Veulenhoofdje scheren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 15:43

Leo_American schreef:
Waarom zou je het veulen scheren? Het lijkt me veel gezonder voor zo'n dier dat zijn lichaam het zelf regelt.

Gebruik jij dus ook geen deken in de winter dat is ook tegen de natuur in ? tja ik houd me mond in deze discussie want anders heb ik het gedaan straks Cool

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-04 15:48

annegti schreef:
Wie heeft het hier over geweld? Hoe jonger je ze al zulke dingen leert hoe minder problemen ze er later mee hebben. Voor een keuring hoort een veulen er netjes uit te zien. Als je met een zo uit de klei getrokken veulen aan komt zetten toon je imo weinig respect voor de jury. "die moet er maar doorheen kijken"... Als jezelf gaat stappen kleed je je toch ook eerst om of ga je in je oude rijbroek?

Juist de paarden die van jongs af aan vanalles hebben meegemaakt zijn later de fijnste om mee te werken. Bv. met moeder mee naar de hengstenboer in de trailer, naar keuringen etc. Ze zien een boel en leren er een boel van. En het is maar een aantal keren, de rest van de tijd lopen ze in de wei.

Ik snap werkelijk niet waar jullie je druk om maken.

Daar ben ik het helemaal mee eens!
Des te minder problemen krijg je als ze groot zijn

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 16:34

annegti schreef:
Wie heeft het hier over geweld? Hoe jonger je ze al zulke dingen leert hoe minder problemen ze er later mee hebben. Voor een keuring hoort een veulen er netjes uit te zien. Als je met een zo uit de klei getrokken veulen aan komt zetten toon je imo weinig respect voor de jury. "die moet er maar doorheen kijken"... Als jezelf gaat stappen kleed je je toch ook eerst om of ga je in je oude rijbroek?

Juist de paarden die van jongs af aan vanalles hebben meegemaakt zijn later de fijnste om mee te werken. Bv. met moeder mee naar de hengstenboer in de trailer, naar keuringen etc. Ze zien een boel en leren er een boel van. En het is maar een aantal keren, de rest van de tijd lopen ze in de wei.

Ik snap werkelijk niet waar jullie je druk om maken.

Ik show ook ieder jaar wel 1 of meer veulens.
Ze worden niet geschoren en niet gewassen. Ze moeten na die 5 minuten in de ring wel weer gewoon 24/7 buiten en in de regen kunnen staan en niet opstallen omdat ze anders ziek worden in de regen met hun kale of vetloze vachtje.
DAT vind ik pas zielig
Beentjes en staartje was ik wel hoor, leren ze een hoop van en daar hebben ze weinig last van.
Baardharen onder de kaak gaan er ook af maar geen snorharen of de tastharen boven de ogen.
Ook niet bij de volwassen merries
Bij de oren gaan de uitstekende plukken eraf, maar het haar in het oor blijft zitten. Hoeven ze ook niet met die malle vliegenkappen met oren op te lopen want hee, ze hebben bescherming van zichzelf
Vlak voordat ze de ring in gaan, gaat er een doekje olie over en er gaat een mooi halstertje om.

Op deze manier zijn de veulens blijkbaar netjes genoeg want tot nu toe is ieder veulen dat ik heb geshowd wel ergens kampioen geworden, in binnen en buitenland.

En tips als een praam op bij een veulen vind ik een schande.
Of je leert het ze op een normale manier, of je blijft er maar vanaf...
Ik heb hier trouwens een oude houtje-touwtje praam en die zou ik niet eens om een veulenlipje heen kunnen krijgen.
Misschien om het nekje, staat ie vast ook wel stil Clown

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 18:06

Cayusejuhh schreef:
Gebruik jij dus ook geen deken in de winter dat is ook tegen de natuur in ? tja ik houd me mond in deze discussie want anders heb ik het gedaan straks Cool

Bij een veulen zou ik idd geen deken opdoen, want waarom zou je? Met een veulen ben je niet aan het werk toch? Waarom dan een deken op doen? Laat ze lekker een wintervacht aan laten maken. En mij (verzorg) paarden staan altijd in het land (is oko niet echt geweldig maar goed) dus zij hebben sowiezo geen deken op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 18:18

MarijeR schreef:
Ik show ook ieder jaar wel 1 of meer veulens.
Ze worden niet geschoren en niet gewassen. Ze moeten na die 5 minuten in de ring wel weer gewoon 24/7 buiten en in de regen kunnen staan en niet opstallen omdat ze anders ziek worden in de regen met hun kale of vetloze vachtje.
DAT vind ik pas zielig
Beentjes en staartje was ik wel hoor, leren ze een hoop van en daar hebben ze weinig last van.
Baardharen onder de kaak gaan er ook af maar geen snorharen of de tastharen boven de ogen.
Ook niet bij de volwassen merries
Bij de oren gaan de uitstekende plukken eraf, maar het haar in het oor blijft zitten. Hoeven ze ook niet met die malle vliegenkappen met oren op te lopen want hee, ze hebben bescherming van zichzelf
Vlak voordat ze de ring in gaan, gaat er een doekje olie over en er gaat een mooi halstertje om.

Op deze manier zijn de veulens blijkbaar netjes genoeg want tot nu toe is ieder veulen dat ik heb geshowd wel ergens kampioen geworden, in binnen en buitenland.

En tips als een praam op bij een veulen vind ik een schande.
Of je leert het ze op een normale manier, of je blijft er maar vanaf...
Ik heb hier trouwens een oude houtje-touwtje praam en die zou ik niet eens om een veulenlipje heen kunnen krijgen.
Misschien om het nekje, staat ie vast ook wel stil Clown

OK dan!
Met de veulens die ik ken ging dat net zo
En toch wel leuke resultaten van gezien Lachen

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-04 19:43

Ik scheer mijn veulen haar vacht er niet af.
Al hoewel dat wel de beste oplossing zou zijn , ten 1ste lijkt het wel of ze iets heeft,en ze heeft er best last van.
Ik dacht eerst dat het schurft was ofzo, maar de veearts zij dat het bij het verharings proces hoorde .
Hier enkele foto´s

Afbeelding
Hier zie je haar hoofdje goed .

Afbeelding

Haha! Afbeelding

Verder scheer ik de oren niet, alleen de uitsteeksels.
Sokjes haal ik er wel af.
Staartje was ik niet, die is nog zo wit als wat Haha!

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 21:01

Over het algemeen halen we de veulens niet altijd helemaal uit hun vacht. Tenzij de eigenaar dat wilt. of als er duidelijk sprake is van verbetering. Wij scheren wel altijd de tastharen, oren, stukje achter de oren, de benen, kaaklijn en het staartje. Ik heb ook nooit gezegd dat we de veulens altijd helemaal uit hun vacht halen. Dit zou veelste veel tijd kosten.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 21:11

Helemaal scheren doe je alleen als het echt niet anders kan maar opscheren van de oren/hoofd/staart/beentjes hoort er imo gewoon bij als je naar een keuring gaat. Nadien kunnen ze gewoon de wei weer in hoor, lijden ze niks aan hoor.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 10:20

Vajramani schreef:
Over het algemeen halen we de veulens niet altijd helemaal uit hun vacht. Tenzij de eigenaar dat wilt. of als er duidelijk sprake is van verbetering. Wij scheren wel altijd de tastharen, oren, stukje achter de oren, de benen, kaaklijn en het staartje. Ik heb ook nooit gezegd dat we de veulens altijd helemaal uit hun vacht halen. Dit zou veelste veel tijd kosten.

Met de tastharen voelt het veulen, waardoor ie bijvoorbeeld beter bij de spenen kan.........niet echt praktisch om die af te scheren.

Het meest maffe aan al dat getoiletter bij veulens vind ik dat je nooit iemand hoort op de keuring dat de oren niet zijn uitgeschoren of wat dan ook. Ga eens op 5 m. afstand van je veulen staan en kijk wat je dan nog ziet van dat laastste beetje haar............
Wat onverlet laat dat veulens natuurlijk netjes voor de dag moeten komen en best het een en ander mogen leren - maar dat mag natuurlijk nooit ten koste gaan van het veulen zelf.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 13:31

Kendra schreef:
Ga eens op 5 m. afstand van je veulen staan en kijk wat je dan nog ziet van dat laastste beetje haar............

Sommigen geloven blijkbaar echt dat als een knap veulen schitterend door de ring marcheert, dat de jury dan denkt: wat een prachtig veulen en wat kan hij goed lopen.
Maar zonde van de tastharen, daarom moet hij maar 3 plaatsen naar achteren.
Clown

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-04 13:59

Het gaan me ook niet altijd om de Jury, maar het gaat me ook om mezelf, ik wil ook dat het veulen er voor me zelf gewoon netjes bij loopt.
Maar ook voor de jury

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 14:17

Tuurlijk, maar er is een verschil tussen 'netjes' en 'kaal'......toch?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 15:20

Oh oh... Dan vind je dit waarschijnlijk een verschrikking Haha!

Afbeelding

Weet je, dit valt eigenlijk nog mee. Na zo'n 3 maanden kan je een veulen de eerste paar jaar maar beter niet te goed bekijken want ze zijn gewoon lelijk. Wat je er ook aan knipt of trekt Haha!

Dit is overigens hetzelfde veulen vorige maand op een keuring.
Niet mooi in het haar maar het gaat om het type en de beweging, daar worden ze op beoordeeld.
Afbeelding

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-04 16:17

Ik vind dat die van jou juist mooi in de vacht zit!
Die van mij lijkt net of ze schurft heeft Haha!
Idd na 3 maanden worden ze echt lelijk.
Vooral als ze enter zijn , giga overbouwd Haha!
Maar ik heb nog even een vraag:
Mijn veulen heeft toen ze net geboren was een veulenprik gehad.
Er is mij verteld dat een veulen pas na het afspenen een inenting hoeft?
Klopt dit, anders kom ik er straks niet eens in met mijn Veulen

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 17:23

Afbeelding

Afbeelding

veulenkampioen hengelo (welsh K) 2003

je ziet dat de oren niet *leeggeknipt* zijn, en de tastharen niet geschoren. deze had een lekkere vacht! wel helemaal gewassen en kin gebrand.

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 21:33

Ik hou van puur natuur .Ik las net ook dan een tinker werd gewassen met chloor. Nou ja zeg.......
Mijn tinker is spierwit omdat ze op het land staat.

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 22:26

jeanie schreef:
Ik hou van puur natuur .Ik las net ook dan een tinker werd gewassen met chloor. Nou ja zeg.......
Mijn tinker is spierwit omdat* ze op het land staat.

* kun je hier niet beter ondanks van maken? Clown

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 15:24

Mystery is vorig jaar ook geschoren omdat ze in 1e instantie naar de keuring zou gaan (ging later niet door). Door de mega vacht die ze had was heel haar exterieur niet te beoordelen. En ze is er niet lelijker op geworden.
Vanwege een PC crash heb ik hier helaas geen foto's van, maar mijn veulen was er alleen maar blij om dat ze van dat dikke haar verlost werd, aangezien ze in de wei gewoon stond te pompen.

Er wordt trouwens weer lekker met 2 maten gemeten. Marloes-Joy heeft haar veulen ook geschoren, en daar wordt niks van gezegt, maarja, dat idee heb ik vaker op bokt.

Myst liet alles trouwens braaf toe, geen praam (zou mijn keuze ook niet zijn) geen sedalin, niks.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-04 16:29

Nou die van mij is niet echt makkelijk.
Voorbeentjes bewegen alle kanten op, achteruit lopen, vooruit, hoofd opeens omhoog.
Steigeren zit er ook nog wel eens bij.
Dus moet maar even zien hoe we dat gaan aanpakken Haha!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 16:49

wel erg laat trouwens om te gaan scheren, maar ik heb gemist hoe oud je veulen is.
Ik zou max. 2 weken van te voren scheren zodat het allemaal glad kan trekken.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-04 20:33

Sagira is nu bijna 4 weken oud.
Ze is nu aan het verharen en nu komt de kleur er ook niet goed doorheen.
En ja Linda heeft ze ook pas geschoren en ik vind het prachtig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 20:45

Citaat:
wordt trouwens weer lekker met 2 maten gemeten. Marloes-Joy heeft haar veulen ook geschoren, en daar wordt niks van gezegt, maarja, dat idee heb ik vaker op bokt

Wie is marloes joy?

Met 2 maten meten komt misschien dat ondanks dat je veel bokt, niet alles leest?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 20:56

Ik vind het peroonlijk not done om een baby al door zo een heksenketel te laten gaan.............. voor je punten

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 21:02

Kijk bij de veulens van MarijeR vind ik die haren idd helemaal niet storen maar die hebben niet zo´n dikke vacht als mijn veulens, ik vind het een héél groot verschil.
Ik vind het in elk geval véél mooier.
Voor en na foto´s:

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 21:22

van Joy en Noa kawa....
G&K welke heksenketel? Als je je veulen gewoon normaal opvoed is er niks aan de hand, of Myst moet een uitzondering geweest zijn