Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eilinora

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 13:52

Nou,ze zijn niet gedaan.
De dierenarts die voor de koeien kwam kan alleen paarden en pony's op dracht scannen.
Nu moet er iemand anders komen,die niet weet wanneer hij komt,om te scannen op cyclus.

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 13:57

Oh lekker dan :')

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 14:01

Handig :=

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 16:49

Mijn 3 jarige waarover ik eigenlijk twijfel want wil haar verkopen staat echt enorm te pissen die is kneiter hengstig := maar nu vind ik te vroeg wil zelf geen februari veulen.

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 23:20

Ik ga dit jaar ook voor een 2026 veulen!

De planning is om mijn haflingermerrie Catell dekken met de jonge hengst William. Catell is zelf 157cm en wil graag voor wat minder maat gaan en daarbij niet inleveren qua beweging en type. Catell heeft eerder 2 veulens gehad van Liz. Wales, een veulen van Liz. Wesir en een veulen van Amazing-Star bij haar vorige eigenaresse. Ze is vorige week mooi hengstig geweest en wil in de volgende cyclus gaan beginnen.

Catell van t Jansveld
v. Liz. Steuermann
mv. Liz. Newlook

Afbeelding

William
v. Liz. Wales
mv. Liz. Abendstern

Afbeelding

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 16:40

Wanneer je geen idee hebt hoe je 3 jarige zal reageren op het scannen en je kunt niet naar een kliniek met opvoelbox dan maak je er thuis zelf een :')

Niet heel schoon natuurlijk, maar we hebben een melkveehouderij en dit is een looppad van de melkrobot naar een separatie ruimte voor de koeien.
Deze hekken kunnen gewoon los.
Dus we dachten,als we die pony nou eens in dat gangetje zetten en een balk erachter doorsteken.
Vandaag even geoefend en ze deed het super braaf.
Morgenochtend ergens komt de dierenarts scannen.
Afbeelding

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 16:47

Ziet er prima uit, en veiliger dan los op poetsplaats oid.

Ik kijk even wat ik doe. Als jaarling en vorig jaar was ze al super duidelijk hengstig dus misschien aankijken en gewoon wegbrengen wanneer ze hengstig is. Anders in april even een keer scannen als ik het maar niet zie. Eind april op zijn vroegst, en liefst in mei naar de hengst.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 17:06

Tot ze naar voren over je heen schiet. Ik zou voor nog dicht maken en zelf er naast gaan.
Of in de trailer. Zelfde idee

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 17:26

Handig opgelost maar ze staan toch vaak juist in een box vanwege losse achterbenen. Die kunnen er nu nog onder door. Hier nog geen idee hoe de da wil gaan scannen, tinkerdame verwacht ik geen problemen die staat te genieten als je daar wat doet inclusief temperaturen

Leonie, leuke merrie wat een joekel ook.

Eilnora, hopelijk is de andere da geweest maar voor de volgende keer weet je het.

Hier zaterdag laatste keuring en dan wat keuzes gaan maken.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 18:11

Hier doen we gewoon staldeur op kier als ze thuis scannen. Dierenarts staat veilig achter de deur en kont merrie richting de kier zeg maar :')

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 18:38

Strobalen is ook nog een optie als scheiding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 18:41

Oh ja, wordt ook vaak gebruikt ja. :D

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 18:48

Oeh die vind ik ook nog wel wat spannend zo Eilinora, op de trailer is dan misschien wel veiliger, als je die optie hebt?

Merries zijn hier gelukkig heel gemakkelijk, veearts komt op locatie gewoon in de stal scannen of op het gangpad. Nog niet anders meegemaakt.

Mooie en leuke merrie Leonie!

Kabayo, stiekem toch jammer he, nu weet je wel waar ze staat, op naar een nieuwe ronde!

Mijn merrie is inmiddels weer terug, na een week lang intensief gespoeld en gespoten tot er geen troep meer uit de baarmoeder kwam. Ze ovuleerde nu met een follikel van 3,5 cm. Dit heeft ze nog niet eerder gehad/gedaan en is toch wel aan de kleine kant!

Omdat de veearts bij ons om de dag aan huis komt en het toch wel belangrijk is om haar nu elke dag (en misschien wel 2 x per dag) eens goed op te volgen, gaat ze bij de volgende hengstigheid weer naar deze kliniek. Waar ze ook geïnsemineerd wordt.

Hengstenkeuze is gewijzigd t.o.v. afgelopen jaar. Vanuit praktische overwegingen, ze zal later nog eens voorgesteld worden op de keuring voor graadverhoging. Dus de hengst daar op stal mag zijn best gaan doen dit jaar! 100% mijn keuze? Nee, we hebben wel goed gekeken naar verwantschap, drager ja/nee en gezondheid, en exterieur. Voor nu is het vooral, als ze maar drachtig wordt, maakt niet uit van wie... (nou ja, beetje wel natuurlijk :+ :D ).
Artsen op de kliniek waren zeer te spreken over haar, een plaatje en ontzettend lief.
Na een week stilstaan daar, was het longeren, inspannen en op naar menles! lekker weer losgewerkt en wasbeurt na afloop. (erg nodig!)

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 19:36

Leuke merrie Leonie! Heel ander type haflinger als waar ik bekend mee ben haha

Hopelijk gaat het dit jaar wel lukken Retlaw :o

Ben benieuwd hoe t morgen gaat Eilinora! Bij gebrek aan een opvoelbox moet je iets :D

Wij scannen gewoon in de wei. Praam op en dan gaat het prima. Fjord was de eerste keer wel wat gespannen maar ging al snel goed. Maar goed ik heb verder ook geen stallen en de dierenarts vind het prima te doen op deze manier :) Ik word erg ongeduldig merk ik… T kan voor mij niet snel genoeg tijd zijn om te dekken _/-\o_

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 20:54

Hier hebben komen de meeste dierenartsen niet meer aan huis scannen als je geen stand hebt.
Heel onhandig voor ons maar begrijp het wel.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 21:51

Hier komt wel een of 2 hooibalen achter ja.
Voor wellicht ook een idee maar we hadden ook een plaat die ervoor gezet kan worden.

Overigens is ze heel braaf hoor,we weten alleen niet hoe ze zo'n 1ste keer scannen gaat toelaten.
Mijn oude merrie laat het gewoon zo toe.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 12:05

Ik vond het prima bedacht, maar misschien komt dat omdat mijn merrie zo ontzettend makkelijk was altijd. Die stond ook gewoon in stal en hield haar vast.

Nu met de 3 jarige ook maar kijken, maar tot nu toe ook heel erg braaf.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 12:56

Ik heb geluk, alleen maar hele brave merries die alles toestaan <3
Ook Jona (maiden) deed het vorig jaar zo keurig en braaf. Dit jaar ga ik zelf een maiden weer dekken en heb een andere maiden op IJsland (maar daar zal ik niet bij het dekken/scannen zijn).

Anders is in een trailer zetten met strobaaltjes erachter misschien een idee?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 15:12

Ze kunnen allemaal nog zo braaf zijn, het hoeft maar 1 keer te zijn. Ik vind eigenlijk ook dat er niet gescand mag worden als er geen faciliteiten voor zijn (te maken). Levensgevaarlijk los of in de stalopening oid.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 17:58

Nou ze zijn gescand hoor.

Eleri was mega braaf,hebben er nog hooibaaltjes achter gezet en eigenlijk was de veearts heel erg blij met de opstelling.
Alleen kneep ze ontzettend veel waardoor de veearts er niet in kon komen en ze werd er steeds wat nerveuzer van.
We hebben er toen voor gekozen om er geen traumatisch iets van te maken en een klein roesje te geven zodat ze wat ontspant.
En toen ging het ook eigenlijk perfect.
Rechts een ei van 2 cm en links een ei van goed 2.5 cm.
Dus er begon wel wat en haar advies was dus om na het weekend naar de hengst te brengen.
Met het mooie weer wat eraan komt verwachtte ze dat het wel sneller kon doorzetten nu.

Pepper liep iets achter,ene kant geen activiteit maar andere kant een ei van 2 cm.

Kon dus 1 a 2 week verschillen met Eleri

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 01:00

Cioccolato schreef:
Ze kunnen allemaal nog zo braaf zijn, het hoeft maar 1 keer te zijn. Ik vind eigenlijk ook dat er niet gescand mag worden als er geen faciliteiten voor zijn (te maken). Levensgevaarlijk los of in de stalopening oid.

Ik scan altijd los. Sterker nog, ik zet paard vast in de stal en kijk mee met de dierenarts. Hangt wel heel erg er van af hoe je paard is natuurlijk

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 01:24

Het is links of rechtsom gewoon onverantwoord. Hoop echt dat dierenartsen er wat eisen aan gaan hangen :n

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 01:32

Kabayo. Ik doe dat precies zo :)) ik heb vorig jaar een 3 jarige gewoon op de poetsplaats gezet en meegekeken. Tuurlijk beetje kriebelen als ze spannend vinden. Maar over het algemeen zijn die van mij top braaf. Eén keer een merrie gehad die heel erg kneep en staart naar beneden drukte. Met een praam was die ook super mak.

Of we scannen op stal, of op poetsplaats. Maar die van mij zijn echt braaf. Ik heb anders gezien. Ook met insemineren dat ik hem soms ook wel erg kneep zonder opvoelbox.
Merries die niet stilstaan, over eigenaar heen denderen. Ook een keer een tik van een d pony gehad. Ja die zou braaf zijn en was eerder geinsemineerd geweest, dus geen maiden. Daar wordt ik niet zo vrolijk van. Nu insemineer ik enkel merries die met mijn eigen hengst geinsemineerd moeten die in de buurt staan. Of merries van kennis of vrienden.

Ik hoorde van een stalgenootje dat Sis hengstig is. Tja is nog beetje vroeg, maar waarom ook niet? Ik ga morgen maar eens bellen of er diepvries van een bepaalde hengst beschikbaar is. Anders heb ik nog geen ééns een hengstenkeuze :') oeps

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 02:23

Cioccolato schreef:
Het is links of rechtsom gewoon onverantwoord. Hoop echt dat dierenartsen er wat eisen aan gaan hangen :n

Als de dierenarts dit niet wil begrijp ik het. Alleen mijn dierenartsen vinden het prima. Het paard van mijn moeder vind het wel erg spannend. Die scannen we op de trailer. Net als mijn 3 jarige denk ik dit jaar. Je mag het onverantwoord vinden, mijn dierenarts dus niet

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 08:24

Wij scannen ook altijd op de poetsplaats of in de stal. Eventueel met praam maar hebben die weinig nodig. Onze dierenarts vindt het ook geen probleem