Een januari veulentje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-25 10:42

Herstel duurt lang ja. Ben nu ruim 3 maanden onder weg en kan nog steeds geen paard aan een halster vasthouden. Goed onthouden marigold, ik ben inderdaad door de vloer van de hooizolder gezakt. -O-

De andere paarden op deze foto is een mengeling van -eh- alles. Burguete paarden (dat vleesras), PREs... vooral veel jaarlingen en twenters. En dan die halve arabier..
Met zijn allen keihard door die wei galoperen :D :D ravotten... stelletje mazzelaars

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-25 20:03

Afbeelding
Afbeelding
Veulenspam! Alweer bijna 5 maanden oud.

Er verschijnen veel witte haartjes..
Afbeelding

wendy2009

Re: Een januari veulentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 16:13

Oh, wat naar dat je nog zoveel last hebt van je ongeluk! Beterschap
Ik kom volgen, ik leer nieuwe dingen hier in dit topic, en de natuur daar is prachtig. <3

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 21:49

Zo, dat wordt al een heel paardje!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 22:39

Wat fijn dat je bij ze bent geweest :)

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 09:29

Hoe gaat het nu TS met de gezondheid? En met de paardjes?

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-26 20:04

Afbeelding
Over 3 dagen is ze 1 jaar oud!
Afbeelding
Samen met haar moeder. Ze is echt gigantisch. En mooi
Afbeelding
Over mama's voeten ben ik niet zo te spreken. Ben duidelijk de laatste die haar bekapt heeft -O-

Afbeelding
Ik blijf denken dat ze een schimmeltje gaat worden

Ikzelf ga nog niet fenomenaal, dus het gaat nog even duren voordat ik aan het bekappen kan. Bleek toch een werveltje gebroken te hebben die nu en voor altijd scheef staat :7

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 21:11

Het veulen is idd schimmel. Heb net je hele topic gelezen, leuk. :)
Mijn handen jeuken bij het zien van die hoeven foto’s. Als ik nou in de buurt woonde, zou ik wel ff komen bekappen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 00:51

Poeh die hoeven.. en de merrie is wel hanteerbaar genoeg om te bekappen toch? Ze lijkt me heel lief zo van de foto en uitstraling te zien.
En als er nu te lang niks gebeurt heb je straks schade aan de voeten en pezen van het paard. Hartstikke zonde.
Lijkt links voor zelfs al een scheur in te zitten..

Is het misschien een idee om iemand die kan bekappen een tijdje bij wijze van werk vakantie bezoek combinatie over te laten komen, die de paarden kan bekappen zolang jij het fysiek nog niet mag doen?

Wat groeit het veulen hard zeg! En dat voor een veulen dat in de winter geboren is, ze lijkt niks tekort te zijn gekomen. Mooi paard wordt het idd!
Dit veulen blijft toch ipv naar de slager zoals de vleespaarden?
Want dan zal ook zij wel moeten leren voetjes geven en braaf zijn bij het bekappen.
Bedoel de slachtpaarden veulens worden niet zo oud dus dat is anders dan een paard dat een hele toekomst voor zich heeft.
Hoewel, de vleespaard merries zullen ook wel niet al te beste voeten hebben.. de merrie veulens zouden dus ook het abc moeten leren. Maar misschien ga ik teveel uit van hoe we hier in NL denken over de basisverzorging van het paard.
Hoe lang laten ze die merries eigenlijk in leven om mee te fokken? Tot ze gust blijven?

Nog steeds te dealen met de gevolgen van het ongeluk, tjonge duurt echt lang zeg! Je geduld wordt op de proef gesteld, sterkte daarmee. Ik hoop dat er dingen te doen zijn die wel lukken en kunnen. Kan je daar wel blijven ook zonder dat werk te doen waarom je er toch was als ik het goed heb? Koeien melken enzo?

En hoe is het met die 2-jarige die je laatst op het oog had om misschien te kopen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 01:20

Zo, veulie is flink gegroeid :wow: En ik ben blij te zien dat je nog/weer tussen de paarden staat.

Is Tximista eigenlijk weer drachtig?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 02:19

Wat een leuk topic, op het lezen van je val met blijvende gevolgen na natuurlijk.

Hoe gaat het nu? Kan je inmiddels weer rijden en je beroep uitoefenen? Is er nog wat gebeurd met de te verbouwen schuur? Wordt het veulen een blijvertje?

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-26 11:35

Heel jammer is dat deze paarden niet van mij zijn en dat ik de eigenaar niet aan zijn verstand kan brengen dat bekappen me belangrijk lijkt. De moeder is mijn rijpaard op mijn werk die ik, toen ik nog werkte, voor het rijden zelf bekapt heb (zie eerdere fotos in dit topic). Stonden ze toen wat lacherig te kijken terwijl ik dat deed maar ik blijf bij mijn principes, stap niet op een paard die niet naar mijn zin bekapt is.

Gaat me aan het hart om het zo te zien, maar helaas buiten mijn macht.

Ze hebben afgelopen jaar niks gedaan met de paarden. Veulen is nog niet eens geregisteerd omdat ze daarvoor gevangen en gechipt moet worden.

Maar weet je, van de andere kant hebben ze een heerlijk vrij leven. 10 hectare gras, bos en rivier, en een stabiele kudde. Denk als we het de paarden zelf zouden vragen, dat ze vinden dat ze een prima leven hebben. Het veulen gaat idd blijven, maar geen idee met wat voor doel. Opeten iig niet.

Die tweejarige op wie ik een beetje verliefd was, is het uiteindelijk niet geworden. Heb 2 anderen gekocht, een inmiddels bijna 2jarige PRE hengst en een bijna 3jarige merrie (PRE x Burguete). De merrie is denk ik drachtig en verwacht dit voorjaar een veulen. Hengst wil ik deze winter gecastreren.

Ik kan nog niet veel doen ivm lichamelijke klachten helaas, daarom heb ik mijn twee jonkies met precisie opgeleid. Leggen hun voet op een krukje, trekken nooit aan het halster.... hahaha. Maar ook leuk om te zien dat ook dat gewoon kan, hoeveel invloed wij als mensen hebben op hun gedrag. Moet ook zeggen dat toen ik ze kocht, dat ik dacht dat het fysiek sneller beter met me zou gaan. Maar het is wat het is en probeer het maar te doen met wat ik heb.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 17:30

Jammer dat je nog steeds zoveel klachten hebt. En een scheve wervel, dat ze de hebben gemist en niet recht hebben kunnen zetten ga je wellicht nog je leven lang last van hebben.

De jaarling is HUGE maar wel heel knap. Jammer van de voeten van de moeder.

Is de schuur al verbouwd naar je droomhuis? Of zijn jullie al begonnen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 19:41

Een beetje met de Spaanse slag dus. Ik kan me voorstellen dat dat soms lastig kan zijn, zelfs al ben je niet van de setjes en laklaarzen en meer van dat soort West-europese onzin :))

Jouw twee jonkies zijn van jou, en die krijgen in elk geval een leven waarin ze een iets of wat andere aanpak kunnen verwachten. Wat zijn je plannen ermee, wil je ze als rijpaard? En heb je er straks dus drie, of is het veulen voor de vorige eigenaar van je merrie? Is er waar jij woont wel een mogelijkheid om te revalideren voor je rug, qua toegang tot peut of paat of medische post-gebrokenrug hulp?

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-26 22:07

Mer1980 schreef:
Jammer dat je nog steeds zoveel klachten hebt. En een scheve wervel, dat ze de hebben gemist en niet recht hebben kunnen zetten ga je wellicht nog je leven lang last van hebben.

De jaarling is HUGE maar wel heel knap. Jammer van de voeten van de moeder.

Is de schuur al verbouwd naar je droomhuis? Of zijn jullie al begonnen?

Huge is mooi gezegd. Ze is inderdaad echt gigantisch. Gaat denk ik een heel mooi paard worden. Ik ken haar vader inmiddels ook wat beter, heel mooi paard en een brave drol die niet echt bewust is van zijn hengst zijn. Tximista is timide.
Veulen heeft een totaal ander karakter. Heel erg aanwezig.

Het schuur verbouw project staat helemaal stil. Wellicht kunnen we dat dit jaar weer oppakken. Schuur loopt niet weg en dak en muren staan niet op instorten. Dus heeft niks.

Koperen Pauline, wat medische zorg betreft is er ruimte voor verbetering. De wachtlijsten zijn lang en alleen het minimale valt onder de zorgverzekering. Zelfs een fysio kan je beter zelf betalen. Ik heb dus enorme zorgkosten op het moment in een poging mezelf wat op te lappen. Dat met een ziektewet uitkering 40% van mijn salaris. Met een máximale duur van 18 maanden. Ik heb echt te doen met mensen die huur moeten betalen en kinderen te eten moeten geven. -O-

Maar ach, ik mag niet klagen. Had net voor het eerst in 10 jaar een contract en krijg überhaupt een uitkering. En heb genoeg spaargeld om op in te teren, om deze tijd door te komen en de zorg die ik nodig heb uit eigen zak te betalen. Voel me bevoorrecht.

Wat betreft mijn jonkies, het veulen gaat van mij zijn. Mijn plan is om veulens te kopen, we paar jaar te laten grazen op het overvloedige land wat ik beschikbaar heb. Als ze oud genoeg zijn inrijden en als ze eenmaal een stabiele basis hebben, te verkopen.

Ben vrij fanatiek met natural horsemanship en dat is volledig onbekend hier. Heb ook een aantal geïnteresseerden die komen om te leren hoe je diervriendelijk paarden op kan leiden. Dat vind ik zelf denk ik het leukste van dit alles. Kijken of ik de wereld voor mens en dier beter kan maken.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 23:08

Die hoeven zien er echt vreselijk uit.

Heb je een foto van je eigen paarden?

Ik heb hier waarschijnlijk een kruising Burguete staan.
Ze komt uit Spanje, ze pas een jaar of 3 of 4 in Nederland (en nu met ons in Frankrijk). En in haar paspoort staat ook helemaal geen naam, alleen een nummer. Ze is ook vrij lang, met korte benen. Een enorme tank is ze. En rond de 1.40m schofthoogte.
Afbeelding
Afbeelding

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 23:14

Wat een nuchtere houding, die je ook hard nodig hebt!
Heel erg leuk om te lezen, je doet wat je kan. Geniet er van en veel succes, leuk om te volgen

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-26 09:54

Rechts mijn Burguetekruising, Urbi, afgelopen herfst. Met links op de foto een echte Burguete.
Afbeelding
Hier links Adi, de tweejarige hengst waarbij het kwartje (balletje?) nog niet gevallen is dat hij hengst is. En rechts Urbi

Afbeelding

Ik zal ze eens meten. Denk dat Urbi ook rond de 1.40 is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 10:44

Leuke smoeltjes zitten er op, wat fijn dat je deze dieren een goed leven kan geven. Fijne omgeving voor een paard om te zijn en een mens die snapt wat een paard nodig heeft. Ze hebben geluk!

Ik hoop echt dat je weer pijnvrij functioneel zal kunnen zijn. Ik snap wel dat mensen al duizenden jaren wat breken en daar weer van herstellen, maar soms zou het fijn zijn als dat op tijd werd gespot en er wat aan werd gedaan. Heb zelf dit probleem gehad maar dat was met een vinger, een ruggewervel is toch wel een ander niveau zeg maar :=

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 13:49

Jeetje 40% is geen vetpot := Ik hoop dat je snel weer opgelapt bent. Leuke paardjes ook!