[VOLG] 5 wondertjes verwacht in 2026 - IJslanders, Quarter en champies

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rauka

Re: [VOLG] 5 wondertjes verwacht in 2026 - IJslanders, Quarter en champies

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:30

Spannend! Hoe waak je? Met cameras? Hoe vaak zet je de wekker?

Lyona
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:03

Rauka schreef:

Met camera inderdaad. Ik zet geen wekkers maar blijf gewoon wakker. Met wekkers bijvoorbeeld elk uur of half uur doe ik alleen om het rimte van de merrie te leren kennen, als het spannend wordt is het gewoon wakker blijven en door bikkelen :P In 10 minuten kan het gebeurd zijn of mis zijn gegaan, gewoon te belangrijk om niet te missen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:33

Kina is 75% merens. Mijn kennis fokt merens, en zover ik weet bevallen die buiten en gaat het vrijwel altijd goed. Ze is er meer niet als wel bij want merens staan nog dicht bij de natuur en kunnen het prima zelf.
Ik begrijp je zorg maar dit weet ik van mijn kennis rondom de merens. En natuurlijk wil je er graag bij zijn want is een maiden.
In Frankrijk in de Pereneen is de mens er nooit bij. Ze bevallen gemakkelijk en allemaal buiten in de natuur.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op Gisteren, 15:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:42

Lyona schreef:
Rauka schreef:

Met camera inderdaad. Ik zet geen wekkers maar blijf gewoon wakker. Met wekkers bijvoorbeeld elk uur of half uur doe ik alleen om het rimte van de merrie te leren kennen, als het spannend wordt is het gewoon wakker blijven en door bikkelen :P In 10 minuten kan het gebeurd zijn of mis zijn gegaan, gewoon te belangrijk om niet te missen.

Wow :wow: en dan 6 merries! Slaap je overdag? Of gewoon wekenlang helemaal niet?

Lyona
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:22

Pien, dat is precies de reden dat ik wel waak, vrijwel altijd gaat het goed, lang niet altijd. 90% van de bevallingen gaat gewoon goed en soepel. Maar dan heb je die 10% waar het wel fout gaat, en zonder hulp kan het heel erg fout gaan. Dit is niet anders bij Merens of wel ras dan ook, de complicaties kunnen altijd voorkomen bij alle merries.
Er zijn fokkers die inderdaad op de natuur vertrouwen. Het enige nadeel is dat de natuur keihard is en ik wil niet mijn merries het risico laten lopen op vreselijke gevolgen, dood veulen of zelfs dode merrie, hoe zeldzaam het ook is.
Kina komt van een fokkerij in de pyreneeen, daar gaat het inderdaad in 90% van de gevallen prima, zij zijn er ook zelden bij, in de 10% dat het fout gaat vinden ze de ochtend erna een dood veulen of dode merrie, dat is het risico wat erbij hoort. Ik kies daar niet voor en zet alles op alles er bij te zijn voor het geval dat.

En zelfs als de bevalling perfect gaat kan bijvoorbeeld het vlies niet breken en het veulen stikken, of de nageboorte is niet compleet, of het veulen heeft moeite met drinken en wordt zwak, of.... (ga zo maar door).
Daarom waak ik liever misschien onnodig lang/vroeg dan dat ik het toch mis. In princiepe help ik niet als het niet nodig is, maar wil wel kunnen ingrijpen als het wel moet. Vorig jaar bijvoorbeeld hadden 4 vd 5 veulens/merries hulp nodig en was het niet goed gegaan zonder. Waaronder een Lusitano en IJslander, ook rassen die heel dicht bij de natuur staan. (vlies wat niet brak bij Lusi, voetjes verkeerd bij IJs, klem tegen wand bij Quarter en te zwakke weeen/te groot veulen bij andere quarter)
Sorry voor de uitgebreide reactie maar vind het zo belangrijk (ook voor andere meelezers) dat er juist wel gewaakt wordt en zo goed mogelijk voorbereid, hier op bokt zie je ook elk jaar het bewijs van alle pech gevallen die zelfs met hulp niet altijd te voorkomen zijn, laat staan zonder.

Rauka, we waken met zn tweeen, als er een veulen aan komt dan is het even door op weinig slaap ja :) Nu bijvoorbeeld ben ik vanaf schemering (dan gaan ze naar binnen) tot 13h aan het kijken, dan van 13-16h even slapen en vanaf 16h weer kijken tot ze ochtend-eten krijgen, daarna weer even kort slapen. Zo is het wel te doen. Na een week zo door wordt het wel pittig hoor :P Maar hoort erbij. Gelukkig zijn de merries dit jaar wel lekker gespreid qua datums.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:56

Ik denk dat je het zo wel perfect uit legt hoe belangrijk het is.
De kans is verder ook best groot dat grote fokkers die ze in de wei laten en niet waken, het ook niet zo naar buiten brengen hoe vaak het fout gaat werkelijk, plus zulke fokkers zijn toch ook anders, voor hun zijn de dieren toch ook een bedrijf en ook al hebben ze het beste voort, ze hebben gewoon een andere band met de dieren als de wat kleinschaligere fokkers.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:16

Merens deel zal wel goed gaan, maar die 25% fries? Dat ras staat bekend om ellende bij veulenen. Dus inderdaad er bij zijn als maar even mogelijk. Zelfde is van toepassing bij alle andere dieren waarbij je kan helpen en die dragend zijn. Meestal kan je leunend op het hek genieten, soms niet en daarom ben je er als eigenaar liefst bij.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:28

Groot gelijk dat je waakt Lyona!

2 jaar geleden mijn verzorgpaard, 100% Merens en geen maiden. Kwam in de problemen door een extreem groot veulen in stuitligging. Veulen konden ze nog net reanimeren. Als de eigenaresse niet had gewaakt, waren ze beiden dood geweest...

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:30

Oh staat de Fries bekend om problemen bij bevallingen? Das nieuw voor mij. Mijn Fries heeft al 5 goede snelle bevallingen achter de rug. Die is altijd zo snel :=

Ik zal nog even gokken voor Tara. Uier van Kina is echt al serieus! Spannend!

Tara
10 april - zilverappel bont - merrie

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:48

Stille-meelezer-van-in-het-begin meldt zich, nu de bevallingen naderen. Ik ben zó benieuwd ! Als ik had gekund, dan had ik de veulens van Kina en Fenja al bij je eerste post gereserveerd. :D De combi met Perry lijkt mij echt zo wauw. (En dan heb ik het niet over de kleur, maar de paarden op zich.)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:04

Ik begrijp het Lyona. Succes met alle bevallingen.