Cremello hengsten voor verdunde merries

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 10:15

Kabayo schreef:
Was je voor 2026 niet op zoek naar een bonte hengst? Zie nu toevallig dat dat topic ook van jou is haha

Gezien de bokt activiteit van ts is het maar de vraag of het hele verhaal klopt ;)

Ik geloof niet zo in kleurtjesfokkers die toevallig geen foto's van hun merries hebben en niet alle cremello hengsten in de EU kennen, daar zijn niet zo superveel van :P

Maar als je echt zoekt zou je nog bij de Poolse hengsten kunnen kijken, zoltar of zijn zoon diamond dealer. Zijn gewoon 100% rijpaard gefokte hengsten die qua kwaliteit imo stuk meer kunnen bijdragen dan de meeste cremello hengsten in Nederland.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 12:09

Fly_high schreef:
Kabayo schreef:
Was je voor 2026 niet op zoek naar een bonte hengst? Zie nu toevallig dat dat topic ook van jou is haha

Gezien de bokt activiteit van ts is het maar de vraag of het hele verhaal klopt ;)

Ik geloof niet zo in kleurtjesfokkers die toevallig geen foto's van hun merries hebben en niet alle cremello hengsten in de EU kennen, daar zijn niet zo superveel van :P

Maar als je echt zoekt zou je nog bij de Poolse hengsten kunnen kijken, zoltar of zijn zoon diamond dealer. Zijn gewoon 100% rijpaard gefokte hengsten die qua kwaliteit imo stuk meer kunnen bijdragen dan de meeste cremello hengsten in Nederland.

Dit is haar merrie: https://angloeuropeanstudbook.nl/databa ... -anserland

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 12:27

janderegelaa schreef:
GabberGill schreef:
Ik ben vooral benieuwd of een fokker wilt onderbouwen.

Ik weet dat White dream GF juist aangeboden wordt voor de 3 k's
Kleur
Kwaliteit
Karakter

Ik kan me bijna niet voorstellen dat deze dame het niet doet zonder een bewuste reden her niet te doen. Ik ken haar niet anders dan heel ruim- en meedenkend en vooral openstaan voor verbetering.

Dat je niet alleen voor kleur moet gaan snap ik ergens wel, maar wat ik lees doe je dat ook zeker niet.

Ik heb geen foto van de merrie gezien dus ik denk van wel.

Dat is zeker waar daarom ben ik ook benieuwd. Ik heb haar alleen als positief ervaren en niet met de mindset dat ze het niet zou doen om eventuele concurrentie te voorkomen. Ik weet dat ze altijd heel trots is op de nakomelingen die voortkomen uit deze hengst. Er moet iets anders zijn

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 12:44

janderegelaa schreef:
Fly_high schreef:

Dit is haar merrie: https://angloeuropeanstudbook.nl/databa ... -anserland

Ook in dit geval komt de kleur van de Tsjechen.

Svdsport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-25 00:41

Fly_high schreef:
Kabayo schreef:

Hele verhaal klopt
Ik heb zelf meerdere merries. Ik ga mezelf niet blind staren op 1 hengst om de kleur maar ik kijk naar zowel merrie en hengst. Daarom plaats ik ook geen foto van de merrie(s). Deze zijn online goed te vinden maar directe stand fotos niet. Tenslotte zie ik ze zelf elke dag en weet ik waarop ik moet verbeteren.

Svdsport

Re: Cremello hengsten voor verdunde merries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-25 00:42

Ik weet genoeg hengsten :) was alleen benieuwd of er mensen zijn die nog hengsten kunnen toevoegen aan mijn lijstje die ik nog niet ken.

Svdsport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-25 00:49

Fly_high schreef:
Kabayo schreef:

Ik ken deze Poolse hengsten idd. Staan in Frankrijk.
Helaas niet dressuurgefokt en loopt mijn merrie beter dan beide hengsten.
Mocht ik een springmerrie hebben dan stond diamond dealer zeker op mijn lijstje. In de springsport is kleur veel vaker aanwezig en is de keuze niet zo moeilijk gelukkig. Echter in de dressuursport nog niet..

Svdsport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-25 00:52

Kabayo schreef:

Ja, alles uitgepluist maar voor nu helaas geen geschikte match voor deze merrie. Echter heb ik voor mijn andere merrie wel een kanshebber gevonden maar ik wacht de aankomende hengstenkeuringen nog even af!

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 08:05

Afbeelding

Afbeelding

Wat is nou het verhaal

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 22:11

Mambo van de Meltihoeve misschien wat je zoekt?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 22:35

suffie schreef:

Die is toch champagne en een halve quarter

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 06:55

janderegelaa schreef:
suffie schreef:

Die is toch champagne en een halve quarter

En heterozygoot

Svdsport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-25 09:11

suffie schreef:

Een leuke ja! Als ik dan toch voor champagne zou gaan zou het de hengst Shinegro worden. Heeft een iets interessantere lijn ook.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 10:00

Zij heeft nu ook El Perrier gekocht, een homozygote champagne. Maar wel met extra gangen, dus misschien niet wat je zoekt. En dan bedoel ik degene van de Meltihoeve

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 10:08

Furst schreef:
Zij heeft nu ook El Perrier gekocht, een homozygote champagne. Maar wel met extra gangen, dus misschien niet wat je zoekt. En dan bedoel ik degene van de Meltihoeve

Aangezien TS een paard van minimaal 160, het liefste groter , zoekt zal deze ook niet in aanmerking komen.
Want dan zou ik eerder Esperidion Doux Lorenzo opperen, die is toch meer sport gefokt. Maar ook deze is een pony. Die zal volgend jaar via Ki aangeboden worden vanuit Duitsland
Afbeelding
Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 10:13

Furst schreef:

Gangenpaard kruisingen gaan de gangen van de merrie van TS echt niet verbeteren.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 10:34

Oh ja dat is ook waar San, haha.

Ja aan die hengst die jij kende moest ik ook denken, Kabayo. Maar dan zal de lengte inderdaad wel tegenvallen.

Ben benieuwd wie het zal worden.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 11:38

Ohja ik moest ineens aan deze denken
Wat vind je van Goedhart? Ik vind hem persoonlijk een stuk mooier dan Odin of Edmundo, vooral als ik kijk naar de hals
https://www.marcelvanbruggen.nl/hengste ... oedhart-bk
Afbeelding

Edit
En als je bont ook leuk vind, er is nog diepvries van A Qt Guy , 71% Arabisch volbloed
Afbeelding
Afbeelding

Svdsport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-25 13:39

Kabayo schreef:
Ohja ik moest ineens aan deze denken
Wat vind je van Goedhart? Ik vind hem persoonlijk een stuk mooier dan Odin of Edmundo, vooral als ik kijk naar de hals
https://www.marcelvanbruggen.nl/hengste ... oedhart-bk
[ Afbeelding ]

Edit
En als je bont ook leuk vind, er is nog diepvries van A Qt Guy , 71% Arabisch volbloed
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Nou wat een toeval! Ik zat toevallig te kijken naar goedhart. Mooie hengst en evt inderdaad wat voor 1 van mijn merries! Ik weet niet wat zijn nakomelingen over het algemeen doen?

Svdsport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-25 13:46

Ik hoop zelf dat er aankomend jaar nog wat kleurtjes op de keuring verschijnen. Even de nrps hengstenkeuring in de gaten houden denk ik..

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 19:24

Hier een stille meelezer.

Ik heb me ook verdiept in dubbel verdunde hengsten. Ik heb 2x Krem's Blue Miracle gebruikt op mijn vosmerrie. 2x prachtige veulens uit gekregen.
Vorig jaar bezig geweest met Shinegro, maar dat was toen nog niet mogelijk om het sperma naar Nederland te krijgen.
Zou hem heel graag gebruiken, maar mijn valk heeft als vader Cream On Top en voor de cremello is het haar opa.

Op mijn valk merrie liep ik inderdaad ook stuk op dubbel verdunde hengsten in paardenmaat. Of het mag niet, of het kostenplaatje wordt gewoon veel te hoog.
Ik heb haar 2x gedekt met Fizz Silver Fame. 1x een valk die is nu met 3 jaar 1.60 en 1x een cremello die is nu 2.5 jaar en ook 1.60, hoop dat ze nog iets doorgroeit.
Komend voorjaar zou ik haar graag dekken, maar hoeft voor mij geen dubbel verdunde hengst te zijn, dus de keuze is veel ruimer.

Svdsport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-25 09:57

vicky schreef:
Hier een stille meelezer.

Ik heb me ook verdiept in dubbel verdunde hengsten. Ik heb 2x Krem's Blue Miracle gebruikt op mijn vosmerrie. 2x prachtige veulens uit gekregen.
Vorig jaar bezig geweest met Shinegro, maar dat was toen nog niet mogelijk om het sperma naar Nederland te krijgen.
Zou hem heel graag gebruiken, maar mijn valk heeft als vader Cream On Top en voor de cremello is het haar opa.

Op mijn valk merrie liep ik inderdaad ook stuk op dubbel verdunde hengsten in paardenmaat. Of het mag niet, of het kostenplaatje wordt gewoon veel te hoog.
Ik heb haar 2x gedekt met Fizz Silver Fame. 1x een valk die is nu met 3 jaar 1.60 en 1x een cremello die is nu 2.5 jaar en ook 1.60, hoop dat ze nog iets doorgroeit.
Komend voorjaar zou ik haar graag dekken, maar hoeft voor mij geen dubbel verdunde hengst te zijn, dus de keuze is veel ruimer.

Shinegro is inderdaad leuk. Jammer dat je een beetje vast loopt op de afstamming.
Zoek je voor aankomend jaar een spring gefokte of een dressuur gefokte?

Ik heb inmiddels voor mijn 2 cremello merries de keuze gemaakt

Nu heb ik nog 2 palomino's waarvoor ik zoekende ben.

Voor 1 van de merries ben ik opzoek naar een dubbel verdunde grote E maat of een klein paard. Ik wil hierbij niet meer dekken met fizz silver fame.
Deze keer op zoek naar een goed dressuur presterende pony/paard met body.

Voor mijn andere merrie v.fizz ben ik opzoek naar een dubbel verdunde D of E maat. Merrie heeft zelf 90% arabisch.
Klepholms ikarios misschien een idee??
Wat doen zijn nakomelingen?

Anders ben ik voor deze merrie ook opzoek naar een dubbel verdunde dressuurgefokte D of E hengst met top resultaten in de sport. Enkel opzoek naar hengsten met Body.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 10:15

dubbel verdund x dubbel verdund is ook gewoon minder kans op een goed vruchtje, om geen gezijk te hebben met merriehouders doen hengstenhouders die ook al vaak niet.

Ik heb bv zelf een roan hengst, ik aanvaard geen roan merries van buitenaf voor hem. Zelf wel mijn roan merrie gedekt met het risico dat ze voor 150 dagen verwerpt. Ga je merries van buitenaf aannemen die dan verwerpen zit je volgend jaar in mijn geval met een plek minder en dus minder inkomsten. Weet niet hoe het zit met rietjes etc maar denk dat een hengstenhouder ook gewoon meer kosten heeft en dus minder kans op inkomens. Want een hengst kan ook maar x aantal keer springen per week.

Svdsport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-25 10:40

Luna2006 schreef:
dubbel verdund x dubbel verdund is ook gewoon minder kans op een goed vruchtje, om geen gezijk te hebben met merriehouders doen hengstenhouders die ook al vaak niet.

Ik heb bv zelf een roan hengst, ik aanvaard geen roan merries van buitenaf voor hem. Zelf wel mijn roan merrie gedekt met het risico dat ze voor 150 dagen verwerpt. Ga je merries van buitenaf aannemen die dan verwerpen zit je volgend jaar in mijn geval met een plek minder en dus minder inkomsten. Weet niet hoe het zit met rietjes etc maar denk dat een hengstenhouder ook gewoon meer kosten heeft en dus minder kans op inkomens. Want een hengst kan ook maar x aantal keer springen per week.

Dubbel creme x Dubbel creme geeft geen gezondheidsproblemen voor een veulen voor zover ik weet. Het geeft gewoon een dubbel creme veulen. Volgens mij verwart je dit met Lethal White. Even een ander voorbeeldje. W20 x W20 kan inderdaad gezondheidsproblemen geven. Dit doet dubbel verdund niet.

BreeWelshies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 10:53

Svdsport schreef:
Luna2006 schreef:

Dubbel creme x Dubbel creme geeft geen gezondheidsproblemen voor een veulen voor zover ik weet. Het geeft gewoon een dubbel creme veulen. Volgens mij verwart je dit met Lethal White. Even een ander voorbeeldje. W20 x W20 kan inderdaad gezondheidsproblemen geven. Dit doet dubbel verdund niet.

Wat voor gezondsheidsproblemen zou homozygoot W20 dan geven? Voor zover ik weet is er in paarden nog geen documentatie van problemen door W20.