Ferro-nakomeling met overbijt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-04 18:32

Vertel me eens hoe we dit hadden moeten weten?
De merrie heeft voor het eerst een veulen gehad en er was geen overbijt bekend in haar familie?
Van Ferro wisten wij dit dus ook niet maar na vragen blijken er dus meerdere nakomelingen dit te hebben.
Na het starten van dit topic zijn wij er dus achter dat beide ouderdieren dit moeten bezitten om dus eventueel dit probleem te krijgen.
Het was dus onmogelijk dit van te voren te weten, tenzij jij een suggestie hebt?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 18:34

Het was niet negatief naar jou toe bedoeld. Dit kun je idd niet van te voren weten.
Maar nu je het wel weet kun je dus 'maatregelen' nemen en door het openbaar te maken zijn er weer mensen wijzer geworden.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 18:35

@Nadezda, je kunt er helemaal niets aan doen. Nogmaals het is gewoon domme pech.
Als je gaat terugkijken in de lijn hoeft het niet zo te zijn dat het een gevolg is van lijnenteelt. Meestal krijg je dit soort gebreken juist bij outcrosses.

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-04 18:47

Het is gewoon schrikken als je al zoveel jaren paarden fokt en nu blijkt dat het dus in deze bloedlijn ergens zit.
We fokken over het algemeen niet voor de verkoop maar in de toekomst kan het best zijn dat je er 1 moet verkopen.
Dit veulen van Ferro wil de eigenaresse zowiezo zelf houden en ze heeft hem ook gefokt om er straks lekker mee te kunnen gaan rijden.
Inderdaad je kunt er nu rekening mee houden en dat zullen we ook zeker doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 18:51

Is er eigenlijk een genetische test op de 'marker' voor overbijt ??

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-04 18:54

Mijn dierenarts zei dat er een dnatest was die dit aan zou kunnen tonen alleen zou het erg prijzig zijn.
We krijgen hier nog informatie over en de eigenaresse had hier geloof ik wel oren naar.
Maar nu ik weet via dit topic dat beide ouderdieren dit in zich moeten hebben wil je zo'n fokproduct (eventueel) krijgen is het eigenlijk al wel duidelijk.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 00:43

Doe een DNA test en vraag jezelf af hoe lang je al fokker bent.

Niet aanvallend bedoeld.

MIJN excuses daarvoor Bloos

Een merriestam bestaat niet uit 5 gen. eerder uit 10, dat is voor de fokkerij belangrijk.

Niet voor B t/m GP paarden.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 08:28

Citaat:
Overigens schijnt een kleine overbijt voor te kunnen komen bij veulens die te lang (tot na 5 maanden) bij hun moeder blijven drinken.

dat heb ik nog nooit gehoord..... dus is te vergelijken met een baby die lang duimzuigt?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 08:32

Waarschijnlijk. Je hebt tegenwoordig niet voor niets ook spenen die speciaal gevormd zijn zodat de kaak/tanden niet vervormen door langdurig gebruik.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 08:41

Sugarmiss schreef:
Overigens schijnt een kleine overbijt voor te kunnen komen bij veulens die te lang (tot na 5 maanden) bij hun moeder blijven drinken.

Dat vraag ik me af. Een veulen (en baby) zuigt aan de tepel door op een speciale manier zijn tong eromheen te vouwen en niet met zijn tanden. Lijkt me niet te vergelijken met een duim of een speentje bij baby's, omdat dit een hard 'voorwerp' is dat tegendruk geeft tegen de kaak. Daardoor ontstaat een vervorming.

Jeddah

Is daar ergens nog meer info over te vinden?? (overbijt door te laat spenen)

ceasario

Het veulen beoordelen op overbijt.

1. Met het hoofd omlaag.
2. Het hoofd horizontaal.
3. Het hoofd omhoog.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 10:10

http://www.equinedentistry.co.uk
Citaat:
OVERBITE
An overbite is where the upper incisors protrude over the front of the lower incisors. Your horse may have been born with a natural overbite. Hooks or ramps on the front upper or lower back molars can shift the jaw forward, resulting in an overbite. Overbites become common when younger horses have suckled from their mothers for longer than a five to six month period. With an overbite the molar abnormalities need to be corrected and the length of the upper incisors will need to be reduced. The longer an overbite remains untreated the more severe it will become.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 10:25

Thanks!!

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-04 19:26

Omdat ik ervan uit ging dat er geen overbijt in de familie zat en ik dus zelf 6 generaties ken, waar dit niet in voor komt, en van de generaties daarvoor heb ik van sommige merries alleen namen maar verder geen gegevens.
Als dit bij je veulens niet voorkomt ga je ook geen dna test laten doen, nu wordt het verhaal anders omdat er dus een veulen is geboren met overbijt.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 19:36

Ok probeer het dan anders aan te pakken, de merrielijn ken je dus.

Maar heb je ook al eens de hengsten bestudeerd die er bij zijn gekomen om vooruit te fokken? 6-5-4-3-2-1

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-04 20:21

Ja de hengsten ken ik ook allemaal wel ik zal er hier een paar noemen.
De vader van de merrie is : Saint Urus d'Olympe Daarachter zit Saint Erwan X en daarachter zit Laurier X

Van moeders kant zit zit Eastside's hertog jan erachter dit is een afgekeurde NAS hengst (afgekeurd wegens vergrijzende factor) overigens ken ik al zijn veulens. Daarachter zit Dilleto ook een NAS hengst en daarachter Sonny af Hojmark ook een Nas hengst
De vader van de moeder van de moeder is Hassan OX en daar de vader van is Plakat OX.
Nou ik kan nog wel even doorgaan maar zover ik weet komt hier geen overbijt in voor, maar goed het zal toch ergens moeten zitten???