Fjord x ??????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 19:31

Fjordenmaniak schreef:
Het lijkt mij wel leuk om dit eens te proberen om te kijken wat eruit komt!

Frusty Frusty Frusty

Dat is wel een heel LEVEN wat je zo even de wereld op schopt hoor, ik vind dat dat wel meer verdiend als een status als experiment...

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 09:13

ArwenLune schreef:
|o Frusty Frusty
Dat is wel een heel LEVEN wat je zo even de wereld op schopt hoor, ik vind dat dat wel meer verdiend als een status als experiment...

Huilen nou zeg wat een degenerende opmerking zeg! Boos!
Het is zeker geen experiment Verward Het zou dan doelbewust zijn, waarom experiment Verward
Ik weet niet wat jouw fokkerijdoel is, maar voor mij als nu is dat het fokken van een gezond levensvatbaar veulen, wat een goed karakter meekrijgt, en graag met betere beweging als de moeder.
Fokkerij is voor mij het zoeken naar vooruitgang! Er zijn ook hengsten bij de Fjorden die ik NOOIT op mijn paardje zou zetten! Vingers aflikken

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 10:36

m'n clubgenoot heeft een fjord+welsh K deze is ook heel gaaf .

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 17:08

Fjordenmaniak schreef:
|( nou zeg wat een degenerende opmerking zeg! Boos!
Het is zeker geen experiment Verward Het zou dan doelbewust zijn, waarom experiment Verward
Ik weet niet wat jouw fokkerijdoel is, maar voor mij als nu is dat het fokken van een gezond levensvatbaar veulen, wat een goed karakter meekrijgt, en graag met betere beweging als de moeder.
Fokkerij is voor mij het zoeken naar vooruitgang! Er zijn ook hengsten bij de Fjorden die ik NOOIT op mijn paardje zou zetten! Vingers aflikken

Ik vind kruizen wel experimenteren, als je soort bij soort houd weet je dat je in de meeste gevallen een gezond, goed veulen krijgt.. Met kruizen weet je niet wat er uit komt, het kan vanalles zijn.. en in mijn ogen toch veel minpuntjes hebben.. Mits de rassen op elkaar lijken..
koudbloed bij koudbloed, en warm bij warm, en dan ligt het natuurlijk nog aan de bouw van het paard..
En tuurlijk er zijn altijd hengsten die je niet op je merrie zou willen hebben, omdat deze sterke punten naar beneden zou halen of slechte punten nog erger zou verslechteren.. dat is bij ieder ras hetzelfde...

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 22:23

Fjordenmaniak"]
Het is zeker geen experiment
[/quote]

[quote="Fjordenmaniak schreef:
Het lijkt mij wel leuk om dit eens te proberen om te kijken wat eruit komt!

Is dat geen experiment?

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 10:55

[quote="Jacqui"]Welk ras is tegenwoordig nog 100% zuiver dan? Bijna overal is wel ooit met vreemd bloed gefokt om het ras te verbeteren. /quote]

Om te beginnen: de fjord.
100% raszuiver (op de kruisingen na welke niet opgenomen worden in het stamboek) en nooit een andere ras erin gekruisd om iets te verbeteren, dit gebeurt altijd binnen het eigen fjordenbestand over de hele wereld. Regelmatig wordt nieuw bloed geinporteerd om evt eigenschappen te versterken of verbeteren.
Vandaar dat de fjordeneigenaren hier een beetje kriebels van krijgen als iemand over kruisen voor de lol begint. Scheve mond

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 16:02

ArwenLune schreef:
Is dat geen experiment?

Nou nee, want toen ik koos om dit jaar met Merkur (*fjordenhengst) te dekken, was ik ook benieuwd wat daar uit zou komen!
Het is altijd maar weer afwachten, want ik zou niet van te voren kunnen voorspellen of het een mooi, lief, goed bewegend of what ever veulen zal worden! Maar misshcien is mijn bewoording voor jouw op deze manier experiment! Clown

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 16:37

@ Fjordenmaniak.. Nee tuurlijk kun je dat niet voorspellen, maar ja kan wel heel veel dingen nagaan.. en rekening houden met de keuze van de hengst.. En je weet zeker dat er een redelijk normaal veulen uitkomt bij fjord x fjord
Bij een kruizing kan er dus echt alles uitkomen.. en de kans op een misvorming oid is dan veel groter..

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 16:57

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 17:25

Mja, maar heeft niet echt wat met het onderwerp te maken aangezien Guus een raszuivere fjord is...

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 18:35

Jippie... daar hebben we Guus weer...

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 19:12

Yoline schreef:
Jippie... daar hebben we Guus weer...

Idd, je kon er de klok bijna op gelijk zetten Knipoog

Janni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 21:17

i am not really sure what you are talking about, because i dont know any dutch. (i am from germany). so excuse me for writing in english Scheve mond

i once had an fjord/welsh mixture, a really wonderful horse:
Afbeelding

JANNI

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 21:37

Janni schreef:
i am not really sure what you are talking about, because i dont know any dutch. (i am from germany). so excuse me for writing in english Scheve mond

i once had an fjord/welsh mixture, a really wonderful horse:
[image]

JANNI

En hoe weet je dan dat we het over fjorden hebben? En hoe kom je op dit forum terecht... >;)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 21:40

Het zou eerlijk gezegd ook logischer zijn als Janni Duits zou praten, of ben ik nou gek?
Maar het risico van een kruising, is dat die de goede eigenschappen van beide rassen op een verkeerde manier verenigt.
Dan krijg je een iele pony met een speknek, of een dikke pony op luciferhoutjes of iets anders fraais.

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 21:50

Stond vroeger eens in de Penny (jaja) kruising fjord x kwpn, was helemaal mis gegaan.
Kort nekje, lange benen, paard kwam niet bij de grond om te grazen.
Dus moest het een rare onnatuurlijke houding aannemen, de voorbenen zijn toen vergroeid en het paardje was met 3 jaar al ongeschikt om ooit van zijn leven te werken...

Ik ben persoonlijk geen voorstander van kruisen.
Koop dan een 'bestaande" pony Lachen

Erna208

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 21:57

Ik vind het vrij logisch dat een Duitse Engels spreekt in Nederland. Doen Duitsers wel vaker die deze taal beheersen en e.e.a. hangt samen met wat er in het verleden is gebeurd (WO II). Verder denken ze dat veel Nederlanders de Duitse taal niet beheersen (dat klopt ook vaak), want veel Nederlanders beheersen wel de Engelse taal. In principe komt Janni ons tegemoet. Ook in het Duits is een Fjord een Fjord, dus zo moeilijk raden, was het echt niet. Haha! Dat even off-topic.

Ik zou een Fjord gewoon met een Fjord kruisen.
Dan krijg je een veulen waarbij je papieren kunt aanvragen.
Dan is dat veulen tenminste geregistreerd en heeft het ook een kans op deze wereld waarin papieren toch wel een rol spelen. Een paard zonder papieren landt sneller bij een handelaar en daarna bij de slacht dan een paard met papieren.

Het is niet zomaar even uitproberen wat voor een 'leuk' veulen je uit een bepaalde kruising krijgt. Je zet ook een nieuw leven op deze wereld met alle verantwoordelijkheden van dien.

Kruisen met een Volbloed Arabier levert vaak een erg pittige en waarschijnlijk ook schichtige pony op, die misschien nog wel NRPS papieren erbij kan krijgen. Dan houdt het wel op.

Verder hangt het ook nog even af van de grootte van de merrie welke hengst en zijn stokmaat je erbij zet. Is de merrie maar rond de 1.40m dan zet je er geen hengst van rond de 1.60m bij want dan heeft de merrie de grootste moeite bij de geboorte om 1. het veulen gezond en wel op de wereld te zetten en 2. zelf de geboorte te overleven.

Ik zou het gewoon bij een mooie Fjord met papieren houden in het belang van het veulen waarvan we hopen dat het toch de komende 20 jaar op deze aardkloot rondhobbelt.

Janni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 22:06

Erna208 schreef:
Ik vind het vrij logisch dat een Duitse Engels spreekt in Nederland. Doen Duitsers wel vaker die deze taal beheersen en e.e.a. hangt samen met wat er in het verleden is gebeurd (WO II). Verder denken ze dat veel Nederlanders de Duitse taal niet beheersen (dat klopt ook vaak), want veel Nederlanders beheersen wel de Engelse taal. In principe komt Janni ons tegemoet. Ook in het Duits is een Fjord een Fjord, dus zo moeilijk raden, was het echt niet. Haha! Dat even off-topic.
.

just a little more offtopic to explain.
sure i speak english when i am abroad. i will do that in spain, in norway...and in holland. just because i dont know the other languages. and because i hope that people can understand english much better than german.
i found this forum through google, i searched for fjord/welsh to find some more pictures. the first link i got was this one...so here i am.

and please dont wonder why i can read your language a bit...if you know english and german it is quite easy to translate some dutch words to german. (unfortunately not all, that's why i get maybe half of what you are writing...)
so, if german fits you better...no problem... Knipoog i just thought, it would be more polite to begin with an "international" language

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 23:00

English is good, I don't speak German Lachen We are talking about the risks of crossbreeding Fjords with other breeds, especially very different breeds.

_ortiz_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 23:02

kijk eens onder aan mijn profiel die pony is een fjordXnewforrest is ook erug leuk

milobiya2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 23:05

Fjord X arabier gweldige beesten komen daar uit..Lachen
Mijn vriendin heeft er een daar van en het is een gewelig dier.
Het word een goud kleurige pony.. met wel een aalstreep ( bij de meeste paarden die wel gekruist zijn Dusj het hoeft niet..*LOL*
Maar ja een echt zuiver ras is ook leuk kan je wel weer goed door fokken en je krijgt papieren van De Fjorden Fokker..
suc6 met je keuze..
Groetn vivienne

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 23:22

Ik zie het nut er ook niet van in om met een fjord te kruisen. De enige kruising die ik ooit eens gezien heb van een fjord waarvan ik zei die nog wel enigzins leuk was met een bonte. Het was ook verder een complete fjord maar dan bont.

Ik snap alleen niet waarom Guusje erbij betrokken moet worden. Dat is gewoon een raszuivere fjord met lange manen. Scheve mond

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 11:39

Omdat ze eerst niet wisten wat voor een ras, Guus was.
En vanwege zijn aparte verschijning qua kleur

Maayke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 12:59

fjord x newforst

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 14:38

ik ken een fjord x shetlander.. niet dat je daar veel aan hebt als je het veulen wilt houden maar t was tog een heel cool beessie!