Kletstopic 2024 veulens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LaDonna75

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 08:39

Ik zou inderdaad de hoefsmid vragen om advies. Ik vind het zo van een foto altijd lastig de hoeven en hoefstand beoordelen.

Wat betreft opfok, ik had al bedacht om een merrie zelf te houden en na afspenen in de kudde op te fokken. Maar door vertrek van mijn pensionklanten heb ik nu enkel mijn eigen pony’s nog staan, een ruin van 24, een merrie van 14 (Roosjes moeder), een ruin van 4 en Roos. Omdat een speelmaatje me fijner leek, ben ik op zoek gegaan naar een veulen erbij en gisteren heb ik een leuk veulen gekocht! Een welsh partbred, een donkerbruine merrie van Reitlands Sir Obama. Na het afspenen ga ik haar ophalen, eind oktober/begin november.

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 16:06

lailapri: Uit onderzoek van het manken is er niets uit gekomen maar we hebben wel een vermoeden van waar het komt. Mijn hoefsmid heeft uitgelegd van waar een bokvoetje komt en ik zie echt wel dat hij er gelijk in heeft, mijn vorige veulen had dit ook en is netjes bijgehouden en je ziet er nu helemaal niets van. (is nu 3 jaar). Ik sta op een stalling en heb niet de mogelijkheid om ze apart op stal te zetten. Alles staat vol, en om ze nog langer bij moeder te laten gaat helaas niet. Ze ziet er echt vanaf.

LaDonna75: Ja hoefsmid komt volgende week langs, zien wat die zegt ;) Wat leuk dat je er eentje bij hebt!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 16:23

Waar komt het bokvoetje van?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 16:46

Altijd zelfde voetje voor zetten?
Veulens die als langpootmuggen door het leven gaan hebben daar soms wat last van.

Bij mijn veulen is dat ook iets om in de gaten te houden. Niet het voorste hoefje, dat wordt niet te steil. Maar het achtergeplaatste hoefje ging wel een beetje vervormen. Door het groeien is dat nu terug bijgetrokken maar ook zij is door een fase 'brokkelhoeven' gegaan. Ze is wel nooit kreupel geweest.

De grond is nu hard en droog dus hoeven scheuren makkelijker in.

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 17:07

wat thioro zegt ;). Ik heb daar enorm opgelet en toen ze nog kleiner was wisselde ze van voetje de laatste 2/3 maand zet ze continu het zelfde voetje voor. En het is dus idd het voetje dat ze niet meer voor zet dat deze dus miniem bokvoetje aan het worden is.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 17:15

Ohhhh ik zie dit topic nu pas.
Ben "bokt" weer wat aan het oppakken.

Soms heb ik ook een veulen.
Dit jaar zelfs 4!
Ik had er nog nooit zoveel.

De oudste is overmorgen 4 maanden.Afbeelding

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 17:19

Afbeelding

Hier staan 2 moeders onder het afdak hooi te eten

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 13:18

Vandaag de laatste dag samen.. Morgen komt er een vriendje voor Cover en zal hij gescheiden gaan worden van moeders. Ben heel benieuwd hoe dat gaat. Hij staat al 2 weken ‘s nachts apart en de laatste week opgebouwd naar 12 uur apart.
Afbeelding
Afbeelding

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 15:06

Onze 2.

Ik heb de bruine de manen rechtop korter geknipt := waren nog een heel stuk langer en vielen nog niet, dus dan maar zo :+ Zit in de genen, zo'n kapsel, maar Pippin (ofwel nu Punkie) heeft het erger dan haar moeder en oudste broer :=
Afbeelding
Afbeelding

Love it or hate it, maar ik vind het geweldig :')
Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-24 15:29

Kiko wat gaat dat snel he? Toch wel een bijzondere dag. De laatste dag als echt baby. Morgen wordt de wereld anders.

Hier gaat alles prima. Behalve reuzegroot is ze ook reuzelief, echt een heerlijk kind.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 16:07

Zeg dat wel Muronia. Vind het best wel jammer dat ik ze moet scheiden want ze zijn nog zo leuk samen!
Net voor een voorlopig laatste keer wezen wandelen met ze. Hij was zo braaf! Super trots op hem! Nieuwe route en gewoon stukken voorop lopen! Moeders ging onderweg zelfs nog rollen. :-)

Afbeelding

Afbeelding

Ja die van jou is echt groot. Ben heel benieuwd hoe groot ze uiteindelijk wordt. Die van mij is een kleine 1,40 nu maar die is al 5,5 maand.

Kitty het past er wel bij. Maar zou het zelf nooit zo kort doen bij die van mij.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 16:35

Mooie foto's mensen.
De hier gaan ze binnenkort ook gespeend worden.
Spannend....

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 19:21

Hier is Nova veilig op haar opfok plaatsje toegekomen. Heel fijn plaatsje ze gaat momenteel met 3 (nova zelf en 2 andere merrieveulens) in een grote loopstal die aansluit aan de weide waar ze deze winter op kunnen. Voor even moest ze in een aparte stal tot ze wat rustiger waren.
Nog wel even een update, hoefsmid is langs geweest en alle hoefjes helemaal goed geveild en bekapt. Toen zagen we ook dat ze links achter een blein moet gehad hebben. Maar daar heeft ze nooit iets van laten merken. Ook de mensen van de opfok zijn op de hoogte van haar bokvoetje dus dat gaan ze goed in de gaten houden heel fijn!

@muronia: zot hoe groot dat ze al is die van jou. Zal wel ooit wel eens wat minder rap gaan zeker :+

Afbeelding

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 15:39

Afbeelding
Afbeelding
ff gek doen in de wei

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 16:00

Fijn dat Nova op een leuk opfokplekje staat.

Gaat iedereen hier z'n veulens voor de winter afspenen?

Mijnes is nog maar 4 maanden dus nog te vroeg.
En binnen 2-3 maanden is het putje winter, lijkt me geen ideale periode om af te spenen.
Tenzij de merrie tegen dan te veel inteert.

Hier was het inhuldiging van het hooinet.
Moeders laat zich wegdrukken door die pony (staat dus in de stal met eigen hoop hooi) maar baby trekt zich er niets van aan. Zelfs als hij in de kont bijt blijft ze stoïcijns staan :') .

Eerst even goed de hals strekken

Afbeelding

Kijken of de voetjes stabiel staan

Afbeelding

En smullen maar

Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 16:05

Anso fijn dat alles goed is gegaan en ze een mooi plekje heeft in de opfok. Een blein, wat is dat?

EllyC dat ziet er goed uit, knapperd!

Kiko wat leuk dat wandelen, gaan wij komende week ook eens doen. Is die van jou inmiddels ook gespeend?

Ik heb besloten dat ik haar hier houd en dat we dus geleidelijk gaan spenen. Binnenkort gaat ze eerst voor de nachten apart en we zijn ook aan het oefenen dat moeder van het terrein af kan zonder haar.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ze krijgt nu echt zwarte benen <3 Afbeelding

Mn hele clubje voor het hek:
Afbeelding

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 17:00

Ik heb het opfok maatje hier al staan. Dus we gaan op een bepaald moment wel de jongens samen zetten. Maar de jongens hebben nog niet helemaal vrede gesloten. Dus dat doen we voorlopig nog maar niet. Maar het is in de winter wel de bedoeling dat de jongens samen gaan staan en moeders lekker in een eigen stal. Ik heb daar nog geen specifieke planning voor. Hopelijk kunnen ze voorlopig nog lekker even op het land blijven allemaal, dan moet de kraan binnenkort wel dicht. Want het is wel erg vochtig…

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 17:07

Ik ga Y’ur niet afspenen. Ik laat hem, gezien zijn achterstand, zolang als het haalbaar is en Rosa het accepteert lekker bij z’n moeder. Hij kan alle extraatjes gebruiken denk ik.

Hij doet het overigens hartstikke goed! :))

Afbeelding

Afbeelding

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 18:35

Muronia op die manier heb ik het ook gedaan. Opgebouwd met 1/2 uur, 1,2,3,4,5,6,8,12 uur apart
Afgelopen zaterdag is het andere veulen gekomen. Ze hebben toen even een uurtje op de wei samen gestaan. Er was toen veel gehinnik bij de veulens en moeders. Dus voor toen was dat even genoeg. Zondagochtend heeft cover nog even klein uurtje met moeders gestaan en toen apart. De hele dag wel vaak over de heining bij moeders en moeders elke keer naar het hek rennen maar de dag erna ging al iets beter. Inmiddels zijn we bijna een week verder en bemoeid ze er al veel minder mee. Dus denk dat ik na het weekend moeders iets verder weg zet zodat ze niet meer kunnen neuzen ..
cover was met afspenen 5,5 maand en het andere veulen 6 maanden. Ze hadden makkelijk nog langer samen kunnen staan maar dat andere veulen moest van moeders af want die was echt leeggetrokken.

Wandelen is super leuk om te doen en zo leren ze al. Als straks de rust is wederkeert ga ik het weer oppakken. Desnoods neem ik de shet mee voor mentale steun.

Lonniejj geef je groot gelijk. Lekker samen laten staan. Hij doet het echt goed! Geniet elke keer van zijn filmpjes

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 20:05

@muronia: mijn excuses dat is Vlaams voor hoefzweer :+ ze heeft er nooit op gemankt dus nooit iets van gemerkt. Wat leuk dat ze daar bij jou kan blijven.

@thioro: geen idee ik denk dat je dan je gevoel moet volgen. Nova was net geen 5 maand (11ste was ze 5 maand) had ze ook liever wat langer erbij gelaten maar voor Mira was dit toch beter

@Sanet: hopelijk komen ze snel vriendjes.

@Lonnie: snap ik helemaal lekker zo lang mogelijk bij mama.

Ik krijg op dit momenten dagelijks een update over Nova. Gisteren hebben ze de 3 veulens samen gezet ze vonden het leuk en doen het goed! Momenteel enkel foto’s van op stal, eenmaal helemaal gesetteld gaan ze weer lekker naar buiten maar op stal lekker heel veel ruimte. Laatste foto is uit een filmpje zo dat jullie een idee hebben hoe groot hun stal is met een 3en.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 09:19

Zo ik had net effe de schrik van mijn leven.. ging mijn merrie buiten zetten en hoor ineens heel veel lawaai en daarna zie ik ineens mijn veulen lopen. Is die idioot door het luikje gesprongen. Teruggekeken op de camera en het ging heel soepeltjes. Hij heeft alleen aan beide achterbenen wat haar eraf. Die heeft echt een engeltje op zijn schouder gehad . Maar ga voortaan wel zijn luikje dichtdoen als ze naar buiten gaan. Pfff.. ben effe 10 jaar ouder geworden. Gelukkig ging hij rennend en bokkend door de wei maar hij zal vanavond wel stijf zijn.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 10:25

Wat zul he geschrokken zijn kiko! Je hebt dus een springpaard gefokt haha. Gelukkig liep het goed af.

Ansodm zo ze heeft zeker de ruimte. Lekker.

Ellyc dat is heel beschaafd gek doen ;)

Muronia mooi, eindelijk zwarte benen. Ze is echt al paard aan het worden.

Thioro doe vooral wat je verstandig lijkt. Als het veulen toch blijft, maakt het niet heel veel uit wanneer je ze echt speent.

Roosje gaat ook goed, ik merk wel dat Sanaa haar af toe zat is. Ze mag niet altijd meer drinken en zo. Ik heb Sanaa vorige week voor het eerst meegenomen naar de verenigingsles en dat ging ook prima. Geen hinnik gegeven. Roos stond met haar buurman op stal en was ook mooi rustig. Ik heb wel het bovenluik dichtgedaan ook al is ze niet zo springerig. Eind oktober/begin november ga ik haar afspenen, ze gaat dan een paar weken naar een vriendin van mij en mijn aangekochte veulen komt daar dan ook. Dan gaan ze even met hun tweetjes en komen ze met een maand of zo weer naar hier.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 12:13

Ladonna dat was het zeker.. toen ik al dat lawaai hoorde dacht ik.. die breekt van alles en het is klaar en als ik dan terugkijk op de film springt hij er heel soepeltjes uit..

Wat leuk dat je dit zo kan regelen met je veulen. Als ik nog had gevonden had ik er ook een veulen bijgekocht

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 19:34

kiko dat is echt schrikken, gelukkig valt het mee en heeft hij er niet veel aan overgehouden.

Ladonna75 fijn dat dat zo goed gaat. Kun je ook met een gerust hart weg.
Ansodm dat ziet er heerlijk uit zo'n grote plek. Fijn ook als ze in de winter lekker droog kunnen staan.

lonniejj wauw wat is hij al gegroeid! Snap ik zeker lekker zo lang als het kan bij de moeder drinken is alleen maar goed!

Muronia die is al groot zeg, ook heel leuk je hele clubje zo bij elkaar.

Hier laat ik haar ook gewoon bij mama lopen, ze is van 5 mei dus ook net 4 maanden. Ben wel deze week met haar alleen een klein stukje buiten gaan wandelen wat super goed ging. Mama was wel hard aant hinniken toen we terug kwamen en Fiore ging heel hard stappen op de terug weg maar ze blijft wel mooi naar mij luisteren.
Vandaag is er wel een nieuw paard op stal gekomen vind ik eigenlijk minder want het clubje die we nu hadden gaat eindelijk goed samen.. ik merk aan Poppy dat ze nu wat meer stress heeft en Fiore wilt beschermen dus we doen de komende tijd maar even niks.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Mevrouw heeft grote oren :=

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-24 19:39

Hey, wat leuk, ik ben een keer niet die van het veulen met de grote oren dit jaar :D

Hier zijn we vast aan het kijken welke kleurtjes leuk staan voor later :+
Afbeelding

Ze vond deze zelf wel oke volgens mij haha
Afbeelding