Welke voeten spreken je aan.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 20:09

crossmonster schreef:
concorde, mijn favoriete hengst allertijden ( en zeer zeker niet alleen van mij !! )
die fokt heel vaak ongelijke voeten door , en klompvoeten...
ik heb een keer een megamooie superspringende concorde gezien, alleen was ie niet altijd even rad... had een platvoet en een klompvoetje Nagelbijten / Gniffelen

Mmmmm, mijn knullie is ook van Concorde. En idd 2 erg verschillende voeten. Hij is nu 10 en gelukkig nergens last van. Maar ja, ik doe ook niet veel boeiends met hem. Mijn wijffie (Herannus) heeft ook 2 totaal verschillende hoeven (voor dus) maar daar doe ik endurance klasse 2 mee (zij is ook 10) en tot zover geen klachten.
Met de Concorde doe ik dressuur (L1) en rij veel buiten met hem.

De hoeven worden wel wat gecorrigeert door de smit, maar helemaal goed krijg je het niet. Plus dat ze gewent zijn "ongelijk"te staan. Wat dat betreft lijken ze op mij. Mijn ene been is korter en ik sta daardoor scheef. Maar ik ben prof danseres geweest en heb ook 13 jaar vele uren per week aerobic en jazzballetles gegeven. Nog nooit klachten gehad. Dus daar houd ik me maar aan vast.......

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 20:18

Crossmonster een paard is een teenganger en een mens een zoolganger. Het onderbeen van een paard bestaat slechts uit bot, pezen, huid en bloedvaten met zenuwbanen. Bindweefsel en spieren ontbreken, die het menselijke been tot aan de enkel stabiliteit geven en de kwetsbare bloedvaten en beenderen bescherming bieden.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 20:24

Een open duer.. Zonder voeten geen paard. Waar moet dat beest anders op lopen? Ik ben geschokt dat niemand daar meer op let. Maar goed, ik ken ook wel juryleden die er wat minder op letten Schijnheilig

De meeste Britse juryleden zullen de voeten optillen. Twee redenen: is het beest een beetje handelbaar (ook niet geheel onbelangrijk) en om te kijken of alles wel in orde is. Zo kijken veel Britse juryleden ook in het mondje, maar dat komt omdat er bij hun geen veterinaire keuring verplicht is om aan de keuring mee te doen..

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 21:00

Sebito schreef:
En wie is dan "men"die dat graag zou willen horen?
Zouden alle paarden dus exact dezelfde voeten, oren, staarten etc. moeten hebben? Waarom?

Als we even bij de voeten blijven en de staart en oren even buiten beschouwing laten, dan moet een sportpaard goed ontwikkelde en in ieder geval gelijke voeten hebben.
Een goed ontwikkelde voet begint bij een voetas van opzij gezien bij 45°. De voet moet goed ontwikkelde verzen hebben en in verhouding zijn met het totale paard.
Ongelijke voeten geven een ongelijke belasting zowel voor dressuur als springen en verhoogt de slijtage.
De vorm van de oef is als volgt:
- de hoogte in het verzengedeelte ongeveer de heft van de hoogte van de
toonwand;
- een voet die van onder aan de draagrand beduidend breder is dan bij
de kroonrand;
- een sterk ontwikkelde straal die bij de onbeslagen hoef op de gornd
staat;
- van voren gezien de binnenwand iets steiler dan dan de buitenwand;
- geen hoornscheuren of andere beschadigingen van het hoorn.
De kelur van het hoorn is meestal donkergrijs, hoorn van ongekleurde, geelachtige witte hoeven is meestal minder taai en hard.
Van voren gezien moet de loodlijn die midden door het kogelgewricht gaat door het mideen van de toon gaan.
Wanner de lijn die het midden van de kogel met het miden van de toon verbindt niet recht verloopt, spreekt men van een gebroken voetas.
Zo is bij een franse stand de voetas naar binnen gebroken en is hij bij een toontrederstand naar buiten gebroken.
Van terzijde gezien moet de lijn die door het miden van de kogel gaat evenwijdig lopen met de hoefwand. Is dit niet het geval, dan noemt men dit hetzij naar voren, hetzij een naar achteren gebroken voetas.
Van achteren gezien, voor de achterhoeven, geldt hetzelfde als hetgeen werd gezegd over de voetas naar voren.

Hoeveel hengsten van de nieuwe lichting voldoen aan de bovenstaande criteria?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 21:07

Bitter weinig !

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 21:43

Anna42 schreef:

Laat me raden, geen enkele bij de KWPN-ers, gelukkig staan de hengsten bij het easp veel beter op de voeten??

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 22:12

Citaat:
Ik heb mijn mening gegeven.
Dat het er weinig toe doet hoe de voeten er uit zien daar ze blijkbaar funktioneel genoeg zijn voor de selectiecommissie.

Dat is geen mening mbt dit Topic. Verward Ik lees nergens welke hoeven jij prefereert (kan zijn dat ik er heb overgelezen hoor, in dat geval excuses).

Nu schrijf je hier gewoon een gevolgtrekking neer die je voor jezelf maakt. Maar ik kan daar niet uit afleiden welke hoef je prefereert, en welke dan je argumenten daarvoor zijn.

Kijk, een paard dient correct op de hoeven te staan. Dit draagt mede bij tot het inn evenwicht lopen. Maar moest hier een kleine correctie nodig zijn, dan is dit ook niet onoverkomelijk. Daarvoor zal ik in een hengstenkeuze enkel een zeer afwijkende hoefstand in gedachte nemen. Maar als deze afwijking niet dramatisch is... mmmm dan denk ik niet dat ik daarvoor een naar mijn mening goede hengst voor laat staan. Knipoog

Anna, geef mij nu eens een voorbeeld van een hengst waarvan jij vindt dat die 100 % aan al de eisen voldoet van hoe een perfect paard er in de theorie moet uitzien?

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 22:20

Citaat:
Dat is geen mening mbt dit Topic. Ik lees nergens welke hoeven jij prefereert (kan zijn dat ik er heb overgelezen hoor, in dat geval excuses).

Dit is meer een "lees tussen de regels door" topic.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 22:27

GertJan schreef:
Dit is meer een "lees tussen de regels door" topic.

Ja Haha! dat vermoedde ik al. Maar al dat vage gedoe. Daar hebben we eigenlijk niets aan Haha! Knipoog

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 22:30

Pfoe ik heb nog veel te leren!
Ik zie dat er veel verschil is, maar wat goed of fout is zie ik weer niet.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 07:20

Anna42 schreef:

Wanneer heb je voor de laatste keer een perfecte hengst gezien?

Het is eigenlijk vrij simpel: wat de jury niet voor zijn neus krijgt, kan de jury ook niet goedkeuren, of wel soms? Fokken is dus keuzes maken. Als ze allemaal slechte voeten hebben, dan is het triest gesteld, maar dan werkt het systeem niet. Het is de taak van de veearts om echt slechte voeten uit te sluiten van het proces. Dan moet natuurlijk de jury ook de volgende stap zetten. De jury kiest echter voor het geheel, alleen de voeten is wel erg kort door de bocht.

En dan komen we eigenlijk bij de allerlaatste fout: je bent namelijk geen haar beter dan het KWPN, Holstein etc. Al die stamboeken houden er een behoorlijk totalitair regime op na. Ik zie jouw heel sterke uitspraken en er bekruipt me een heel eng gevoel.

In mijn ogen fokken stamboeken namelijk geen paarden. Het onderhouden van een immens grote populatie paarden is feitelijk ondoenlijk. Je hebt te maken met een heel uiteenlopende populatie van dieren. Er kan enige controle op de hengsten uitgevoerd worden. Controle op de merries is even belangrijk, maar als stamboek kan je je niet bezig houden met uitzonderingen.

De fokkers zijn de feitelijke eindverantwoordelijken.. Een stamboek doet een inschatting van de merriepopulatie en zoekt daar een populatie hengsten bij die bij die merries past.. Aangezien er veel variatie in de merriepopulatie zit (verschillende merries hebben verschillende sterke en zwakkere punten), moet er een redelijke variatie van hengsten tegenover staan. Vergeet daarbij niet dat het perfekte paard écht niet bestaat.

Die fokkers kunnen dan bewuste keuzes gaan maken en de combinaties leggen op basis van fenotype, afstamming, misschien zelfs wel een stukje genotype als de hengst al gefokt heeft (met een stamboom alleen ligt het fenotype verre van vast, in theorie is het mogelijk dat volle broers 0% genetisch verwant zijn van elkaar, denk daar maar eens over na).

Aangezien er een variatie in populatie is, kan het altijd zo zijn dat fokkers verkeerde keuzes maken. Bijvoorbeeld een merrie met matige voeten bij een hengst met matige voeten. Dan gaat de fokker dus in de fout, niet zozeer het stamboek. Dus de fokker moet het inzicht hebben. Van het stamboek wordt alleen verwacht dat de grootste ellende wordt opgeruimd.

En wat die ellende opruimen betreft, dat is altijd moeilijk. Waar ligt die grens? Als ik jou hoor, hadden alle hengsten afgekeurd moeten worden op grond van hun voeten? Niet echt praktisch. Moet een stamboek streng zijn? Dan gaan er veel potentiëel goede vaderdieren uit de fokkerij? Moet een stamboek soepel zijn? Dan gaan er veel fokkers rotzooi fokken.

Feit is wel, dat in beide gevallen, de goede fokker zal winnen. Met een streng stamboek heeft de slechte fokker minder kans, maar wordt de bloedspreiding heel snel heel eng. En dat brengt nieuwe risico's met zich mee.

Wat heeft dit met dit topic te maken? Alles! Voeten zijn belangrijk, maar niet alleen zaligmakend. Een stamboek maakt gebruik van een veterinair om echte afwijkingen uit te filteren, en de voeten gaan mee in de mix om een gevarieerd aanbod te creëren van hengsten. en ja: als een hengst mindere voeten heeft, dan zal die hengst op andere delen moeten uitblinken.

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 08:21

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 14:07

Theoretisch een mooi verhaal Joost, echter de praktijk zit toch even wat anders in elkaar. Zoveel fokkers zijn er niet die er zo naar kijken en hun fokkeuzes overwegen, zoals jij bovenstaand ideaaltypisch beschrijft.

En Anna insinueert niets met de vraag hoeveel er aan bepaalde criteria voldoen. Dat is jullie wijze van vertaling inmiddels van de bijdragen van Anna. Zij is voor het fokken van een goed en gezond sportpaard, stamboekonafhankelijk, maar zal standpunten die gebaseerd zijn op onwetendheid, onkunde of een minder gelukkige visie bestrijden. Helaas kan een groot gedeelte deze diepgang niet volgen en haakt geirriteerd af of doet het af met EASP-propaganda. Jammer.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 14:36

Samsam schreef:
Laat me raden, geen enkele bij de KWPN-ers, gelukkig staan de hengsten bij het easp veel beter op de voeten??

Zit je toch wel hoog he dat 's werelds grootste stamboek, behoudens goede paarden, ook de grootst mogelijke rommel weet te produceren.
Als het fundament al niet deugt, wat moet je dan nog van de rest verwachten?

Inderdaad wat de kwalitatieve aspecten van het sportpaard betreft ligt de meetlat bij het EASP aanmerkelijk hoger en krijgen de fokkers aanmerkelijk meer en deskundige voorlichting.

Fokken is niet raden maar weten. Weten is meten.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 16:17

Excuseme schreef:

En Anna insinueert niets met de vraag hoeveel er aan bepaalde criteria voldoen. Dat is jullie wijze van vertaling inmiddels van de bijdragen van Anna. .

Het is toch wel erg moeilijk om de bijdragen van Anna niet als gehak op het KWPN op te vatten!

Ga eens uit van wat jij als het goede van jouw stamboek/ideeën ziet en hou eens op met het zwartmaken van een ander!

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 16:58

adriana schreef:
Pfoe ik heb nog veel te leren!
Ik zie dat er veel verschil is, maar wat goed of fout is zie ik weer niet.

Met dezelfde gedachte zit ik nu dus ook! Welke voeten zijn het 'beste' voor het paard, het meest functioneel en blijven 'bruikbaar'. Het verschil zie ik, maar wat ik er over zeggen moet Verward

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 09:40

Jan_VT schreef:

Anna, geef mij nu eens een voorbeeld van een hengst waarvan jij vindt dat die 100 % aan al de eisen voldoet van hoe een perfect paard er in de theorie moet uitzien?

PARIS

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 10:02

En Paris is een ...

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 10:18

een Shagya hengst van Karel De Lange die bij het EASP is gekeurd.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 10:40

ik vind dat de voeten idd erg belangrijk zijn. ik denk dat iedereen daar wel mee eens is. eigenlijk al deze hengsten staan niet correct. denk ook niet dat dat kan. elk paard is scheef en zo ook elke mens. de 1 wat erger als de ander.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 11:17

Wie een hengst ziet die perfect gebouwd is, perfect kan lopen en springen en dan op de juiste voeten loopt mag hem wel melden hoor.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-04 11:24

petraaken schreef:
op de juiste voeten loopt mag hem wel melden hoor.

Ik denk het niet, gezien de weinige reakties. van 17000 bokleden. Knipoog

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 11:40

Waarom mag dat niet dan?

Sebito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 11:41

Gezien het feit dat gerichte antwoorden blijven ontbreken, lijkt het mij niet meer dan logisch dat nieuwe reacties ook uitblijven.
Geen wonder dat op deze manier topics doodbloeden.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 11:46

Anna42 schreef:
PARIS

Kan je even illustreren? Knipoog