[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 15:04

butengeweun schreef:
Vraagje voor de degene die wat van toiletteren bij de keuring weten worden lange of korte manen meer gewaardeerd. Of ik even kort moet wieken of dat ze lang kunnen blijven.

Ik trim ze 1,5 a 2 hand breedte, de manen doe ik dan wel in het voorjaar al zodat ze wat 'natuurlijker ' verder uit groeien tot de keuring. Gaat bij mij om de A welshjes

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 15:45

RanjaRietje schreef:
butengeweun schreef:
Vraagje voor de degene die wat van toiletteren bij de keuring weten worden lange of korte manen meer gewaardeerd. Of ik even kort moet wieken of dat ze lang kunnen blijven.

Ik trim ze 1,5 a 2 hand breedte, de manen doe ik dan wel in het voorjaar al zodat ze wat 'natuurlijker ' verder uit groeien tot de keuring. Gaat bij mij om de A welshjes

Dit is het nu, nog even over nadenken kinderen zouden het jammer vinden haar wapperende manen.
Afbeelding

Dan zijn tinkers toch makkelijker schaar staat bijna de doodstraf op als je naar keuringen gaat.

RanjaRietje

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 15:51

Soms zie je ze wel met lange manen, maar ik moet wel zeggen dat ik niet weet of korter wel echt persee moet :) misschien weten anderen het wel, mooi verzorgd lang is ook netjes

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 21:07

Ik snap dat je in de wei heel erg mooi vindt met de lange manen. Maar voor een keuring zou ik ze wel netjes maken.

Door de manen te toiletteren wordt het gehele plaatje netter (en vallen foutjes minder op). Maar!! Niet recht afknippen, ook de staart niet! Probeer een zo natuurlijk mogelijk beeld te creëren. Dan liever zo'n uitdunkammetje gebruiken, want een sportcoupe is bij de rassecties niet gewenst.

Afhankelijk van de pony (sterke halslijn of minder sterk) zou ik de lengste bepalen. Heeft je pony een hele sterke hals, dan zou ik de manen eerder wat korter doen. Heeft je pony een minder mooie halslijn, dan kun je dit met iets langere manen wat meer verbloemen.

JaninevvJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 23:58

Vraagje,
Heeft iemand of kent iemand een mooi merrie veulen welsh sectie A wat te koop komt?

Ik zoek een vriendinnetje voor mijn veulen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 00:46

Wat is mooi?

Specifieke kleur of afstamming?

JaninevvJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 12:24

Kleur : bruin,vos,zwart (liever geen schimmel)
Verdunning kan en mag. Liever geen blauwe ogen.
Veel wit mag ook, brede bles witte benen.

En dan afstamming en beweging idd.
Eentje wat op papier ook duidelijk predicaten heeft gehaald aan moeder/vaders kant.

Wat leuk is voor de fokkerij, en karakter is ook belangrijk vind ik.

Gewoon een leuk correct veulentje.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 20:37

Helaas de onze is half papier het merrietje. Hengstje wel
Vol papier.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 20:29

rowindie schreef:
Als ze er goed bij staat zou ik dr gewoon een keer meenemen voor de ervaring! Ik hoop mijn 1 jarige en 2 jarige ergens dit jaar ook mee te nemen. Maar dan moeten we eerst even oefenen met trailer laden en de 2 jarige mag nog wel wat meer body krijgen haha.

Ik ben waarschijnlijk een uitzondering op de regel, maar ik show nooit een jaarling of tweejarige. Vaak is het niet van toegevoegde waarde en kun je, als je het dier waardig wil doen, niet op tegen de anderen. Of je moet het voor de predicaatpunten willen doen ;)

Laat je pony lekker pony, pak ze op voor het keuringsseizoen en dan is het vroeg genoeg (mijn mening).

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 09:50

bedankt alvast voor de manen, dan alleen nog een vraagje voor de vetlokjes die eraan houden of de benen mooi slank maken door ze te verwijderen.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 09:59

Nee bij de A zeker niet!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 10:01

RanjaRietje schreef:
Nee bij de A zeker niet!

eraan of eraf? als ze eraan mogen blijven is dat wel zo makkelijk 1 onderdeel minder te knippen :Y)

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 10:46

Ohja, niet knippen alles eraan houden :o

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 19:28

Niets knippen. Geen maantop, geen 3e oor, geen manen en geen sokken. Staart ook niet kort en recht maar liefst zo natuurlijk mogelijk op lengte.

Manen op 1.5 handlengte trekken en iets uitdunnen. Qua vorm met de hals mee. En dan een vlechtje erin.

Anders kun je ook even kijken op de site van Vivian Hesen. Daar zie je veel fotomateriaal van keuringen en Welsh shows.

En het Welsh Stamboek heeft buddys die je wegwijs kunnen maken. In elke afdeling, daar zou ik zeker gebruik van maken.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 20:31

Ik kan de hengstenhouder waarvan de hengst is door wie ze gedekt is altijd appen zij leent ook halster ect voor de keuring.

Maar voor dit soort kleine vragen dacht ik stel ze even aan jullie. Jullie doen veel keuringen en ga er voor deze eerste keer gewoon lekker blanco in. Ik zorg dat ze schoon is, netjes kan staan en meelopen in alle gangen. En dan zien we wel waar het schip strand.

Manen uitdunnen ga ik niet doen dan blijft er niets over. Kan gelukkig redelijk met de schaar overweg om de punten iets in te korten dat ze nog natuurlijk lijken.

Afbeelding

JaninevvJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 20:36

met zo’n speciaal mesje snijden?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 20:43

Janinevv schreef:
met zo’n speciaal mesje snijden?

Denk dat dat het word oefen wel even op de tinker een stukje wat toch niet zichtbaar is die heeft zoveel haar :Y) gewoon laag naar de andere kant oefenen en de mooi laag er weer over

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 11:05

Afbeelding

Of nog wat korter, en ik weet is nog niet helemaal recht moet nog met het mesje de puntjes doen. oei ging met toch wel even aan het hart de schaar erin zetten.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 12:09

butengeweun schreef:
[ Afbeelding ]

Of nog wat korter, en ik weet is nog niet helemaal recht moet nog met het mesje de puntjes doen. oei ging met toch wel even aan het hart de schaar erin zetten.

Manen moeten eigenlijk aan de andere kant. Even paar dagen vlechten in en na het wassen met een hoody goed doen. Eventueel op de dag zelf extra olie erin om het glad te houden.

Het zou nog iets korter mogen, maar ik doe het zelf altijd in fases zodat ik weet dat het goed valt. En nu met manen naar de andere kant ook even aankijken of het dan al niet kort genoeg is.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 12:59

Ahh, dus ook nog voorkeur voor de kant. Had op de foto site gekeken en daar zag ik beiden. Hoody voor haar heb ik niet even kijken of ik die ergens goedkoop op de kop kan tikken.

keresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 13:12

Naar welke keuring wil je toe

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 13:28

Heezwijk dhinther, die is het dichtstbij met 1,5 uur rijden :Y) maar week ervoor ben ik met de tinker in heinekenzand daar loop ik ook even langs de welshjes nog wat laatste tips opdoen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 15:23

Moeten de manen bij de welshjes naar rechts hangen?

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 17:55

Deze leek leest nog even mee. Ik wil ook naar de keuring met mijn twenter. Waarom? Omdat ik geen flauw idee heb hoe en wat. Kan ik ergens vinden wat ze precies moeten kunnen? Een rondje draven? En op een perfecte manier opstellen? En wat is dan die perfecte manier?

Ik woon net onder Rotterdam, zowel Heeswijk-dinter als Heteren is ongeveer een uur rijden. Val ik onder een bepaald district? Of kan ik kijken welke mij het best uitkomt?

keresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 18:29

@ladygirco
Je valt onder afd midden .
Je mag naar iedere keuring toe in het land maar niet eerst in noord en later in zuid dat mag niet.

@butengeweun
Op een schaar aan manen staart en anders is bij de welshpony niet gewoon .
Je kan wel met een speciale mesje het snijden .
Manen aan de rechterkant