troi schreef:Interessante discussie dit!
Punt dat braafheid erin getraind kan worden is volkomen terecht maar ik denk dat bij een amateur/ familie paard braafheid ook juist betekent dat die vergevingsgezind is. Dus dat de minder handige en minder consequente gezinsleden er ook goed mee uit de voeten kunnen en dat het paard dan niet gebruik maakt van die mindere skillset van die personen. Daar gaat het nogal eens mis.
Zie je ook hier op bokt. Eigenaar (nogal eens vers van de manege) heeft flinke problemen, paard gaat een maand naar trainer en is daar voorbeeldig, eigenaar blij want paard is gefixed, binnen 2 weken na thuiskomst is probleem terug. Paard lijkt braaf maar is het dus niet voor die persoon. En dan krijg je ellende zoals 'mag paard niet voeren want dan wordt hij heet maar hij wordt mager wat moet ik nu'. Heel problematisch!
Mooi gezegd, bij sommigen mensen zijn alle paarden braaf omdat ze kundig en consequent zijn en bij sommige mensen is zo ongeveer alles niet braaf omdat die deze skills missen.
Een leuke discussie zou ook wel kunnen zijn: wat versta je onder een braaf karakter?
Ik denk dat de antwoorden heel divers zullen zijn, beetje wat liespr ook al schrijft.