De harde werkelijkheid; lage kwaliteit fokkers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 16:32

Desiree83 schreef:
Is dat van belang? We hebben het hier over de kwaliteit van paarden.

tuurlijk is dat van belang. Je kan nog zo'n goed paard fokken maar als ie onder een kneus van een ruiter terecht komt zal het er nooit uitkomen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 16:42

Ik zal even een stellingen neerlggen die meer in lijn ligt met die van de TopicStarter. Ik kan deze stelling redelijk snel weerleggen, maar proberen jullie het maar eens:

"Het niveau gaat in de laatste decennia minder snel omhoog omdat er minder paardenvlees wordt gegeten."

Vindt hier maar eens drie onderliggende zaken die deze stelling kunnen onderbouwen en drie die deze stelling kunnen weerleggen.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 17:14

Ik geloof wel degelijk dat het nivo is toegenomen en de eisen die ruiters stellen hoger zijn.

Naar mijn idee was er vroeger minder 'spreiding', met minder uitschieters zowel naar boven als naar beneden. Het materiaal waarmee gefokt werd was naar mijn idee ook veel uniformer.

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 17:26

joostvangestel schreef:
Ik zal even een stellingen neerlggen die meer in lijn ligt met die van de TopicStarter. Ik kan deze stelling redelijk snel weerleggen, maar proberen jullie het maar eens:

"Het niveau gaat in de laatste decennia minder snel omhoog omdat er minder paardenvlees wordt gegeten."

Vindt hier maar eens drie onderliggende zaken die deze stelling kunnen onderbouwen en drie die deze stelling kunnen weerleggen.

Totaal onlogisch.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 18:33

Lovely schreef:
Gezien je eerdere reactie begrijp ik dat je gangwerk, kleur en smoel beoordeelt?? Denk je dat je daarmee een 'sluitend systeem' hebt???

Sluitend systeem en paarden Haha!

Kleur en smoel is meer als het niks blijkt te zijn ook nog verkoopbaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 18:47

Oké, je koopt een paard met aardige gangen, handige kleur en knap smoeltje, in de hoop dat íe goed wordt??
Kan.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 18:50

Lovely schreef:
Oké, je koopt een paard met aardige gangen, handige kleur en knap smoeltje, in de hoop dat íe goed wordt??
Kan.

Inderdaad.
Goede worden gemaakt niet geboren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 18:52

Maar niet zo maakbaar dat je tijd wilt stoppen in een zogenaamd gewoon paard?

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 18:55

Ligt er toch allemaal maar net aan wat je budget is ?
Maar genoeg hierover wat zijn jouw criteria dan ?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 18:57

Betreffende mijn eerdere statement: vroeger kwamen er meer paarden op het bord dan nu. Dat betekent dat de selektie strenger was. Een strengere selektie betekent snellere vooruitgang (van het maaiveld, niet van de top).

Dat is een van de argumenten vóór mijn stelling. Wil niet zeggen dat ik fokken voor de consumptie promoot of zo. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 19:09

Magique schreef:
Ligt er toch allemaal maar net aan wat je budget is ?
Maar genoeg hierover wat zijn jouw criteria dan ?

Mijn belangrijkste criterium zou een ruimer budget zijn Haha!. Ik koop geen paarden en al helemaal geen super talentvolle dieren. Toch probeer ik een beeld te vormen bij het fijne, goede, talentvolle, werkwillige paard dat nog een toekomst heeft na categorie 2.

Ik ben overigens wel met Joost eens dat er veel aangepennied wordt met paarden tegenwoordig. Dieren die vroeger gewoon linea recta naar de slager gingen, moeten nu nog een rol vervullen in het leven van het overbezorgde zorgzieke baasje.

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 19:12

joostvangestel schreef:
Betreffende mijn eerdere statement: vroeger kwamen er meer paarden op het bord dan nu. Dat betekent dat de selektie strenger was. Een strengere selektie betekent snellere vooruitgang (van het maaiveld, niet van de top).

Dat is een van de argumenten vóór mijn stelling. Wil niet zeggen dat ik fokken voor de consumptie promoot of zo. Knipoog

Zoals jij het stelt zou je kunnen zeggen dat vroeger meer slechte paarden van de markt verdwenen omdat er nog een redelijke behoefte aan paardenvlees was en er dus ook nog een redelijke slachtprijs werd betaald. Nu komen ook al die "slechte" paarden op de markt en vergroten het aanbod en drukken dus de prijzen.
Aan de andere kant kun je je afvragen of er nu dan niet selectiever gefokt word want een slecht of matig paard kun je dus zeker niet veel voor vragen. Vroeger kon je dan in ieder geval de kosten er nog aardig uit krijgen door hem voor de slacht aan te bieden..
Zitten dus 2 kanten aan het verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 19:14

Joost, je kunt je trouwens afvragen of het effect niet andersom is, minder paarden naar de slager waardoor er te weinig aanbod is van paardenvlees, terwijl de vraag hetzelfde blijft en er dus paardenvlees geimporteerd moet worden.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 19:28

toscana schreef:
Zitten dus 2 kanten aan het verhaal.

Bedankt, hier wachte ik op OK dan!

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 19:33

Lovely schreef:
Joost, je kunt je trouwens afvragen of het effect niet andersom is, minder paarden naar de slager waardoor er te weinig aanbod is van paardenvlees, terwijl de vraag hetzelfde blijft en er dus paardenvlees geimporteerd moet worden.

De vraag is in Nederland hard achteruit gegaan hoor. In Apeldoorn zaten vroeger een heel stel "paardenslagers" en geef toe dat er ook minder gewone slagers zijn door opkomst vlees uit supermarkten maar een paardenslager zit er voor zover ik weet helemaal niet meer. Misschien dat er nog wel 1 is die wat paardenvlees verkoopt maar niet meer zoals vroeger.. bij de slagers waar wij zelf regelmatig komen verkopen ze het niet eens.. (moet het niet hebben ook trouwens).

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 19:41

Magique schreef:
Goede worden gemaakt niet geboren.

Daar ben ik het absoluut niet mee eens.
Een fokker heeft niet helemaal in de hand wat er met zijn/haar fokproduct gebeurt, maar met de eisen die tegenwoordig aan een goede fokmerrie gesteld worden en de keuze uit presterende hengsten is het toch de fokker die iets aanbiedt dat goed kan worden bij iemand die dat goede exploiteert.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 19:42

Vraag naar paardevlees is inderdaad zeer gering in Nederland en wordt alleen maar nog minder.

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:10

sarabande schreef:
Daar ben ik het absoluut niet mee eens.
Een fokker heeft niet helemaal in de hand wat er met zijn/haar fokproduct gebeurt, maar met de eisen die tegenwoordig aan een goede fokmerrie gesteld worden en de keuze uit presterende hengsten is het toch de fokker die iets aanbiedt dat goed kan worden bij iemand die dat goede exploiteert.

Mee eens.. het is ook erg belangrijk dat de koper van een fokproduct er uit kan halen wat er in zit.. en zo verdwijnen er de nodige paarden die aardig wat potentie hebben naar ruiters die niet uit deze paarden kunnen halen wat er in zit. Net als dat er niet, of als het wel gebeurd niet juist, met deze paarden word doorgefokt. In goed Nederlands noem je dat: kapitaalvernietiging.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:12

joostvangestel schreef:
We zetten de tijd even terug: 1948. Het militaire paard was al bijna een halve eeuw overbodig, het landbouwpaard was gedoemd. De rijsport stond nog in de kinderschoenen. Welgesteld een dieptepunt voor het wereldwijde rijpaard. Er leek alleen nog maar een toekomst voor renpaarden.

Sinds de tijd zo het wereldwijde niveau niet zijn gestegen? Ik vind dat een grote belediging voor alle fokkers ter wereld! Als de nederlanders nu nog steeds meekunnen met de Duitsers, dan hebben de Duitsers ook stilgestaan....

Was het vroeger moeilijker. Even een parallel trekken:

Schaatsen is een een wereldwijde sport. Vroeger was het allemaal veel zwaarder, ze moesten buiten schaatsen, op slecht ijs en onder allerlei weersomstandigheden. Volgens jou was het niveau toen hoger. Niuks is minder waar. Zelfs op natuurijs zouden er heel veel schaatsers van nu harder schaatsen dan Ard Schenk, omdat de training beter is geworden. Dat omstandigheden gemakkelijker worden maakt niks uit. Dat is voor alle schaatsers gelijk, dus ook voor paarden. Nederlanders presteren het best met langebaanschaatsen. Als ik jou lees, moeten Nederlanders dan ook maar het beste zijn in Ijshockey en in Kunstschaatsen
geloof me: Het niveau gaat omhoog

Ik geloof je helemaal niet en de argumenten die aanhaalt, snijden helemaal geen hout. Ik heb het niet over schaatrsen en beweer ook niets over schaatsen wat niet kan staven. Ik heb het over paarden.

Alle hoogte- breedterecords dateren van voor of vlak na de oorlog. Hetzelfde geldt voor nagenoeg voor de renpaarden. De laatste 30 jaar zijn noch de records van de vlakkebaanrennen noch de steeplechaserennen meer gebroken ondanks veel betere training, begeleiding en betere banen.

Het dressuurniveau van voor de oorlog en van dertig jaar geleden (de hausse was toen volop begonnen) was van een aanmerkelijk hoger niveau dan de hedendaagse. Ondanks betere bodems, begeleiding etc.

De nederlanders kunnen totaal niet mee met de Duitse paarden. Holstein alleen al heeft 23 paarden lopen op de OS. Nederland 13. Van de 13 hebben er 9 een niet nederlandse vader voornamelijk Holstein en de vader van de moeder is in veel gevallen ook weer van een buitenlandse hengst.

Als ik je een advies mag geven, verdiep je eens in de feiten en volg wat minder de kreten.

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:17

Anna42 schreef:
De nederlanders kunnen totaal niet mee met de Duitse paarden. Holstein alleen al heeft 23 paarden lopen op de OS. Nederland 13. Van de 13 hebben er 9 een niet nederlandse vader voornamelijk Holstein en de vader van de moeder is in veel gevallen ook weer van een buitenlandse hengst.

Zomaar even een vraagje:

Kun je me ook vertellen in hoeverre die duitse paarden duits zijn? Met andere woorden hoeveel buitenlands bloed c.q. bloed van andere duitse stamboeken dan hetgene waarvoor ze ingeschreven staan hebben die paarden? Ben ik wel benieuwd naar...

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:24

Anna42 schreef:

Sorry, you miss the point: nu is het 23 tegen 13. Hoe was dat, pakweg zo'n 30 tot 50 jaar geleden? Halen we Holstein in of loopt Holstein uit?

Verder ben ik niet degene die zich het meest uit in lege kreten. Mensen hebben eenmaal een selektief geheugen. Sommigen denken ook nog steeds dat Abe Lenstra beter kon voetballen dan Johan Cruyff of Ruud Gullit Ach gut

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:40

toscana schreef:
Zomaar even een vraagje:

Kun je me ook vertellen in hoeverre die duitse paarden duits zijn? Met andere woorden hoeveel buitenlands bloed c.q. bloed van andere duitse stamboeken dan hetgene waarvoor ze ingeschreven staan hebben die paarden? Ben ik wel benieuwd naar...

Ja dat heb ik eerder ook wel eens aangehaald. Die komen van die vermaledijde Volbloeden, van Franse paarden zoals Cor, waar de hele Holsteiner fokkerij op ingeteeld is zo lijkt het wel en ook Furioso heeft een leuke schep in de Duitse pap gedaan.

Maar het vreemde is dat Duitse paarden met een scheut buitenlands bloed Duitse paarden zijn of nog liever alles te danken hebben aan een Arabier van 100 jaar terug, maar presterende Nederlandse paarden met een scheut buitenlands bloed hebben dat aan hun Duitse voorvaderen te danken of zijn mislukkelingen.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:41

joostvangestel schreef:
Sorry, you miss the point: nu is het 23 tegen 13. Hoe was dat, pakweg zo'n 30 tot 50 jaar geleden? Halen we Holstein in of loopt Holstein uit?

Verder ben ik niet degene die zich het meest uit in lege kreten. Mensen hebben eenmaal een selektief geheugen. Sommigen denken ook nog steeds dat Abe Lenstra beter kon voetballen dan Johan Cruyff of Ruud Gullit Ach gut

Joost, als je het nog relateert aan aantallen ingeschreven veulens dan slaat de balans nog verder door in het voordeel van Duitsland(Holstein). Holstein heeft dit gedaan door zeer selectief enkele vaderdieren toe te laten en zet de deur niet zo wijd open als het KWPN dat doet. Gevolg is meer eenheid in type, prestatie, exterieur. Homozygotie werkt m.i. toch beter dan ongecontroleerde heterozygotie. Maar nu zal ik wel weer als anti-kwpn worden afgeschilderd.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:43

sarabande schreef:
Ja dat heb ik eerder ook wel eens aangehaald. Die komen van die vermaledijde Volbloeden, van Franse paarden zoals Cor, waar de hele Holsteiner fokkerij op ingeteeld is zo lijkt het wel en ook Furioso heeft een leuke schep in de Duitse pap gedaan.

Maar het vreemde is dat Duitse paarden met een scheut buitenlands bloed Duitse paarden zijn of nog liever alles te danken hebben aan een Arabier van 100 jaar terug, maar presterende Nederlandse paarden met een scheut buitenlands bloed hebben dat aan hun Duitse voorvaderen te danken of zijn mislukkelingen.

Saar, een hengst als Cor, maar ook Alme had niet zo'n impact gehad als er in de generaties ervoor niet zo selectief op goede stammen en prestatie was gefokt. Met andere woorden, Cor had binnen het KWPN niet die invloed gehad.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:47

Excuseme schreef:
Saar, een hengst als Cor, maar ook Alme had niet zo'n impact gehad als er in de generaties ervoor niet zo selectief op goede stammen en prestatie was gefokt. Met andere woorden, Cor had binnen het KWPN niet die invloed gehad.

Dat is volledig gissen.
Zeker is dat het Holsteiner Verband een probleem heeft met enge lijnen.
Wat ook waar is dat Nederland met Holsteiner bloed hele goede paarden fokt.
Bijvoorbeeld hele goede dressuurpaarden, omdat de fokkers niet zo in een hokje te duwen zijn, maar zelfs hele goede springpaarden zoals Montender.