Keuzestress dekhengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 19:58

Gelders is een vergaarbak tegenwoordig bij het KWPN.

Anyway, kijk eens naar feno en genotype. Gelijke genen matchen.
Het is niet zo dat als er een hengst op komt met de eigenschappen die je graag verbeterd wilt hebben dat de nakomeling dan automatisch de helft van beide krijgt.

Wellicht is het zelfs beter een veulen te kopen dan te fokken als je eigenlijk iets totaal anders wilt.

Fokkerij en Afstamming for DUMMIES • Bokt.nl https://share.google/YOKYEH9xnMJKPWFSK
Lees hier eens de post van Bucephalus, die legt het goed uit.

Autumnn

Re: Keuzestress dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 20:15

Heb je al eens bij HS Meijer gekeken? Er is sws een topic actief over Mac jonnas. Die volgens mij leuke allround nakomelingen geeft! https://hs-meijer.app/1971758?v=0

hojorie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-26 20:16

Elisa2 schreef:

Het is niet zo dat als er een hengst op komt met de eigenschappen die je graag verbeterd wilt hebben dat de nakomeling dan automatisch de helft van beide krijgt.

Wellicht is het zelfs beter een veulen te kopen dan te fokken als je eigenlijk iets totaal anders wilt.

Oké, daar was ik nog niet van op de hoogte.

Ik ben blij met de merrie zoals ze is :). Als ik een veulen wil fokken wil ik wel graag een poging doen tot een correct paard fokken en een doordachte keuze maken. En als het vervolgens alsnog 80/90% van de merrie is, is dat uiteraard prima.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 20:37

Autumnn schreef:
Heb je al eens bij HS Meijer gekeken? Er is sws een topic actief over Mac jonnas. Die volgens mij leuke allround nakomelingen geeft! https://hs-meijer.app/1971758?v=0

Mcjonnas geeft niet altijd hele brave...

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 20:44

Autumnn schreef:

Ik ken een aantal nakomelingen hiervan. Wel braaf maar hele basic paarden.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 22:28

hojorie schreef:
Elisa2 schreef:

Ik ben blij met de merrie zoals ze is :). Als ik een veulen wil fokken wil ik wel graag een poging doen tot een correct paard fokken en een doordachte keuze maken. En als het vervolgens alsnog 80/90% van de merrie is, is dat uiteraard prima.

Er zijn nog steeds Gelderse hengsten die goed in het type staan en passend kunnen zijn .
Maar er zijn er ook diverse met best een scheut dressuur bloed of wat veel tuigpaard in de lijn .

Heb zelf een Gelderse merrie , maar zou momenteel niet weten welke Gelderse hengst ik zou kiezen, om vrij te blijven van bepaald bloed of geen lijn teelt te krijgen .
Neig naar Duitse hengsten zelfs .
Misschien kun jij het daar ook in zoeken .

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 22:33

corinadrenth schreef:
Autumnn schreef:

Mcjonnas geeft niet altijd hele brave...

Nope…

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 23:53

hojorie schreef:
Bedankt! Hoe zou Gelders bijvoorbeeld aansluiten?

Gelders is tegenwoordig een breed begrip.

Gelders met veel tuigerbloed zou ik iig van afblijven, gaat deze merrie niet verbeteren qua bouw en die zijn meestal ook vrij scherp maar op een andere manier dan PRE (best brutaal, wel ijverig) wat niet zo goed combineert.

Denk dat er verder niet veel kruisingen Pre x klassiek Gelders paard zijn?

Mcjonnas is een ruin met ballen imo :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:46

hojorie schreef:
Elisa2 schreef:

Dat doe je goed :) , de meeste kans om te krijgen wat je wilt qua verbeteringen heb je dus als je aansluit bij het genotype van het paard. De aansluiting op het Iberische bloed.
Bij "willekeurige" kruisingen wordt het net russische roulette zeg maar wat er uit kan komen, kun je dan geluk of pech mee hebben. Aangezien karakter heel belangrijk is zou ik die gok niet nemen. Maar dat is mijn mening. :)

Ken je deze site al? Iberische hengsten collectie, staan er ook vast wel een paar bij die je merrie zouden kunnen verbeteren op de gewenste punten. https://iberianstallioncollection.com/p ... -espanola/

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:56

Wellicht past Goedhart bk? Ik ben er erg gecharmeerd van. Mooi oud bloed