier.

Luominen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 14:26

Waarom geen schimmels?

Schimmels hebben een verhoogde kans op melanomen (meestal een onschadelijke huidkanker, maar de mensen zijn bang van het woord kanker.)

Ook de poetsprobleempjes of de verzorgmoeite die ze moeten doen.

Ikzelf ben zot van schimmels; weeral dankzij Zaim Fahd. Een goed paard heeft geen kleur!

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 21:53

Citaat:
ponylovertje schreef:
Mensen willen ook geen schimmel omdat die vaak problemen hebben goed opgenomen te worden in een kudde. Schimmel (wit ) valt namelijk erg op. Dat komt nog van vroeger, toen paarden in kuddes leefden en op moesten passen voor roofdieren. Allemaal bruinen (en vos en zwart) valt niet zo op maar een schimmel wel! Dus het zit in het instinct van paarden om schimmels minder snel te accepteren omdat ze door die schimmel meer kans hebben gezien te worden door een roofdier.
Dit is ook de reden dat schimmels zich vaak extra vies maken. Dat doen ze ook instinctief, want als ze onder de modder zitten zijn ze donkerder van kleur en vallen ze dus minder op.

pharagirlke schreef:
kan aan mij liggen maar dit vind ik een beetje onzin Bloos!
trouwens: er bestaat een wijzig knop Knipoog

neej, dit is echt geen onzin hoor! Ik heb hier ook van gehoord. Ik heb namelijk zelf ook een schimmel, en dat was bij zijn vorige eigenaar het sulletje van de groep. Toen ik hem thuis met een ander paard in de wei zette ging dit niet goed! Hij, de schimmel dus, begon te jagen op het andere paard niet normaal! Dit dus waarschijnlijk omdat hij altijd het sulletje was en nu meteen maar de baas ging spelen. Dit doen schimmels dus wel vaker en daarom misschien wel de link slecht karakter-schimmel..
Maar hij is verder superlief hoor Haha!
Citaat:

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 22:32

Waarom geen schimmel? Heel simpel, ik houd niet van schimmels. Als ze jong en nog donker zijn vind ik ze vaak nog wel mooi, maar een Sinterklaas-paard... Sorry!

Olevalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 22:32

Nou ik zie geen problemen in schimmels, behalve extra poestwerk.. maar dat geeft de kleur als ie helemaal mooi licht is zonder vieze vlekken toch wel weer meer status, al zeg ik het zelf. ben nu op zoek naar een schimmelhengst veulen, heb nog nooit eerder schimmel gehad, maar de kleur trkt mij bijzonder aan.
jammer van die melanomen, maar ach.. ieder paard kan ziek/kreupel worden. En als het zo ergw as zouden ze het doorfokken van schimmels wel verbieden.