c_alsemgeest schreef:Maar ze deden dus wel in het zelfde seizoen natuurlijk en via KI dekken?
Je kon of hem natuurlijk laten dekken (dus laten op springen) of je kon het laten insemineren. Dan sprong hij op de bok en werd het daarna geïnsemineerd. Hij dekte ook kleinere merrie's en dan is het natuurlijk dekken wellicht niet zo handig voor de rug enz. Het was een behoorlijk stevige hengst ondanks dat hij maar 1.58 was. Dus het aanbod voor inseminatie was vermoed ik, voor de D pony's.
Maar ik weet 100% zeker dat elke merrie die bediend werd getest moest worden (gezien de mijne ook eerst getest moest worden en door de kliniek waar hij mee samen werkte, niet door een eigen DA) en dat de hengst getest en gewassen enz werd.

Gezien de testen vooraf is het ook niet zo dat het perse goedkoper was dan insemineren. Integendeel. Het inseminatie proces was alles bij elkaar goedkoper dan het natuurlijk dekken met die hengst als ze van de 1e keer drachtig geweest was met insemineren. (en het lijkt me fair om ideale omstandigheden met ideale omstandigheden te vergelijken.)