Jonkvrouw nu een Ster PROK merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 01:29

Alane schreef:
wat ik me dan weer afvraag: waarom zijn die foto's nodig? en dan meer van vroeger, ooit toenertijd voldeden de paarden ook...en nu zijn er "foutjes" in geslopen....


Ooit werden paarden die kreupel liepen gewoon naar de slacht gebracht. Nu word er op en top gedokterd met die dieren, vooral omdat mensen veel meer emotionele waarde hechten aan het paard. Als de paarden vroeger niet functioneerden in hun werk, was het einde oefening. Daardoor werd er geselecteerd.

Daarnaast denk ik dat het te maken heeft met de vraag naar grotere paarden. En er word veel meer gefokt, gemid. in nederland al zo 12000 veulens!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-04 01:29

Stilstand is achteruitgang...
En aangezien gezondheid en hardheid punten zijn die nooit goed genoeg kunnen zijn...

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 01:38

Lovely schreef:
Alane, als er vroeger serieuzer was geselecteerd op gezondheid, waren sommige vlagen van bepaalde afwijkingen misschien achterwege gebleven.
Plus dan nog de verantwoordelijkheid van de fokker om geen paarden op de wereld te zetten uit merries die niet in orde zijn.


Lovely: waarom dan merries die niet in orde zijn? Als het aan de merries heeft gelegen dan is de merrie diegene die vererft en hoef je je maar gedeeltelijk zorgen te maken over het vaderdier..immers kun je die ongewenste eigenschap middels gericht fokken verwijderen...zie je echter de merrie als negatieve eigenschappen gever..en brengt de hengst alleen goeds...zou ik toch zien (als stamboek zijnde) dat het mannelijke dier niet alleen de bevruchter is maar ook de drager en barende zodat het moederdier geheel overbodig wordt..[moederdier is een bewust gekozen woord....ipv vrouwelijkdier]

even een kleinen opmerking:"SB: zielig...gewoonweg zielig"

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 01:39

Sjuimpje schreef:
Stilstand is achteruitgang...
En aangezien gezondheid en hardheid punten zijn die nooit goed genoeg kunnen zijn...

Je hebt stilstand en stilstaan...
de eerste kan achteruitgang betekenen de tweede betekent moed..

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-04 01:41

Ja, elk voordeel hep zijn nadeel...
Zo ken ik er ook nog wel een paar.
Om te verbeteren moet je selecteren, en PROKken is al een hele goede eerste stap in de selectie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 01:43

De merries die van een buitenlandse hengst worden aangeleverd moeten worden geprokt voor stamboekopname. Een heel goed iets natuurlijk!

Maar de kwpngefokte merries hoeven niet geprokt te worden, dat vind ik dat wel weer apart! Vooral als je even in het groene boekje kijkt naar de oudere hengsten die nog steeds dekken. Daar kom je veelvuldig hengsten tegen die 3tjes op de straalbenen hebben.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 01:43

als je goed fokt hoef je niet te zoeken naar de plussen en de minnen, want dan ben je te laat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 01:45

Alane schreef:
als je goed fokt hoef je niet te zoeken naar de plussen en de minnen, want dan ben je te laat


Dat is wel het ideale natuurlijk Haha!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 01:45

Alane schreef:
even een kleinen opmerking:"SB: zielig...gewoonweg zielig"


Pardon je fokt toch wels A of lees ik je onderschrift verkeerd
Trouwens dit klopt niet met de nieuwe omgangsregels hoor
Iets vriendelijker graag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 01:46

Alane, de hengsten worden tegenwoordig goed (medisch) gekeurd. Dat was vroeger niet zo en zodoende krijg je dus een onzekere populatie. Bij de hengsten is er nu strenge controle, maar bij de merries nog niet.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 01:46

Alane schreef:
als je goed fokt hoef je niet te zoeken naar de plussen en de minnen, want dan ben je te laat


Als goed fokt ben je voordurend aan het zoeken naar plussen en minnen dat is fokken

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 01:47

Citaat:
De merries die van een buitenlandse hengst worden aangeleverd moeten worden geprokt voor stamboekopname. Een heel goed iets natuurlijk!


Dat is toch niet altijd het geval?
Ik heb een merrie van Darlington, zij hoeft niet PROK te worden gekeurd (hebben we wel laten doen en ze heeft het certificaat), wel moet ze zich bewijzen op het gebied van de prestaties. (IBOP/EPTM of Z +1)
Het verschilt per hengst.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-04 01:47

Ik ken geen één goede fokker die op zijn lauweren rust...

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 01:50

nu ja maar nu knijpen we een oogje dicht omdat pa presteerd of voldoet aan het ideaal beeld......nu speelt vooral geld een rol..en niet meer het paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 01:52

Vora schreef:
Citaat:
De merries die van een buitenlandse hengst worden aangeleverd moeten worden geprokt voor stamboekopname. Een heel goed iets natuurlijk!


Dat is toch niet altijd het geval?
Ik heb een merrie van Darlington, zij hoeft niet PROK te worden gekeurd (hebben we wel laten doen en ze heeft het certificaat), wel moet ze zich bewijzen op het gebied van de prestaties. (IBOP/EPTM of Z +1)
Het verschilt per hengst.


Gaat ze voor ster op?

Mij is verteld dat ik mijn merrie sowieso moet prokken en cornage onderzoek moet doen. Daarnaast moet ze voor de stamboekopname en dan naar de IBOP. En ze komt uit een predikaatrijke kwpnmoederlijn. En haar vader is een WBSFHhengst en voldoet aan de rontgenologische eisen van het kwpn. En is ingeschreven bij een door het kwpn erkend stamboek.

Ach, over 2 jaar kan alles weer veranderd zijn Haha! Maar zal toch maandag eens bellen met Huis ter Heide.

Bovenstaand is door Johan Hamminga verteld aan mij.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 01:53

sarabande"]
[quote="Alane schreef:
even een kleinen opmerking:"SB: zielig...gewoonweg zielig"


Pardon je fokt toch wels A of lees ik je onderschrift verkeerd
Trouwens dit klopt niet met de nieuwe omgangsregels hoor
Iets vriendelijker graag
[/quote]

omdat ik een welsh a te koop heb mag ik niet meepraten???? en inderdaad Sarabande(had het even afgekort omdat ik het dan vriendelijker vond klinken...) de nieuwe regels....waar staat dan dat je te koop moet lopen met je verleden of je moet verantwoorden?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 01:54

sarabande"]
[quote="Alane schreef:
als je goed fokt hoef je niet te zoeken naar de plussen en de minnen, want dan ben je te laat


Als goed fokt ben je voordurend aan het zoeken naar plussen en minnen dat is fokken
[/quote]

maar niet op gezondheid....
(waarbij mijn excuses voor het quoten, was even nodig ivm verwarring)

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 01:56

Ik heb gebeld met het KWPN en mij is verteld dat het niet nodig was bij deze hengst Verward
We hebben direct bij de aankoop wel gedaan, als aankoopkeuring als het ware. Ze zal toch uiteidelijk de fok in gaan. Dit jaar gaat ze ook voor stamboekopname en daarna de IBOP.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 01:56

Sjuimpje schreef:
Ik ken geen één goede fokker die op zijn lauweren rust...


een goede fokker zal dat ook niet doen..echter de koper van zijn/haar fokprodukt wel....als hij/zij weet welke hengst verkoopt en welke niet....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 01:57

PROK- stamboekopname - IBOP/EPTM is mij verteld althans Verward.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 01:57

Ze lopen vast wel rond in Indoor Brabant zondagmiddag, trek ik er wel even eentje aan de jas Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 01:59

Lovely schreef:
PROK- stamboekopname - IBOP/EPTM is mij verteld althans Verward.



Mij ook............en de hengst moet dan wel van een erkend stamboek afkomen. Anders schijnen er nog meer eisen te zijn.
Ze is wel A register, maar voor ster enz. moet ze de bovenstaande dingen doen.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 02:00

sarabande"]
[quote="Alane schreef:
als je goed fokt hoef je niet te zoeken naar de plussen en de minnen, want dan ben je te laat


Als goed fokt ben je voordurend aan het zoeken naar plussen en minnen dat is fokken
[/quote]
maar niet in gezondheid en dat is wat ik bedoelde

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 02:01

Ben ik even blij dat we het wel direct hebben gedaan.
Toch fijn dat ze bij het KWPN zo goed advies geven Verward

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 10:20

Sjuimpje schreef:
Dit topic wordt zo weer gesplitst...

Bij de weg,
Phia, jij hebt vorig jaar beide merries toch met een jonge AES hengst laten insemineren?
Dus je dekte wel met merries die niet geröntgend zijn, met een hengst die geregistreerd staat bij een stamboek waar de eisen wat betreft röntgenfoto's nou niet bijzonder hoog te noemen zijn.



Ik heb beide merries bij een AES hengst gedaan en beide zijn niet drachtig geworden. Het heeft mij alleen maar DA kosten gekost. Het ging ook om een draagmoederschap. Het veulen wat eruit kwam, was eigenlijk alleen info voor de hengstenhouder hoe de hengst fokt. We wilde de hengstenhouder helpen.
Dit was dus een hele andere opzet dan het bewust kiezen voor een hengst die bij mijn merrie past.

Mochten ze beide drachtig zijn, dan had ik er 1 gehouden voor mezelf en de ander was naar de hengstenhouder gegaan. Misschien waren beide naar de hengstenhouder gegaan, als de veulens tegen vielen.
Dat was de afspraak.