Jolliegirl schreef:Wat een prachtig veulen!
De ogen zijn ook goed bijgetrokken zo te zien, lijkt me schrikken als je zoiets ziet.
Gefeliciteerd!!
Het was enorm schrikken. Hij was echt mini, volledig uit verhouding en z’n ogen mega dik. Hij was niet heel knap zeg maar

En hier zie je goed hoe bloeddoorlopen ze waren

Marigold schreef:Ik ben blij te zien hoe snel Y’ur kan rennen en hoe snel en adequaat zijn reacties zijn.
Dat toont m.i. aan dat hij geen hersenbeschadiging heeft opgelopen. Want zo langzaam ontwikkelen als embryo / zo lang in de baarmoeder zitten kan naar mijn idee samengaan met zuurstofgebrek..?
Maar er lijkt op dat vlak niks aan de hand te zijn he.
De foto die in uitgelicht stond, kennismaking met de andere paarden vind ik echt heel mooi. Er valt zoveel uit de gezichtsuitdrukkingen van alle vier op te maken. Y’ur ook echt met een houding van ‘hoi, ik ben ook een paard!’

Ja hier haal je een mooi punt aan. Neurologisch gezien heeft hij nog wel wat bijzonderheden. Voor nu lijkt dit te passen bij het dysmatuur/onderontwikkeld zijn en niet perse hersenbeschadiging. Maar dat zal de tijd leren.
Wat we bijvoorbeeld merken is dat hij nog niet zijn temperatuur goed kan reguleren. Als hij te lang in de zon is dan loopt zijn temperatuur flink op. Zelfs al een keer gehad dat hij boven de 40 is gekomen en daarbij een insult heeft laten zien. Enorm schrikken, maar gelukkig zien gebeuren (insult in mijn armen gehad) en met adequaat koelen was hij binnen 5 minuten dermate afgekoeld dat hij weer onderkoeld raakte. Dit schijnt echt te passen bij dysmature veulens en moet hij overheen gaan groeien. En “lang” in de zon was in deze 2,5 uur buiten in de wei met nog flink natte bodem bij een temperatuur van 23graden, maar wel volle zon.
Hij mag nu dus maar korte momenten in de warmte buiten (en regelmatig koelen met de sproeier) en met schaduw wat langer. Dit gaat steeds beter, maar zoals een dag van vandaag merk je wel dat hij daar echt wel wat hulp in nodig heeft. Zodra hij lekker gekoeld is gaat hij meteen weer racen en klooien. Dus hij helpt zichzelf er ook niet helemaal mee
Verder heeft hij soms problemen met de fase tussen slapen en wakker worden. Als je hem dan stoort/overprikkelt dan krijgt hij ook kortdurend een convulsie. Dat duurt enkele seconden en dan is het weer voorbij. Voor nu is dat ook de verwachting dat hij daar “overheen” gaat groeien. Hij laat op geen andere momenten dit soort convulsies zien gelukkig.
moner schreef:Ik volg ook, heb het hele verhaal op dbt gevolgd en met je meegeleefd tijdens die enorme lange dracht.
Twee jaar geleden stond onze merrie bij de nieuwe heuvel voor inseminatie, omdat we haar de vorige jaren niet drachtig kregen.
We konden haar ophalen en er werd gezegd ze is drachtig maar nog niet al te blij zijn. Het eitje zit helemaal boven in, geen goede plek om in te nestelen. Ze is toen om de dag gescand om het innestelen te volgen
Er is het jaar er op een mooi veulen geboren, maar er was een grote kans op abortus in de eerste periode. Is dat wat er bij jouw veulen ook gebeurd is. Alleen is hij zo hoog blijven zitten of is hij tijdens de eerste periode dat hij nog niet ingenesteld was weer lekker omhoog gestuiterd.
tijdens alle controles bij de lingehoeve tijdens de dracht is hij niet opmerkelijk hoog gezien op de scans. Dus daar durf ik geen antwoord op de geven, ik ga het eens navragen bij ze, want ik vind dit zelf ook wel erg interessant om te lezen/horen!
kiko schreef:Whaha geweldig.. prachtig om te zien hoe sterk en snel hij al is! Daar krijg je je handen nog vol aan

Daar vrezen wij ook voor. Het is maar goed dat hij nu nog zo klein is. Want z’n karakter is echt groots