Veulen gechipt...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 16:12

Blijkbaar is de kans op een ongelukje in de opfok al groter dan een probleem na het chippen...

En voor de chipper hebben we hier altijd nog de opvoelbox staan zodat hij veilig kan chippen Ach gut

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 16:13

ceasario"]
Klopt .de chip wordt altijd met een schone naald in zijn bil geinjecteerd.
[/quote]

[quote="MarijeR schreef:
Blijkbaar is de kans op een ongelukje in de opfok al groter dan een probleem na het chippen...

En voor de chipper hebben we hier altijd nog de opvoelbox staan zodat hij veilig kan chippen Ach gut

OK dan! Haha!

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 16:58

ceasario schreef:
dan heb je niet meer het snelle vermogen om weg te duiken

Weer een zaak.
Leeftijd discriminatie. Haha!

Je mag ook jongere met overgewicht niet discrimineren. Huilen

Dit heeft helemaal niets met discriminatie te maken. Maar met zelfbescherming. Maar goed, als jij je eigen verhaal hier aan wil maken moet je dat zelf weten.
Maar ja, ik kan hier wel tegen in gaan, maar goed, jij wil toch altijd je gelijk hebben heb ik al wel gemerkt in je verhalen hier voor, dus laat ik je maar lekker in die waan!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 17:21

trudydejong schreef:
Dit heeft helemaal niets met discriminatie te maken. Maar met zelfbescherming. Maar goed, als jij je eigen verhaal hier aan wil maken moet je dat zelf weten.
Maar ja, ik kan hier wel tegen in gaan, maar goed, jij wil toch altijd je gelijk hebben heb ik al wel gemerkt in je verhalen hier voor, dus laat ik je maar lekker in die waan!

Dit is jouw gelijk.

Citaat:
trudydejong schreef:
Nou, deze mannen zijn niet meer verzekerd omdat het toch een bepaald risico met zich mee brengt om een veulen te chippen. De merrie kan raar gaan doen in de box en gaan slaan. Of het veulen kan gaan bokken of steigeren. Als je ouder bent, dan heb je niet meer het snelle vermogen om weg te duiken!!

Mijn mening is dan dat een jong persoon met overgewicht volgens dezelfde door jouw genoemde handicaps nooit dan een chipper mag zijn.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 17:24

Mijn veulen is vorige week ook gechipt. Ik heb haar pas sinds maandag, dus heb geen idee hoe ze daar op gereageerd heeft.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 20:16

Erkenning voor gewetensbezwaren tegen chippen van paarden

Er komt een ontheffingsmogelijkheid voor paardenhouders die gewetensbezwaren hebben tegen het chippen van paarden.
Dit heeft het Productschap voor Vee en Vlees bekend gemaakt.
De ontheffingsmogelijkheid treedt pas in werking vanaf het moment dat eigenaren officieel verplicht zijn de chip aan te brengen.
Volgens de verordening identificatie en registratie van paarden geldt de verplichting, die per 1 januari is ingegaan, pas na goedkeuring van de EU-Commissie.
Deze goedkeuring is nog niet ontvangen De verplichting tot het inbrengen van een transponder is dus nog niet officieel.
Er kunnen nu dan ook nog geen ontheffingen worden verleend voor een verplichting die er nog niet is, aldus het PVV.

Eigenaren van paarden, pony’s en ook ezels kunnen nu al wel hun bezwaren kenbaar maken. Zodra die verplichting in werking treedt, zal het PVV de ontheffingsaanvragen in behandeling nemen.

Bron:
www.levendehave.nl/

Welkom bij Levende Have

Het eerste onafhankelijke tijdschrift voor de houders van
schapen, geiten, kippen, varkens, koeien, paarden, pony's,
ezels, kippen, ganzen, eenden en parkdieren

Het volgende nummer van Levende Have :
Verschijningsdatum : 7 oktober 2004
Met onder meer:
Karakteristieken van het Karakul-schaap

Risico's van stroomdraad

Zeldzame rassen in het Levend Erfgoed Park

De meetbaarheid van dierenwelzijn

Miljarden voor het Europees platteland:
een interview met Jan Douwe van der Ploeg

Voeding van pony's

Opkomst van de minikoe

Fokkerij bedreigt het welzijn van paarden

Harm Evert Waalkens over de schutstallen

De wintervoorraad,genetisch
gemodificeerd veevoer,
slagtanden bij varkens

In de juridische rubriek: besmettingsgevaar

En nog veel meer nieuws, tips en gezellig leesvoer
Laatst bijgewerkt door ceasario op 01-09-04 21:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 20:25

Ik dacht er zelfs een afwijzing was van de EU om chippen verplicht te stellen....even uit mijn hoofd:
vanwege de aanwezigheid van meer dan 1 identificeringsmethode in de/een andere eu-lidstaat die volgens de EU richtlijnen verboden is... tatoo/brandmerk/chip of dus een combi van beide....
zal even kijken of ik die richtlijn terug kan vinden Haha!

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 22:03

Ik heb mijn veulen van vorig jaar nog niet gechipt. hoop eigenlijk op iets anders, zodat mijn jonge hengst dadelijk niets in zijn hals gespoten krijgt. Gelukkig hoefde vorig jaar de veulens nog niet direct gechipt te worden. Helaas is mijn eerste veulen wel gechipt. Maar tot op heden heeft zij (of haar moeder - ook gechipt) nog geen problemen gehad, maar als ik sommige dingen lees hier, krijg je toch een bepaalde angst van wat heb ik gedaan en hopelijk krijgt mijn paard geen last van de chip. Ik wacht dus mooi met het chippen van mijn hengst tot over twee jaar. Zie wel wat er dan gebeurd, misschien is er dan iets anders verzonnen dat beter en veiliger is.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 22:19

zo'n halsriem die je niet kan verwijderen met een zendertje erin, is vooral makkelijk bij diefstal kan je je knol via internet ofzo traceren....

die chip zal maar gaan zwerven, van de hals via het linkervoorbeen naar het linkerachterbeen langs de staart over de rug naar het rechtervoorbeen...dat wordt speuren bij een controle..krijg je dadelijk van die tunnels waar je paardje door moet lopen om de chip weer te vinden...zal je paard maar zijn die dat over komt...
of de chip komt in de bloedbaan terecht.....wordt ie continue rondgepompt door het paardenlichaam...je moet er toch niet aan denken..

Zat me eigenlijk af te vragen of een paard niet zoiets heeft als een soort van vingerafdruk...lip of hoefrand/onderkant.....zwilwrat, ik noem maar eens wat...

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 22:27

Alane schreef:
Ik dacht er zelfs een afwijzing was van de EU om chippen verplicht te stellen....even uit mijn hoofd:

Dacht ik ook.
Daarom lijkt het steeds meer op een onderonsje van een stel ons kent ons organisaties.

En nu het begint uit de klauwen te lopen (organisatorisch) speelt men de bal terug naar de organisaties die , zo lijkt het bewust of onbewust, de zaak hebben voorgelogen t.a.v de verplichting van chippen.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 07:57

Alane schreef:
Zat me eigenlijk af te vragen of een paard niet zoiets heeft als een soort van vingerafdruk...lip of hoefrand/onderkant.....zwilwrat, ik noem maar eens wat...

Dat staat hier al ergens: de iris, en DNA is natuurlijk de mooiste afdruk.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 08:12

Ik doelde op een snellere controle van die afdruk...DNA is ook niet waterdicht..en ik dacht dat ze even stil moeten blijven staan voor zo'n irisscan (ergens gelezen hier op bokt)
Zo'n chip is ter plekke te controleren, DNA niet..klopt de controle niet laten hun maar bewijzen dat ze het haar van het goede paard de eerste keer of bij de controle hebben getrokken Haha! ik ben onschuldig tot het tegendeel bewezen is

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 08:25

Lachen Om een chip te plaatsen moeten ze ook effe stilstaan, hopelijk kan elk paard effe blijven stilstaan.

Laat ze die chip maar testen binnen het KWPN. En dan te weten dat de Quarters gestopt zijn met chippen!!, zou jij niet eerst willen weten waarom? Europa kijkt toe...

Een vergelijking met honden en katten is er dus niet mensen: daar zit de chip net onderhuids, niet in de spier. En wees maar gerust dat hij zich in katten en honden verplaatst (owv onderhuids zitten). Je moet al de hele voorste hond scannen om een chip te vinden. Ik heb ook ondervonden dat metaal aan een halsband de detectie verhindert.

Misschien vrijwilligers zoeken om de magneettest toe te passen bij hun gechipte paarden?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 08:30

Nou vertel..waarom zijn ze bij de quarters gestopt met chippen?
Om een chip te plaatsen moeten ze net zolang stilstaan als bij een enting...

vwb de irisscan:
Citaat:
Uit een onderzoek van het Amerikaanse ministerie van Defensie van februari 2002 zou blijken dat gebruikers niet blind moeten vertrouwen op de nauwkeurigheid van de irisscan. Eén van de geteste systemen had namelijk 6 procent van de identificaties verkeerd beoordeeld.
waarbij vermeld dqt de hoeveelheid opgeslagen data er in kan bijdragen in het aantal gemaakte fouten....

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 08:39

Alane schreef:
Nou vertel..waarom zijn ze bij de quarters gestopt met chippen?

Is ook een vraag van mijn kant hoor. Peterina bracht het. Ik dacht dat misschien iemand met quarters daar meer zou over weten.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 08:46

Amerikaanse ministerie van Defensie Ach gut

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 08:53

sinds 1 januari 1997 worden de fjorden gechipt, als er toch problemen zouden zijn zouden hun dat toch ook moeten opmerken bij hun veulens enz...
Overal gaat wel eens wat mis in paardenland...
paard verweiden breekt los rent tegen auto.
paard glijdt uit en breekt been....
paard valt van laadklep en breekt been...
paard krijgt jaarlijkse (of halfjaarlijkse) enting en reageerd niet zoals het hoort..... en zo zal er bij het chippen ook wel eens wat mis zijn gegaan.. de verhalen die de ronde doen over de missers zijn altijd van horen zeggen, de broer van mijn tantes achterneef heeft een vriendin en diens aangetrouwde nicht heeft een buurman en daar hebben ze de chip terug gevonden in de staart Clown en dan zeggen ze erbij dat ze het uit eerste hand hebben....
Dat een chip migreert van de hals richting een knie lijkt me anatomisch gezien niet mogelijk, zou beteken dat de chip en vlak onder de huid geplaatst is en de huid geheel los zit om het paardenlichaam....

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 09:00

Laureentje schreef:
Ik heb mijn veulen van vorig jaar nog niet gechipt. hoop eigenlijk op iets anders, zodat mijn jonge hengst dadelijk niets in zijn hals gespoten krijgt. Gelukkig hoefde vorig jaar de veulens nog niet direct gechipt te worden.

Maar heb jij er wel een paspoort bij?
Ik heb begrepen dat je op dit moment amper een paspoort kunt krijgen, zonder dat je paard gechipt wordt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 09:12

Peterina schreef:
Om te zeggen dat "...Maar ja, bij de KWPN zullen ze wel weten waar ze mee bezig zijn denk ik dan maar. ..." duidt op schaapjes mentaliteit. Ze (niet alleen) weten echt niet waar ze mee bezig zijn, zijn meestal door fabrikanten geinformeerd. GEEN EEN ministerie (landbouw, voedsel, enz enz) (eigenlijk geen een wereldwijd) kan een report voorleggen waaruit blijkt dat onderzoeken zijn gedaan over de lange termijn gevolg van het gebruik van de chip. Waarom ... omdat er geen onderzoekingen zijn gedaan !!!! Bloos! Alles draait pure and simple rond geld! En dan hebben we het over dierenwelzijn.

onderzoeken zijn wel gedaan vwb transponders bij dieren:
Journal-of-Equine-Veterinary-Science. 1988 (Canada)
Berliner-und-Munchener-Tierarztliche-Wochenschrift. 2002 (Duitsland)
Veterinary-Record. 1993
Dansk-Veterinaertidsskrift. 1992
EUR-Report. 1991, No. 13198, 37-43

er zijn tests gedaan bij paarden (volwassen en veulens) honden varkens koeien schapen geiten enz.....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 09:19

Tessebes schreef:
Maar heb jij er wel een paspoort bij?
Ik heb begrepen dat je op dit moment amper een paspoort kunt krijgen, zonder dat je paard gechipt wordt.

ik heb een poosje terug een paspoort aangevraagd voor een merrie en ze hebben nog niets gezegd over een chip, gezien het bedrag wat ik moest betalen lijkt het me stug dat daar een chip bij in begrepen zat Haha!
( 15 euro)
Moet je eens vragen bij een paspoort uitgevende instantie (stamboek) of je een paspoort kunt krijgen zonder chip ( en anders even vertellen over de regelgeving zoals vermeld op de site van de PVE/PVV vwb de overgangsregeling van het chippen (dacht) artikel 25, die geeft de uiitzonderingen aan op de artikelen van de I&R regelgeving voor paardachtigen:
2 lid 2
4 lid 2
9
20 lid 2 en artikel 21 (het niet hoeven te voldoen aan de chipverplichting)

...zou het anders koppelverkoop zijn of krijg je de chip gratis bij het paspoort?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 10:05

Die chip krijg je zeker niet gratis bij een paspoort. Lachen
Ik zit nog een beetje in dubio. Als ik nog even geduld heb, totdat ze met de vader van mijn jaarling naar de keuring zijn geweest en hij wordt goedgekeurd, dan kan ik een paspoort bij het Crusado stamboek in Engeland. Een paard mag niet 2 paspoorten hebben, dus tja...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 10:24

die moeten dan gewoon je (nederlandse) paspoort accepteren....
Je kunt met je aanvraag natuurlijk vermelden (als ze je willen verplichten te laten chippen) dat volgens de verording I&R paardachtigen 2004 het chippen nog steeds niet verplicht is... staat nu ook op de site van de PVE:
www.nl-paardenpaspoort.nl

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 10:30

Ik snap eerlijk gezegd niet wat je bedoelt Alane. Ik ga iig nu nog niet chippen. Ik heb ook nog geen paspoort.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 10:56

Alane schreef:
staat nu ook op de site van de PVE:
www.nl-paardenpaspoort.nl

Ik heb principiële bezwaren tegen het chippen. Wat nu?

Uitsluitend als u godsdienstige of ethische bezwaren heeft tegen het chippen, kunt u aan de voorzitter van het PVV schriftelijk ontheffing aanvragen van de chipverplichting.
De stand van zaken op dit moment is als volgt:

Citaat:
Er komt een ontheffingsmogelijkheid voor paardenhouders die gewetensbezwaren hebben tegen het inbrengen van een transponder bij een paard.
Deze ontheffingsmogelijkheid wordt pas geëffectueerd vanaf het moment dat de transponderverplichting in werking treedt.
Volgens de verordening identificatie en registratie van paarden treedt de verplichting tot een het inbrengen van een transponder pas in werking nadat goedkeuring van de EU-Commissie is ontvangen. Deze goedkeuring is nog niet ontvangen

Citaat:
De verplichting tot het inbrengen van een transponder is dan ook nog niet inwerking getreden
Er kunnen nu dan ook nog geen ontheffingen verleend worden voor een verplichting die er nog niet is.
Zodra die verplichting wél in werking treedt zal vervolg worden gegeven aan de bij ons bekende ontheffingsaanvragen
Tot dat moment kunnen wij er geen inhoud aangeven
Wat dit betekent voor deelname aan wedstrijden, bepaalt niet het PVV; daarover hebben we dan ook niets te zeggen of aan te bevelen. De KNHS dient hier duidelijkheid over te geven.

De verplichting tot het inbrengen van een transponder is dan ook nog niet inwerking getreden .

Daarmee heb ik juist geconcludeerd dat bv. KWPN op eigen titel tot een verplichting overging.

Jadeooseven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 11:40

Weet je wat ik vind?
Iedereen heeft een vrijheid van meningsuiting en dat is prima! Dus de een zal om welke reden dan ook tegen het chippen zijn en de ander maakt er geen probleem van. Ook goed!
Maar ik heb een beetje moeite met het feit dat de tegenstanders allerelei argumenten aandikken, versterken enz puur enkel en alleen om het gelijk aan hun hand te krijgen hetzij zieltjes te winnen! Waarbij er dus voor mensen een onterechte angst voor het chippen ontstaat! Het broodje aap verhaal! Doei, doei
Met alle respect voor de tegenstanders...maar nergens is bewezen dat het schadelijk voor de gezondhied zou zijn om je paard /veulen te laten chippen! En in plaats dat er gezocht word door de tegenstanders naar allerei papieren en wetten om er onder uit te kunnen komen lijkt het mij verstandiger dat men zich eerst eens wat dieper in het chippen zelf en de eventuele schadelijke gevolgen verdiept! Als die er al mogen zijn! Het is toch van de zotte om ronduit te beweren dat een veulen hals-ataxie op zou lopen van een chip en als er gevraagd word naar de details men geen antwoord weet en aankomt met ervaringen uit het verleden die dan ook werkelijk totaal niks met het chippen uit te staan hebben! Verward

Ik vind het prima dat mensen zich tegen allerlei regels van de maatschappij willen verzetten, en zich bij winst de koning te rijk voelen maar ik zie toch liever dat men dat doet op gronden die ook van wezelijk belang zijn en niet uit een soort van "Ik laat me niet dwingen" frustratie waarbij er totaal niet meer naar de feiten gekeken word!