De harde werkelijkheid, veulenverkoop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Franske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:45

Als ik moet kiezen tussen een Ster merrie of een stamboek-merrie die zelf fantastisch springt, kies ik toch voor het 2e.

Citaat:
Dat is geen genetische oplossing maar weer eentje van de zovele papierenregeloplossingen. Het probleem doet niet alleen voor bij niet stermerries maar ligt veel dieper en veel breder. Waar blijkt dat uit merrie (of een stermerrie) met een reeks predikaten in pedigree de produkten VEEL beter zijn? En waaruit blikt dat een niet stermerrie VEEL minder fokt?

Mee eens.

Gezondheid is natuurlijk belangrijk. Maar als een merrie een 4 heeft op het straalbeen en nu al 3 paarden levert met een 1 op het straalbeen, vraag ik me af wat voor waarde het heeft ?

Fokken moet je in ieder geval niet doen om er iets aan te verdienen. Dat is bij de varkenshouderij vaak net zo, de mesters verdienen over 10 jaar gemiddeld altijd nog het meeste.

Produceren is nou eenmaal vaak niet rendabel genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:46

Anoukie schreef:
Misschien niet, maar is de kans niet veel groter dat je veulen niet goed en gezond is als je met een merrie dekt die bijv. allemaal 3-en en 4-en op het rapport heeft staan?

Dan hebben we het nog niet eens over de merries waarmee gedekt wordt waarvan het niet bekend is,...

Als je fokt met een merrie waarvan je weet dat ie slecht is in de botten, dan verdoem je je veulen al bij voorbaat, dat is mijn mening.

En omdat er wel eens een goed paard komt uit een ogenschijnlijk eenvoudig paard, denkt men kennelijk dat je uit iedere eenvoudige merrie wel een topper kunt fokken. Best sneu als je dat echt denkt.

Ruchet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:53

Ik kies er ook niet voor om te gaan fokken met straalbeentjes 3 , maar ik ken er een, die al wel 4 knetter gezonde prok gekeurde paarden op de wereld heeft gezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:57

Lovely schreef:

En omdat er wel eens een goed paard komt uit een
ogenschijnlijk
eenvoudig paard, denkt men kennelijk dat je uit iedere eenvoudige merrie wel een topper kunt fokken. Best sneu als je dat echt denkt.

Ik denk dat het ook best sneu is als je denkt dat je uit een ster of keurmerrrie gelijk een topper fokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 16:00

Pipo schreef:
Ik denk dat het ook best sneu is als je denkt dat je uit een ster of keurmerrrie gelijk een topper fokt.

Hahahaha, dat is het ook. Het is überhaupt sneu om te denken dat je wel even een topper fokt, zonder ervaring in fokkerij en zonder je erin te verdiepen; maar door gewoon de eerste de beste popi hengst op je merrie te sturen.
Haha!

Topcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 16:04

Desiree83 schreef:
Kan niet echt een samenhang in je verhaal vinden. Waarom is fokken geen gokken? Het is altijd maar de vraag wat je krijgt en of het gezond is...

Natuurlijk moet je afwachten wat je krijgt maar je kunt de dingen die je niet wilt wel zoveel mogelijk uitsluiten, selectie heet dat...

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 16:08

Niemand beweert dat je uit een ster of keur merrie gegarandeert toppers fokt
Hier wordt nu echter bijna het omgekeerde beweert; "Ga vooral lekker fokken met je merrie, al is het nog zo'n geit! Best kans dat het veulen wat er uitkomt enorm meevalt."

Neem de T jaargang:
van de 16 ggk hengsten waren er 5 die uit een moeder komen zonder predikaat, dit waren overigens allemaal springgefokte hengsten.
Als je nagaat dat slechts de minderheid van de paardenstapel predikaten draagt, dan moet je wel tot de conclusie komen dat een predikaat wel degelijk wat zegt over de fokwaarde.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 16:41

Sjuimpje schreef:

Neem de T jaargang:
van de 16 ggk hengsten waren er 5 die uit een moeder komen zonder predikaat, dit waren overigens allemaal springgefokte hengsten.

Als je nagaat dat slechts de minderheid van de paardenstapel predikaten draagt, dan moet je wel tot de conclusie komen dat een predikaat wel degelijk wat zegt over de fokwaarde.

dit snap ik niet helemaal..hoe kom jij tot deze conclusie ?

tuurlijk is het jammer dat er door het grote aanbod veulens niet altijd meer opbrengen wat ze waard zijn.. voor mij is het iets gelukkiger omdat ik er volgend jaar elf eentje wil kopen.. Haha!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 16:43

Ruchet schreef:
eigenlijk niet nee, want ik weet er namelijk nog wel een paar, maar als je dat soort verhalen liever niet aanhoord, dan moet je er gewoon lekker overheen lezen, maar het zijn gewoon mensen die uit ervaring praten.

OK dan! OK dan!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 16:44

supersambo schreef:
dit snap ik niet helemaal..hoe kom jij tot deze conclusie ?

Dat is niet zo moeilijk hoor, ga naar de gemiddelde stamboekkeuring en aanschouw...

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 16:52

De moeder van Jus de pomme bvb gaf met gelijk welke hengst een topper :JUs de pomme
Richebourg
QUintus
tresor d'opaline
shogun II
nog enkele gp paarden
alleen dat weet je pas na een heel aantal jaren dat je merrie zo goed fokt !!

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 17:09

heb het nog een keer doorgelezen..kwartje viel.. uit een minderheid van ggk merries komen relatief meer goedgekeurde hengsten.. tja das ook wel logisch.. anders waren al die predikaten volstrekte onzin..

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 17:10

wat zegt trouwens ster of keur nu????? wat erachter zit is toch veel belangrijker! pref is voor mij het enige pred met betekenis.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 17:25

Sjuimpje schreef:

WHahhahahahah, geloof je dat echt Sjuimpje?

Het zegt meer iets over totaal andere dingen Haha!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 17:39

Het probleem zit hem vlgs. mij niet alleen bij het fokken van veulens .

Maar men gaat gemakshalve hier aan voorbij.::
Citaat:
Landelijk staan 693.700 werkzoekenden ingeschreven bij het CWI

Plus dat de Poolse markt er aan staat te komen.
Gefokt met veel Holsteiner en Hannoveraner hengsten, maar ook met jonge Voltairs om maar een zijweg te noemen.

En fokken van veulens, van welk ras ook ,is toch nog steeds een vrijheid van keus. Met een eigen verantwoordelijkheid.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 17:41

Pipo schreef:
WHahhahahahah, geloof je dat echt Sjuimpje?

Het zegt meer iets over totaal andere dingen Haha!

Ik geloof het niet alleen, het zijn feiten.
Nou kan je er over twisten of de ggk dekhengsten jouw fokdoel zijn of niet, ik vind het persoonlijk het hoogsthaalbare.

Desiree83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 17:46

Topcob schreef:
Natuurlijk moet je afwachten wat je krijgt maar je kunt de dingen die je niet wilt wel zoveel mogelijk uitsluiten, selectie heet dat...

Hoe je het ook went of keert, je hebt niet in de hand hoe het uitpakt. Je slaat de spijker op zijn kop met ZOVEEL MOGELIJK uitsluiten...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 17:51

Hé, jullie houden al de hele dag een interressante discussie zonder mij.... mis ik weer, moet ik alles bij gaan lezen. Lekker dan...

Komt zeker omdat ik de hele dag bezig ben geweest de veulens proberen te verkopen.... Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 17:57

Sjuimpje schreef:
Ik geloof het niet alleen, het zijn feiten.
Nou kan je er over twisten of de ggk dekhengsten jouw fokdoel zijn of niet, ik vind het persoonlijk het hoogsthaalbare.

Het zijn dus juist geen feiten. Ster en Keurpredikaat is absoluut niet objectief. Er spelen iedere keer weer veel te veel belangen mee omdat objectief te noemen. Of je dat nou wel of niet gelooft.

Een ggk dekhengst vind ik absoluut niet het hoogst haalbare, een hengst die en in de sport fantastisch presteert en daarnaast een echte goede vererver blijkt te zijn........dat vind ik het hoogst haalbare.

Lopen zoveel ggk dekhengsten rond waar je nog geen bosritje mee wil maken. Die gaan dan ook via de achterdeur naar huis.......

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 18:42

Dat de prijzen voor de veulens laag zijn zal ongetwijfeld ook met de economie te maken hebben.. als je moet inleveren denk je wel een keertje extra na of je een paard koopt voor jezelf danwel je zoon of dochter..
Voor de rest is het ieder zijn goed recht om een veulen te willen fokken.. professionele fokker, hobby fokker of fokker voor 1 keer.
Het is echter ook ieder zijn eigen verantwoordelijkheid daar goed over na te denken.. Kan ik het betalen? Wat wil ik er mee doen? Wat is/lijkt een goede hengst voor mijn merrie? Etc...
Een incidentele fokker kan best een goed veulen fokken net zo goed als dat een ervaren fokker wel eens de plank mis slaat. Waarom staan er anders zoveel veulens te koop bij ervaren fokkers terwijl ze gelijktijdig er anderen voor terug kopen? Naar mijn mening hebben ze dan toch een veulen gefokt dat niet helemaal aan hun verwachtingen voldoet en kopen ze er een veulen voor terug waar ze meer van verwachten (dat is niet zelden een veulen van een hobby of incidentele fokker).
Volgend jaar hebben wij ook een veulen en ik weet echt nog niet wat er mee gebeurd. Zal van er van af hangen wat wij zelf in het veulen zien, of het een hengst of een merrie is.. (hoewel niet echt voorkeur hebben), heeft er iemand interesse in en wat heeft hij er dan voor over... kortom we zien wel.. het kan nog alle kanten op maar het veulen hoeft niet perse weg.

Desiree83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 19:04

I totally agree...Lachen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 19:19

Rhea schreef:
wat zegt trouwens ster of keur nu????? wat erachter zit is toch veel belangrijker! pref is voor mij het enige pred met betekenis.....

Prestatie lijkt mij. Pref komt daarna.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 19:37

[quote="Franske"]Als ik moet kiezen tussen een Ster merrie of een stamboek-merrie die zelf fantastisch springt, kies ik toch voor het 2e.

Mee eens.

Ik ook, als je over de springerij praat, een dressuurgefokte merrie die het sterpredikaat niet haalt heb ik veel eerder mijn twijfels bij.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 19:50

Veel mensen hier reageren vanuit hun eigen situatie.
Ze vinden het bijvoorbeeld prima om met een merrie te fokken die en geen behoorlijk veterinair rapport heeft en niet voldoet aan de eisen voor een stermerrie.
Dat is een erg achterhaalde instelling. Opmerkelijk is dat juist oudere fokkers zich aanpassen, maar dat hebben ze tijdens de omvorming tot nu al zo vaak moeten doen. Er wordt altijd wat gemord, maar de marktsituatie dwingt een reëel denkende fokker toch snel om zich aan te passen.
Steeds meer fokkers dekken hun 3 jarige merrie waar ze mee willen doorfokken niet meer. Eerst prok, vervolgens goed keuringsklaar maken en dan een verrichtingsproef. Daarna komt pas de keuze voor een hengst aan bod.
Wat betreft predikaten, het prestatiepredikaat is het jongste predikaat, dat bestond niet en dat een merrie en haar kinderen moesten presteren was vroeger helemaal niet nodig. Een keurmerrie liep een IBOP en ging daarna weer snel de wei in. Dus zeggen in een stam de exterieur predikaten nog steeds meer over de achtergrond dan geen predikaten.
PROK is helemaal iets van de laatste jaren, het stamboek heeft alles gedaan om het af te dwingen, de huidige situatie maakt dat de fokkers het vrijwillig doen.
Fokken met een merrie met +met levert wellicht niet altijd een topper op, maar in de huidige tijd fokken met een merrie zonder enige indicatie over gezondheid en exterieur is niet meer van deze tijd.
Voorbeeld de fokker van Jazz is altijd kwalijk genomen dat hij alleen voor de keuring fokte. Maar omdat zijn merries hoog scoorden op de keuringen verkocht hij zijn fokproducten aan mensen die dat belangrijk vonden en had een markt. Na Jazz kwamen mensen erachter dat uit de stam ook paarden komen die kunnen werken en sindsdien zie je ze overal in de sport opduiken en weer heeft deze fokker een markt.
Verbazingwekkend dat juist jongeren hier die flexibiliteit niet hebben en zeggen dat de iedereen vrij staat te doen wat hij zelf wil. Dat is juist, de fokker is vrij in zijn keuze, vrij met een merrie waarvan hij weet dat die gebreken hebben, te fokken, vrij om naar slechts de eigen commercie dienende adviseurs te luisteren.
Maar ik zie dat niet als fokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 20:07

sarabande"]
Veel mensen hier reageren vanuit hun eigen situatie.
Ze vinden het bijvoorbeeld prima om met een merrie te fokken die en geen behoorlijk veterinair rapport heeft en niet voldoet aan de eisen voor een stermerrie.
Dat is een erg achterhaalde instelling. Opmerkelijk is dat juist oudere fokkers zich aanpassen, maar dat hebben ze tijdens de omvorming tot nu al zo vaak moeten doen. Er wordt altijd wat gemord, maar de marktsituatie dwingt een reëel denkende fokker toch snel om zich aan te passen.
Steeds meer fokkers dekken hun 3 jarige merrie waar ze mee willen doorfokken niet meer. Eerst prok, vervolgens goed keuringsklaar maken en dan een verrichtingsproef. Daarna komt pas de keuze voor een hengst aan bod..
[/quote]

Dit is toch juist jou eigen situatie Verward Maar hoe was jou uitgangspositie toen je als startende begon?

[quote="sarabande schreef:
Wat betreft predikaten, het prestatiepredikaat is het jongste predikaat, dat bestond niet en dat een merrie en haar kinderen moesten presteren was vroeger helemaal niet nodig. Een keurmerrie liep een IBOP en ging daarna weer snel de wei in. Dus zeggen in een stam de exterieur predikaten nog steeds meer over de achtergrond dan geen predikaten.
PROK is helemaal iets van de laatste jaren, het stamboek heeft alles gedaan om het af te dwingen, de huidige situatie maakt dat de fokkers het vrijwillig doen.
Fokken met een merrie met +met levert wellicht niet altijd een topper op, maar in de huidige tijd fokken met een merrie zonder enige indicatie over gezondheid en exterieur is niet meer van deze tijd.
Voorbeeld de fokker van Jazz is altijd kwalijk genomen dat hij alleen voor de keuring fokte. Maar omdat zijn merries hoog scoorden op de keuringen verkocht hij zijn fokproducten aan mensen die dat belangrijk vonden en had een markt. Na Jazz kwamen mensen erachter dat uit de stam ook paarden komen die kunnen werken en sindsdien zie je ze overal in de sport opduiken en weer heeft deze fokker een markt.
Verbazingwekkend dat juist jongeren hier die flexibiliteit niet hebben en zeggen dat de iedereen vrij staat te doen wat hij zelf wil. Dat is juist, de fokker is vrij in zijn keuze, vrij met een merrie waarvan hij weet dat die gebreken hebben, te fokken, vrij om naar slechts de eigen commercie dienende adviseurs te luisteren.
Maar ik zie dat niet als fokken.

Jij hoeft dat persoonlijk natuurlijk ook niet als fokken te zien.
Als ik persoonlijk mocht kiezen en daarnaast ik een extreem dikke portomonnee zou hebben dan zou ik ook het allerliefst het meest ideale uitgangspunt willen hebben:
- Fantastisch in de sport
- Super in de keuringsbaan
- En geweldig vererven.

Helaas is dat niet een realistisch beeld voor niemand niet. En helemaal niet voor de jeugdige fokker die wil gaan starten met fokken. Gezondheid staat bij mij voorop, maar ook dat is een keuze welke iedereen voor zichzelf mag maken.

Voorbeeldje: Als een merrie een tik op haar sprong heeft gehad als een jaarling en daardoor is er een los stukje bot ontstaan, dan krijgt deze merrie geen prokcertificaat. Maar is ze daarom niet meer gezond Verward Zou ze daarom gelijk rotte paarden vererven Verward Lijkt mij niet! OCD en verotte straalbenen zijn beide een kwalijke zaak. Maar ook dan geld weer: vererft de merrie het ? En zijn paarden wel werkelijk kreupel aan een drietje op de straal? Zou dat niet veel verder onderzocht moeten worden?

Dus je moet als startende fokker concessies doen. Ik persoonlijk zou dan eerder een conseccie doen op predikaten, dan op gezondheid. Als ik zie wat voor merries bepaalde predikaten krijgen en op wat voor manier. Dan hecht ik zeer weinig waarde aan dat predikaat. Hetzelfde geld voor het keurschap. Prestatie, Sport en Preferent hecht ik wel waarde aan. Maar bij sport vind ik het dan heel belangrijk HOE de merrie in het Z is gekomen: Met het buurmeisje uit de straat, of is er een prof op gaan zitten die een keer Z is gestart. Met het buurmeisje uit de straat zou ik persoonlijk meer waarde aan hechten.

Mbt de predikaten: Ook daar geldt: Zoveel meningen.........je kan er geen peil op trekken. Voorbeeldje neem ik de merrie die in Sevenum op de CK kampioen werd. Die merrie kreeg op de stamboekkeuring 68 pnt voor het exterieur. De keuringscommissie van de CK plaatste haar boven de merrie met 80 pnt exterieur.

Aangezien dit ook weer om smaak en emotie gaat kan je dus niet zeggen wie "gelijk" had. Het zijn geen wetenschappelijk vaststaande feiten. Wederom is het een "smaak" verhaal.

Als startende fokker is het dan heel moeilijk om uit te zoeken wat "goed" is of niet. Destijds hadden we het hier over talent, ik weet nog goed dat niemand kon vertellen hoe je talent herkende. Aan welke mening moet je dan nog waarde hechten ? Zelfs de keurmeneren van het kwpn maken zichzelf steeds minder geloofwaardig. Gelukkig willen ze hun keuze vaak toelichten Knipoog Dat maakt het geheel weer wat makkelijker.

In Duitsland tijdens het Bundeschampionat zag ik paarden in de top 10, die hier in Nederland nog geen sterpredikaat zouden krijgen. Het exterieur wat ze daar functioneel vinden, hebben wij totaal andere ideen over. Maar Duitsland wint al wel jaar in jaar uit goud op de OS. Dus hebben wij Nederlanders uberhaupt wel het goede beeld van een functioneel exterieur?

Wat ik hier mee probeer te zeggen: Paarden fokken is puur emotie. Als je 10 kenners vraagt waar je je merrie mee moet dekken, mag je geluk hebben dat je twee mensen vind die hetzelfde zeggen. De rest heeft allemaal een andere mening.

Bij meningen bestaat geen goed of slecht...................