Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Gurk"]
Is dit wellicht de reden waarom op het onlangs gehouden symposium niet uit de verf kwam waarom een fokker geen eigenaar wenst te blijven i.h.k.v. risicoreductie?.
[/quote]
Ik kreeg meer het idee tijdens het symposium dat de meeste fokkers de financiele middelen er niet voor hebben. Het kost nogal wat om een paard in training te zetten. Goede ruiters zijn moeilijk te vinden en kosten de hoofdprijs.
[quote="Gurk schreef:Ik zou graag de volgende toevoeging willen doen aan het nakomelingen onderzoek om snellere selectie mogelijk te maken n.l. dat we alleen nakomelingen gaan onderzoeken uit PROK gekeurde merries.
joostvangestel schreef:Ik ga ervan uit dat hier hetzelfde het geval is. Van een buitenlandse hengst stelt het KWPN dat er geen (of onvoldoende) gegevens zijn over de gezondheid. Dat wil niet zeggen dat het dier bij voorbaat ongezond is of zelfs verdacht is dat het ongezond is, maar dat er de mogelijkheid is dat het dier niet gezond is. Verder weet ik het even niet. Ik neem aan dat OCD bij ieder stamboek wel voorkomt, zij het in het ene stamboek minder dan bij het andere. In deze optiek betekent het echter dat als er in een stamboek één OCD geval bekend is en de rest nooit getest is, dan is de kans dat OCD heerst binnen dat stamboek, vrij groot. Van ieder hengst uit dat stamboek met onbekende gegevens, is er dus een kans (al is die heel klein) dat die hengst OCD kan vererven.
Zannekin schreef:Waar haal je deze info Joost? Volgens mij ging het over Duitse hengsten en daar worden alle hengsten evengoed geröntgend als hier.
Zoals je ziet aan de studie in Hannover is het OCD cijfer daar zeker niet hoger als in Nederland. Vergeet niet dat er marketing mee gemoeid is. Hoe je paard aantrekkelijk maken voor kopers, en andere minder aantrekkelijk.
Citaat:Van een buitenlandse hengst stelt het KWPN dat er geen (of onvoldoende) gegevens zijn over de gezondheid. Dat wil niet zeggen dat het dier bij voorbaat ongezond is of zelfs verdacht is dat het ongezond is, maar dat er de mogelijkheid is dat het dier niet gezond is.
. sarabande schreef:Om in de toekomst zo veel mogelijk de (meest buitenlandse) OCD verervers tegen te gaan wordt nu dat onderzoek op afstammelingen gestart.
MissHIS schreef:Zaterdag was ik bij Nijhof, die vertelde dat ze 96 paarden op de foto´s hadden gezet, waarvan 6 OCD oid hadden. 3 van de 6 paarden kwamen van buitenlandse hengsten, maar helaas weet ik niet hoe groot het aantal nakomelingen van buitenlandse hengsten in die groep van 96 paarden was.
MissHIS"]
En het KWPN neemt de OCD-vererving bijzonder serieus, en wil het dus ook grondig aanpakken en begint daarom met de veulens.
[/quote]
[quote="MissHIS schreef:Verder gaf Knaap aan dat het absoluut niet de bedoeling is om merrie verplicht te laten röntgenen in de toekomst bijvoorbeeld voor een stamboekopname of sterpredicaat. Dit is geheel aan de fokkers zelf.
Citaat:Zaterdag was ik bij Nijhof, die vertelde dat ze 96 paarden op de foto´s hadden gezet, waarvan 6 OCD oid hadden
MissHIS schreef:maar helaas weet ik niet hoe groot het aantal nakomelingen van buitenlandse hengsten in die groep van 96 paarden was.
sarabande schreef:Om maar weer in herhaling te vallen ,in het verleden werd er geselekteerd door het werken. Kreupel ,"de dood"Citaat:Omdat de onderzoeken nog maar zo recent gedaan worden, zeker gezien de tijd die de evolutie van het paard geduurd heeft, kan zekerheid nooit gegeven worden.
.
sarabande schreef:Welke extreme omstandigheden je ook omschrijft, .

MissHIS schreef:Johan Knaap gaf uitleg, en vertelde waarom juist de veulens werden onderzocht (en dus niet als bv. 2jarige). Het gaat erom of het veulen drager is van de "OCD-genen". Hierdoor kan het goed zijn dat een veulen als 2 jarige bijvoorbeeld helemaal schoon is, terwijl hij het als veulen wél heeft gehad. Zo´n paard is dus als 3jarige 100% in orde, terwijl hij wél de genen heeft waardoor hij OCD kan doorgeven aan zijn nafok.
adriana schreef:De ene reactie lokt de andere uit, het is misschien wel zo dat we nu voor elk pijntje een middel hebben.
Misschien is dat niet verkeerd, maar dat middel zal de genen niet veranderen die misschien die zwakte meebrengt.
Ik kan helaas niet mee praten over vroeger, maar uit wat ik opmaak uit de verhalen van bokt, paste men vroeger een hardere selectie toe.
Niks mis mee, alleen we moeten geen middelelen gaan gebruiken om bijvoorbeeld erfelijke gebreken te gaan verbergen.