Welke dressuurhengst voor mijn palomino?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jforrez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-25 16:05

troi schreef:
Wow haar voor (of net op) haar 2e verjaardag laten dekken :n

Helemaal niet. Je hoeft toch ook niet meteen als het seizoen begint te dekken! We beginnen pas einde seizoen

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 16:06

Suzanne F. schreef:
Ik vind het ook wel leuk dier hoor. Mei is geen vroeg veulen. Dat is januari-februari. Maart-april-mei is normaal. Juni-juli laat veulen.
Maar ze is dus nu pas 1,5 jaar eigenlijk. Ik zeker nog een jaar wachten met dekken. Volgend jaar rond deze tijd als 2,5 is gaan oriënteren. Rond mei 2026 insemineren lijkt me vroeg zat. Want dan moet ze nog voor de keuring. Ikzelf dek niet met merries die niet minimaal ster zijn geworden op de keuring. Ik wil er eerst een predikaat bij. En een PROK rapport. En volgend jaar is ze nog niet eens voor een keuring geweest als je haar dan dekt.

In Belgie worden ze toch geen ster. En niet iedereen wil fokken met predikaten.

jforrez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-25 16:13

Suzanne F. schreef:
Ik vind het ook wel leuk dier hoor. Mei is geen vroeg veulen. Dat is januari-februari. Maart-april-mei is normaal. Juni-juli laat veulen.
Maar ze is dus nu pas 1,5 jaar eigenlijk. Ik zeker nog een jaar wachten met dekken. Volgend jaar rond deze tijd als 2,5 is gaan oriënteren. Rond mei 2026 insemineren lijkt me vroeg zat. Want dan moet ze nog voor de keuring. Ikzelf dek niet met merries die niet minimaal ster zijn geworden op de keuring. Ik wil er eerst een predikaat bij. En een PROK rapport. En volgend jaar is ze nog niet eens voor een keuring geweest als je haar dan dekt.

Jawel, ze komt in april voor de commissie voor haar gezondheidslabel BWP (RX-beoordeling). We zouden pas einde seizoen beginnen dekken. Dan is ze wel degelijk 2 jaar. Beoordeling vrij bewegen valt ook in deze periode. Het is niet omdat ze een embryo draagt, ze niet naar deze beoordeling kan lijkt mij.
Het exterieur wordt bij BWP inderdaad pas op 3 jaar beoordeeld. Maar ik zie niet in waarom een merrie niet kan deelnemen aan een exterieurbeoordeling als ze een veulen aan de voet heeft? Dat is in dezelfde ring en dezelfde dag als de veulenkeuring. Dus daar gaan we toch heen.

Alenthe05

Re: Welke dressuurhengst voor mijn palomino?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 16:30

Vaak heb je een merrie zonder veulen er mooier bij staan dan dat ze een veulen aan de voet hebben. Veulen trekt veel van een merrie, veel minder in de spier en proporties. Als je laat dekt in het seizoen bevalt ze ook laat in het seizoen, heb je een piepjong veulen op de keuring en een merrie niet in shape. Denk dat je dan haar juist benadeeld op een keuring.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 16:35

Sorry maar ik vind het ook niet oké. Dat dier is nu dus nog een jaarling. Dan al over dekken beginnen, want ‘ze wordt al 2 in mei’… nee, niet ok in mijn ogen. Dier is volop in de groei en ontwikkeling, eigenlijk nog gewoon een baby.
Argument voor eind seizoen beginnen vind ik ook vreemd. Blijft dat dit dier dan net 2 jaar is.
Een ieder die het normaal vind om een 2 jarig paard te dekken is in mijn ogen niet helemaal wijs. Laat dat dier eerst maar eens verder ontwikkelen, vind haar op de foto’s ook nog enorm jeugdig.

Ik ben ook van mening dat je nu echt nog niet goed kunt zien welke hengst zou passen om te verbeteren, gezien ze nog zo hard in de groei en ontwikkeling is. Heb gewoon geduld en wacht nog een jaar. Als je echt per se de jonge paarden competities wilt mee doen met haar, dan kun je een afweging maken toch? ;)
Ben wel benieuwd hoe ze gaat uitgroeien.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 21:27

jforrez schreef:
troi schreef:
Wow haar voor (of net op) haar 2e verjaardag laten dekken :n

Helemaal niet. Je hoeft toch ook niet meteen als het seizoen begint te dekken! We beginnen pas einde seizoen

Is dat handig? Los van dat ze dan ouder is.
Maar als ze een ronde of 1-2 niet pakt ben je wel erg heel laat. Wat ook niet handig is voor een veulen. Of een guste regeling.

Als je toch perse wil dekken. Zou ik het gewoon in mei-juni doen. Mijn advies zou een jaar wachten zijn, maar als je pers dit jaar wil, doen die 2/3 maand er niet meer echt toe.

Heb je inmiddels al wel een beetje meer een idee wat voor hengst?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 12:16

Anomien schreef:
Als je toch perse wil dekken. Zou ik het gewoon in mei-juni doen. Mijn advies zou een jaar wachten zijn, maar als je pers dit jaar wil, doen die 2/3 maand er niet meer echt toe.

Plus dat je - mocht je het veulen willen verkopen - een dergelijk laat veulen niet heel courant is.

Anomien

Re: Welke dressuurhengst voor mijn palomino?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 12:18

En snel het pispaaltje is in de opfok.

Hier zie je snel dat de Duitse veulens (Jan-feb) de dominante veulens worden. Die worden dan ook vaak bij elkaar gezet.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 12:20

Anomien schreef:
Osiris?
Is die door een keuring gekomen?
Met dat bewegen? Die achterhand?

Totaal geen bewegingswonder… vreselijk.

En onder die ruiter?