Onvruchtbaar door Improvac?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 21:20

Wat betreft het overdragen van een hormoonverstoring zou in theorie kunnen, maar hoeft niet, onderzoeken zou kunnen. Maar aangezien ze geen follikel zien wordt bevruchten sowieso lastig en zou een embryotransfer zoals ik eerder beschreef heel passend kunnen zijn. Zonder eierstokken kan een paard een veulen grootbrengen, qua hormonen heb je dan niks nodig van deze merrie, behalve een baarmoeder. Een optie voor TO kan ook aanbieden als draagmerrie zijn

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 21:33

Hutcherson schreef:
Gedrag wordt maar voor een minimaal percentage genetisch bepaald (net als het functioneren van het immuunsysteem). Juist nurture is een hele grote bijdrage in de vorming van gedrag en karakter. Wat je vaak ziet is dat een bepaald paard gefokt wordt (neem een Jazz) met het idee hetzelfde te gaan doen dan de vader (of moeder) en dier op een vergelijkbare manier getraind en gehouden wordt. Dan zie je vaak trekjes terugkomen van de ouderdieren.

Karakter is minder goed te vormen imo, maar jij hebt het over gedrag.

Wat gedrag betreft ben ik het met je eens, dat is heel goed te sturen. Tegelijk is het voor mijn gevoel ook wel erg afhankelijk van de merrie, zij vormt de veulens ook wel echt naar mijn idee.

Maar als deze merrie zo heftig en onstabiel is qua gedrag, kan dat niet de reden zijn dat ze improvac heeft gekregen in de eerste plaats?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 21:34

Ik hoop enorm dat het lukt voor haar, en dat ze inderdaad in balans komt!
Deze merrie was echt zoveel betrouwbaarder met de dracht, dat ik het niet raar vind hoor.
En goede mooie veulens, kroelkippies ook.
Mensgericht, dus ik snap dat ts het wil proberen.
Ik geef alleen een ervaring uit directe omgeving.
En als ze me herkennen: beter kon ze niet terecht komen dan bij hen.

Ik ken haar van jaren eerder en had ze uitgelachen dat er een 12 jarig kind op rond zou rijden later.
Nu heeft de dame in kwestie wel keihard gewerkt om dit zo te bereiken en de eerste winstpunt in de B, was dik, dik verdient.
Na tegenslagen, deed ze het mooi!
Maar eerlijk heb ik ook altijd bij vooruitgang en doorzetten, gezegd onthoud goed wat je onder je kont hebt dame.
Kijk eens wat je al bereikt hebt..?
Ze vergeleek haarzelf met volwassenen met tig meer kilometers.
Dat probeerde men ook wel te zeggen, van dat ze dat niet na kon rijden logisch was.
En dat menigeen niet op dit paard wilde stappen, maar die twee hebben wat samen.

De jury ook bij staken maar netjes doorrijden, kreeg ze echt passend commentaar.
En ook complimenten dat dit heel wat paard was, maar ze écht super gereden had.
Ook als ze net geen winst had, dat ze er met doorzetten wel kwam.
Een veulen staat in de opfok als opvolger, en een onwijs aanhankelijk lief dier.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 21:50

Avalanche schreef:
Hutcherson schreef:
Gedrag wordt maar voor een minimaal percentage genetisch bepaald (net als het functioneren van het immuunsysteem). Juist nurture is een hele grote bijdrage in de vorming van gedrag en karakter. Wat je vaak ziet is dat een bepaald paard gefokt wordt (neem een Jazz) met het idee hetzelfde te gaan doen dan de vader (of moeder) en dier op een vergelijkbare manier getraind en gehouden wordt. Dan zie je vaak trekjes terugkomen van de ouderdieren.

Karakter is minder goed te vormen imo, maar jij hebt het over gedrag.

Wat gedrag betreft ben ik het met je eens, dat is heel goed te sturen. Tegelijk is het voor mijn gevoel ook wel erg afhankelijk van de merrie, zij vormt de veulens ook wel echt naar mijn idee.

Maar als deze merrie zo heftig en onstabiel is qua gedrag, kan dat niet de reden zijn dat ze improvac heeft gekregen in de eerste plaats?

Heeft medicatie wel eens een echt probleem opgelost?
Medicatie is origineel gemaakt om een (lastig)symptoom te bestrijden. Opzich heel fijn, maar de achterliggende gedachte/probleem blijft bestaan. Feit blijft dat de hormonen zeer wss wel prima gemaakt worden maar niet op de juiste plek komen. Sommige denken zijn genetisch bepaald (dan spreek ik niet over karakter of gedrag maar over bv misvorming van eierstokken oid)maar de meeste dingen gaan mis in het lichaam zelf door 1001 reden.

Avalanche

Re: Onvruchtbaar door Improvac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 23:09

Mee eens. Mijn gevoel is dat TS oorzaak en gevolg omdraait.

Ik zou dus eerst aanraden alles heel goed te onderzoeken, zodat duidelijk is wat het probleem is, voordat je gaat behandelen. Anders ga je denk ik idd aan symptoombestrijding doen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 23:44

Kabayo schreef:
Ik betwijfel of dekken gaat helpen. Vind het een erg heftige reactie. Vooral omdat ze helemaal week wordt/is in de achterhand/rug. Hoe komt dat dan met dragen en de bevalling? Das ook niet niks. En zonder ei ... waar komen de hormonen dan weg? Ze lijkt helemaal in de war. Of juist iets anders lichamelijk mis. Is ze al eens gecheckt? Ik dacht aan een eierstok tumor oid maar ja, als je haar scant dan had je dat wel gezien.

Precies dit !
Mijn merrie werdt ook geschift tijdens hengstig worden . Bleek een ovarium tumor .
Wel specifiek laten onderzoeken op afwijkingen aan baarmoeder en eierstokken

Plantje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 07:18

Dierenartsen waarschuwen over het algemeen inderdaad op een risico op onvruchtbaarheid na Improvac. Ik ken een merrie die wel opnieuw hengstig wordt, maar waarvan de dierenarts toch aangeeft dat het eerder lastig zou zijn om haar nog drachtig te krijgen na een eerdere behandeling. Niet onmogelijk, maar ze is uiteindelijk nooit gedekt