Gemopper bij de hengstenshow...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 00:15

Wat vinden jullie dan van de voorwaarden die bij sommige ponyhengsten worden gehanteerd? Nl. dekgeld af laten hangen van de (sport)prestaties van de merrie? Een goede (sport) merrie betaal je dan veel minder dekgeld voor etc. Op die manier krijgt een hengst veel eerder goede merries aangeboden en mindere worden ahw geweerd door het hoge dekgeld.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 00:21

Dat wordt soms ook gedaan bij de Warmbloeds.
o.a. met Farmer. > Keurmerries 25 % korting.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 00:21

annegti schreef:
Wat vinden jullie dan van de voorwaarden die bij sommige ponyhengsten worden gehanteerd? Nl. dekgeld af laten hangen van de (sport)prestaties van de merrie? Een goede (sport) merrie betaal je dan veel minder dekgeld voor etc. Op die manier krijgt een hengst veel eerder goede merries aangeboden en mindere worden ahw geweerd door het hoge dekgeld.

Lijkt me niet zo wenselijk, zodoende zou je de veulens van je zo-zo merries moeilijk kunnen verbeteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 00:22

Daarmee jaag je de fokker op hoge kosten. Dat lijkt mij niet eerlijk.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 01:35

Waarom jaag je dan de fokker op hoge kosten Pipo ? Die zit trouwen altijd al met hoge kosten, maar goed. Lachen
Ik ben zowel fokker als hengstenhouder (gelukkig van pony's) maar ik heb natuurlijk ook liever de betere merries ter dekking.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 10:52

xx_hanneke schreef:
als je namelijk een echt goed veulen fokt vallen die in totaal andere prijsklasse's en dan is die 300 euro extra aan dekgeld het wel waard als je je veulen 3000 euro duurder kan verkopen,

als als als. Fokken is gokken. Hoezeer je ook je best doet, iets bijzonders fokken is en blijft mazzel hebben. En van mazzel moet je niet uit gaan. Dat is te duur.

Nostalgist__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 12:48

ceasario schreef:

De hengsten houder komt wel aan zijn trekken.
Niet drachtig nog 250 Euro over.

Zo eens even tellen, we beginnen in Maart met dekken, Merrie nog leeg in Augustus. 2 keer insemineren per cyclus, zeg dus maar 7 cycli, ofwel 14 keer insemineren. Insemenatie aan huis, 14 keer op pad, Ja hoor. Knappe jongen die dat voor 250 Euro doet.

Franske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 12:57

Inderdaad Nostalgist, sluit ik me bij aan.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-04 13:30

Ik niet.
Die 250 euro gaat op de grote hoop; per sprong kan een hengst 6 tot 9 rietjes opleveren. En zo dus dito bevruchten. 3 sprongen per week moet mogelijk zijn. Maw: in theorie zou de hengsthouder met 1 week moeite rond de 20 tot 25 merries kunnen bevruchten.
Nou, daar kan echt wel een rondje merriehouders vanaf, want ook die worden niet per geval gereden , maar 'en route'. bovendien zit de merriehouder relatief in de buurt. (Leunis van Lieren kwam echt niet zelf vanuit Zeeland met zijn rietje Rubiquil naar Friesland gezet).

Voorts tegenover een probleemmerrie staat evenwel een merrie waarbij het gewoon in 1x raak is.
En te zien aan de economische buitenkant van hengstenhouders bedrijven, staan er vele merries tegenover waarbij het leuk uit kan....

Het kan echt wel wat minder allemaal...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 13:32

En ik sluit me aan bij Dees. Knipoog

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 13:36

petraaken schreef:
de heer van Lieren hanteert in mijn ogen toch wel een aantrekkelijke formule. NIET DRACHTIG = NIET BETALEN.

Zo ook bij een aantal hengsten van de IJzeren Man, waar Rubiquil overigens ook ter dekking staat.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-04 13:40

"Niet betalen = niet drachtig" is een hele mooie garantie toe naar de merriehouders dat het sperma niet te ver verdund wordt.
Het geeft mij als consument veel vertrouwen in de deugdelijkheid van de hengstenhouder; het zegt me dat ik niet te maken heb met een administratiekantoor.

Quasimodo Z is trouwens ook via zo'n constructie. Dekgeld 850 euro ex.
Laatst bijgewerkt door Dees op 10-03-04 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 13:40

Dees schreef:
Ik niet.
Die 250 euro gaat op de grote hoop; per sprong kan een hengst 6 tot 9 rietjes opleveren. En zo dus dito bevruchten. 3 sprongen per week moet mogelijk zijn. Maw: in theorie zou de hengsthouder met 1 week moeite rond de 20 tot 25 merries kunnen bevruchten.
Nou, daar kan echt wel een rondje merriehouders vanaf, want ook die worden niet per geval gereden , maar 'en route'. bovendien zit de merriehouder relatief in de buurt. (Leunis van Lieren kwam echt niet zelf vanuit Zeeland met zijn rietje Rubiquil naar Friesland gezet).

Voorts tegenover een probleemmerrie staat evenwel een merrie waarbij het gewoon in 1x raak is.
En te zien aan de economische buitenkant van hengstenhouders bedrijven, staan er vele merries tegenover waarbij het leuk uit kan....

inderdaad bij sommige bedrijven is het wel wat overdreven. De eerste keer bij de fam. Van lieren zal ik nooit vergeten. Wij als onbetekenende belgen waaren het bedrijf voorbij gereden zonder dat we het merkten. Haha! Wij hadden dus een groot bedrijf en chique bedoening verwacht niets was minder waar. Het leek meer op een kleine manege die net opgestart was. Met een piepklein huisje een eindje van de stal. Heeft nu wel al flink kunnen investeren in zijn bedrij met een nieuwe grote binnenbak en nieuwere stallen maar alles is nog steeds meer in functie van functionaliteit en geen "Grand chichi" zoals ze bij ons zeggen. Vind dat wel gezellig zo. Op die chique stallen voel ik mij altijd een beetje geïntimideerd.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-04 13:42

Ikzelf voel ook nooit zo'n onbedwingbare behoefte om voor de chique boxdeuren met gouden paardenhoofdjes bij een ander in de schuur te betalen....

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 13:45

Klinkt erg nobel, en meer hengstenhouders hebben dat vóór hem gedaan (ook om aan te geven dat ze een héél vruchtbare hengst hebben), maar dan kan de heer van Lieren er alvast op gaan rekenen dat ie:

a. Veel moeilijk drachtig te krijgen merries krijgt aangevoerd onder het motto: baat het niet / schaadt het niet
b. Veel merries uit het einde dekseizoen krijgt onder hetzelfde motto
c. Zijn hengsten als gevolg daarvan een LAAG drachtigheidspercentage krijgen.

Een hengstenhouder met gewilde hengsten begint hier niet aan omdat het in die gevallen vaak een gevalletje "weggegooid sperma" wordt..........

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 13:52

250 Euro vind ik niet overdreven hoor. De auto van de hengstenhouder en het koeriersbedrijf rijden ook niet op water en de hengst wil ook graag nog wat te bikken in zijn voerbak. En zo kan ik nog wel even doorgaan over allerlei kosten die hoe dan ook toch gemaakt worden. Ook het feit dat het er aan de buitenkant allemaal zo mooi uitziet bij een hengstenhouder en daar de conclusie uit getrokken wordt dat er geld zat wordt verdient (gegraait) stuit mij een beetje tegen de borst. Een aantal bedrijven waar hengsten staan worden niet "onderhouden" door de hengsten zelf maar uit inkomsten uit andere bedrijfstakken. Beetje appels met peren vergelijken vind ik dat. (ik doel hiermee op bv. stal roelofs, eurocommerce, HBC stal etc.)

Overigens ben ik het er wel mee eens dat het dekgeld voor jonge hengsten veel te hoog is maar voor oudere hengsten deel ik je mening niet. Zeker hengsten die ook nog in de sport lopen (wat de fokker graag wil ) kosten ook een boel voor een hengstenhouder. Of dachten jullie dat die topruiters tophengsten voor niks rijden? dacht het niet.... En dat geld zal toch ergens vandaan moeten komen.....

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 13:58

CGJ12 schreef:
Klinkt erg nobel, en meer hengstenhouders hebben dat vóór hem gedaan (ook om aan te geven dat ze een héél vruchtbare hengst hebben), maar dan kan de heer van Lieren er alvast op gaan rekenen dat ie:

a. Veel moeilijk drachtig te krijgen merries krijgt aangevoerd onder het motto: baat het niet / schaadt het niet
b. Veel merries uit het einde dekseizoen krijgt onder hetzelfde motto
c. Zijn hengsten als gevolg daarvan een LAAG drachtigheidspercentage krijgen.

Een hengstenhouder met gewilde hengsten begint hier niet aan omdat het in die gevallen vaak een gevalletje "weggegooid sperma" wordt..........

Dat dachten wij eerlijk gezegd ook maar het blijkt dus niet zo te zijn. Wij vroegen eens aan hem op de man af of hij wel geen heel groot risico nam zo met deze formule werken. Wij dachten dat er fokkers zouden zijn die zouden melden dat de merrie niet drachtig werd maar het in feite toch wel was. Zijn antwoordt was nee. Gewoon omdat de fokkers er toch een stamboekpapier bij wilden hebben omdat het veulen anders bijna niets waard is. Het drachtigheidsprecentage van Rubiquil is juist heel goed.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 14:18

petraaken schreef:
Het drachtigheidsprecentage van Rubiquil is juist heel goed.

Zonder die regeling en bij het vragen van 2200 euro ex BTW was dat percentage vast nóg hoger geweest.
Ik dek alleen die zéér vruchtbare merrie bij Sandro Hit. Niet die guste........

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 14:26

Tja maar Sandro Hit is ook bijna onbetaalbaar en hij teert nu op zijn overwinnings als Wereldkampioen bij de jonge paarden en op Poetin nu. Verder loopt de hengst niet in de sport en moet het dus van zijn eigen nakomelingen hebben en als ik heel eerlijk moet zijn buiten Poetin ken ik echt geen Sandro hit nakomeling die het goed in de sport doet. Had liever gezien dat de hengst zichzelf ook bewees in de sport.

Nostalgist__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 14:31

Dees schreef:
Ik niet.

1. In een half jaar tijd moet er voor een heel jaar aan inkomens verdiend worden
2. Deze economische theorie gaat op als je hengst Jazz, Gribaldi of Scandic heet en een 100 + aantal merries heeft. (daartegenover staan legio hengsten die eenzelfde kostenpatroon hebben en een onvergelijkbaar inkomenspatroon)
3. En iedereen kan op zijn vingers natellen dat schijn wel eens wil bedriegen en dat je dus geen conclusies aan buitenkanten kan gaan trekken. Soms komt dat geld wel eens ergens anders vandaan dan de kernactiviteit hengstenhouderij.
4. Voorts is het afvalpercentage in opfok (initiele investeringen, maw men schaft 15 prospects aan en houdt een halve over) ook iets wat terug verdiend mag en moet worden
5. En nogmaals de kosten het hele jaar door met promotie, Ki faciliteiten, certificering, rijderij, vervoer, overige dienstverlening, verzekering zijn ook nog eens aan de orde in de kostprijsberekening.

De hele gedachte dat een ggk hengst per definitie "goud" is klopt niet. Voor 10% vd hengstenpopulatie is dat misschien het geval. Dei mogen het dan ook verdienen voor de overige 90%.

Maar als je de benadering hebt, rietje, sperma , verdunnen, en in merrie en klaar is hengstenhouder dan denk ik dat je er behoorlijk naast zit.
Los van het feit wat de individuele hengst al gekost heeft voordat ie mag gaan dekken.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 15:22

chantal1"]
[quote="petraaken schreef:
de heer van Lieren hanteert in mijn ogen toch wel een aantrekkelijke formule. NIET DRACHTIG = NIET BETALEN.

Zo ook bij een aantal hengsten van de IJzeren Man, waar Rubiquil overigens ook ter dekking staat.
[/quote]

Juist.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat deze hengst inmiddels 1000,- kost.

Waarschijnlijk omdat er weer een tussenpersoon tussen zit die meer moet hebben.

Mijn advies.
Gewoon insemineren bij het hoofdstation of daar het sperma kopen en elders insemineren bv. plaatselijk dierenarts of zelf als je dat ken(bevoegd) En dan de commissie bedingen die anders een tussenstation krijgt.(150-250 Euro)
Doen ze het niet, doorlopen er zijn hengsten genoeg.
En zo zit het in elkaar.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 16:17

Rubiquil is 900 euro excl BTW bij stal hexagon. Ze werken samen met de Ijzeren man voor het diepvriessperma van Rubiquil.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 16:38

Dees schreef:
Ikzelf voel ook nooit zo'n onbedwingbare behoefte om voor de chique boxdeuren met gouden paardenhoofdjes bij een ander in de schuur te betalen....

Dat wordt dan niet dekken bij:

VDL = Wiepke van de Lageweg
Nijhoff
De Dalhoeve = Nol Gerritsen
Gertjan van Olst
De Havikerwaard = Van der Kamp
De watermolen = Jan Greve
HBC = Jan Schep
Joop Van Uytert
Lauw van Vliet
Lamers en Van de Goor
en nog een paar namen die ik hier nog vergeten ben.........

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 16:40

De havikerwaard vind ik eigenlijk wel overdreven van hetgeen ik op foto's heb gezien;

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 16:41

Dat verklaart dus de extra kosten. Ik moet eens even nakijken wat hij daar kost.
Overigens kiest de hengsteneigenaar er zelf voor om hem ook elders ter dekking te stellen.