Is het normaal dat een veulen bijt en stijgert?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Olevalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 19:09

Euhm.. ten eerste: Ik heb het beest niet zelf opgevoed en ben er alleen wezen kijken om hem waarschijnlijk te kopen. Punt twee.. nergens staat dat ik me achteruit LAAT drijven, mar er staat dat dat zijn bedoeling is om je te domineren op die manier..Ik heb zeker geen angst.
Ik geef hem een tik als hij bijt en gebruik mijn stem.. wees maar niet bang.
volgende x wat minder snel oordelen he Knipoog

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 19:14

Ik oordeel helemaal niet....ga af op hetgeen jij geschreven hebt. Mijn excuses als je je aangevallen voelt.
En ben absoluut niet bang Haha! Tong uitsteken

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 08:24

Olevalover schreef:
Euhm.. ten eerste: Ik heb het beest niet zelf opgevoed en ben er alleen wezen kijken om hem waarschijnlijk te kopen. Punt twee.. nergens staat dat ik me achteruit LAAT drijven, mar er staat dat dat zijn bedoeling is om je te domineren op die manier..Ik heb zeker geen angst.
Ik geef hem een tik als hij bijt en gebruik mijn stem.. wees maar niet bang.
volgende x wat minder snel oordelen he Knipoog

Tja, maar bij het hebben en houden van een hengst, komt wel iets meer kijken, als het niet bang zijn.

Hoe had je het je trouwens voorgestelt? Stel dat je hem koopt, wat dan?

Gaat hij dan naar de opfok, want thuis heb je aleen de merrie en geen andere dieren in zijn leeftijd, dus dat geeft zoziezo al een probleem.

Uit je profiel (erg mooie foto's trouwens) kan ik ook niet opmaken, dat je uberhaupt enige ervaring hebt, met hengsten, jong of anderzijds.
En als deze jonge man, nu al dominante trekjes heeft, dan heb je hier over een jaar, je handen aan vol.

Ik zou er nog eens goed over nadenken, hoe je het een en ander wilt doen, want anders voorzie ik toch grote problemen.

Olevalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 10:23

Kitten schreef:
Tja, maar bij het hebben en houden van een hengst, komt wel iets meer kijken, als het niet bang zijn.

Hoe had je het je trouwens voorgestelt? Stel dat je hem koopt, wat dan?

Gaat hij dan naar de opfok, want thuis heb je aleen de merrie en geen andere dieren in zijn leeftijd, dus dat geeft zoziezo al een probleem.

Uit je profiel (erg mooie foto's trouwens) kan ik ook niet opmaken, dat je uberhaupt enige ervaring hebt, met hengsten, jong of anderzijds.
En als deze jonge man, nu al dominante trekjes heeft, dan heb je hier over een jaar, je handen aan vol.

Ik zou er nog eens goed over nadenken, hoe je het een en ander wilt doen, want anders voorzie ik toch grote problemen.

Als deze jonge man erg vervelend wordt gaat het mes erin Lachen dat verevlende gedrag moet gewoon afgeleerd worden en elk ander veulen zal dit doen (enkele uitzonderingen daar gelaten). Ons vorige veule kon er ook wat van, maar na een aantal keer flink optreden wist ze gewoon wie er de baas was en respecteerde ze dat...
Oja het veulen komt bij een oudere merrie en bij een ander (evenoud) veulen te staan.. dat is imo de beste manier om op te groeien.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 11:54

Tip Lachen het boek van veulen tot rijpaard van Richard Maxwell en Johanna Sharples. Geeft veel informatie ook voor het corrigeren van jonge (dominante) hengsten en hengstveulens.

Olevalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 11:56

kitbits schreef:
Tip Lachen het boek van veulen tot rijpaard van Richard Maxwell en Johanna Sharples. Geeft veel informatie ook voor het corrigeren van jonge (dominante) hengsten en hengstveulens.

dankje Lachen , kan ik altijd nog inkijken als het niet 'gewoon" lukt!

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 13:57

Ik heb veel aan het boek gehad, maar ik moet eerlijk zeggen ik had lieve merrieveulens- Er stond ook een apart hoofdstuk over het opvoeden van een hengst.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 21:42

Hobbelknol schreef:
Dit is vrij normaal hoor. Heeft mijn hengstveulen ook altijd gedaan. Ik heb hem wel altijd gecorrigeerd hierin (niet te ruw of te hard anders worden ze bang van je) en nu is het gewoon helemaal over. Die van mij stond altijd alleen en sinds hij in een koppel staat is hij trouwens ook een stuk socialer en een stuk rustiger geworden. Ze worden dan opgevoed door leeftijdsgenootjes en dit is altijd nog het beste vind ik.

Ja maar jou hengst is Wild!!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 21:49

Citaat:
Ze worden dan opgevoed door leeftijdsgenootjes en dit is altijd nog het beste vind ik.

door leeftijdsgenootjes opgevoed.... en wie heeft dat opvoedende leeftijdsgenootje dan opgevoed?
Een veulen hengst of merrie hoort een mens niet te schoppen, bijten of wat dan ook... Wat hij/zij op de weide doet moet hij/zij zelf weten... maar never nooit geen mensen belagen of een poging daar toe. Als dat veulen geen onderscheid kan maken tussen soortgenoot en mens dan heeft ie een kronkel...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 21:51

Nog eeeeeen keer voor de liefhebbers............

Ik heb altijd meer moeite met paarden die veel in handen zijn geweest. Niet zozeer in handen zijn geweest van paardenmensen maar meer paarden die in handen zijn geweest van penniemieppies die al op veel te jonge leeftijd veel te veel doen met het dier en het paard al op hele jonge leeftijd hebben geleerd dat het toch veel sterker is dan een mens.

De grootste reden waarom ik vind dat er weinig tot niks gedaan moet worden met jonkies is omdat....

Een veulen leer je meelopen, een veulen is nog niet sterk genoeg om echt zn eigen zin door te drijven. En zal dus meekrijgen op het moment dat hij afgespeend wordt en naar het land gaat dat mensen sterker, handiger en sneller zijn dan hij. Dit is wat hij zich herinnerd op het moment dat er weer contact komt, net zo goed als hij zich herinnerd dat er meegelopen moet worden aan dat touwtje, dat hij een voetje moet geven als nodig is en dat een halster er nou eenmaal bijhoort.

Nu komt zo een dier als sterke 2,5 jarige uit het land met de “kennis”van hierboven. Uiteraard is hij uitgegroeid tot een sterke kleuter, alleen HIJ weet dat niet. Een paard is zich niet bewust van de kracht die hij heeft, en dat is maar goed ook. Hij weet niet dat hij veel sterker is geworden in de loop der jaren.

Alleen dieren die door mensen met een paard “opgevoed” worden leren dat er een grens ligt bij de kracht van een mens, en dat hun die grens kunnen overschrijden. De daaruit voortvloeiende problemen manifesteren zich bij elk onderdeel van het zadelmak maken, beleren en verzorgen.

Feilloos haal ik de paarden eruit die door mensen met paarden “opgevoed” zijn. Eigenlijk is het zielig want zo een dier moet ik de eerste week zo ontzettend kort houden, en voor elke misstap die het maakt krijgt hij mega op zn flikker, de hele wereld van dat paard staat op zn kop, hij begrijpt er helemaal niks meer van. Hij moet ineens gaan luisteren naar wat ik als ielig mensje tegen hem zeg en van hem vraag, das nogal een cultuurshock. Vaak worden paard en ik na een week of twee worstelen de dikste maatjes, vooral omdat hij precies weet wat hij aan me heeft.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 22:00

1 woord: respect
eigenlijk 2 woorden: wederzijds respect

Olevalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 06:16

Alane schreef:
1 woord: respect
eigenlijk 2 woorden: wederzijds respect

Dat kun je ook krijge als je hem zelf bij huis hebt lopn met een paar andere paardjes en hem een paar minuten in de week aandacht en respect geeft Knipoog