Goedkopere hengsten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole288

Re: Goedkopere hengsten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 22:13

paulanda schreef:
erg intressant topic hoor Haha! had nog even off topic vraagje,die haarlem dat is toch spring gefokt,maar ken meerdere leuke dressuurpaarden van hem en ken ook een dressuurpaardenhandelaar die flink gek van haarlem is en ze ook puur als dressuurpaarden verkoopt,hoe dneken jullie over de hengst?of kennen jullie nakomelingen van hem?

Het is een voltaire, dat scheelt Lachen

Sportindex van Haarlem:
Springen 104
dressuur 110
Betrouwbaarheid beiden boven 80%

aantal nakomelingen in springen: 113
aantal nakomelingen in dressuur: 153

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 22:28

als je een jonge hengst aanbied voor een (te) laag dekgeld
is de kans wel groter dat jan en alleman met z'n merrie komt en de hengst dus mindere merrie te dekken krijgt
maar hij moet wel afstammelingen laten zien dus is het van belang dat ie redelijke merrie's krijgt wil hij een voldoende beoordeling krijgen voor zijn veulens
misschien dat ze daarom wat meer vragen om dit zo veel mogelijk te voorkomen Pling

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 23:30

unamie schreef:
als je een jonge hengst aanbied voor een (te) laag dekgeld
is de kans wel groter dat jan en alleman met z'n merrie komt en de hengst dus mindere merrie te dekken krijgt
maar hij moet wel afstammelingen laten zien dus is het van belang dat ie redelijke merrie's krijgt wil hij een voldoende beoordeling krijgen voor zijn veulens
misschien dat ze daarom wat meer vragen om dit zo veel mogelijk te voorkomen Pling

*denkt nu aan Turbo Magic* Knipoog

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 23:33

Dees schreef:

Dat lijkt me een beperkte manier van denken. Een hengst wordt niet afgekeurd omdat hij mindere merries dekt, integendeel.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 00:07

Johnson, slechts 600 euri. Loopt pas in het najaarsverrichtingsonderzoek KWPN. Wel al goedkeuring bij ander stamboek. Kan je toch voor weinig de topper van de hengstenkeuring op je paard zetten. Haha!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 11:24

sarabande schreef:
[naam verwijderd] schreef:

Dat lijkt me een beperkte manier van denken. Een hengst wordt niet afgekeurd omdat hij mindere merries dekt, integendeel.

Er is maar zoveel dat een hengst kan 'verbeteren' aan een merrie. Van een ezel is het slechts muildieren fokken, al zet je een tophengst erop.

Dank voor de insinuatie dat ik beperkt zou denken Nagelbijten / Gniffelen

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 11:43

alabastro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 13:23

Rhea schreef:
Alabastro niet te vergeten, die was afgelopen seizoen ook maar €550,-

Ik weet natuurlijk niet wat die komend seizoen gaat doen, 't was pas zijn eerste jaargang.

Echter is het voor die hengst/bloedcombinatie geen geld!!

Nieuwe fotos, video en dektarief op www.stal-smeets.com

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 13:41

Ik denk dat de NL-fokkers niet mogen klagen waar het dekgelden van hengsten betreft. Knipoog
Hier een lijstje van een aantal Quarters met hun dekkosten.
In NL zal de goedkoopste Euro 500 zijn en dan heb je een hengst die nog niets gepresteerd heeft, veelal niet gekeurd is op beenwerk en waar vaak ook niet wordt bijverteld dat hij een genetisch defect draagt.

Wat in Amerika wel gedaan wordt om een jonge hengst te promoten is in 1 jaar X-gratis dekkingen weggeven. Op die manier kan de eigenaar de merries uitzoeken op geschiktheid en zodoende een redelijk inzicht hebben in de te verwachte off-spring.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 14:06

Sugarmiss schreef:
Ik denk dat de NL-fokkers niet mogen klagen waar het dekgelden van hengsten betreft.

In welke verhouding staan die kosten tot de kosten van afzet?

Die zijn in de Nederland niet gunstig, in de meeste gevallen halen fokkers hun dek en opfokkosten niet uit de verkoop, derhalve zijn de dekprijzen hier op dit momen veel te hoog.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 15:10

Ik ben niet bekend met de verkoopprijs van 'jullie' paarden, maar bij Quarters heb je veulens vanaf Euro 2000 tot Euro 5000+.
3-jarigen vanaf Euro 3500 tot ... wat de gek er voor geeft (of vraagt Cool ) afhankelijk van pedigree en showprestaties ouder(s).

De kosten van opfok zullen voor een Quarter niet veel anders zijn lijkt mij.

pajidin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 15:20

Er zijn genoeg goedkopere hengsten

Bv:
Elcaro, 700 euro
Casantos 800 euro..

Ach een beetje speurwerk, en er zijn genoeg te vinden, en mischien valt er ook nog wel over het dekgeld te overleggen Pling

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 18:35

Duits bloed, dus zonder kwpn-papiertje is nog voordeliger.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 18:53

NRPS hengsten zijn meestal veel goedkoper... en sommige NRPS hengsten zijn zo goed dat ze later bij het KWPN worden goed gekeurd. (bv rubels... die is nou wel ff wat duurder geworden Huilen )
maar bij het NRPS zitten hele leuke hengsten dus Haha!

kimmytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 20:01

hey

ik rijd een paard uit prince paradiso! is wel een leuk paard!
ik dacht dat die nu 600 euro is!

xx kimmy

Xander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 20:52

Wel leuk dit topic, dat al een meer dan een half jaar loopt. Maar heel de hengstenhouderij - wat KWPN hengsten betreft - zit in een cirkeltje. De hengsten zijn duur omdat het dekgeld hoog is en het dekgeld is hoog omdat de hengsten duur zijn. De kans om een hengst bij het KWPN goedgekeurd te krijgen is niet zo groot en dat betekent dat veel hengsten worden opgefokt en kosten gemaakt zonder dat dit tot goedkeuring leidt.
De vraag bij fokkerij is altijd: fok je wat voor jezelf of wil je het veulen of later het opgefokte paard verkopen. In het laatste geval is de kwaliteit en afstamming van de moeder ook van groot belang. Hoe beter de merrie - naar objectieve maatstaven - hoe meer kans je hebt om het veulen of later het paard te kunnen verkopen als het zich goed ontwikkeld heeft, er goed uitziet en ook nog wat kan (goed lopen of springen) Bij het KWPN is ook de gezondheid een groot goed, bij andere stamboeken is dan soms wat minder van belang.

De goedkoopste rijpaardhengsten - afgezien van de niet goedgekeurde - zijn eigenlijk die van Zangersheide, althans de B hengsten. Dit zijn jonge hengsten die dekken voor Euro 125,- en nog Euro 250,- bij dracht. Uiteraard heb je daar nog de verzendkosten bij en de kosten van inseminatie enz.
Hengsten bij het Groninger Stamboek (Vereniging het Groninger Paard) zijn al eerder genoemd. De mooie rijtypische Gerlinus (Legaat x Garant x Safari) van Zwartjens dekt voor Euro 300,--, zijn zoon Marengo DB kost Euro 400,-- en bij verzend k.i. Euro 500,--, maar die zijn afstamming is nog wat mooier en springt ZZ (kijk op www.horsenl.nu/abtswoude )

X

Life is beautifull, especially with horses

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 21:05

Xander schreef:
. De hengsten zijn duur omdat het dekgeld hoog is en het dekgeld is hoog omdat de hengsten duur zijn. De kans om een hengst bij het KWPN goedgekeurd te krijgen is niet zo groot en dat betekent dat veel hengsten worden opgefokt en kosten gemaakt zonder dat dit tot goedkeuring leidt.

Ik denk niet dat die kosten alleen de duurte van het dekgeld uitmaken. Als een hengst goedgekeurd is begint het pas. Hij moet presteren en het liefst winnen dus er moet een topruiter op, het dier moet competitie, Ian of Pavo lopen en als hij ouder is in zo mogelijk internationaal lopen.
Er moet recalame gemaakt worden, hengstenshows gegeven etc etc.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 01:00

Daar zit idd het grootste deel van het probleem in mijn ogen Sarabande Ja

Het scheelt voor mij dat ik een niet-commercieel gefokte NRPS-merrie heb en in principe als ik nog een veulen wil fokken voor eigen gebruik fok. Dan ga ik liever voor een jonge hengst waarvan ik denk dat het goed past dan voor een ontzettend dure commerciële hengst.

Om weer bij een onderwerp eerder in dit topic terug te komen; Playboy is nu NRPS-gekeurd als het goed is Ja

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 11:59

Daar heb je een goed punt Sarabande...

Een hengst tot aan de hengstenkeuring kost niets meer dan een ander... Enkel wat extra zorg van de eignaar om die ene goeie heel te houden!

Na goedkeuring begint inderdaad het feest pas...

Hengsten moeten zich waar maken, ze moeten zich dubbel bewijzen en het liefst met een topruiter welke direct furore maakt met de hengst!
Geen tijd voor kattekwaad of voor de ontwikkeling, er moet geld in het laatje komen en zo snel mogelijk...

Bij een dekhengst is de druk extra... Zij zijn zo goed als hun laatste wedstrijd!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 12:21

Maar wat voor papier krijg je dan bij je paard als je een kwpn-merrie door een NRPS of EASP hengst laat dekken? A-register of B-register?

Xander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 12:35

Het KWPN heeft op dit moment 10 buitenlandse stamboeken erkend en daarnaast het NRPS en Zangersheide. Voor die paarden krijg je dan bij het KWPN een register A papier, voor alle andere stamboeken een register B papier. Reden hiervan is de "wildgroei"van buitenlandse en andere stamboeken (AES), men heeft geprobeerd een zwaardere selectie te maken.

X

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 12:49

Xander schreef:
Het KWPN heeft op dit moment 10 buitenlandse stamboeken erkend en daarnaast het NRPS en Zangersheide. Voor die paarden krijg je dan bij het KWPN een register A papier, voor alle andere stamboeken een register B papier. Reden hiervan is de "wildgroei"van buitenlandse en andere stamboeken (AES), men heeft geprobeerd een zwaardere selectie te maken.

X

Dus je kunt gewoon een NRPS hengst kiezen? En het EASP, is die ook erkend?

Xander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 20:01

De dekking met een NRPS hengst geeft bij het KWPN een register A papier, die met een EASP gekeurde hengst een register B papier. Met een register A veulen kun je wel aan de keuringen deelnemen, met een register B niet en kun je later ook nooit in het stamboek. Een dekking met een niet goedgekeurde hengst levert ook altijd een register B papier op.
Alternatief is natuurlijk om niet bij het KWPN te laten registreren maar bij het stamboek waar de hengst is goedgekeurd. Dit laatste lukt niet altijd bij buitenlandse stamboeken en bij bepaalde kruisingen.

X

Life is not always easy but still very worthwile

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 16:02

Xander schreef:
De goedkoopste rijpaardhengsten - afgezien van de niet goedgekeurde - zijn eigenlijk die van Zangersheide, althans de B hengsten. Dit zijn jonge hengsten die dekken voor Euro 125,- en nog Euro 250,- bij dracht. Uiteraard heb je daar nog de verzendkosten bij en de kosten van inseminatie enz.

Zou je aub de namen kunnen melden van de Zangersheide goedgekeurde hengsten - zelfs B-hengsten - die voor Euro 125,- of euro 250,- dekken ?? Op de documentatie die ik onlangs hebt ontvangen zit er geen een tussen onder de 250 euro.