Friese hengst (Adel357) wint Grand Prix

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 08:45

Citaat:
Tsja dat zal best, maar nu zijn ze dat niet meer door jarenlang fokken op dressuureigenschappen en bij de Friezen is deze knollen geschiedenis er nog minder uitgefokt dan bij de WPN'ers. Het is overigens wel waarschijnlijk dat Friezen steeds dressuurmatiger gefokt worden en uiteindelijk misschien wel net zo geschikt worden voor de dressuur als KWPN'ers. Maar ja, wat blijft er dan nog van de Fries over is de vraag? Het is bij vele rassen die van oorsprong gefokt zijn voor de kar een trend om ze ineens luxe te maken en ik kan daar niet echt achter staan.

Helemaal mee eens.

Tuurlijk vind ik het knap, doe het hem niet na. En uitzonderingen heb je altijd.

Alleen de huidige fokkerij staat me ook niet aan het paard wordt te luxe en verliest zijn charmes.
[/quote]

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 15:09

Waarom beginnen al die friezeneigenaren toch zo te stijgeren als er een kritische noot wordt geplaatst over de Fries in het algemeen of over de prestaties van Adel in het bijzonder? Als wij (friezeneigenaren) ons niet meer zo zouden verdedigen en gewoon lekker blijven trainen en starten en vooral plezier hebben in de sport, kan niemand om ons heen.

Ik heb een zeer modern type Fries, zo modern dat de gemiddelde leek niet eens meer ziet dat een raszuivere Fries is, maar ik geef zijn beperkingen ten opzichte van een goed warmbloed dressuurpaard meteen toe! Tjalko zijn schouder is 'te' stijl en dat maakt een echte gestrekte draf moeilijk, Tjalko stuwt makkelijker dan hij draagt dat maakt echte gedragenheid moeilijker. Zo kan ik nog wel even doorgaan.... Ik blijf lekker doortobben en goede les halen, maar ben ook reëel als het gaat over onze kansen om ooit de basissport uit te komen.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 15:12

Goed, hij was de enige deelnemer.

Maar hij had wel winst. Er zijn KWPN'ers die het er slechter van af brengen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 15:27

Ik moet eerlijk zeggen dat ik een fries erg mooi vind in de dressuur. Ze stralen toch een soort van elegantie uit. Ik vind het jammer dat er mensen zijn die vinden dat alleen bepaalde rassen hoog in de dressuur mogen lopen. Ik vind het dus uitermate gedurfd als je met een fries in de GP start!

Als er gezegt wordt dat een fries een tuigpaard is vind ik dat onzin. Er mag ook niet gezegt worden dat een shetland pony een grasmaaier is, maar waarom mag een fries wel een tuigpaard genoemd worden? Verward

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 17:01

Marijn4045 schreef:
Waarom beginnen al die friezeneigenaren toch zo te stijgeren als er een kritische noot wordt geplaatst over de Fries in het algemeen of over de prestaties van Adel in het bijzonder? Als wij (friezeneigenaren) ons niet meer zo zouden verdedigen en gewoon lekker blijven trainen en starten en vooral plezier hebben in de sport, kan niemand om ons heen.

Ik heb een zeer modern type Fries, zo modern dat de gemiddelde leek niet eens meer ziet dat een raszuivere Fries is, maar ik geef zijn beperkingen ten opzichte van een goed warmbloed dressuurpaard meteen toe! Tjalko zijn schouder is 'te' stijl en dat maakt een echte gestrekte draf moeilijk, Tjalko stuwt makkelijker dan hij draagt dat maakt echte gedragenheid moeilijker. Zo kan ik nog wel even doorgaan.... Ik blijf lekker doortobben en goede les halen, maar ben ook reëel als het gaat over onze kansen om ooit de basissport uit te komen.

Het gaat om het ras te verdedigen!
Ben het opzich met je eens wat je zegt, alleen ging het er ff over dat een fries géén dressuurpaard zou zijn!
En mijn mening is: wie bepaalt er nou werkelijk wat een dressuurpaard is?

Ik weet ook de beperkingen van Ninke, maar er zijn toch ook genoeg beperkingen bij menig kwpn'er? En vooral niet te vergeten: de beperkingen van mezelf!!

En ADEL is wél uit de basissport en scoort ook nog super, maakt wellicht kans om in 2008 naar de OS in Peking te gaan.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 19:02

ik geloof dat er hier ook een hoop niet-eigenaren het ras verdedigen Lachen

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 19:04

Tyrza schreef:
Goed, hij was de enige deelnemer.

Maar hij had wel winst. Er zijn KWPN'ers die het er slechter van af brengen Haha!

hihi eindelijk iemand met echt recht van spreken!

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 19:09

Pellie schreef:
ik geloof dat er hier ook een hoop niet-eigenaren het ras verdedigen Lachen

OK dan!

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 19:28

idd wat Jnien zegt wie bepaald wanneer een paard een dressuur paard is... En dat iemand het ras verdedigt...Waarom niet.

Dat ik niet van kwpners houd is mijn mening maar zal niet zeggen dat ze niks kunnen of dat het geen dressuurpaard is. Maar er word beweerd dat een fries geen dressuur paard is... Nou adel presteerd dan toch wel goed vind je nie????
en tis echt geeeeeeeen dressuuur paard hoor neej dat kan niet Verward

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 21:16

Niet iedere Fries is geschikt als dressuurpaard, maar daarentegen is ook niet iedere KWPNer geschikt voor de dressuur.
Ieder paard, welk ras dan ook, heeft z'n beperkingen.
En natuurlijk is niet iedere ruiter/amazone geschikt om de top te halen Haha!

Wat Peter met Adel presteerd is knap OK dan! , ook al was ie de enige die reed.
Idd, net wat Tyrza zegt: dat doet menig KWPNer hem niet na Knipoog

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 22:20

Helemaal mee eens Haha!

ps is toch best gezellig hier Knipoog

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 08:13

Jnien schreef:
Het gaat om het ras te verdedigen!
Ben het opzich met je eens wat je zegt, alleen ging het er ff over dat een fries géén dressuurpaard zou zijn!
En mijn mening is: wie bepaalt er nou werkelijk wat een dressuurpaard is?

Ik weet ook de beperkingen van Ninke, maar er zijn toch ook genoeg beperkingen bij menig kwpn'er? En vooral niet te vergeten: de beperkingen van mezelf!!

En ADEL is wél uit de basissport en scoort ook nog super, maakt wellicht kans om in 2008 naar de OS in Peking te gaan.

TOP OK dan! *LOL*

misschien is het voor een fries moeilijker om zo zweverig te galoperen dan een dun kwpn'ertje met van die eng dun benen en kleine hoefjes (prachtig om te zien hoor.. voordat ik de volle laag over mee heen krijg.. Schijnheilig ) maar een fries heeft gewoon veel meer uitstraling, en vaak betere zijgangen en een geweldige draf!

Het is mening gebonden wat je mooi vind.. het is hokjes werk om te zeggen dat een fries niet kan dressuren.. friese eigenaren zijn vaak ander soort mensen dan die vanhet kwpn.. ga een keertje naar onze hengstekeuring.. dan proef en voel je het verschil in volk!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 10:07

Ik vind het heel knap van Peter om met Adel op dit niveau te acteren en dan ook nog winst te behalen.
Ik vind dat je al er maar 1 meedoet ook niet echt kan zeggen dat hij gewonnen heeft, maar wel dat hij een unieke prestatie voor een Fries levert.
Ieder paard heeft zijn voors en tegens, of het nu een Fries, een KWPN-er, een Arabier, een Trakehner of bv. een Shire is.
Er worden steeds meer dressuurmatige Friezen gefokt. Een jaar of 20 geleden (ik weet het niet precies) was Lammert de 1e Friese dekhengst die Z dressuur liep. Nu loopt onderhand iedere Friese dekhengst wel Z of hoger.
Ik ben helaas niet gezegend met een Fries met dressuuraanleg (galop is echt slecht bij hem), maar zeg absloluut niet dat elke Fries niet kan galopperen.

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 10:36

Ik denk dat daarom ook iedere frieseigenaar (en ook niet-eigenaar Knipoog ) daarom af en toe op z'n achterse 'poten' staat, omdat er nog zulke vooroordelen tegen de fries zijn!
Kijk als je een fries onder het zadel niet mooi vind, prima, ieder z'n eigen smaak, maar gooi niet gelijk ertegenaan: een fries is geen dressuurpaard!

Enne.. ik vind et best gezellig hiero!! Haha!

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 18:01

tis heel gezellie bijna het friezeforum hiero Haha!

en idd ben het met je eens Jnien

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 18:14

Liekjuh schreef:

Haha.. ik vind et fijn dat je het met me eens bent! Haha!

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 22:04

Vasthi schreef:
Wanneer zal de eerste Tinker GP starten Haha!

Als Kieran groot is, wha ha ha!! Haha! Clown

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 10:29

MelanieS schreef:
Als Kieran groot is, wha ha ha!! Haha! Clown

Gaaf, dan rijd je later een pas de deux met Adel ter promotie van de Fries en de Tinker Knipoog

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 12:44

Adel kan echt lopen! Vorig jaar heeft hij bij ons op stal een kur gereden, echt bijzonder voor een fries!!!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-04 16:38

Liekjuh schreef:

nice avater Bloos

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 12:15

M3isSi3j schreef:
nice avater Bloos

joe 2 Haha!

m0on

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 19:31

super goed!

ik heb ook dressuur gereden met friezen, alleen nooit zo vergekomen
maar ze waren nog jong hea, de friezen...

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 19:38

Nou ik mag met mijn toppertje naar het NK Cool
Kunnen echt helemaal niks Tong uitsteken die friezen Knipoog Haha!

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 20:49

Starbreeze schreef:

neej idd dat kan niet joh Haha!

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 09:19

Starbreeze schreef:

Trage trapzakken zijn et....... Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! !