Veulenveiling Brabant Te oirschot, wie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 13:43

Franske schreef:
en IK liep wat rond Lachen

haha dan stond ie weer op de hoek, en dan stond ie weer ergens helemaal tussen de mensen Knipoog

Franske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 15:49

Nee lekker tegen mekaar gedrukt op de tribune zal gezellig zijn geweest Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 16:13

was gezellig ja, wel een hele verbetering met vorig jaar die stoeltjes

pukpaleis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 16:45

Kennis heeft Future x Jet-Set (2700) en Flemmingh x Houston (10500) gekocht waren ze hun geld waard??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 16:56

ik denk dat ie aan die future een goed dier heeft voor dat geld.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 18:01

De Future sprak me niet aan, maar het Flemmingveulen wel. De merrie was een typische Flemming dat zag je direct zonder boekje. Een mooi dier. Het veulen bewoog zeer soepel en had een schitterende voorhand.
De achterhand vond ik wat minder. Het veulen tikte zichzelf regelmatig aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 18:37

future was voor mij ook niet favoriet maar was ook het ene 'goedkoopste' veulen wat er geveild is, je kunt ook niet voor een dubbeltje eerste rangs zitten.

dus daarom denk ik dat die mensen best een leuk dier hebben voor dat geld

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 19:35

Ik vond de Corland x Indoctro een zeer aansprekend veulen. Voor 4500,- een goede koop.

Franske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 20:39

Toch 10.000 gulden ...... Lachen

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 21:08

Franske schreef:
Toch 10.000 gulden ...... Lachen

Haha! Haha! Ik vind het nog steeds 'goedkoop' klinken, die Euro's. Ik krijg ook nooit een portemonee mee als ik op stap ga... Bloos Schijnheilig Haha! en paarden ga bekijken. Maar het veulen is een goede koop, denk ik.

Franske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 21:36

Ja misschien wel.

Maar veulens zijn al vlug te duur he Lachen
Maar voor mensen die daar aardigheid in hebben , een veulentje kopen op de veiling en lekker paar jaar houden en plezier van hebben is het mooi.

Voor de mens met meer tijd , geduld , kan net zo'n goede of betere veulens kopen voor minder geld dat wil ik maar zeggen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 07:43

daar heb je natuurlijk gelijk in, maar geloof dat er ook veel emotie mee speelt op zo'n veiling, heb iig genoeg mensen gezien die boden voor hun vrouw. en die wil natuurlijk wel een schattig veulen op stal hebben

_Piet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 07:58

Franske schreef:
Ja misschien wel.

Maar veulens zijn al vlug te duur he Lachen
Maar voor mensen die daar aardigheid in hebben , een veulentje kopen op de veiling en lekker paar jaar houden en plezier van hebben is het mooi.

Voor de mens met meer tijd , geduld , kan net zo'n goede of betere veulens kopen voor minder geld dat wil ik maar zeggen Knipoog

Hoe zo, veulens al vlug te duur? Vind je het vreemd dat bij de huidige hoge dekgelden de fokker ook wat meer voor z'n veulen wil hebben? Als ik kijk naar de veulenveilingen, waar toch de betere veulens zouden moeten komen (alhoewel ik het gevoel heb dat de echt goeie direct aan huis worden verkocht), en waar toch vele veulens weg gingen voor rond de 3000 EURO, dan vind is dit toch zeker geen overdreven marge op de gemaakte kosten.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-04 09:03

ik vind het toch nogal voor een veulen, die nog 2.5 jaar in de opfok moet, in die jaren kan er nog erg veel gebeuren... maar het is echt een gok die zelf wil maken, en tis maar net wat een gek er voor geven wil Knipoog

Desiree83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 09:58

In relatie tot het dekgeld en wat de fokker er al aangedaan heeft zijn sommige veulens niet duur in mijn ogen. Als je het echter gaat bekijken in de toekomst, als het dier 4,5 of 6 jaar is (en veel meer gekost heeft) moet hij heel wat meer op gaan brengen om er geen verlies aan te lijden. Zo zullen in ieder geval mensen redeneren die eraan moeten verdienen. En eerlijk gezegd sta ik daar ook best wel bij stil... Dan zou ik liever een leuke 2 of 3 jarige kopen...

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 10:04

Als je ziet hoe duur sportpaarden kosten die ook goede lijnen erachter hebben om er eventueel mee te fokken (als het een merrie is dan Knipoog ) die zijn ook niet meer betaalbaar op 3 of 4 jarige leeftijd.

Het scheelt dat wij zelf de mogelijkheid hebben om ze in opfok te doen omdat wij meer dan voldoende wei hebben en ook zelf stalling, dat scheelt al enorm in de kosten.

Desiree83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 11:34

Ik zou dan liever een 3 jarige kopen waarmee ik aan de gang kan en niet in de opfok hoef te houden met alle consequenties die het opfokken met zich mee kan dragen... Als ik de keus had tenminste. Ik zeg niet dat ik geen goed veulen zou kopen als ik daar de juiste middelen voor had en het juiste veulen tegenkwam, maar de voorkeur gaat uit naar een wat ouder beest...

_Piet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 11:37

Desiree83 schreef:
In relatie tot het dekgeld en wat de fokker er al aangedaan heeft zijn sommige veulens niet duur in mijn ogen. Als je het echter gaat bekijken in de toekomst, als het dier 4,5 of 6 jaar is (en veel meer gekost heeft) moet hij heel wat meer op gaan brengen om er geen verlies aan te lijden. Zo zullen in ieder geval mensen redeneren die eraan moeten verdienen. En eerlijk gezegd sta ik daar ook best wel bij stil... Dan zou ik liever een leuke 2 of 3 jarige kopen...

Op zich kan ik je er geen ongelijk in geven al denk ik dat een goeie 3-4 jarige zeker ook aan de prijs is. Maar stel je eens voor dat de fokkers er massaal de brui aan geven omdat ze er geld bij moeten doen. Dan wordt zelfs een mindere 3-4 jarige onbetaalbaar (kwestie van vraag en aanbod). De kosten voor het fokken van een veulen moeten gewoon omlaag (om de (m.n. amateur)sport betaalbaar te houden), te beginnen bij de dekgelden.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 11:40

Tja die risico's moet je tegen elkaar afwegen, er kan natuurlijk altijd wat gebeuren maar dat is ook met driejarige net zo goed, misschien zelfs meer omdat ze dan belast worden.

Maar het is bij ons de clou om zelf weer te gaan fokken dus dan heb je toch ook met de opgroei van de veulens te maken. En een mooi merrieveulen met een goed papier erachter kost toch wat ik in Oirschot heb gezien minimaal € 5000. Die zijn op 4 jarige leeftijd helemaal niet meer te betalen.

Als ik echter een rijpaard zocht dan zou ik idd sneller naar een 2 of 3 jarige kijken dan naar een veulen of ik moet zelf de tijd en mogelijkheid hebben om veulen te weiden met anderen erbij ipv in opfok ergenst anders.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 11:41

[quote="Skipper"]Als je ziet hoe duur sportpaarden kosten die ook goede lijnen erachter hebben om er eventueel mee te fokken (als het een merrie is dan Knipoog ) die zijn ook niet meer betaalbaar op 3 of 4 jarige leeftijd.

Meestal staan de hele goeie dan ook niet meer te koop aan 3-4 jaar (of voor heel wat meer -vraagprijs- )
Want als je ze tot 3-4 kan houden ,kan je er gerust nog een jaartje of twee bijdoen en dan brengt ie meer op als ie goed loopt in de sport
Als je plek en tijd hebt is het wel leuk om een veulen aan te kopen ,voor je het weet zijn ze groot en moeten ze zadelmak gemaakt worden ,tot nu toe zijn al men veulentjes hartstikke goed meegevallen OK dan! Haha!

Desiree83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 11:54

_Piet schreef:
De kosten voor het fokken van een veulen moeten gewoon omlaag (om de (m.n. amateur)sport betaalbaar te houden), te beginnen bij de dekgelden.

Mee eens, maar dit is helaas niet aan mij... Knipoog

Franske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 11:59

Als we allemaal rekening moeten houden met de kosten dan wordt alles nog eens zo duur.

Er worden ook varkens verkocht voor 40 gulden die 80 gekost hebben Knipoog

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 12:08

Gewoon een kwestie van marktwerking, er worden misschien teveel paarden gefokt waardoor de vraag gewoon niet aansluit bij het grote aanbod, dus de prijzen automatisch omlaag gaan.

_Piet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 12:09

Franske schreef:
Als we allemaal rekening moeten houden met de kosten dan wordt alles nog eens zo duur.

Waarom denk je dat er zoveel boeren mee (moeten) stoppen?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 12:14

Franske schreef:

Het is gewoon een kwestie van vraag en aanbod.

Als men een beetje rond gaat koop je goede betaalbare veulens en zo ook jonge paarden.( Stallen zitten overal redelijk vol.)

Maar het probleem voor de nieuwe kopers is dat er een verlanglijst van hier tot ginder bij is.

Men wil in het algemeen een braaf goed doorgereden paard wil hebben.
En zelf zadelmak maken dat is iets uit de vorige Eeuw

Kijk maar eens op marktplaats en ander site's er is genoeg te koop .
Voor al die niet Anky of Jeroen ruiters.

Vergelijking:
Maar er zijn er veel die een Porsch willen voor de prijs van een Astra.
Terwijl men hem alleen maar gebruikt om zo'n auto voor de deur te zetten en als men er mee rijdt in de file komt of niet harder mag dan 50.