Achterbeengebruik bij EASP

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 07:12

Hier een jonge Ubis,dus met veel Anglo-Ar-bloed.

Afbeelding

xKatleentjex schreef:
Ik heb een Ubis Lachen
meer info in mijn profiel, onderaan het rode stukje, het vosje Lachen

[FA] Nakomelingen van Ubis

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 11:20

ceasario schreef:
Hier een jonge Ubis,dus met veel Anglo-Ar-bloed.

[image]

[FA] Nakomelingen van Ubis

IK zou nog graag zien dat hij zijn achterbeen verder onder de massa zet!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 13:00

Hier heb je er dan een.

Afbeelding

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 15:55

Afbeelding

.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 20:30

Id dit een EASP veulen? Zo nee, dan zie ik niet direkt wat dit met dit topic te maken heeft. Open dan liever een ander topic.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 21:22

Ik vind dat op een foto van voren toch moeilijk te beoordelen hoor!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 21:23

Samsam schreef:
Ik vind dat op een foto van voren toch moeilijk te beoordelen hoor!

Kwestie van kunnen kijken . Huilen

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 21:29

joostvangestel schreef:
Id dit een EASP veulen? Zo nee, dan zie ik niet direkt wat dit met dit topic te maken heeft. Open dan liever een ander topic.

Ik denk dat EASP achterbeen gebruik in doorsnee weinig verschillen van het gemiddelde van andere warmbloedpaarden.

En heeft het weinig zin om sekt op de paarden van het EASP te spelen.

Nog enkele maanden wachten en dan beginnen de najaars markten weer.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 21:32

ceasario schreef:
Kwestie van kunnen kijken . Huilen

of zien wat je wilt zien!

maar dan zie je maar weer dat de Lange(easp) theorie van "voorbeen mag niet als laatste aan de grond zijn bij afzet" niet klopt. Want dat lijkt dit veulen toch ook te doen! En zo slecht zal die toch niet draven

Afbeelding

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 21:35

Samsam schreef:
of zien wat je wilt zien!

maar dan zie je maar weer dat de Lange(easp) theorie van "voorbeen mag niet als laatste aan de grond zijn bij afzet" niet klopt. Want dat lijkt dit veulen toch ook te doen! En zo slecht zal die toch niet draven

[image]

Het gaat er om of het achterbeen nu eerder in komt dan bv. het voorbeen.

Dat zeg ik en vele met mij al jaren.

En niet van het enen voorbeen op het andere. Huilen

En zeker niet als er ook nog een ruiter op zit.
Want dan kan hij/zij blijkbaar niet schakelen of de ruiter kan geen meter rijden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 21:41

Citaat:
of de ruiter kan geen meter rijden

Dat komt ook nogal eens voor hoor Knipoog Haha! Zeker op de gewone landelijke concoursen. Huilen

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 21:42

ceasario schreef:
Het gaat er om of het achterbeen nu eerder in komt dan bv. het voorbeen.

Dat zeg ik en vele met mij al jaren..

Ik denk dat daar iedereen ook wel mee eens is.

OP de easp-site wordt gesteld dat paarden met goed skelet en LM bla bla, het achterbeen als laatste de grond verlaat bij afzet en wordt een foto met een paard met voorbeen als laatste aan de grond (als veulen hierboven) gebruikt om te laten zien hoe het niet moet!

En hier ben ik het dus duidelijk niet mee eens! Het grappige is dat deze info onder de knop "feiten" te vinden is!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 21:48

Samsam schreef:

OP de easp-site wordt gesteld dat paarden met goed skelet en LM bla bla, het achterbeen als laatste de grond verlaat bij afzet en wordt een foto met een paard met voorbeen als laatste aan de grond (als veulen hierboven) gebruikt om te laten zien hoe het niet moet!

En hier ben ik het dus duidelijk niet mee eens! Het grappige is dat deze info onder de knop "feiten" te vinden is!

Vandaar dat ik ook dat zelfde veulen liet zien in galop waarbij het achterbeen sterk onderbrengt net als die volbloed.
Bij dat veulen kun je dat zien aan de beide zijde van die bulten die naar buiten komen en hij kan dat alleen als zijn lenden gebruikt en zijn kont zakt.
zie daarvoor het renpaard.

Dus kunnen schakelen

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 21:54

en hij kan dat alleen als zijn lenden gebruikt en zijn kont zakt.

Dit zien we terug bij paarden die op zijn kont moeten gaan zitten.
En bij het springen ,het onderschuiven en dan omhoog.

Dus veulens zijn wel degelijk in mijn ogen te beoordelen voor de latere sport.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 10:18

ceasario schreef:
[image]

.

Zo ziet zo'n galop van dit veulen er van de zijkant uit.

Dat zou bepaald niet gunstig zijn. Dan moet de ruiter, net als de jockey, op het zwaartepunt dus boven de schoft en de voorbenen gaan zitten. De bovenlijn van deze Volbloed loopt niet horizontaal maar bergafwaarts naar beneden. Het hoogste punt van kruis ligt aanmerkelijk hoger dan de schoft.
Deze Volbloeds dragen niet maar stuwen het gewicht opwaarts over de voorhand naar voren. Op het moment van de landing stuwt de Volbloed de reeds hoog geplaatste achterhand nog verder omhoog omdat het achterbeen recht wordt. Bij de landing op het voorbeen daalt de voorhand nog meer en komt er nog veel meer gewicht op de voorhand. De achterhand van de Volbloed daalt niet maar werkt als een hefboom met rechte achterbenen om het gewicht over zwaartepunt te stuwen. Dat zwaartepunt ligt niet onder het midden van de massa maar bevindt aan de voorzijde precies boven de voorbenen. De jockey weet dat en daarom staat hij precies bovenop het zwaartepunt. Dit proces genereert een hogere snelheid. De Volbloed heeft dus baat bij een lange ruglengte en een kortere lengte tussen het voor-en achterbeen.

Kangoeroes hebben eenzelfde lichaamsverhouding en kunnen daarom enorm grote sprongen maken. Weliswaar met dit verschil dat de kangoeroe niet op zijn voorbenen landt maar ook weer op de achterbenen. De staart zorgt in dit geval bij de landing en de afzet voor het noodzakelijke evenwicht en fungeert als een 'derde' achterbeen.
Bij de Volbloeds moeten de voorbenen dit noodzakelijke evenwicht overnemen en worden daarbij extreem zwaar belast. Vandaar dat de Volbloeds na enige jaren (of reeds eerder) koersen volledig op de voorbenen zijn versleten.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 11:14

Samsam schreef:

Een stamboek zal eerst een visie moeten hebben. En vervolgens de visie moeten omzetten in een praktische benadering om de gestelde doelen te behalen c.q. te benaderen. Het zou natuurlijk een utopie zijn als het EASP in drie jaar tijd alle gestelde doelen zou hebben bereikt. Van bel;ang is dat een stamboek de afwijkingen signaleert en daarop anticipeert. Gelukkig weten de meeste bokkers en de fokkers bij het EASP nu dat landen op het voorbeen catastrofaal voor het sportpaard is.
Om een evenwichtige belasting te generen, is het eveneens gewenst dat het bij de afzet het voor-en het achterbeen gelijktijdig vertrekken. Vertrekt het voorbeen hierbij als laatste van de grond dan is niet zo moeilijk om zelfs voor een leek na te gaan dat daarmee ook het voorbeen meer wordt belast. Die belasting heeft uiteraard weer gevolgen in de vorm van slijtage en bevordert vanzelfsprekend niet een evenwichtig rijden.

Het EASP is in dit stadium afhankelijk van paarden en pony's van de andere stamboeken waarbij dit aspect niet of nauwelijks wordt gesignaleerd.
De vraag die je nu moet stellen is hoe gaat het stamboek met de afwijkingen om. Alle afwijkingen in de beweging zijn immers te herleiden en hebben te maken met afwijkingen in de evenwichtige bouw, vormen, lijnen en dimensies van het skelet. Hoe groter de afwijkingen in het skelet des te groter zijn de afwijkingen in de beweging. Een paard met evenwicht in de bouw heeft altijd evenwicht in de bewegingen. Een dragend achterbeen met tactmatige bewegingen (tact is voor -en achterbeen gelijk) en een lang zweefmoment.

Het goede sportpaard heeft geen fouten.
Vele paardenkenners zijn slechts foutenkijkers. Bij fokpaarden zakken ze volledig door de mand. Waar ze uitdrukking in samenhang met de bouw en de fokkerijkwaliteit moeten beoordelen, waar het niet alleen op kijken maar vooral op de omvang en gevolgen aankomt, keuren ze alleen maar op fouten. Zij kunnen een gebruikspaard beoordelen maar voor een fokpaard missen ze het overzicht en de omvang. De fouten gooien ze allemaal op een hoop, of ze schadelijk zijn of niet, of ze tot het desbetreffende ras toebehoren of er niets mee te maken hebben. Er zijn fouten die sommige rassen moeten hebben. Bij deze paardenkenners houdt het paard op, zodra ze alle fouten ontdekt hebben. Maar het werkelijke dier, dat achter de fouten staat, is voor hen niet te bevatten en is hen om het even. Het meest correcte paard kan een zwakkeling zijn. Het paard met fouten daarentegen kan eminente fokke rij- en prestatievaardigheden bezitten. Met fouten vinden en vaststellen is geen paard beoordeeld. Dan komt eerst de vraag naar de kwaliteit van het paard.
In hoeverre elimineren de sterke punten de zwakke punten en hoever komt het paard met zijn zwakke punten.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 11:25

Samsam schreef:
Dan zien die er in de meeste gevallen ook veel beter uit!
Maar dat geldt dus ook met de fotoos waar Dhr. de Lange probeert te bewijzen hoe slecht de invloed van de engels volbloed is op http://www.easpstamboek.nl/samenvatting.htm

Het verschil tussen de bewegingsvorm van dit

[image]

En dit paard is een illusie en heeft slechts te maken met het moment van foto maken, een tel later was het eerste paard ook los van de grond geweest.
[image]

Dat klopt inderdaad. Een tel later en bij het eerste paard is het voorbeen ook los van de grond. Waarbij je dan voorbij gaat aan het feit dat bij paard 1 het voorbeen langer aan de grond heeft gestaan dan bij paard 2 en dus meer belast is geweest.
De oorzaak ligt in de bouw van het paard. Paard heeft een steilere schouder en daarbij een hoger gelegen ellebooggewricht dan paard 2.
In de dragende fase van de draf staat dit voorbeen niet meer verticaal maar enigszins schuin onder massa. Dit veroorzaakt een grotere en langere belasting op het voorbeen. Het vertrekkende voorbeen van paard staat in tegenstelling tot die van paard 2 niet verticaal maar derhalve schuin onder de massa. Paard 1 loopt daarom minder opgericht dan paard 2 en plaatst derhalve de achterbenen meer buiten en minder onder de massa. Anders gezegd paard 1 stuwt meer en draagt minder.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 11:30

ceasario schreef:
Vandaar dat het tijdstip van het gebruik van het achterbeen belangrijk is.

[image]

Helaas wordt er tegenwoordig meer naar spektakel gekeken en hoger beoordeeld dan functionaliteit!

thoroughbred

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 11:57

'anna42 schreef:
Dat zwaartepunt ligt niet onder het midden van de massa maar bevindt aan de voorzijde precies boven de voorbenen. De jockey weet dat en daarom staat hij precies bovenop het zwaartepunt. Dit proces genereert een hogere snelheid. De Volbloed heeft dus baat bij een lange ruglengte en een kortere lengte tussen het voor-en achterbeen.

Man....,hoe verzin je t! Verward
De enigste reden waarom de jockey zo zit zoals die zit, is omdat op die manier t paard ZO WEINIG mogenlijk HINDER heeft van t gewicht van de jockey.
In de training of koers ga je echt niet ver naar voren zitten,je kunt het paard helemaal geen steun geven of opvangen, dus hoe kan je dan het paard helpen? want daar is een jockey voor.
ik weet niet hoe je aan deze nonsens komt,dit laat weer eens zien dat je echt géén verstand van volbloeden of de rensport hebt, en ik vind het een kwalijke zaak dat je alles maar als feiten neerzet, alleen omdat jij een volbloedenfobie hebt.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 12:07

Het paard ondervindt de minste hinder van de jockey of de ruiter als beide precies boven het zwaartepunt zitten. Het zwaartepunt ligt bij de Volbloed in de beweging onder de schoft en dus dicht tegen het voorbeen. Bij een goed sportpaard in de beweging in het midden van de massa dus precies tussen het voor-en achterbeen. Vandaar dat de jockey voor op het paard staat(!) en de ruiter midden op het paard hoort te zitten.

thoroughbred

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 12:23

Een jockey staat zodat het paard vrij kan bewegen, als je zit met lange beugels moet je meegaan met de beweging,en dat gaat niet met zo'n snelheid,want dan ga je t paard hinderen.
(heb je zelf nog nooit op een paard gereden?)
DAAROM staat een jockey.
Je probeert t weer mooi te verdraaien allemaal.

anna42 schreef:
De jockey weet dat en daarom staat hij precies bovenop het zwaartepunt.

Ook weer zo'n geweldige uitspraak;
Het enigste wat een jockey weet, is dat hij t paard moet helpen om als 1e over de streep te krijgen.

thoroughbred

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 12:30

En daarbij, als t zo was zoals jij t zegt, dan zouden jockeys bij arabierenkoersen of bij koersen met quarters of andere rassen zeker anders zitten of staan Verward
want die paarden hebben t zwaartepunt zeker ergens anders zitten.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 18:18

Anna42 schreef:
Vandaar dat de jockey voor op het paard staat(!) en de ruiter midden op het paard hoort te zitten.

Leg dit eens uit?
Dan begrijpen we het een keer. Huilen

Afbeelding

Allemaal Arabieren.

Afbeelding

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 11:58

thoroughbred schreef:
En daarbij, als t zo was zoals jij t zegt, dan zouden jockeys bij arabierenkoersen of bij koersen met quarters of andere rassen zeker anders zitten of staan Verward
want die paarden hebben t zwaartepunt zeker ergens anders zitten.

De Arabische Volbloeds die voor de rennen gebruikt worden, en met name op de korte afstanden en vlakkebaanrennen, wijken steeds meer af van het klassieke Arabische paard. Ook bij deze Arabische Volbloeds ligt het zwaartepunt al veel verder naar voren. Als je deze Arabische Volbloeds vervolgens consequent alleen op die baanprestaties selecteert, zullen die Arabische Volbloeds na verloop van enige generaties nagenoeg qua type, karakter, hoeveelheid krachtvoer, levensduur etc. identiek zijn aan het Engelse Volbloed van 50 tot 100 jaar geleden. Ben je 50 jaar verder dan zullen ze in bijna niets meer verschillen van de huidige Volbloed. De huidige Volbloed zal in de komende 50 jaar nog verder degeneren en de prestaties in snelheid zullen steeds meer afnemen.

Landstallmeister Dr. Bilke schrijft al in Pferdepassion dat wanneer het Arabische Volboed enkel en alleen op de renbaan zal worden geselecteerd alle oorspronkelijke eigenschappen zullen verdwijnen.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 12:03

thoroughbred schreef:
Een jockey staat zodat het paard vrij kan bewegen, als je zit met lange beugels moet je meegaan met de beweging,en dat gaat niet met zo'n snelheid,want dan ga je t paard hinderen.
(heb je zelf nog nooit op een paard gereden?)
DAAROM staat een jockey.
Je probeert t weer mooi te verdraaien allemaal.

Ook weer zo'n geweldige uitspraak;
Het enigste wat een jockey weet, is dat hij t paard moet helpen om als 1e over de streep te krijgen.

De slimme jockey helpt het paard door precies boven het zwaartepunt te staan. Misschien kun je eens uitleggen waar volgens jouw het zwaartepunt bij een Engelse Vobloed ligt?