2 Arabische veulentjes verwacht 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Set_Elkol

Re: 2 Arabische veulentjes verwacht 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 12:35

Oh wauw de merrie is een echte knaptoet zeg!

En gefeliciteerd met de 2e!

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-25 21:25

Zo eindelijk tijd voor een verslagje, gisteravond op de bank in slaap gestort en werd om 2.15 uur weer wakker, dus maar snel naar bed gegaan _O- Toch best intensief 2 veulens zo dicht op elkaar, maar fijn dat het nu ook in 1x achter de rug is.

Waar Rakizah haar bevalling heel relaxt en vlot ging en ook de nageboorte er binnen 1,5 uur netjes af was (vorig jaar moeten pellen), ging het bij Mishrikah een stuk minder makkelijk. Positief punt, waar het drinken bij Rakizah en Fayza een drama was, snapte de kleine man het vrijwel meteen.

Maar goed, qua bevalling.
Toen ze na een paar keer liggen en staan weer ging liggen wilde ze eigenlijk meteen gaan persen, maar ik zag nog geen pootjes. Even gevoeld en het veulen bleek nog op zijn rug te liggen. Mishrikah weer omhoog gejaagd en gelukkig draaide het daardoor uiteindelijk vanzelf. Toen ze nogmaals ging liggen en begon te persen was het weer een flink zware bevalling, zoals eigenlijk altijd bij haar, dus flink meegeholpen. Toen hij er uiteindelijk was was Mishrikah ook aardig moe.
Daarna kwam helaas de nageboorte er weer niet vanzelf af (is eigenlijk altijd bij haar), dus oxytocine gespoten. Uiteindelijk kwam hij er een uur later af. Maar ze bleef heel kramperig en koliekerig, dus uiteindelijk toch even met de DA overlegt. Volgens hem kon het niet meer van de oxytocine komen (volgens mijn andere DA gister wel), dus advies nog een uurtje aankijken en anders bellen. Maar het was echt een naar gezicht, ze ging helemaal plat en kreunen, proberen te rollen etc. En als het dan zo lang duurt, begin je je bijna af te vragen of er niet iets ergers aan de hand is.
Gelukkig was het zo'n 50 minuten later ineens spontaan over. Inmiddels had het veulen netjes gedronken en gepoept, dus zaten er toch nog 2 uurtjes slaap in :D

Uiteraard heb ik ook al wat foto's gemaakt gisteren. Hij is chiquer dan ik verwacht had moet ik zeggen.
Zijn naam is AZ Munir.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nog 2 van mijn knappe meisje, Fayza <3

Afbeelding

Afbeelding

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-25 21:33

Ik zag nog een paar vragen.

LaDonna, hij is heel donker vos en wordt inderdaad schimmel. Een klein kolletje en 2 witte sokjes achter.

Flint09, de dekgelden van de Arabische hengsten liegen er inderdaad niet om, tot in het idiote aan toe. Vorig jaar had ik een veulen van de Wereldkampioen (Zuiver Egyptisch, er is ook een purebred WK), die is echt onbetaalbaar inmiddels. Ik had heel veel geluk dat ik de dekking in een deal heb kunnen kopen, anders had ik nooit met hem kunnen dekken. En dan nog was het meer dan de duurste rijpaard hengsten bijna zijn denk ik.
En dan te bedenken dat de (meeste) hengstjes aan de straatstenen niet kwijt te raken zijn, of voor bijna niks.

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 21:37

Ze zijn allebei erg goed gelukt :))
Leuke naam, Munir!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 21:57

Och jeetje wat een stress zo'n bevalling. Wel goed dat je zelf zoveel kan en weet. Lijkt me heel spannend. Het is een heel knap veulen vind ik, super lief snoetje ook!

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 22:11

Wat een mooie veulens! Wat een rijkdom! Lijkt ie op haar veulen van vorig jaar?

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-25 21:39

pleiada schreef:
Och jeetje wat een stress zo'n bevalling. Wel goed dat je zelf zoveel kan en weet. Lijkt me heel spannend. Het is een heel knap veulen vind ik, super lief snoetje ook!

Ik vind ook elke bevalling weer spannend, ondanks de ervaring die ik er inmiddels mee heb. Er kan zoveel fout gaan, gelukkig kan je veel zelf verhelpen, en anders is de DA altijd beschikbaar. Maar gelukkig is de DA bijna nooit nodig.

Muga schreef:
Wat een mooie veulens! Wat een rijkdom! Lijkt ie op haar veulen van vorig jaar?

Ik vind hem zelf niet op haar vorige veulen lijken. Maar een vriendin van me vond van wel, dus ik ga binnenkort eens foto's naast elkaar leggen. Al heb ik er helaas niet zoveel van haar vorige veulen.

Even een foto update van mijn tweetal, nu 8 en 5 dagen oud.

Fayza

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Munir

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

The difference a year makes :D De grijze is haar halfzus.

Afbeelding

Moeder en dochter <3
Afbeelding

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 22:27

Och wat een rijkdom <3
Heerlijke foto’s! Moet genieten zijn om dat in je achtertuin te hebben staan :):)

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 22:40

Ze zijn prachtig <3

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 23:01

Wat een mooie veulentjes!
Ik heb de vijfde foto van Munir even moeten inzoomen om te snappen hoe hij het linker voorbeentje houdt. Lekker speels in zijn bewegingen! :D

Wat raar eigenlijk dat arabiertjes soms moeilijk verkopen. En dat het dekgeld juist zo duur is.
Is dat omdat de enkeling die ook weer dekhengst wordt juist ook weer veel oplevert terwijl de rest van de hengstveulens eigenlijk overtollig zijn? Dat zijn toch prima toekomstige endurance paarden lijkt mij? Of wat dan ook, ze zijn toch heel leuk en veelzijdig?

Worden de Arabisch volbloeden nog steeds actief ingezet voor rasverbetering eigenlijk (ik bedoel andere rassen impuls geven door meer luxe erin te fokken) of is dat meer iets van vroeger en wordt er nu vooral binnen het stamboek zelf gedekt?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 08:14

Ze zijn allebei heel mooi! Ik heb een halve Egyptische en hij heeft een fantastisch karakter die hij van zijn Egyptische moeder heeft geërfd. Ik ben altijd wel benieuwd of ze allemaal zo'n heerlijk karakter hebben. Mijn andere arabieren (mix van pools en russisch) zijn toch weer anders. Welk van deze twee spreekt je qua uiterlijk en karakter het meest aan? (buiten het feit dat je voorkeur naar een merrie gaat haha).

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 10:45

Prachtige kinderen Roma! <3
Gefeliciteerd!