Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
princequillo schreef:Juist omdat er enkel wordt gezegd "Gelderse", in plaats van een specifieke hengst voorstellen, komt het inderdaad over alsof er nu Gelders > Gronings wordt gezegd.
Want als het niet om het Groninger-zijn gaat, dan hoeft er niet gezegd te worden, "ga dan voor een Gelderse", maar gewoon, "ga niet voor Maximus" (of suggereer een andere Groninger die mogelijk beter past, of een Gelderse hengst die wel zou aansluiten). Dat komt al heel anders over. Ik snap ook niet helemaal waar de 1 + 1 = 2 vandaan wordt gehaald, dat haal ik nergens uit Muronia's berichten?
Muronia schreef:Aimee schreef:Je bent niet overtuigd omdat je niet snapt hoe fokkerij werkt. Fokken is geen optelsom, het is niet 1 + 1 = 2
Ah, is dat het..ik vraag me al jaren af wat ik nou eigenlijk aan het doen ben, maar nu is het me duidelijk, dank voor de opheldering!
Maar even zonder gekheid, wat janderegelaa zegt over het type deel ik wel een beetje (daarom is het mijn type ook niet helemaal) maar als ts dat wel graag ziet (en vele anderen met haar trouwens)? Tuurlijk is een veulen geen kopie van pa of ma, maar als dit de richting is die ze uit wil dan hoeft dat absoluut niet raar uit te pakken, net zo min als met een gelderse. Denk ik.
Muronia schreef:Aimee schreef:Je bent niet overtuigd omdat je niet snapt hoe fokkerij werkt. Fokken is geen optelsom, het is niet 1 + 1 = 2
Ah, is dat het..ik vraag me al jaren af wat ik nou eigenlijk aan het doen ben, maar nu is het me duidelijk, dank voor de opheldering!
Maar even zonder gekheid, wat janderegelaa zegt over het type deel ik wel een beetje (daarom is het mijn type ook niet helemaal) maar als ts dat wel graag ziet (en vele anderen met haar trouwens)? Tuurlijk is een veulen geen kopie van pa of ma, maar als dit de richting is die ze uit wil dan hoeft dat absoluut niet raar uit te pakken, net zo min als met een gelderse. Denk ik.
Sunnda schreef:Je tweede alinea vertelt precies wat je niet snapt aan fokkerij denk ik.![]()
Ik vind dit topic echt geen reclame voor de fokkerij van Groningse paarden om eerlijk te zijn. En dat vind ik super jammer, want Groningers zijn heel fijne paarden waar er eigenlijk te weinig van zijn.
Maar dat fokkers hier de basisprincipes niet eens begrijpen van fokken en niet snappen dat de ouderdieren van het veulen niet door een soort oerknal ineens ontstonden en dat daar dus ook weer bloedlijnen achter zitten die van belang zijn voor je fokkerij..vind ik toch wel een soort jammer om te lezen.
janderegelaa schreef:princequillo schreef:Juist omdat er enkel wordt gezegd "Gelderse", in plaats van een specifieke hengst voorstellen, komt het inderdaad over alsof er nu Gelders > Gronings wordt gezegd.
Want als het niet om het Groninger-zijn gaat, dan hoeft er niet gezegd te worden, "ga dan voor een Gelderse", maar gewoon, "ga niet voor Maximus" (of suggereer een andere Groninger die mogelijk beter past, of een Gelderse hengst die wel zou aansluiten). Dat komt al heel anders over. Ik snap ook niet helemaal waar de 1 + 1 = 2 vandaan wordt gehaald, dat haal ik nergens uit Muronia's berichten?
Ik heb per PB wel gezegd welke hengst ik goed zou vinden passen.
Avalanche schreef:TS heeft zich daar niet over uitgesproken volgens mij? Of heb ik nu iets gemist?