Bloedpaarden.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:10

Pipo schreef:
Zoals ik al eerder zei: Bloederige paarden zijn veel makkelijker te rijden, ook voor mindere ruiters. Ze zullen in het begin nog wel wat vlug zijn, maar het zijn wel dieren die blijven lopen! Het luie trage van paarden is veel gevaarlijker!

Je hebt ook koele paarden die heel looplustig zijn... Koel staat voor mij zeker niet gelijk aan lui/traag.

Koel is voor mij 'minder snel onder de indruk van iets'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:10

Magique schreef:
Bloederig in type is leuk voor uitstraling en om naar te kijken maar meer ook niet, het gaat denk om bloedering in rijden !

Te bloederig in het type is in mijn ogen helemaal niet leuk om naar te kijken. Een volbloedtype kijk ik niet zo graag naar namelijk Haha!

Maar snel in de reflexen, en dus bloederig om te rijden is wel heel prettig, en daarin heb je ook nog verschillende soorten en maten.

De gem. landelijke ruiter wil tegenwoordig ook een mooi en goedbewegend paard, anders komen ze absoluut niet meer op wedstrijd. Noodzaak lijkt mij dan ook dat je daar voor fokt. En zoals Magique al eerder aangaf. Die toppers komen dan vanzelf voorbij rollen. Paarden die 3 functionele gangen hebben en een aansprekend exterieur. Die wil iedereen! Ook de topruiter!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:11

ArwenLune"]
[quote="Pipo schreef:
Zoals ik al eerder zei: Bloederige paarden zijn veel makkelijker te rijden, ook voor mindere ruiters. Ze zullen in het begin nog wel wat vlug zijn, maar het zijn wel dieren die blijven lopen! Het luie trage van paarden is veel gevaarlijker!

Je hebt ook koele paarden die heel looplustig zijn... Koel staat voor mij zeker niet gelijk aan lui/traag.

Koel is voor mij 'minder snel onder de indruk van iets'.
[/quote]

Daar gaat het dus inderdaad al fout. Er zijn meerdere definities van bloederig!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:11

Ben ik met je eens, sam is een paard met heel veel looplust, en is ook makkelijk heet te maken, maar hij is niet snel door invloeden van buitenaf van zijn stuk gebracht (koeien uitgezonderd)

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:13

De paarden die wij hebben staan, zonder 'bloed', zijn ook allemaal erg looplustig, maar zo ontzettend koel tussen de oren. Door hun werkwillend karakter kunnen ze op regionaal niveau wat bereiken. Helaas niet landelijk, daar hebben wij de middelen niet voor. Het is voor ons pure hobby.

Sannie1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:15

Samsam schreef:
Ben ik met je eens, sam is een paard met heel veel looplust, en is ook makkelijk heet te maken, maar hij is niet snel door invloeden van buitenaf van zijn stuk gebracht (koeien uitgezonderd)

Zoeen heb ik er ook, koel in het hoofd maar deze week kwam dan toch weer de xx tevoorschijn?! Snorharen trimmen met klein tondeusetje.... Hyper! Had ik even niet bij stilgestaan dat er ook wel eens iets kon zijn wat wel eng is.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:15

Ik denk dat er hier ook nog een rijtechnisch stuk vergeten word. Paarden worden meestal lastig van slecht rijden. Daarop krijgt een paard de stempel: Moeilijk daarop word er al snel gezegd: Ja met die vader Scheve mond

Terwijl zo paard bij een andere ruiter schaapmak is. Toevallig staat het voorbeeld bij mij op stal. Een zeer braaf en makkelijk te rijden paard. Maar ga je daar verkeerd mee om, dan heb je een lastig dier. En terecht!

Sannie1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:17

Pipo schreef:
Ik denk dat er hier ook nog een rijtechnisch stuk vergeten word. Paarden worden meestal lastig van slecht rijden. Daarop krijgt een paard de stempel: Moeilijk daarop word er al snel gezegd: Ja met die vader Scheve mond

Terwijl zo paard bij een andere ruiter schaapmak is. Toevallig staat het voorbeeld bij mij op stal. Een zeer braaf en makkelijk te rijden paard. Maar ga je daar verkeerd mee om, dan heb je een lastig dier. En terecht!

Zo is het toch met elk paard, karakters verschillen nou eenmaal en het paard wat je hebt moet wel bij je passen anders wordt het nooit wat, amateur of niet

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:17

Rijtechnisch wordt er zeker door hobbyruiters slecht mee om gegaan. Vooral als het snel moet. Deze paarden hebben meer tijd nodig en moeten consequent benaderd worden, dat wordt vaak vergeten. Als de relatie ruiter/paard goed is dan kom je met deze paarden heel ver.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:20

Sannie1980 schreef:
Zo is het toch met elk paard, karakters verschillen nou eenmaal en het paard wat je hebt moet wel bij je passen anders wordt het nooit wat, amateur of niet

Mijn inziens ga je hier de fout in. Als je goed wil leren paardrijden moet je je aanpassen aan je paard. En doordat veel te doen zul je leren op ieder dier weg te rijden. De een zal je beter liggen dan de ander, maar daarvoor zul je je gewoon moeten aanpassen.

Sannie1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:22

en daarom is begeleiding ook heel erg belangrijk. Hoevaak ik niet heb moeten horen dat ik me niet uit me tent moet laten lokken...makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk en nu ik een paar maanden verder gaat zie je al zo´n verschil

Sannie1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:23

Pipo"]
[quote="Sannie1980 schreef:

Mijn inziens ga je hier de fout in. Als je goed wil leren paardrijden moet je je aanpassen aan je paard. En doordat veel te doen zul je leren op ieder dier weg te rijden. De een zal je beter liggen dan de ander, maar daarvoor zul je je gewoon moeten aanpassen.
[/quote]
aan elkaar aanpassen.....

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:24

Ik rijd ook zo'n bloederige kikker. Eerst ging alles fout, het lukte totaal niet, de klik was er niet. Totdat we bij een instructrice aankwamen die het wel zag zitten! Die het helemaal zag zitten. Binnen no-time begonnen we elkaar te begrijpen en het resultaat is overweldigend! Je moet er zeker voor open staan om te veranderen.
En dan stat dit paardje nog niet eens zo hoog in het 'bloed' maar komt het ook een beetje door haar karakter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:25

Sannie1980 schreef:

Dus als ik het goed begrijp verwacht jij van je paard dat hij zich ook aan jou aanpast?

Dat vind ik erg knap gezien het feit dat een paard niet het meest intelligente wezen is.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:25

Ik vind het ook altijd duidelijk terug te zien in de ruiter. Drukke mensen hebben drukke paarden en rustige mensen rustige paarden.
Terwijl als je de paarden van deze 2 type mensen gaat vergelijken kan het makkelijk zo zijn dat het eigenlijk paard van de rustige ruiter een veel drukker karakter heeft dan het paard van de drukke ruiter.

Sannie1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:26

Pipo"]

Dus als ik het goed begrijp verwacht jij van je paard dat hij zich ook aan jou aanpast?

Dat vind ik erg knap gezien het feit dat een paard niet het meest intelligente wezen is.
[/quote]
niet intelligent? dat zal wel meevallen... Ik denk dat een paard toch echt wel consessies moet doen tov het rijden/het gevraagde.
Ik bedoel dus bv een zeer druk/heet paard zal zich moeten aanpassen en een normaal arbeidstempo moeten aannemen....vind ik toch al aardig aanpassen
Laatst bijgewerkt door Sannie1980 op 06-05-04 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:27

Pipo"]

[/quote]

Is dat niet wat al gezegd is? Om kunnen gaan met dit soort paarden is ook afhankelijk van feeling en rijtechnisch inzicht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:35

Levy schreef:

Is dat niet wat al gezegd is? Om kunnen gaan met dit soort paarden is ook afhankelijk van feeling en rijtechnisch inzicht?

Ik vind dat het excuus al snel gemaakt is dat mensen zeggen: Ik kan daar niet mee overweg, of dat paard is te moeilijk. Leren paardrijden is in mijn ogen juist dat je er mee LEERT overweg te kunnen.

De makkelijkste weg is de weg waarbij je een excuus gaat zoeken.

En wat is nou in jullie ogen een bloedpaard? Volgens mij lopen er maar bar weinig laste paarden rond. En dan praat ik over werkelijk lastige paarden: Dus niet lastig gemaakte paarden!

Sannie1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:38

dat ben ik met pipo eens. Hoeveel paarden zijn er die van zichzelf niet te hanteren zijn onder het zadel?

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:40

Pipo"]
[quote="Levy schreef:

Ik vind dat het excuus al snel gemaakt is dat mensen zeggen: Ik kan daar niet mee overweg, of dat paard is te moeilijk. Leren paardrijden is in mijn ogen juist dat je er mee LEERT overweg te kunnen.

[/quote]

En met ervaring kan ik zeggen dat je door dit soort paarden juist LEERT rijden!

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:40

Pipo schreef:

De makkelijkste weg is de weg waarbij je een excuus gaat zoeken.

Dat hoeft helemaal geen excuus te zijn maar een redelijke zelfkennis.
Lijkt mij juist gezond als je weet dat je met een bepaald type paarden niet kan omgaan. Als je dan een paard voor de hobby hebt, waarom zou je het jezelf dan moeilijk maken? Dan kun je toch in eerste instantie een paard zoeken wat bij je past. (als ik een koudbloed zou hebben die de rust zelve is en nooit een stap zet bij wijze van, zou ik me helemaal kapot ergeren, en dat is niet eerlijk naar het paard toe)

Wat ik dan wel weer (te) makkelijk vind is dat paard, zonder dat je echt geprobeerd hebt, na een half jaar weer te koop te zetten omdat hij moeilijk is. Iedereen heeft wel eens een mindere periode en daar moet je doorheen.
Laatst bijgewerkt door essie79 op 06-05-04 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Sannie1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:41

LuvdaTossa"]
[quote="Pipo"][quote="Levy schreef:

[/quote]

En met ervaring kan ik zeggen dat je door dit soort paarden juist LEERT rijden!
[/quote]
maar het kan ook de andere kant opslaan.....wat nou als de ruiter hier angsthaas van wordt zoal ceasario zegt.....

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:42

Pipo schreef:

Dit heet "feeling" .....iets wat een hoop mensen toch schijnen te missen..
En dus de paarden als lastig en "niet geschikt voor de gewone ruiter" bestempelen

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:45

Sannie1980 schreef:
maar het kan ook de andere kant opslaan.....wat nou als de ruiter hier angsthaas van wordt zoal ceasario zegt.....

Nou ik ben ook echt geen heldin hoor! Maar door vertrouwen van m'n instructrice en de keer dat ze op het paard gereden heeft, heb ik mijn vertrouwen geheel in haar terug gekregen. Ik was echt in het begin als de dood om weer op te stappen. Een goede instructeur/trice moet hier wel een weg in vinden. En uiteindelijk overtref je jezelf en het paard alleen maar!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:47

Je kan elk paard leren rijden, maar het hoeft je niet te liggen.
Rijden doen de meeste van ons toch voor de lol en dan wil je wel een karakter wat je past. De ene vind het leuk om te knijpen en te douwen, de ander wil er eentje waar hij nauwelijks het been aan kan leggen.

Ik heb iig nog niet ervaren dat een paard met veel bloed erin ook automatisch bloederig is om te rijden.
Voorbeeldje: de Mondriaan x Michelangelo x Amor x Pastrocio xx die ik had is een koele kikker vergeleken bij mijn Caritas x Zep x Rentmeester x Goudsmid.