Desiree83 schreef:Is dat van belang? We hebben het hier over de kwaliteit van paarden.
tuurlijk is dat van belang. Je kan nog zo'n goed paard fokken maar als ie onder een kneus van een ruiter terecht komt zal het er nooit uitkomen.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

joostvangestel schreef:Ik zal even een stellingen neerlggen die meer in lijn ligt met die van de TopicStarter. Ik kan deze stelling redelijk snel weerleggen, maar proberen jullie het maar eens:
"Het niveau gaat in de laatste decennia minder snel omhoog omdat er minder paardenvlees wordt gegeten."
Vindt hier maar eens drie onderliggende zaken die deze stelling kunnen onderbouwen en drie die deze stelling kunnen weerleggen.
Magique schreef:Ligt er toch allemaal maar net aan wat je budget is ?
Maar genoeg hierover wat zijn jouw criteria dan ?
. Ik koop geen paarden en al helemaal geen super talentvolle dieren. Toch probeer ik een beeld te vormen bij het fijne, goede, talentvolle, werkwillige paard dat nog een toekomst heeft na categorie 2.joostvangestel schreef:Betreffende mijn eerdere statement: vroeger kwamen er meer paarden op het bord dan nu. Dat betekent dat de selektie strenger was. Een strengere selektie betekent snellere vooruitgang (van het maaiveld, niet van de top).
Dat is een van de argumenten vóór mijn stelling. Wil niet zeggen dat ik fokken voor de consumptie promoot of zo.
Lovely schreef:Joost, je kunt je trouwens afvragen of het effect niet andersom is, minder paarden naar de slager waardoor er te weinig aanbod is van paardenvlees, terwijl de vraag hetzelfde blijft en er dus paardenvlees geimporteerd moet worden.
Magique schreef:Goede worden gemaakt niet geboren.
sarabande schreef:Daar ben ik het absoluut niet mee eens.
Een fokker heeft niet helemaal in de hand wat er met zijn/haar fokproduct gebeurt, maar met de eisen die tegenwoordig aan een goede fokmerrie gesteld worden en de keuze uit presterende hengsten is het toch de fokker die iets aanbiedt dat goed kan worden bij iemand die dat goede exploiteert.
joostvangestel schreef:We zetten de tijd even terug: 1948. Het militaire paard was al bijna een halve eeuw overbodig, het landbouwpaard was gedoemd. De rijsport stond nog in de kinderschoenen. Welgesteld een dieptepunt voor het wereldwijde rijpaard. Er leek alleen nog maar een toekomst voor renpaarden.
Sinds de tijd zo het wereldwijde niveau niet zijn gestegen? Ik vind dat een grote belediging voor alle fokkers ter wereld! Als de nederlanders nu nog steeds meekunnen met de Duitsers, dan hebben de Duitsers ook stilgestaan....
Was het vroeger moeilijker. Even een parallel trekken:
Schaatsen is een een wereldwijde sport. Vroeger was het allemaal veel zwaarder, ze moesten buiten schaatsen, op slecht ijs en onder allerlei weersomstandigheden. Volgens jou was het niveau toen hoger. Niuks is minder waar. Zelfs op natuurijs zouden er heel veel schaatsers van nu harder schaatsen dan Ard Schenk, omdat de training beter is geworden. Dat omstandigheden gemakkelijker worden maakt niks uit. Dat is voor alle schaatsers gelijk, dus ook voor paarden. Nederlanders presteren het best met langebaanschaatsen. Als ik jou lees, moeten Nederlanders dan ook maar het beste zijn in Ijshockey en in Kunstschaatsen![]()
geloof me: Het niveau gaat omhoog
Anna42 schreef:De nederlanders kunnen totaal niet mee met de Duitse paarden. Holstein alleen al heeft 23 paarden lopen op de OS. Nederland 13. Van de 13 hebben er 9 een niet nederlandse vader voornamelijk Holstein en de vader van de moeder is in veel gevallen ook weer van een buitenlandse hengst.
Anna42 schreef:De nederlanders kunnen totaal niet mee met de Duitse paarden. Holstein alleen al heeft 23 paarden lopen op de OS. Nederland 13. Van de 13 hebben er 9 een niet nederlandse vader voornamelijk Holstein en de vader van de moeder is in veel gevallen ook weer van een buitenlandse hengst.
toscana schreef:Zomaar even een vraagje:
Kun je me ook vertellen in hoeverre die duitse paarden duits zijn? Met andere woorden hoeveel buitenlands bloed c.q. bloed van andere duitse stamboeken dan hetgene waarvoor ze ingeschreven staan hebben die paarden? Ben ik wel benieuwd naar...
joostvangestel schreef:Sorry, you miss the point: nu is het 23 tegen 13. Hoe was dat, pakweg zo'n 30 tot 50 jaar geleden? Halen we Holstein in of loopt Holstein uit?
Verder ben ik niet degene die zich het meest uit in lege kreten. Mensen hebben eenmaal een selektief geheugen. Sommigen denken ook nog steeds dat Abe Lenstra beter kon voetballen dan Johan Cruyff of Ruud Gullit
sarabande schreef:Ja dat heb ik eerder ook wel eens aangehaald. Die komen van die vermaledijde Volbloeden, van Franse paarden zoals Cor, waar de hele Holsteiner fokkerij op ingeteeld is zo lijkt het wel en ook Furioso heeft een leuke schep in de Duitse pap gedaan.
Maar het vreemde is dat Duitse paarden met een scheut buitenlands bloed Duitse paarden zijn of nog liever alles te danken hebben aan een Arabier van 100 jaar terug, maar presterende Nederlandse paarden met een scheut buitenlands bloed hebben dat aan hun Duitse voorvaderen te danken of zijn mislukkelingen.
Excuseme schreef:Saar, een hengst als Cor, maar ook Alme had niet zo'n impact gehad als er in de generaties ervoor niet zo selectief op goede stammen en prestatie was gefokt. Met andere woorden, Cor had binnen het KWPN niet die invloed gehad.