sarabande"]
Veel mensen hier reageren vanuit hun eigen situatie.
Ze vinden het bijvoorbeeld prima om met een merrie te fokken die en geen behoorlijk veterinair rapport heeft en niet voldoet aan de eisen voor een stermerrie.
Dat is een erg achterhaalde instelling. Opmerkelijk is dat juist oudere fokkers zich aanpassen, maar dat hebben ze tijdens de omvorming tot nu al zo vaak moeten doen. Er wordt altijd wat gemord, maar de marktsituatie dwingt een reëel denkende fokker toch snel om zich aan te passen.
Steeds meer fokkers dekken hun 3 jarige merrie waar ze mee willen doorfokken niet meer. Eerst prok, vervolgens goed keuringsklaar maken en dan een verrichtingsproef. Daarna komt pas de keuze voor een hengst aan bod..
[/quote]
Dit is toch juist jou eigen situatie
Maar hoe was jou uitgangspositie toen je als startende begon?
[quote="sarabande schreef:Wat betreft predikaten, het prestatiepredikaat is het jongste predikaat, dat bestond niet en dat een merrie en haar kinderen moesten presteren was vroeger helemaal niet nodig. Een keurmerrie liep een IBOP en ging daarna weer snel de wei in. Dus zeggen in een stam de exterieur predikaten nog steeds meer over de achtergrond dan geen predikaten.
PROK is helemaal iets van de laatste jaren, het stamboek heeft alles gedaan om het af te dwingen, de huidige situatie maakt dat de fokkers het vrijwillig doen.
Fokken met een merrie met +met levert wellicht niet altijd een topper op, maar in de huidige tijd fokken met een merrie zonder enige indicatie over gezondheid en exterieur is niet meer van deze tijd.
Voorbeeld de fokker van Jazz is altijd kwalijk genomen dat hij alleen voor de keuring fokte. Maar omdat zijn merries hoog scoorden op de keuringen verkocht hij zijn fokproducten aan mensen die dat belangrijk vonden en had een markt. Na Jazz kwamen mensen erachter dat uit de stam ook paarden komen die kunnen werken en sindsdien zie je ze overal in de sport opduiken en weer heeft deze fokker een markt.
Verbazingwekkend dat juist jongeren hier die flexibiliteit niet hebben en zeggen dat de iedereen vrij staat te doen wat hij zelf wil. Dat is juist, de fokker is vrij in zijn keuze, vrij met een merrie waarvan hij weet dat die gebreken hebben, te fokken, vrij om naar slechts de eigen commercie dienende adviseurs te luisteren.
Maar ik zie dat niet als fokken.
Jij hoeft dat persoonlijk natuurlijk ook niet als fokken te zien.
Als ik persoonlijk mocht kiezen en daarnaast ik een extreem dikke portomonnee zou hebben dan zou ik ook het allerliefst het meest ideale uitgangspunt willen hebben:
- Fantastisch in de sport
- Super in de keuringsbaan
- En geweldig vererven.
Helaas is dat niet een realistisch beeld voor niemand niet. En helemaal niet voor de jeugdige fokker die wil gaan starten met fokken. Gezondheid staat bij mij voorop, maar ook dat is een keuze welke iedereen voor zichzelf mag maken.
Voorbeeldje: Als een merrie een tik op haar sprong heeft gehad als een jaarling en daardoor is er een los stukje bot ontstaan, dan krijgt deze merrie geen prokcertificaat. Maar is ze daarom niet meer gezond
Zou ze daarom gelijk rotte paarden vererven
Lijkt mij niet! OCD en verotte straalbenen zijn beide een kwalijke zaak. Maar ook dan geld weer: vererft de merrie het ? En zijn paarden wel werkelijk kreupel aan een drietje op de straal? Zou dat niet veel verder onderzocht moeten worden?
Dus je moet als startende fokker concessies doen. Ik persoonlijk zou dan eerder een conseccie doen op predikaten, dan op gezondheid. Als ik zie wat voor merries bepaalde predikaten krijgen en op wat voor manier. Dan hecht ik zeer weinig waarde aan dat predikaat. Hetzelfde geld voor het keurschap. Prestatie, Sport en Preferent hecht ik wel waarde aan. Maar bij sport vind ik het dan heel belangrijk HOE de merrie in het Z is gekomen: Met het buurmeisje uit de straat, of is er een prof op gaan zitten die een keer Z is gestart. Met het buurmeisje uit de straat zou ik persoonlijk meer waarde aan hechten.
Mbt de predikaten: Ook daar geldt: Zoveel meningen.........je kan er geen peil op trekken. Voorbeeldje neem ik de merrie die in Sevenum op de CK kampioen werd. Die merrie kreeg op de stamboekkeuring 68 pnt voor het exterieur. De keuringscommissie van de CK plaatste haar boven de merrie met 80 pnt exterieur.
Aangezien dit ook weer om smaak en emotie gaat kan je dus niet zeggen wie "gelijk" had. Het zijn geen wetenschappelijk vaststaande feiten. Wederom is het een "smaak" verhaal.
Als startende fokker is het dan heel moeilijk om uit te zoeken wat "goed" is of niet. Destijds hadden we het hier over talent, ik weet nog goed dat niemand kon vertellen hoe je talent herkende. Aan welke mening moet je dan nog waarde hechten ? Zelfs de keurmeneren van het kwpn maken zichzelf steeds minder geloofwaardig. Gelukkig willen ze hun keuze vaak toelichten
Dat maakt het geheel weer wat makkelijker.
In Duitsland tijdens het Bundeschampionat zag ik paarden in de top 10, die hier in Nederland nog geen sterpredikaat zouden krijgen. Het exterieur wat ze daar functioneel vinden, hebben wij totaal andere ideen over. Maar Duitsland wint al wel jaar in jaar uit goud op de OS. Dus hebben wij Nederlanders uberhaupt wel het goede beeld van een functioneel exterieur?
Wat ik hier mee probeer te zeggen: Paarden fokken is puur emotie. Als je 10 kenners vraagt waar je je merrie mee moet dekken, mag je geluk hebben dat je twee mensen vind die hetzelfde zeggen. De rest heeft allemaal een andere mening.
Bij meningen bestaat geen goed of slecht...................