Wie is de fokker???

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Machie

Berichten: 16039
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 20:15

de dekking, de VA kosten, dus zeg maar alles wat nodig is om het veulen op aarde te krijgen.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 20:19

hmm en als de merrie tussentijds verkocht wordt? de koper betaalt extra (vaak meer dan een dekking kost + scan) omdat de merrie drachtig is, moet de merrie extra voeren en loopt het risico betaalt de registratie.... de veuenspuit ontworming etc..

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 21:39

Alane, een verandering van eigenaar: nieuw adres inschrijven in het paspoort van het paard is een service en daarvoor hoeft de nieuwe eigenaar geen lid te worden. Wil hij ooit gaan fokken dan wordt hij lid van een stamboek.
Mijn Franse klanten gaan het paard NIET bij een Frans stamboek inschrijven. Ze krijgen gewoon het Hannoveraans paspoort met hun naam erin. Je kan ook gewoon een paard bezitten dat op je naam staat zonder lid te zijn van een stamboek hoor.

Ze hebben me trouwens nog gezegd dat als hun veulentje ooit iets zal winnen ik een fokkerspremie krijg, vonden ze ook heel terecht (hoewel ik niet denk dat ik uit Frankrijk ooit een fokkerspremie krijg...).

Het risico van scannen? evenhoog dan het risico van nevenreactie op een vaccinatie?
Laatst bijgewerkt door Zannekin op 31-07-04 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 21:41

Als je een drachtige merrie koopt dan koop je gewoon twee paarden, uiteraard moet je dan ook zelf hun onderhoud financieren.

Machie

Berichten: 16039
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 22:07

Alane schreef:
hmm en als de merrie tussentijds verkocht wordt? de koper betaalt extra (vaak meer dan een dekking kost + scan) omdat de merrie drachtig is, moet de merrie extra voeren en loopt het risico betaalt de registratie.... de veuenspuit ontworming etc..


dan vind ik dat degene die de merrie heeft laten dekken de fokker is, want die heeft dan toch ook het dekgeld betaald?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-04 23:04

machie schreef:
dan vind ik dat degene die de merrie heeft laten dekken de fokker is, want die heeft dan toch ook het dekgeld betaald?


Het reduceren tot slechts de financiele handeling is onderkenning van de kennis van degene die hengst en merrie bijelkaar brengt

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 23:06

Blijft toch uiteindelijk een persoonlijke mening en zolang het KWPN of een ander Nederlands stamboek hier geen reglementen over maakt, dan is het maar wat je wilt en hoe je het onderling afspreekt.

Machie

Berichten: 16039
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 07:41

sarabande schreef:
Het reduceren tot slechts de financiele handeling is onderkenning van de kennis van degene die hengst en merrie bijelkaar brengt


ja maar hoevaak word er op bokt wel niet raad gegeven voor een bepaalde dekking en word deze opgevolgt? Dan ben je toch ook niet de fokker van het paard? Anders wordt het allemaal wel een heel ingewikkeld gebeuren denk ik dan.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-04 12:43

Natuurlijk wel Machie, jij bent toch de eigenaar van de merrie en staat dus open voor advies en jij maakt toch de uiteindelijke keuze die al dan niet op te volgen.

Kriel

Berichten: 6545
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 16:19

machie schreef:
dan vind ik dat degene die de merrie heeft laten dekken de fokker is, want die heeft dan toch ook het dekgeld betaald?


Nee, dat denk ik dus niet.
Voorbeeldje: ik heb een hengst uitgezocht bij de merrie van mijn vriendin. Het is dus mijn keuze en het veulen wordt mijn paard.
Echter IK heb de dekking betaald maar ben niet de fokker, hoewel de keuze wel MIJN keuze is...

Machie

Berichten: 16039
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 17:08

Levy schreef:
Nee, dat denk ik dus niet.
Voorbeeldje: ik heb een hengst uitgezocht bij de merrie van mijn vriendin. Het is dus mijn keuze en het veulen wordt mijn paard.
Echter IK heb de dekking betaald maar ben niet de fokker, hoewel de keuze wel MIJN keuze is...



ik vind dat je dan wel de fokker bent, jij hebt toch alles bedacht, het wordt jou paard. Toch wel een moeilijke vraag dit!

Kriel

Berichten: 6545
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 17:47

machie schreef:
ik vind dat je dan wel de fokker bent, jij hebt toch alles bedacht, het wordt jou paard. Toch wel een moeilijke vraag dit!

Het wordt mijn paard, ik heb het bedacht, maar de merrie is van mijn vriendin en zij staat als fokker te boek...

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 18:38

een nevenreactie op een vaccinatie is 99 % zeker de dood?
Wij hebben vorig jaar onze merrie verloren aan koliek, afsterven van een stukje darm door het scannen op dracht...

@Zannekin: dan lees ik dat toch anders op de sites van de 2 genoemde stamboeken...

Citaat:
Het reduceren tot slechts de financiele handeling is onderkenning van de kennis van degene die hengst en merrie bijelkaar brengt
En dat is dus de hengstenhouder...letterlijk.
Ik denk dat het zelfs wettelijk is..immers zou anders diegene altijd haar/zijn fokprodukt terug kunnen eisen...

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 22:25

Alane schreef:
Wij hebben vorig jaar onze merrie verloren aan koliek, afsterven van een stukje darm door het scannen op dracht...

Ik denk dat het zelfs wettelijk is..immers zou anders diegene altijd haar/zijn fokprodukt terug kunnen eisen...


Darmperforatie komt voor maar zeer zelden, en meer bij pony's, vooral door de maat. Het is ook een beroepsfout btw.

Van dat wettelijk snap ik niks. Het is bij veel stamboeken gewoon zo.

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 15:56

Wat mij betreft is de fokker degene die de keuze heeft gemaakt een bepaalde merrie met een bepaalde hengst te 'verenigen'. Ongeacht of hij/zij advies heeft gevraagd, het paard verkoopt, het paard least of wat dan ook.
Degeen die beslist is degene die fokt!

Toegegeven: ik ben wat bevooroordeeld, ik heb mijn drachtige merrie met behoud van veulen verkocht. Ik hoop dat ik als fokker word geregistreerd (en volgens mij gaat dat ook gebeuren); ik sta op het dekbewijs als fokker, heb het paspoort (dus) aangevraagd en alle bijkomstigheden (chippen) geregeld en verstuurd naar het stamboek. Ik ben benieuwd....