Jazz afstammeling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 14:39

Ik ga even mijn kant vertellen: Haha!

Zonet heb ik even met de da gekletst, een paardenman in hart en nieren en die heeft dus echt mindere ervaringen met Jazzen. Zo zijn de Jazz veulens al op dag 1 vervelend met het geven van de veulenprik. Ook als volwassenen zijn het diegene die nog dwars door de sedatie blijven proberen je te slaan. tijdens veterinaire handelingen.

Verder viel mij afgelopen hengstenkeuring enorm op hoe de Jazzen uit de toon vielen bij de rest. De gemiddelde hengst was natuurlijk ook gespannen en sneed ook wel eens een keer een rondje af. De Jazzen klommen echter tegen de hekken van de kooi op, sloegen richting de monsteraars, galoppeerden alle kanten op behalve de goede en ga zo maar door.

Er zullen ook heus brave tussen zitten, maar je kan toch echt wel zeggen dat Jazzen over het algemeen moeilijker zijn dan andere.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 14:51

korte toevoeging:

volgens mij is het net hetzelfde als bij de honden.

er màg (liefst zelfs! ) karakter inzitten. maar geen kronkel.

en eens een kronkel, altijd een kronkel.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 17:15

Wat een wijze woorden kattebeest! Knipoog
Karakter en pit, heet zijn, dingen heel eng vinden, snel en wendbaar zijn.. allemaal dingen die je naar je toe kan halen.. (het kan tegen je werken maar ook voor je..)
Dat ik het mede aan durfde met mijn merrie, is toch ook, dat ze vrezelijk lief is, in de omgang.. Dat is voor een amateurtje als ik toch wel heel belangrijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 18:31

Sjuimpje schreef:

Zonet heb ik even met de da gekletst, een paardenman in hart en nieren en die heeft dus echt mindere ervaringen met Jazzen. Zo zijn de Jazz veulens al op dag 1 vervelend met het geven van de veulenprik. Ook als volwassenen zijn het diegene die nog dwars door de sedatie blijven proberen je te slaan. tijdens veterinaire handelingen.

Verder viel mij afgelopen hengstenkeuring enorm op hoe de Jazzen uit de toon vielen bij de rest. De gemiddelde hengst was natuurlijk ook gespannen en sneed ook wel eens een keer een rondje af. De Jazzen klommen echter tegen de hekken van de kooi op, sloegen richting de monsteraars, galoppeerden alle kanten op behalve de goede en ga zo maar door.

Er zullen ook heus brave tussen zitten, maar je kan toch echt wel zeggen dat Jazzen over het algemeen moeilijker zijn dan andere.

Theunissen is absoluut niet objectief mbt Jazzen. Die riep bij ons ook altijd.........daaagg....das een Jazz. Terwijl hij iedere keer weer moest zeggen: Goh das wel een brave ja! Theunissen heeft vanaf dag 1 al een hekel aan Jazzen gehad, en ik vind het een superveearts, maar hij is wel meganegatief over sommige nakomelingen van sommige hengsten. Overigens niet alleen over Jazzen, er zijn meerdere hengsten waar hij een bloedjehekel aan heeft.

Jazzen kijken, en schrikken sneller.............alleen hebben ze een voordeel ........ze blijven lopen! Als je kijkt hoeveel Jazz gedekt heeft in vergelijking met bijv. Ferro........en dan kijk je op wedstrijden de startlijsten is na. Waar blijven al die Ferro's???

Kijk de ZZGP lijsten maar eens na, er worden zeer veel Jazznakomelingen gestart. Als het werkelijk zulke hufters zijn dan komen ze niet eens op dat nivo!

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 18:50

en steeds zijn er mensen die deze hengst als positief ervaren en anderen weer negatief.
hoge bomen vangen veel wind.

rij gewoon waar je mee wil, maar weet dat deze meningen eerder subjectief dan objectief zijn. het gevoel speelt hier een belangrijke rol.
paarden zijn geen wiskunde waar 1 en 1 altijd 2 is.

en meningen van anderen hoef je daarom nog niet te accepteren, maar er steeds tegenin gaan is ook niet bepaald nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 18:52

kattebeest schreef:

en meningen van anderen hoef je daarom nog niet te accepteren, maar er steeds tegenin gaan is ook niet bepaald nodig.

Dus als ik het goed begrijp mag je wel iedere keer een hengst afbranden, maar mag je niet steeds het opnemen voor de hengst Verward

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 19:27

Misschien lopen ze ook wel op dat niveau omdat ze juist dat karakter hebben, wie weet.
Maar ik vind het lastpakken en ik hoor het om mij heen ook.
Dat mijn da niet objectief zou zijn over bepaalde afstammingen ben ik met je eens, toen hij mijn merrie moest opvoelen en hoord dat het een El Corona was werd hij ook huiverig, toen hij hoorde dat er volbloed en Eros achter zat had hij hem helemaal zitten.
Die voorzichtigheid komt echter niet als poepen opzetten, daar zijn aanleidingen voor geweest. Iig heeft hij zijn mening over mijn merrie bijgesteld en dat heeft hij vandaag ook gewoon gezegt hoor.

Ik vind gewoon dat Jazzen lastiger zijn als dat je gemiddeld tegenkomt en ik vind dat dat ook gewoon gezegt moet worden, beter zo als dat er zo ongelukken mee gebeuren.

Overigens Pipo,
ik heb met een knipoog wel eens tegen jou gezegt dat ik misschien wel Jazz overwoog voor mijn merrie, ik kan jouw reactie niet meer letterlijk voor de geest halen, maar het was in het straatje van: "Wil je dood ofzo?" *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 19:35

Sjuimpje schreef:

Overigens Pipo,
ik heb met een knipoog wel eens tegen jou gezegt dat ik misschien wel Jazz overwoog voor mijn merrie, ik kan jouw reactie niet meer letterlijk voor de geest halen, maar het was in het straatje van: "Wil je dood ofzo?" *LOL*

Heb ik dat gezegd Verward

Was dat voor of na ik met Jazzen zelf begon te werken *LOL*

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 19:39

Jep,
dat was toen je met de Jetset op concours ging dus toen zat je al aardig tussen de Jazzen.

Overigens heb ik net even op Marktplaats gekeken, daar staan 6 directe afstammelingen van Ferro te koop, en wel 14 stuks van Jazz.
Dat is toch ook apart te noemen, de Ferro's zie je niet in grote getalen op wedstrijd, maar ze zijn ook niet zoveel te koop als de Jazzen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 19:43

Sjuimpje schreef:
Jep,
dat was toen je met de Jetset op concours ging dus toen zat je al aardig tussen de Jazzen.

Overigens heb ik net even op Marktplaats gekeken, daar staan 6 directe afstammelingen van Ferro te koop, en wel 14 stuks van Jazz.
Dat is toch ook apart te noemen, de Ferro's zie je niet in grote getalen op wedstrijd, maar ze zijn ook niet zoveel te koop als de Jazzen.

Had dat niet wat te maken dat je dan van diverse kanten Amor erin kreeg? Volgens mij was dat niet specifiek op Jazz zelf gebaseerd namelijk.

Is marktplaats objectief dan? Ik vind het interesssanter om te zien hoeveel nakomelingen er in de sport lopen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 19:46

Ja, Marktplaats.nl is een objectief signaal van wat er op de markt aangeboden wordt.
Het is mij al vaker opgevallen dat je realtief veel Jazzen te koop ziet in vergelijking met andere dektoppers. Het hoeft niet negatief te zijn, maar opvallend is het zeker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 19:50

Sjuimpje schreef:
Ja, Marktplaats.nl is een objectief signaal van wat er op de markt aangeboden wordt.
Het is mij al vaker opgevallen dat je realtief veel Jazzen te koop ziet in vergelijking met andere dektoppers. Het hoeft niet negatief te zijn, maar opvallend is het zeker.

Ik kan mij nog goed herinneren dat er iemand kwam die bij Judith op stal stond. Toen ik zei : Jetset.......liep ze groen en geel uit. Want dat waren de grootste hufters allertijden volgens haar.

Daarmee probeer ik aan te geven dat hengsten de laatste tijd erg snel een stempel krijgen. Misschien komt het wel omdat ik voornamelijk Jazzen ken uit een bepaalde bloedlijn, en die zijn eigenlijk heel braaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 19:51

Sjuimpje schreef:

Ik kan mij nog goed herinneren dat er iemand kwam die bij Judith op stal stond. Toen ik zei : Jetset.......liep ze groen en geel uit. Want dat waren de grootste hufters allertijden volgens haar.

Daarmee probeer ik aan te geven dat hengsten de laatste tijd erg snel een stempel krijgen. Misschien komt het wel omdat ik voornamelijk Jazzen ken uit een bepaalde bloedlijn, en die zijn eigenlijk heel braaf.

Van Gribaldis krijg je ook rare verhalen te horen. Sterker nog, als je naar Zwolle gaat en omgeving en je noemt de naam van mijn Grib, dan krijg je gelijk te horen dat het een staatsgevaarlijk dier is. Nodig je graag uit om eens te zien hoe staatsgevaarlijk die wel niet is Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 19:53

Ik wil trouwens wel even zeggen dat het absoluut niet een aanval is op Theunissen zijn kunnen. Want ik vind dat een hele goede veearts, en vooral mbt merriegebeurtenissen, zou ik geen andere erbij willen hebben.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 20:07

Pipo schreef:
Dus als ik het goed begrijp mag je wel iedere keer een hengst afbranden, maar mag je niet steeds het opnemen voor de hengst Verward

hiermee wil ik enkel zeggen dat er mensen zijn die vinden dat jazzen vervelige opdonders met een rot karakter zijn.

en al ga je der 100 keer op in om het tegendeel te bewijzen, ze geven 101 keer een tegenargument.

zo wordt het een spel van wie krijgt er hier nou gelijk.

terwijl het hier helemaal niet gaat om gelijk krijgen.

wie geen goede ervaringen heeft met jazzen, zal zeker niet met jazz gaan fokken.
wel het zij zo.
wie goeie ervaringen heeft met jazzen, zal er misschien wel mee fokken.
wel het zij ook zo.

tuurlijk mag je opkomen voor jezelf, maar die spelletjes van 'jazz heeft een rotkarakter' zullen eeuwig blijven bestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 20:11

Pipo schreef:
Theunissen is absoluut niet objectief mbt Jazzen. Die riep bij ons ook altijd.........daaagg....das een Jazz.

Haha, ik zie het al helemaal voor me zeg. Nu zou ik me daar niet teveel van aantrekken. Hij staat er nu eenmaal niet om bekend dat hij zo'n grote held met paarden is.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 20:13

Daar staat hij niet alleen om bekend, hij zegt zelf ook dat hij niet de held uithangt. Ik kan hem ook geen ongelijk geven, het is zijn lijf en leden waar hij zijn geld mee moet verdienen en waarom zou hij dat op het spel zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 20:16

CCCCorine schreef:
Haha, ik zie het al helemaal voor me zeg. Nu zou ik me daar niet teveel van aantrekken. Hij staat er nu eenmaal niet om bekend dat hij zo'n grote held met paarden is.

Dat geeft ook niets, hij heeft erg snel last van zijn rug. Dus ik begrijp het volkomen. En dat doet nog steeds niets af van zijn medische kennis en vooral niet te vergeten........zijn motivatie. Want hij staat altijd voor je klaar!

En met bange paarden.........ach ja, soms moet je zelf de buigproefjes even doen Haha!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 20:19

De jazzen zijn imo wel sneller, sensibel en attent, maar de 3 jazz merries bij ons op stal zijn allesbehalve gemeen of echt lastig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 20:23

Samsam schreef:
De jazzen zijn imo wel sneller, sensibel en attent, maar de 3 jazz merries bij ons op stal zijn allesbehalve gemeen of echt lastig!

Klopt dat zijn ze zeker wel. En als je dat gewend bent, dan irriteer je je suf aan een lamme tinus Haha!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 22:58

Sjuimpje schreef:

Toen ik in Barendrecht woonde en Romanoff op een manege in Westmaas stond heeft hij een "ongelukje" gehad. De DA die ik daar had had nog nooit zo'n brave/makkelijke Jazz gezien...

Vora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 23:21

Citaat:
Sterker nog, als je naar Zwolle gaat en omgeving en je noemt de naam van mijn Grib, dan krijg je gelijk te horen dat het een staatsgevaarlijk dier is.

Daar heb ik nog nooit wat van gemerkt. Er lopen heel veel Gribaldi's hier in de regio op concoursen en de mensen zijn er gek op. Voor een paar jaar terug dekte iedereen zowat met Gribaldi hier in de regio en ik heb nooit een kwaad woord over hem gehoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 23:35

Vora schreef:
Daar heb ik nog nooit wat van gemerkt. Er lopen heel veel Gribaldi's hier in de regio op concoursen en de mensen zijn er gek op. Voor een paar jaar terug dekte iedereen zowat met Gribaldi hier in de regio en ik heb nooit een kwaad woord over hem gehoord.

Ik pb je wel even Haha! Deze specifieke nakomeling hoor je veel gezeik over. En verder hoor je vaak zat gezeik over Gribs, net als dat je over Jazzen wat hoort, over Ferro's wat hoort.

Als je de verhalen moet geloven dan is geen enkele hengst meer braaf.

Gelukkig ben ik niet zo goedgelovig Knipoog

JazzOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 08:50

Begin dit jaar kwam de tandarts bij ons op stal. De meest makke paarden deden hier ontzettend moeilijk over terwijl Orlando gewoon braaf met mond open bleef staan. Net als Karin met Romanoff kreeg ik ook te horen dat hij nog niet vaak zo'n braaf beessie had meegemaakt!! Lachen

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 12:41

Nou ik rijd nu een Olivi-nakomeling van 4 jaar oud, en hij is nog hengst. Dit is gewoon in de omgang en onder het zadel een zeer aangenaam paard. Soms op een buitenrit schrikt hij weleens, maar ja kom hij is 4... en als je hem gewoon begeleidt met de beenhulpen gaat ie super mee.

Hij kan idd soms wel eens stoer zijn, maar dat wijt ik meer aan zijn hengst zijnde dan aan zijn afstamming Knipoog