Interessante discussie over Gribaldi (split)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 18:23

Lovely schreef:
Dank je Wouter. Elleboogje en knietje zitten toch aardig op gelijke hoogte dacht ik zo?

Knietje had iets hoger moeten zitten en de elleboog iets lager. Met een hoger geplaatste knie wordt de hefboomwerking groter. De romp moet immers rijzen. Met een lager geplaatste elleboog wordt de hoek van het ellebooggewricht groter en komt het boeggewricht hoger te liggen. Daardoor komt de schouder weer schuiner de schoft verder naar achteren- de ruiter meer midden op het paard- en krijg je meer knieactie inplaats van steekbewegingen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 18:40

Bedankt voor het antwoord Anna, maar je gaat toch niet beweren dat je dit serieus meent?

Anna42"]
Ondanks een sterk achterbeengebruik [...]
[/quote]
Gribaldi... en een sterk achterbeengebruik??? Zelfs Edward zelf geeft in de Hoefslag toe dat Grib traag is achter, maar dat hij opvallend genoeg toch een goede piaffe laat zien. Vandaar mijn eerdere vraag of dit dan misschien het 'levade-moment' is van Gribaldi.

Verder is het opvallend dat je hierboven schrijft dat
[quote="Anna42 schreef:
Knietje had
iets
hoger moeten zitten en de elleboog iets lager.

Als er een paard is dat uitblinkt in steekbewegingen is het Gribaldi wel. Dat 'iets' is dan misschien niet helemaal terecht, of klopt je theorie niet in praktijk?

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 18:53

Gribaldi heeft wel een sterk achterbeengebruik maar komt moeilijk tot dragen en wel tot stuwen. Omdat hij te lang is aan de bovenkant en het kruisbeen (Volbloedinvloed en selectie) laag ligt inplaats van plat kan het mechaniek minder worden samengedrukt om de massa EERST te heffen en dan te stuwen. Bij een recht kruisbeen komt het kniegewricht hoger te liggen. Vervolgens kan het achterbeen met deze ruglengte, afvallend kruis en lage knie onvoldoende ver onder de massa worden gezet (komt niet tot aan het midden).

Precies. Laag knietje en lage elleboog geven met de eerder omschreven skeletverhoudingen de steekbewegingen. Die steekbewegingen geven onmiddelijk aan dat we niet met een evenwichtspaard te maken hebben. En..... zie daar het beestje krijgt problemen met het springen, want dan heb je weer knieactie en evenwicht nodig.

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 18:56

Misschien is dat een antwoord op de vraag waarom gribaldi bij het kwpn nog geen ggk zonen heeft. Voor een trakhener kan gribaldi subliem bewegen. Hier willen we echter meer knie actie in de beweging. Misschien dat de gribaldi's hier niet voldoen aan de manier van bewegen die we hier graag willen zien.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 19:09

In vergelijking met de vooroorlogse Trakehners (Kronos goud Os 1936) en bijvoorbeeld Hessel heeft Gribaldi veel te veel steekbewegingen. In vergelijking met de hedendaagse rampzalige Trakehners is hij een van de betere. Zet je echter Gribaldi verstandig in dan kun je fantastisch mooi sportpaarden met deze hengst en zo'n pedigree fokken.

Overigens wat de knieactie betreft ook daar zijn ze hier sinds kort achter omdat de formule Jazz en Krack C met geweldige steekbewegingen niet bepaald de lauweren brengt die aanvankelijk verwachtte.
Dat het echter met de totale evenwichtige bouw te maken heeft, hebben ze hier nog niet door.

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 19:21

Ik zal nu overigens even een normale reactie neerzetten. En ik denk ook dat dit het antwoord is op de vraag waarom gribaldi geen ggk zonen heeft bij het kwpn. Het ligt niet aan de bouw of de beweging van zijn nakomelingen en ook niet aan zijn karakter. Gribaldi heeft zelf genoeg bewezen goede nakomelingen te fokken.
Ook gribaldi zelf doet het goed en ook dat is het probleem niet.
Het probleem zit hem in de foto's.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 19:27

Foto's binnenkant of buitenkant?

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 19:30

wat denk je zelf?

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 19:38

Binnenkant. Maar ook dat heeft een oorzaak. Steekbewegingen betekent landen op de verzenen inplaats van op de teen. Geeft vervolgens hoef -en peesproblemen. Lage knie etc. etc. vraagt veel stuwing en verkeerde belasting op de gewrichten. Resultaat? Verkeerde foto's! Binnenkant en buitenkant!!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 19:47

Er zijn heus niet alleen geen Gribaldi´s ggk bij het KWPN omdat ze niet goed op de foto waren. Er zijn er diversen in Ermelo eruit gegaan en ze moeten vanaf de 2de bez. op de foto. Er liepen er toch genoeg in de 3de bez. en verrichtingssonderzoek. Momenteel dus ook 1....

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 19:49

Het spijt me vreselijk Anna, maar ik kan het nog niet vatten dat jij een dusdanig traag achterbeen als dat Gribaldi heeft, als sterk bestempeld.
Ik zie het grootste probleem van de Grib-nakomelingen nog steeds in het feit dat ze nog al eens een zweefdraf vertonen, traag zijn, stuwen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 19:59

Je kan van Gribaldi zeggen wat je wilt, maar er bestaat ongeveer geen mooier gemodelleerd paard als hij. Hij is het absolute voorbeeld van correcte bouw, sublieme bovenlijn, schouderpartij en crouppe.
Ook de verbindingen en verhoudingen zijn zoals men zich alleen maar kan wensen. Dus als je het over een onevenwichtige bouw hebt en je neemt Gribaldi als voorbeeld wordt je verhaal wel heel ongeloofwaardig.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 20:06

Wat ik bij de meeste Gribs zie is dat die zweefdraf ook gestimuleerd wordt...
Ik rij de mijne maar heel weinig, maar al vanaf de 1e minuut dat ik er op zat ben ik bezig geweest hem snel te maken, zweven doet hij als hij echt moe wordt, dan gaat hij ook wat wijd.
Tijdens de rest van de training doet hij het niet.

Overigens ken ik veel mensen die juist die laatste 5 minuten staan te kwijlen; "Hij danst zo mooi!" Rolleyes

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 23:29

Aimee schreef:
Het spijt me vreselijk Anna, maar ik kan het nog niet vatten dat jij een dusdanig traag achterbeen als dat Gribaldi heeft, als sterk bestempeld.
Ik zie het grootste probleem van de Grib-nakomelingen nog steeds in het feit dat ze nog al eens een zweefdraf vertonen, traag zijn, stuwen.

Probeer nog eens goed te lezen wat ik schrijf. Hij stuwt sterk en komt niet tot dragen. Bij een stuwend achterbeen en met deze bouw komt het achterbeen achter de massa en niet onder de massa. Dat maakt het achterbeen traag.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 00:29

Aaaah, kijk Anna; zo'n complete uitleg kan erg verhelderend zijn. OK dan!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 09:16

Ja nu begin ik het toch ook wat te snappen denk ik. Het enige waar ik niet echt bij kan is dat Gribaldi dan toch goed kan piafferen en passageren als hij niet tot dragen komt. Stekerige bewegingen zie ook niet graag, zie inderdaad graag de manier van bewegen in het voorbeen zoals Krack doet.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 10:35

Dat is nog erger.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 10:42

Anna42 schreef:
Dat is nog erger.

Nu had ik hier het liefst LOUTER één smiley geplaatst, maar dan krijg ik gelijk weer een waarschuwing. Daarom deze tekst ook maar even.
hier is ie dan..........

Haha! ......

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 10:43

Ja maar zo'n hengst past dan wel weer op een merrie waarvan je de manier van bewegen wilt verbeteren ipv het been in de grond steken kan deze hengst het veulen de beweging meegeven van meer opwaarts en voorwaarts. Hopelijk snappen jullie wat ik bedoel.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 10:51

sarabande schreef:
Je kan van Gribaldi zeggen wat je wilt, maar er bestaat ongeveer geen mooier gemodelleerd paard als hij. Hij is het absolute voorbeeld van correcte bouw, sublieme bovenlijn, schouderpartij en crouppe.
Ook de verbindingen en verhoudingen zijn zoals men zich alleen maar kan wensen. Dus als je het over een onevenwichtige bouw hebt en je neemt Gribaldi als voorbeeld wordt je verhaal wel heel ongeloofwaardig.

Mooi gemodelleerd heeft alleen te maken met smaak en niet met de functies die verlangd worden om vervolgens ook goed te kunnen bewegen.
Ongeloofwaardig wordt je in mijn ogen als je een paard met een zgn "correcte" bouw opzadeld en vervolgens dat paard niet correct kan bewegen. Waar heb je anders die correcte bouw voor nodig?
Hier zit namelijk het probleem. Men heeft in Nederland een plaatje bedacht en dat plaatje in partjes verdeeld. Bekijk je alle partjes samen dan heb je een zgn correct paard in stand dat echter in actie niet correct is.
Alle punten die ik heb aangegeven m.b.t zijn bouw zijn er de oorzaak dat hij niet tot functionele gedragen bewegingen komt en waarom dit paard onvoldoende kan springen. Hij mist dus het evenwicht in de bouw. De natuur, waarvan wij denken dat we het veel beter kunnen, is echter onverbiddelijk en functioneert al miljoenen volgens dit principe:
IS ER EVENWICHT IN DE BOUW, DAN IS ER OOK EVENWICHT IN DE BEWEGINGEN.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 10:59

Anna42 schreef:
Men heeft in Nederland een plaatje bedacht en dat plaatje in partjes verdeeld..

Alle Duitse, Franse en Scandinavische landen waar Gribaldi is goedgekeurd omschrijven zijn bouw en onderdelen ook als meer dan correct.

Dat denigrerende "in Nederland" is derhalve niet op zijn plaats.

Trouwens emigreren mag hoor

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 11:02

heb ik iets verkeerd gezegd of zo Verward Want nu krijg ik echt het gevoel dat ik op het matje bij de schooldirecteur moet komen.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 11:06

petraaken schreef:
heb ik iets verkeerd gezegd of zo Verward Want nu krijg ik echt het gevoel dat ik op het matje bij de schooldirecteur moet komen.

Ach gut Niet jou schuld hoor......... Krack en Jazz liggen gewoon een beetje gevoelig hier.

En ook dit topic kan straks weer gesplit worden richting "het evenwichtsmodel".........

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 11:07

Dat is mooi. maar dat wil nog niet zeggen dat ze gelijk hebben. En beschrijven die landen zijn bewegingen ook als correct? De USA, de UK en Spanje omschreven ook dat Saddam Hoessein massaal massavernietigingswapens aan het produceren en dat dit incorrect was. Achteraf bleek dat ze ongelijk hadden.

Wat het emigreren betreft heb je plannen? En wanneer ga je weg?
Bijkomstige troost als je naar een beetje geciviliseerd land verhuist, kun je Bokt en Anna blijven volgen.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 11:13

Anna42 schreef:
De USA, de UK en Spanje omschreven ook dat Saddam Hoessein massaal massavernietigingswapens aan het produceren en dat dit incorrect was. Achteraf bleek dat ze ongelijk hadden.

Off topic: Dat blijft nog maar de vraag.......