Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Hutcherson schreef:Gedrag wordt maar voor een minimaal percentage genetisch bepaald (net als het functioneren van het immuunsysteem). Juist nurture is een hele grote bijdrage in de vorming van gedrag en karakter. Wat je vaak ziet is dat een bepaald paard gefokt wordt (neem een Jazz) met het idee hetzelfde te gaan doen dan de vader (of moeder) en dier op een vergelijkbare manier getraind en gehouden wordt. Dan zie je vaak trekjes terugkomen van de ouderdieren.
Avalanche schreef:Hutcherson schreef:Gedrag wordt maar voor een minimaal percentage genetisch bepaald (net als het functioneren van het immuunsysteem). Juist nurture is een hele grote bijdrage in de vorming van gedrag en karakter. Wat je vaak ziet is dat een bepaald paard gefokt wordt (neem een Jazz) met het idee hetzelfde te gaan doen dan de vader (of moeder) en dier op een vergelijkbare manier getraind en gehouden wordt. Dan zie je vaak trekjes terugkomen van de ouderdieren.
Karakter is minder goed te vormen imo, maar jij hebt het over gedrag.
Wat gedrag betreft ben ik het met je eens, dat is heel goed te sturen. Tegelijk is het voor mijn gevoel ook wel erg afhankelijk van de merrie, zij vormt de veulens ook wel echt naar mijn idee.
Maar als deze merrie zo heftig en onstabiel is qua gedrag, kan dat niet de reden zijn dat ze improvac heeft gekregen in de eerste plaats?
Kabayo schreef:Ik betwijfel of dekken gaat helpen. Vind het een erg heftige reactie. Vooral omdat ze helemaal week wordt/is in de achterhand/rug. Hoe komt dat dan met dragen en de bevalling? Das ook niet niks. En zonder ei ... waar komen de hormonen dan weg? Ze lijkt helemaal in de war. Of juist iets anders lichamelijk mis. Is ze al eens gecheckt? Ik dacht aan een eierstok tumor oid maar ja, als je haar scant dan had je dat wel gezien.