Merrie te lease aanbieden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 17:50

vayake schreef:
Elisa2 schreef:
Is het niet handiger om de merrie te verkopen aan hem?

Qua overeenkomst lijkt me wat Imagerun zegt het meest verstandige om te doen.

Een normale lease prijs voor een paard varieert per paard van zo'n 100 tot 200 euro per maand..afhankelijk ook van de rest van de kosten. Dat is lease, bruikleen is weer wat anders. Dan verhuisd het paard en betaald de bruiklener alle kosten maar is er geen "huurprijs" voor het paard zeg maar.

Ik zou de fokker een verzekering laten afsluiten met overlijdensrisico voor de merrie (als ze dat waard is) en dat mocht ze overlijden dat je een bedrag uitgekeerd krijgt.

Verkoop is uitgesloten.

Hier uw antwoord

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 18:25

vayake schreef:
Even een paar dingen die in een contract / voorontwerp staan die mij werd toegestuurd.

- fokker zal de merrie ophalen en terug brengen als de drachtig is. Maximum 2 pogingen ondernomen om merrie drachting te krijgen dekseizoen 2024.

- Veeartskosten tijdens de dekking ten laste an fokker.

- geen vd partijen zijn verantwoordelijk als merrie sterft tijdens dracht.
Er kunnen geen schade vergoedingen geëist worden aan één vd partijen.

-merrie moet in goede conditie verblijven tijdens de dracht en geboorte moet opgevolgd worden.
Na de geboorte moet merrie en veulen van andere paarden beschermd worden.

- na geboorte kan merrie op weiden bij 1 vd partijen. Onderling af te spreken.

- als veulen 4 - 5 maand is wordt het afgespeend en verkocht aan fokker

- prijsverschil met of zonder stamboekpapieren.

- bij verkoop moet het veulen wel gezond zijn en geen gebreken en verwondingen tonen.

Zo...
Na het lezen van dit... was mijn gedacht, NEEN IK DACHT HET NIET

Nu dit is dus waarom ik mijn vraag hier stelde.
Fokker stelt eisen en er wordt amper iets deftig op papier gezet dus op deze manier kan ik beter zelf een veulen fokken aangezien er evenveel risico's zijn.
Fokken omdat iemand uit die bloedlijn een veulen wil is niet mijn probleem. En dan vind ik het nogal raar dat er nergens wordt gesproken over kosten. Wat ik stel mijn merrie toch ter beschikking wsl.

Op deze manier zullen we er dus niet uitgeraken vrees ik.

Hij kan er dus ook voor kiezen om geen stamboekpapieren aan te vragen en jou minder te betalen. Sowieso een baggerfokker als je bezuinigd op een stamboekpapier.

StalNollie

Re: Merrie te lease aanbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 18:31

Dan heeft met bloed fokken toch ook geen meerwaarde als er niks op stamboek papier staat. Wat een eisen zou hier niet in mee gaan. En zoals ik het lees vanuit het eisen pakket geloof ik niet dat je tot elkaar komt.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 18:37

Ik zou hem vragen naar een redelijk contract. Hier heb jij niks aan, terwijl hij het dus zo graag wil?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 18:50

Ik zou niet vragen om een redelijk contract, hij wil iets van jou, dus jij bepaalt de voorwaarden op basis waarvan jij bereid bent zijn wens in te willigen. Hem laten bepalen is de wereld op zijn kop. Dus jij stelt een contract op, take it or leave it.

ik zou dus ook niet uitgaan wat anderen doen, wat gebruikelijk is, maar van wat voor jou het de moeite en het risico waard maakt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 19:00

Begrijp ook dat het niet een goedgekeurde hengst is ofzo. Dan begrijp ik ook wel dat hij weinig geld wil spenderen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 21:21

Hoewel ik nu niet thuis ben in het fokken zou ik zo’n overeenkomst ook echt niet tekenen inderdaad. Fokker stelt eisen maar jij loopt wel behoorlijk risico om de pineut te zijn.
Als je er nog iets mee wil, zou ik zelf een jurist met kennis van zaken consulteren en deze jou laten adviseren en/of een contract laten opstellen. Tegenpartij gaat toch wel een behoorlijke stap in jouw richting moeten doen, wil hij zijn wens om een veulen uit die bloedlijn te fokken doorzetten.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 21:43

Als hij het zo graag wil maar als je merrie sterft, niet eens wil betalen, koekoek!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 22:32

Oef zo'n overeenkomst komt da wel rauw op je dak, je probeert eruit te komen met iemand, je staat er welwillend tegenover om mee te denken, maar ik lees alleen maar ikke ikke ikke vanuit die fokker die geen risico wil nemen en alle kosten op de veearts na maar lekker op jou af wil schuiven. Ik zou dit voorstel dus als beledigend opvatten en afhaken.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 22:56

Ik zou als optie enkel embryo spoelen geven en verder niet. Geen risico voor je merrie, vind dat zelfs nog eerlijker naar de merrie toe als we t daarop gooien, en hij zoekt t fijn uit met z'n embryo.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 23:03

Blijkbaar heeft hij dan een Amerikaanse Appaloosa hengst?

Even in mijn geheugen graven hoe dat ook alweer ging met fokken van een veulen. Er zijn vast bokkers die weten hoe het zit bij de AAHC.

Dat stamboek heeft geen keuring van hengsten voor zover ik weet.
Als het gaat zoals bij het Quarter stamboek dan wordt de merrie eigenaar gezien als de fokker en die moet een dekbewijs overleggen en dan kunnen er papieren voor het veulen worden aangevraagd.
Beiden moeten ook een DNA profiel bekend hebben bij het stamboek en er moet van het veulen ook DNA (haarmonster) worden ingeleverd.
Ik weet niet of de AAHC aan 5 of 7 panel testen doet.

De merrie eigenaar komt dan dus ook op het papier als fokker te staan.
Als die hengsten eigenaar dat veulen dan wil hebben zullen ze dus ook weer een 'verkoop' moeten doen en moet de merrie eigenaar een transfer papier tekenen dat eigendom wordt overgedragen.

Geen papieren aanvragen is geen optie in deze want dan is het veulen officieel ook geen Amerikaanse Appaloosa.

Dus wat wil die hengsten eigenaar uiteindelijk met dat veulen?
Laatst bijgewerkt door cissy op 31-05-24 23:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 23:04

moonfish13 schreef:
Als hij het zo graag wil maar als je merrie sterft, niet eens wil betalen, koekoek!

Nou Oke, dat nog tot daar aan toe... Maar hij wil het veulen niet eens af nemen als het wondjes heeft of hem niet aan staat... Dat is nog veel vreemder.

Ik zou idd ook enkel nog embryo aanbieden, en anders heeft hij gewoon geen serieuze interesse

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 10:41

Dat ook, alle risico voor haar als het niet gaat zoals ie hoopt.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 10:59

Na het lezen van het 'contract' is mijn conclusie: niet doen.

vayake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-24 16:31

Paard wordt idd NIET verkocht.

Ik deel dezelfde mening.
Volledig 1 zijdig contract.

Ik heb dus ook niet onderhandeld. Had nog A4 met wat 'normale vragen' gesteld.

Antwoord hier was oa dat het rare vragen waren EN dat het simpel was...
De medische kosten voor dekkingen KI is en bevalling enz is dus voor fokker.
Ik krijg bij afspenen x bedrag voor het veulen.

Dus kan ik evengoed eigenlijk zelf fokken en verkopen. Dek en medische kosten als alles goed gaat is geen 1000den euro's.

Bedankt iedereen voor jullie input.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 17:37

Goede keus! Geniet lekker van je paardjes :D

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 18:00

Dan is het inderdaad simpel, dan bergt ie maar lekker zijn droom op.