Gez: duurzaam ponyras/ klein paard (1:35 tot 1:60) voor volwassene?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: Gez: duurzaam ponyras/ klein paard (1:35 tot 1:60) voor volwassene?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 11:08

Er worden hier al echt heel leuke ideeën genoemd :-)

New Forest, Draver :-)

Je kunt ook nog geheel out of the box denken aan een Akhal Teke.

Maar zoals al eerder gezegd, er zijn eigenlijk binnen elk ras of type wel paarden die aan je wensenlijstje voldoen. Klein gebleven KWPNers bijvoorbeeld of Arabieren :-)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 11:16

Manadeluca schreef:
Is dit een ras zoals de Aegidienberger?

Ja, kruising IJslanders met andere rassen, met behoud van de extra gangen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 12:11

Zou je een coole Quarter horse niet leuk lijken!? Als ik je wensen lees voldoet die daar wel aan.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 13:14

Ninx schreef:
Melvern schreef:
Ik heb een newforestpony en een iets grotere kruising newforest die beide precies zijn wat je beschrijft. Sterke nuchtere pony's die sterk bewegen, maar niet extreem zijn. Beide super werkinstelling en in voor alles.

Ik ben 1,60 en de volle forester is 1,44m.

[ Afbeelding ]

Dit is een "ouder" type. Niet het hetere sporttype wat nu steeds meer wordt.

Hey, je hebt een andere foto gekozen.... die andere was ook mooi. Erg leuke pony! Daar misstaat een volwassene inderdaad niet op!

Mijn zusje is een heel stuk langer als mij ( 1.70 ongeveer ) en zij past ook nog heel netjes. Pony is van 2008 en nooit ziek geweest of iets. Ze heeft al een paar veulens gehad en liep op een bepaalt punt wedstrijd, terwijl ze ( wel pas een paar maanden) drachtig was en een veulen thuis had. Ze blijft perfect op gewicht, ook met haar veulens van 8 maand nog aan de voet. Mijn andere merrie heeft flink extra voer nodig.

Echt een gouden pony. Super lief en keihard werken.

Klopt idd, de andere foto toonde ze wel heel groot naar mijn idee.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-26 13:54

Martje80 schreef:
Een zemaituka! Litouws koudbloed ras
https://www.bokt.nl/wiki/Zemaituka
Mijn zemaituka Kari die op deze fotos 4 jaar is. Kari is overigens 1.55

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Kari is vanuit Litouwen geïmporteerd naar Nederland. Hij heeft tot zijn 3e in de kudde gelopen. Helaas weet ik niet veel van zijn verleden. Er is een Nederlandse stal die regelmatig zemai's maar Nederland haalt, ik zal even voor je zoeken welke dat is

Leuk, dit ras houd ik ook al even in de gaten..... Jouw paard is echt heel mooi degelijk gebouwd!
Wel leuk wanneer je wat meer kunt vertellen over zijn karakter? Hij is nog niet onder het zadel?

Is dat die Handelaar uit het Oosten van het land? Doet voornamelijk springpaarden, maar ik zag inderdaad al een aantal keren Zemaitukas bij hem.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-26 14:36

Imre schreef:
Nog even een dwarsstraat, maar heb je al gedacht aan de Eenigenburgers van Patricia Hes? https://eenigenburgerpaard.nl/

Wel leuk... maar zit in de meeste wel Fries.... ik zie dus ook veel die oprichting terug.
Zelf vind ik het model van zo'n Zemaituka dan gunstiger.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 14:42

Is een Merens een idee? Vind ik ook hele leuke paardjes

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 14:44

De merensen die ik ken zijn meer van het type tank of tank light.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 15:05

Ninx schreef:
Martje80 schreef:
Een zemaituka! Litouws koudbloed ras
https://www.bokt.nl/wiki/Zemaituka
Mijn zemaituka Kari die op deze fotos 4 jaar is. Kari is overigens 1.55

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Kari is vanuit Litouwen geïmporteerd naar Nederland. Hij heeft tot zijn 3e in de kudde gelopen. Helaas weet ik niet veel van zijn verleden. Er is een Nederlandse stal die regelmatig zemai's maar Nederland haalt, ik zal even voor je zoeken welke dat is

Leuk, dit ras houd ik ook al even in de gaten..... Jouw paard is echt heel mooi degelijk gebouwd!
Wel leuk wanneer je wat meer kunt vertellen over zijn karakter? Hij is nog niet onder het zadel?

Is dat die Handelaar uit het Oosten van het land? Doet voornamelijk springpaarden, maar ik zag inderdaad al een aantal keren Zemaitukas bij hem.

Ja die! Hij is wel al onder het zadel, alleen hij heeft het een beetje moeilijk gehad na zijn import. 1 maand in de achterhoek geweest, daarna doorverkocht, direct zadelmak ingereden, mee naar les, springen buitenrijden, en dat binnen 5 maanden op 3 jarige leeftijd...compleet overdonderd( hij is van eind juli dus was nét 3 toen ie op transport ging). Ik heb hem in april 2025 gekocht en hij was toen echt veel te mager. Op de stal waar ik toen stond en dus in april hem heen heb verhuisd, liep het uiteindelijk ook niet lekker qua voerbeleid, en hij kwam geen gram aan.
Eind juni weer verhuisd naar zn huidige plekje. Daar zijn ook de fotos gemaakt die je zag. Hij is weer goed op gewicht aan het komen gelukkig.

Maar door al die perikelen hebben wij nog vrij weinig gedaan. Hij mag eerst even goed landen.
We wandelen wel, af en toe een buitenritje gemaakt, maar die zijn op 1 hand te tellen. Zijn lijf was daar absoluut nog niet aan toe.

Hij is heel nieuwschierig, gaat graag mee, is mensgericht en super sociaal. Maar wel bang voor heel veel dingen. Mijn vermoeden is dat ie het op transport zwaar heeft gehad
Ik ben nu vooral bezig om hem weerbaarder te maken voor de alledaagse dingen.

En dat pikt ie goed op!
In de basis is het een superlief dier, wat nog weinig heeft meegemaakt, en nu hij wat meer tot rust komt zie je dat terug. Hij is zo overdonderd geweest door alles dat ie toen in de freeze modus ging en niets hem leek te doen. Ik zeg leek, maar ondertussen deed hem dat heel veel.

Zo was hij, en de foto is ook nog redelijk vertekend. Zijn ruggegraat lag er bovenop, zijn kont was compleet ingevallen, heupen staken uit
Afbeelding

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 22:52

siskeh schreef:
Sanano schreef:
Heb je al aan een fries gedacht die worden ook wel rij typisch gefokt of een kruising met een fries/ haflinger of fjord?

Als er iets niet gezond en duurzaam is, is het wel een fries.
Ook kruising is geen garantie

Die Litouwse koudbloed ziet er heel tof uit!

Je hebt ook wel goede friezen hoor, maar daar betaal je dan ook naar. Veel leed kun je je besparen door het keuren van het paard welk ras ook.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 23:32

Pre's, lusitanos en friezen gooien dan weer hoger op, wat niet wenselijk is toch?

Akhal teke is zo sober dat je die echt wel goed moet managen in het veel te vruchtbare Nederland, daar zou ik ook wel rekening mee houden. Denk dat pony's die hun origine hier in de Benelux of in noord/midden Duitsland hebben zo maar aan je wensen kunnen voldoen, en heb je meer keus in

Sansa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 23:54

Een Akhal-Teke! Rijd zalig, ze zijn hartstikke slim en vinden het leuk om met hun mens op pad te gaan. Voor mijn eerste Teke was ik gaan kijken bij o.a. De Wijk, Argamak. Ik had haar gekocht als jaarling en helemaal zelf ingereden van de zomer op 4-jarige leeftijd. Reed er vanaf dag 1 zo mee weg en we gaan nu geregeld lekker stappen ergens heen.

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 05:55

Ik zag de Rocky voorbij komen, Mochten er baokkers meer over willen weten & toevallig naar Equiday gaan.

Dan hebben wij er sowieso 1 mogelijk 2 ook mee tijdens een demonstratie en staan ook met een stand. Kom dan zeker je vragen stellen over het ras.
Afbeelding
Afbeelding

In mijn ervaring zijn ze heerlijk veelzijdig & op ogen (bij dubbel zilver inderdaad oogkappen en beschermt ) na heb ik op medisch gebied weinig klachten (zoekt nu hout en klopthet af).

Gombal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 06:39

Heb niet alles gelezen, maar zou een huzule geen optie kunnen zijn?
Zie ze met niet te grote getale op ehorses.
Tussen 1,35 en 1,45 voorbij komen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 07:50

Maddy_Paola schreef:
Pre's, lusitanos en friezen gooien dan weer hoger op, wat niet wenselijk is toch?

Akhal teke is zo sober dat je die echt wel goed moet managen in het veel te vruchtbare Nederland, daar zou ik ook wel rekening mee houden. Denk dat pony's die hun origine hier in de Benelux of in noord/midden Duitsland hebben zo maar aan je wensen kunnen voldoen, en heb je meer keus in

PRE,s en Lusitano's gooien helemaal niet hoger op. Sterker nog, worden vaak aangeraden bij rugklachten.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 07:53

Heb je al eens naar een criollo gekeken? Ze zijn niet veel te koop, mogelijk moet je uitwijken naar Duitsland. Oerharde paardjes met koele karakters. Heel werkwillig, op één hand te rijden. Vaak ook nog in een leuke kleur :j

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-26 10:54

Martje80 schreef:
Ja die! Hij is wel al onder het zadel, alleen hij heeft het een beetje moeilijk gehad na zijn import. 1 maand in de achterhoek geweest, daarna doorverkocht, direct zadelmak ingereden, mee naar les, springen buitenrijden, en dat binnen 5 maanden op 3 jarige leeftijd...compleet overdonderd( hij is van eind juli dus was nét 3 toen ie op transport ging). Ik heb hem in april 2025 gekocht en hij was toen echt veel te mager. Op de stal waar ik toen stond en dus in april hem heen heb verhuisd, liep het uiteindelijk ook niet lekker qua voerbeleid, en hij kwam geen gram aan.
Eind juni weer verhuisd naar zn huidige plekje. Daar zijn ook de fotos gemaakt die je zag. Hij is weer goed op gewicht aan het komen gelukkig.

Maar door al die perikelen hebben wij nog vrij weinig gedaan. Hij mag eerst even goed landen.
We wandelen wel, af en toe een buitenritje gemaakt, maar die zijn op 1 hand te tellen. Zijn lijf was daar absoluut nog niet aan toe.

Hij is heel nieuwschierig, gaat graag mee, is mensgericht en super sociaal. Maar wel bang voor heel veel dingen. Mijn vermoeden is dat ie het op transport zwaar heeft gehad
Ik ben nu vooral bezig om hem weerbaarder te maken voor de alledaagse dingen.

En dat pikt ie goed op!
In de basis is het een superlief dier, wat nog weinig heeft meegemaakt, en nu hij wat meer tot rust komt zie je dat terug. Hij is zo overdonderd geweest door alles dat ie toen in de freeze modus ging en niets hem leek te doen. Ik zeg leek, maar ondertussen deed hem dat heel veel.

Zo was hij, en de foto is ook nog redelijk vertekend. Zijn ruggegraat lag er bovenop, zijn kont was compleet ingevallen, heupen staken uit
[ Afbeelding ]

Een erg leuk paard! Goed te zien dat hij echt een jasje heeft uitgedaan van alle avonturen.
Dit is bij de aankoop van een import paard ook mijn grootste bezwaar; wat hebben ze allemaal al meegemaakt en doorstaan?
Als je zeker weet dat alles correct gaat kan het wel, maar ook in het Oostblok zijn ze niet allemaal even zachtzinnig.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-26 10:56

Sanano schreef:
Je hebt ook wel goede friezen hoor, maar daar betaal je dan ook naar. Veel leed kun je je besparen door het keuren van het paard welk ras ook.

Ik heb wel een goed budget.
Friezen zijn echter niet heel rijtypisch, en een gezonde vinden is echt een hogere kunst.

Het zijn geen paarden met vlakke gangen... een PRE is al een stuk vlakker/ zachter/ comfortabeler.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 10:59

Een leuke kleine (of dus eigenlijk meer oorspronkelijke) lusitano zou zeker ook kunnen passen. In Portugal past de cultuur van het fokken (grote groepen, lang bij de moeder) ook zeker bij je wensenlijstje.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 14:30

ik had in mijn hoofd toch een aantal paarden in mijn hoofd dat ik denk daar is toch niets mis mee
zelf had ik een
konings pony,
een highland pony
nrps x haflinger
en een onbekende kruising zo uit de stal van een pony melkerij....best buy ever, het once in a liftime paard!

en allen werden ze gezond oud! waar ze allen de leeftijd van 25 jr actief hebben overschreden!
als je toch al paarden hebt ...koop een veulen of ga langs een paarden markt.

bedenk wat je doel is met het dier...eerlijk gezegd heb je dit topic niet nodig toch!

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 16:37

Vrienden van mij fokken kleinschalig met IJslanders. Ze fokken niet voor wedstrijden of shows maar gewoon fijne gebruikspaardjes. Een gedeelte van het jaar loopt een van hun hengsten tussen de merries. De merries lopen het hele jaar op een erg groot glooiend perceel. Daar worden ook de veulens geboren en ze groeien in de kudde op. De hengstjes gaan naar een aparte hengsten kudde maar de merrieveulens blijven in de merrie kudde tot ze een jaar of 3/4/5 zijn. Ze gaan daarna op transport naar Duitsland om beleerd te worden. Mocht je interesse hebben dan kan ik je wel met ze in contact brengen.

Fenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 18:40

Ik heb een Konik van 1.32.
Ze heeft heerlijke vlakke gangen en kan ook tölten. Kan ook een sprongetje maken.
Ik ben er heel erg tevreden mee!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 20:01

Welsh cob?

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 23:17

Ik Zocht ook ongeveer zoiets en ik ben uiteindelijk (vrij bewust) thuis gekomen met een connemara.

Looplustig, maar wel nuchter. Ponymaat, stevig genoeg voor een volwassen, maar niet te breed. Vaak stevig en degelijk gebouwd.

De mijne is nog heel jong, die wordt dit jaar 4. Dus ze vind nog wel genoeg spannend, maar ze leert snel, dus dat komt helemaal goed!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 10:51

Maaike_Indy schreef:
Vrienden van mij fokken kleinschalig met IJslanders. Ze fokken niet voor wedstrijden of shows maar gewoon fijne gebruikspaardjes. Een gedeelte van het jaar loopt een van hun hengsten tussen de merries. De merries lopen het hele jaar op een erg groot glooiend perceel. Daar worden ook de veulens geboren en ze groeien in de kudde op. De hengstjes gaan naar een aparte hengsten kudde maar de merrieveulens blijven in de merrie kudde tot ze een jaar of 3/4/5 zijn. Ze gaan daarna op transport naar Duitsland om beleerd te worden. Mocht je interesse hebben dan kan ik je wel met ze in contact brengen.

Ik vind het altijd fijn meer te weten!
Hebben ze ook iets van social media waar je hun paarden een beetje terug kunt zien?